Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort reg nr på bilar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Jag har fått höra att det är kutym att ta bort registreringsnumret på bilbilder innan man publicerar dem. Jag undrar varför skall man göra detta, hur har man kommit fram till detta och finns det något som säger att man måste göra så? Förstår inte riktigt varför? Är det en allmän åsikt eller tycker olika olika? Tycker även att bilderna ofta inte vinner något på detta så jag skulle gärna slippa emellanåt. Är det någon som vet mer om bakgrunden eller har en bestämd åsikt om detta vore jag glad för respons.

Ingela
 
Det ända jag kan tänka mig är att nummret kan spåras till ägaren av tex bilen och är det en stälbegärlig bil så vill man inte skylta med reggnummer
 
Om jag är en bandit eller en man/kvinna som fått min bil fotograferad på "fel" plats (i förhållande till var jag borde befunnit mej just då) hade jag varit glad att få numret raderat/softat. Men det är väl en av två tänkbara anledningar. Finns kanske fler, vad vet jag. /R
 
Har en stor anledning.

Fotar ofta olyckor åt tidningar i landet. Anledningen till att vi tar bort nummret på bilarna är att offren inte ska hängas ut i media. Tänk om du själv har varit med i en olycka och folk spårar upp vem du är, sedan de har kollat i en tidning. Det är lika med ansikten på folk som är inblandade..
Det handlar om etik och moral.
/ Jens L´Estrade
 
Kan mycket väl förstå detta att ta bort reg numret vid olyckor mm.

Men att ta bort regnr vid foton tagna vid ex bilträffar. Jag själv fick kommentaren här på fotosidan "att det är en oskriven regel bland bilfotografer att man tar boort reg nr", som jag då tolkade det, på alla bilder oavsett var eller i vilket sammanhang. Bilden som fick kommentaren var en sportbil på en oidentifierad skogsväg.

Vad gäller stöldrisk så skyltar man med reg numret så fort man åker ut med bilen.
 
...skillnaden är att det är en veritabel godispåse för boven att gå igenom ett bildgalleri från en bilträff om regskyltarna finns kvar.
Enklare än så blir det ju inte om vissa speciella saker är efterfrågade.

Visst sitter skyltarna på bilen när man är ute och kör, och säkerligen vet fel människor vart man har pärlan - men man öppnar för en betydligt större volym av illasinnade som *absolut* har koll på detta...internet är ju som bekant inte bara begränsat till trakterna där man rör sig. ;)

De flesta här sitter garanterat och pillar på bilder som publiceras på det ena eller andra sättet, att visa lite hyfs och redigera bort skylten är inte hela världen.

Visst kan man tycka att det bara är att plocka bort plåtarna, men det fotas ju inte bara stillastående bilar...

Diskussionen är tämligen onödig, ponera att ni har ett extremt välutrustat hem med diverse stöldbegärliga prylar - skulle ni vilja att det fotades i tid och otid, och bilderna lades ut på nätet med gatuadressen bifogad? ;)

/J
 
FM) (Rind skrev:


. Jag själv fick kommentaren här på fotosidan "att det är en oskriven regel bland bilfotografer att man tar boort reg nr",

.
Denna någon borde nog tala med bilfotograferna på Wheels,Power Magazine,Bilsport med flera motortidningar :-D
Där är den nog mer en oskriven regel att visa reg.numren. Hur ofta hör man att ex. gammeljänkare stjäls jämfört med rena svenssonbilar??

För övrigt rasar samma diskussion på många bilforum där majoriteten anser det oseriöst att täcka för regnumret på bilannonser.

För det tredje, vad säjer att inte biltjuvar kan åka omkring på mässorna och lägga upp egna register på åtråvärda objekt, till o med skurkar kan nog lära sej hantera en modern digitalkamera
 
Regnr. ska tas bort

För oss som kör ombyggda/stylade bilar är det viktigt att du tar bort regnr. på bilder. Det är kotym och uppskattas inte om det inte följs.
Anledningarna är flera, men framför allt är det vanligt med stölder av eftermarknadsprodukter och detta är lättare att spåra med hjälp av regnr.
Som ordförande för en stor bilklubb har jag en del kontakt med polisen kring dessa frågor och det är inte ovanligt att spårning sker via regnr från bilder på nätet.
Om man varit på bilmässor vet man också att det oftast inte står bilar där med "vanliga regplåtar".
Sen har det med försäkringar att göra också, går dock inte in på några detaljer där...
Helt enkelt en vädjan från oss i bilkulturen att du tar bort regnr.!
 
forry4U skrev:
Denna någon borde nog tala med bilfotograferna på Wheels,Power Magazine,Bilsport med flera motortidningar :-D
Där är den nog mer en oskriven regel att visa reg.numren. Hur ofta hör man att ex. gammeljänkare stjäls jämfört med rena svenssonbilar??

