ANNONS
Annons

Ta bort reg nr på bilar??

Produkter
(logga in för att koppla)
jimslim84 skrev:
Mycket trams!

Oskrivna lagar, finns det massvis av. Ofta är de påhittade helt utan anledning, eller på grund av någon väldigt långsökt anledning. Som någon sa; de stora biltidningarna redigerar ej bort nummerplåten, så varför skulle du?

Mvh,

Volvo Life, en tidning som alla volvoägare får, retuscherar registreringsnumret, alternativt att ägaren har en fejkplåt för fotografering. I det senaste numret återfinns en C70 med ett registreringsnummer som börjar med Y och några sådana registreringsnummer har vi inte i Sverige än.

Oj,mitt inlägg rörde visst om lite i kupan, ser dock att jag inte är så ute o cyklar i mina tankar om detta så jag ids inte kommentera kritiken mot mitt inlägg, andra har gjort det bättre.

Jag tycker dock att om ni skall ha er kutym så borde väl första instansen vara att få Motortidningarna att ta första steget och börja retushera bort regskylten.

Det där med att det ha med försäkringsbolag att göra skulle jag gärna se utvecklat lite mer. Hur kan det påverka om reg.skylten är synlig?? Skulle vara kul att veta då jag själv är lycklig ägare till en bil med åtråvärda detaljer.

Vilket fjanteri !! Sy en liten söt tygpåse och dra över skylten när bilen står parkerad utanför Ica eller på motormässan alternativt behåll bilen i garaget..

Om jag vore biltjuv och sökte en viss bil så skulle jag gå in på bilregistret och leta upp vad jag ville ha och sedan slå till. Inte skulle jag slö-leta på någon fotosida i hopp om att hitta just den bilen jag ville ha. Jag har heller aldrig hört att man inte skall visa nummerskyltarna om det inte gäller olyckor eller annat som kan vara graverande för ägarna. Måste vara någon kotym som någon inre krets kommit på att dölja skyltarna generellt i alla sammanhang.

Fläsk-Tarzan skrev:
Om jag vore biltjuv och sökte en viss bil så skulle jag gå in på bilregistret och leta upp vad jag ville ha och sedan slå till.
På bilregistret ser du inte om en bil har fälgar för 20000kr...
Däremot om du går in på t.ex. Garaget.org och letar så är det lätt att hitta bilar i närheten med dyra prylar, har du då regnumret kan du få reda på exakt var den står.

Det är ett jävla tjat om att man inte "behöver" ta bort det, klart att ni inte måste, men de flesta bilägare vill att man gör det, ni kan ju testa o visa lite respekt istället för att gnälla om att lagen säger att ni får.

FILM) (Anddje skrev:
...ni kan ju testa o visa lite respekt istället för att gnälla om att lagen säger att ni får...

Testa och be Bilregistret att inte lämna ut uppgifterna istället.
Gjorde dom inte det så skulle det hela vara löst.

PS Hur vanligt är det att bilar stjäls pga att någon sett en bild av kärran här på FS?
Det kanske inte ens existerar, det kanske helt enkelt är ett påhittat problem?!

SecretAgentMan skrev:
...jag är ledsen att behöva säga det, men det här var nog bland det dummare jag läst här - vad ger dig rätten att fota t.ex min bil för att lägga ut på din hemsida egentligen?
/J

Anders Tedeholms svar på den fruktansvärt korkade frågan var nog det mest klockrena i denna tråd!

För att förtydliga ytterligare, ifall du har missat det, Jerry Arvidsson: Svensk lagstiftning ger var och en rätt att fotografera precis vad han eller hon vill från allmän plats, med undantag för skyddsobjekt. Svensk lagstiftning ger dessutom var och en rätt att publicera sina fotografier i valfritt medium, med undantag för identifierbara personer i reklam samt även i viss mån på internet. Kränkande bilder på identifierbara personer får ej publiceras.

En bil är EJ en person. Att man via registreringsnumret kan identifiera ägaren av fordonet spelar ingen roll, lagen är tydlig på den punkten.

Så vad var det nu du frågade?

FILM) (ulltand skrev:
PS Hur vanligt är det att bilar stjäls pga att någon sett en bild av kärran här på FS?
Det kanske inte ens existerar, det kanske helt enkelt är ett påhittat problem?!
Jag talar inte bara om Fotosidan, utan på internet i allmänhet, det är nog inte ovanligt...

Walle skrev:
Anders Tedeholms svar på den fruktansvärt korkade frågan var nog det mest klockrena i denna tråd!