För övrigt rasar samma diskussion på många bilforum där majoriteten anser det oseriöst att täcka för regnumret på bilannonser.

För det tredje, vad säjer att inte biltjuvar kan åka omkring på mässorna och lägga upp egna register på åtråvärda objekt, till o med skurkar kan nog lära sej hantera en modern digitalkamera
Det är stor skillnad på privata bilder från en bilträff och bilder i tidningar eller i annonser.
Man ska alltid ta bort regnumren från bilderna när man har fotat bilar, det är som sagt en oskriven regel.
I tidningsartiklar är ägaren ofta med, och då gör det ingen skillnad.
I annonser vill de flesta ha regnr för att kunna kolla upp bilen, inte så konstigt.
 
forry4U skrev:

För det tredje, vad säjer att inte biltjuvar kan åka omkring på mässorna och lägga upp egna register på åtråvärda objekt, till o med skurkar kan nog lära sej hantera en modern digitalkamera


Visst är det så, men varför göra det enklare för dem än nödvändigt?

Det är inte bara mässor det fotas på, varenda form av aktivitet jag deltagit i, eller varit och kikat på (träffar, gatkörning, bana, konbana, strip), så nog har det drällt av fotografer, och som jag reda nämnde, ofta i situationer där lagen kräver att jag har skylten kvar på bilen, och kan således själv inte välja..

Jag kan inte för mitt liv begripa att det är så svårt att respektera detta - klarar ni inte av att hantera photoshop bra nog för att snyggt plocka bort texten från regskyltarna?

/J
 
SecretAgentMan skrev:
...Jag kan inte för mitt liv begripa att det är så svårt att respektera detta - klarar ni inte av att hantera photoshop bra nog för att snyggt plocka bort texten från regskyltarna?...

Klart regskylten kan vara kvar, om man nu vill ta bilder på exklusiva bilar och publicera dom på sin hemsida.

Ansvaret för att ha bilen skyddad och i säkert förvar ligger hos bilägaren och inte hos någon fotograf. Det är bara naivt att försöka puffa över sitt ansvar på andra.

Det finns billarm, bevakade p-platser, vaktbolag att anlita etc. Om inte det hjälper är det i vilket fall inte fotografernas ansvar att agera "stöldskydd".
 
SecretAgentMan skrev:

Diskussionen är tämligen onödig, ponera att ni har ett extremt välutrustat hem med diverse stöldbegärliga prylar - skulle ni vilja att det fotades i tid och otid, och bilderna lades ut på nätet med gatuadressen bifogad? ;)
/J

Helt rätt... Men i tankar som dessa gäller det att inte börja bli paranoid, då är det inte långt till Schizofrenin..

För övrigt så tar jag alltid bort regnummer.. speciellt om det är bilder som ska till bildbyrån.. Samma gäller för bilmärkes-logotyper och så vidare.. allt som kan förknippas med ett företag, tex en cocacola-reklamskylt i bakgrunden.. en reklamskylt av vad som helst. Fotade en bil en regnig höstmorgon på en parkering utanför Willys. Såg skylten först i datorn och det var ju bara att sätta igång att retuscha bort den skylten.. den var ganska stor och det tog en stund men tillslut blev det väldans bra :) För en bra bild är det jobbet värt. :)
 
FILM) (ulltand skrev:
Klart regskylten kan vara kvar, om man nu vill ta bilder på exklusiva bilar och publicera dom på sin hemsida.

Ansvaret för att ha bilen skyddad och i säkert förvar ligger hos bilägaren och inte hos någon fotograf. Det är bara naivt att försöka puffa över sitt ansvar på andra.

Det finns billarm, bevakade p-platser, vaktbolag att anlita etc. Om inte det hjälper är det i vilket fall inte fotografernas ansvar att agera "stöldskydd".


...jag är ledsen att behöva säga det, men det här var nog bland det dummare jag läst här - vad ger dig rätten att fota t.ex min bil för att lägga ut på din hemsida egentligen?

Jag hoppas att du ser till att ha ägarens samtycke till detta, och frågar att det är ok att göra så utan att redigera bort plåten?

Min tidigare liknelse med att fota välutrustade hem och lägga ut bilder med gatuadressen bifogad är faktiskt precis exakt, hur ni än vrider på det, för oss som håller på (sjukligt mycket) med bilar är det oftast mer än ett transportfordon, jag tror att just det är pudelns kärna.

/J
 
SecretAgentMan skrev:
...klarar ni inte av att hantera photoshop bra nog för att snyggt plocka bort texten från regskyltarna?

Utan att lägga mig i den moraliska debatten om detta måste jag påpeka att detta var en urbota korkad frågeställning.
Jag tror ganska många klarar av detta enkla ingrepp. Frågan är väl snarare om man vill. Registreringsskylten är ju en del av bilens estetiska form. Att ta bort en del gör ju att denna estetik uppenbart förvanskas. Det syns tydligt att ett ingrepp gjorts i bilden vilket påverkar upplevelsen av bilden som dokumenterande medium. Så jag har helt klart förståelse för den som inte vill förstöra sina bilder genom uppenbara ingrepp i verklighetsbeskrivningen.

/jer.
 
Re: Regnr. ska tas bort

ellemark skrev:
...
Sen har det med försäkringar att göra också, går dock inte in på några detaljer där...

Nästan skäl nog att inte tabort någon nummerplåt.
Men det är en helt annan dissk. som jag lämnar på samma sätt som ellemark...

Jag plockar oftast bort regplåtarna eller ersätter dem med andra som ej stämmer med bilen. Text på skylten tycker jag bilen skall ha. om det sitter en skylt på.
Ibland när man möter bilar utan skylt fram ser bilen lite "naken" ut enligt mitt tycke.
Att man med en bil med dyra eftermarknads prylar såsom fälgar osv. inte vill skylta med sin bils addres förstår jag mycket väl.
Så vilken typ av bil och vilken situation är avgörande för om skylten skall vara kvar.
Sedan någon oskriven regel om att redigera bort nummerplåtar tro jag inte så mycket på... förmodligen gäller denna regel mer forum av olika slag.

Oj vad rörigt mitt inlägg blev... sry!
 
FILM) (ulltand skrev:
Klart regskylten kan vara kvar, om man nu vill ta bilder på exklusiva bilar och publicera dom på sin hemsida.

Ansvaret för att ha bilen skyddad och i säkert förvar ligger hos bilägaren och inte hos någon fotograf. Det är bara naivt att försöka puffa över sitt ansvar på andra.

Det finns billarm, bevakade p-platser, vaktbolag att anlita etc. Om inte det hjälper är det i vilket fall inte fotografernas ansvar att agera "stöldskydd".
Så sant! Det är inte min uppgift att skydda andras bilar! Ser jag en snygg bil tar jag kanske ett kort på den. Vill han inte det får han väl ha den hemma och använda cykeln (vilket är betydligt mer miljövänligt och billigare dessutom).

Danlo skrev:
Helt rätt... Men i tankar som dessa gäller det att inte börja bli paranoid, då är det inte långt till Schizofrenin..
Paranoia och schizofreni har inget med varandra att göra. Dock kan det förekomma samtidigt.

För övrigt så tar jag alltid bort regnummer.. speciellt om det är bilder som ska till bildbyrån..
Det är ju en sak att publicera bilden här på Fotosidan och en sak att sälja bilden.

SecretAgentMan skrev:
...jag är ledsen att behöva säga det, men det här var nog bland det dummare jag läst här - vad ger dig rätten att fota t.ex min bil för att lägga ut på din hemsida egentligen?
Om du inte vill att någon ska fota dig, stanna hemma. Om du inte vill att någon ska fota din bil, ha den hemma. Varför blir du så sur om någon fotar din bil om du ställer den på en offentlig plats? Ärligt talat, skyll dig själv!

Jewster skrev:
Jag tror ganska många klarar av detta enkla ingrepp. Frågan är väl snarare om man vill. Registreringsskylten är ju en del av bilens estetiska form. Att ta bort en del gör ju att denna estetik uppenbart förvanskas. Det syns tydligt att ett ingrepp gjorts i bilden vilket påverkar upplevelsen av bilden som dokumenterande medium. Så jag har helt klart förståelse för den som inte vill förstöra sina bilder genom uppenbara ingrepp i verklighetsbeskrivningen.
Jag instämmer med dig, en bild där det saknas registreringsnummer ser inte bra ut.
 
Mycket trams!

Oskrivna lagar, finns det massvis av. Ofta är de påhittade helt utan anledning, eller på grund av någon väldigt långsökt anledning. Som någon sa; de stora biltidningarna redigerar ej bort nummerplåten, så varför skulle du?

Mvh,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.