För att förtydliga ytterligare, ifall du har missat det, Jerry Arvidsson: Svensk lagstiftning ger var och en rätt att fotografera precis vad han eller hon vill från allmän plats, med undantag för skyddsobjekt. Svensk lagstiftning ger dessutom var och en rätt att publicera sina fotografier i valfritt medium, med undantag för identifierbara personer i reklam samt även i viss mån på internet. Kränkande bilder på identifierbara personer får ej publiceras.

En bil är EJ en person. Att man via registreringsnumret kan identifiera ägaren av fordonet spelar ingen roll, lagen är tydlig på den punkten.

Så vad var det nu du frågade?
Som jag skrev tidigare, självklart får du fota och även publicera bilden, men är det så svårt att ändra regskylten om ägaren vill det? Ni behöver ju inte, men är det så jävla svårt att visa lite respekt?

FILM) (Anddje skrev:
...det är nog inte ovanligt...

Men är det någon som vet?

PS Produktlistan på FS i kombination med ovanligt efternamn och hitta.se är ju itne heller fel om man har skumma avsikter.

www.hitta.se Nu med satelitbilder - Hitta både adress och flyktväg på samma sida!

Ponera att jag äger en jättefin bil. Jag kan ha byggt/stylat den själv, eller så är det en gammal renoverad tingest.
Detta får en bildtidningen reda på och kommer och gör ett reportage. I reportaget framkommer det ju nåstan garanterat vem jag är..."tomas spenderar 33timmar i veckan i det lilla gröna garaget på det idylliska villaområdet i jönsköping".
Få bilägare skulle nog tacka nej till ett reportage om de hade en bil som de va stolta över, men samma person kanske inte är lika sugen på att hans regnummer simmar omkring på nätet.

I en bilannons ger man ut numret för att inte mista en potentiell köpare som misstänker något skumt när han inte kan ta reda på ägarens uppgifter.

Det handlar väl inte om man får eller inte får. Tänk om jag tar en super-mega-dunder-bild på stranden och rusar hem för att få se min drömbild i fullstorlek. Oj vad glad jag är. Måste skynda att lägga upp den på fs för att få höra om den verkligen är så bra. Men ack. På en person i bakgrunden ser man lite mer än vad som denna person menar att visa.
Lägger jag ut den på fs då?
Även om man inte såg ansiktet är ju detta olämpligt. Det finns ju alltid någon som känner i gen kroppsformen och badkläderna.

Jag får lägga upp den för det finns inget som identifierar personen, men jag gör det inte för att jag inte själv skulle uppskatta något sådant.

Tänk själva. Ni är ute på krogen och får i er lite för mycket. Ni blir rent utav mycket pisamma. En fotograf tar vimmelbilder.

*Skulle ni vilja att fotografen, med ond blick och ett ont skratt, vred sig i skadeglädje när han lade upp bilderna på sin sida?

eller...

*Skulle ni vilja att han sorterade bort de bilder som var lite för olämpliga?

När man läser den här diskussionen verkar det ju mest som om de olika parterna är irriterade på varandra för att ingen ger sig.
Det är väl en moralisk fråga utan något egentligt svar.

FILM) (ulltand skrev:
PS Produktlistan på FS i kombination med ovanligt efternamn och hitta.se är ju itne heller fel om man har skumma avsikter.

www.hitta.se Nu med satelitbilder - Hitta både adress och flyktväg på samma sida!
Japp, och just av den anledningen väljer många att inte visa vad de har i kameraväskan.
Jag själv anser att risken är ganska liten då det finns väldigt många med dyrare grejer än vad jag har.

Fläsk-Tarzan skrev:
...Är det inte treck i sökaren så är det något annat tjafs...ha ha ha!...

Men är det inte underbart. Man får plåta nästan precis vad man vill och lägga ut det mesta på webben, men inte just regskyltar!

Jag tror jag ska börja ta bort precis allt på mina bilder, utom just regskylten. Då kan ju ingen se hur fin eller ful bilen är :)

Senast ändrad:
bullen_ skrev:
...Skulle ni vilja att fotografen, med ond blick och ett ont skratt, vred sig i skadeglädje när han lade upp bilderna på sin sida?...

Haha. Jämför du fyllebilder med en bild på en nytvättad Amazon med originallack?!

(kränkande bilder får du som privatperson inte lägga ut på webben)

Robin Gyllander skrev:
Hur tar mna bort en regplåt snyggt?
Det snyggaste är ju att göra som Volvo Life gör, ersätta den med en fejkad så att det inte syns, men det kräver ju endel jobb, lite lättare är att bara måla över bokstäverna med bakgrundens färg så att det helt enkelt inte står något på skylten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar