Annons

Ta bort reg nr på bilar??

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag en toppenlösning som kommer tillfresställa alla utom biltjyvarna.

Vi ändrar på alla regskyltar!

Tänk er skummisen som smyger in i ett garage för att plocka med sig en toppläcker Cheva och hittar en Massey Ferguson med påhängd gösselspridare - hehe.
 
Istället för en bil värd 400 000 sek så får han en traktor värd 2000 000
 
--->Haha. Jämför du fyllebilder med en bild på en nytvättad Amazon med originallack?!

(kränkande bilder får du som privatperson inte lägga ut på webben)<---


Visserligen långsökt jämförelse, men eftersom det handlar om en moralfråga är det helt rätt anser jag.

Nej jag får ju inte lägga upp kränkande bilder, men om man inte kan identifiera personen får man ju det.

Det är ALLTID någon som känner igen en person.
Kommer ihåg en gång efter en studentfest (jag var inte närvarande). En person kommer inrusande i klassrummet, efter det att bilderna kommit upp, och skriker att xx tar någon mellan benen på en bild.
När alla står där och tittar och skrattar känner flera igen denna persons skjortärm. Det visar sig att det inte var den först anklagade, utan han som annonserade ut det hela. Skrattet tilltog :)

Vad vill jag säga med det här då?
En enda liten arm kan avslöja mycket, vilket gör det olämpligt att lägga ut bilder på olämpliga saker. Nu var ju den där bilden bara en bus/skoj-grej så de va ju inte så farligt.
 
Är det här godkänd borttagning?
 

Bilagor

  • asdfgvess45s63498se47.jpg
    asdfgvess45s63498se47.jpg
    21.6 KB · Visningar: 342
nicrosoft skrev:
Fråga Bo som äger bilen med det regnummret. ;)
Men när dom kollar upp hans adress ser dom kanske att det inte är en röd Ferrari utan en grå Opel Zafira, AHA! Nån har bytt numret, vi får nog skita i o sno den.
 
Robin Gyllander skrev:
Tack.


Men hur gör en fotograf som inte kan använda photoshop?
Har sett regskyltar moddade i MSPaint, men det blir ju inte lika snyggt :p

Vill man inte riskera att göra Bo med Opel Zafiran ledsen kan man ju "dra en Volvo" o använda ett regnummer som börjar på Y :)
 
FILM) (Anddje skrev:
Som jag skrev tidigare, självklart får du fota och även publicera bilden, men är det så svårt att ändra regskylten om ägaren vill det? Ni behöver ju inte, men är det så jävla svårt att visa lite respekt?

Och sa jag något om det? Nej, det gjorde jag inte, så dina svordomar kan du hålla för dig själv. Det var ENDAST "vad ger dig rätten att fota t.ex min bil för att lägga ut på din hemsida egentligen?" som jag reagerade emot.
 
Robin Gyllander skrev:
Är det här godkänd borttagning?

När jag "fixar" nummerplåtar brukar jag oftast hitta på nummer och bokstäver som blir lite "ointressanta"
alltså inte ABC123 eller AAA111 osv. utan mer så du "glömmer" att skylten finns där.
Nu va juh din bild på ferrarin nästan en bild på en skylt med bil så där kommer skylten ändå att få uppmärksamhet...
 
Walle skrev:
Och sa jag något om det? Nej, det gjorde jag inte, så dina svordomar kan du hålla för dig själv. Det var ENDAST "vad ger dig rätten att fota t.ex min bil för att lägga ut på din hemsida egentligen?" som jag reagerade emot.


Om du stannar upp och funderar över om du hade tänkt visa bilägaren i fråga lite respekt, eller inte, så kanske det klarnar.

...som sagt lite varstans, det sitter gott om riktigt dyra godbitar på en del bilar (oftast de som fotas mest av självklara anledningar).

Du kan väl lägga ut din hemadress här så skall jag fota din kamerautrustning och lägga ut gatuadressen bifogad tillsammans med bilden, ok? ;)

Samma sak...och jag kan inte förstå oviljan att förstå problemet ifråga, det verkar som sagt vara en fråga om moral vs. estetik.

Allt jag ville var att få motståndarna att hejda sig och fundera lite, inget ont menat.

/J
 
Jewster skrev:
Utan att lägga mig i den moraliska debatten om detta måste jag påpeka att detta var en urbota korkad frågeställning.
Jag tror ganska många klarar av detta enkla ingrepp. Frågan är väl snarare om man vill. Registreringsskylten är ju en del av bilens estetiska form. Att ta bort en del gör ju att denna estetik uppenbart förvanskas. Det syns tydligt att ett ingrepp gjorts i bilden vilket påverkar upplevelsen av bilden som dokumenterande medium. Så jag har helt klart förståelse för den som inte vill förstöra sina bilder genom uppenbara ingrepp i verklighetsbeskrivningen.

/jer.

Frågan var nog mera ironisk än allvarligt menad.

/J
 
Återigen, jag har sagt NOLL och INTET om mina åsikter angående att visa respekt mot bilägaren. Det var ditt utspel "vad ger dig rätten" som jag reagerade på, inget annat.

För övrigt så finns min kamerautrustning på bild, där även mitt namn finns. Då jag är ensam i världen med mitt namn så borde det inte vara speciellt svårt att lista ut vart jag bor via valfri söktjänst på nätet eller via telefon ;)

Jag vet inte om jag själv skulle bry mig så speciellt mycket ifall någon publicerar en bild på min bil med regnummret synligt, men jag kan förstå att vissa inte vill det, och skulle i det fallet jag plåtade en bil givetvis respektera det.

Men, jag är åtminståne medveten om att vem som helst äger rätten att fotografera min egendom och publicera bilden oförvanskad.

SecretAgentMan skrev:
Om du stannar upp och funderar över om du hade tänkt visa bilägaren i fråga lite respekt, eller inte, så kanske det klarnar.

...som sagt lite varstans, det sitter gott om riktigt dyra godbitar på en del bilar (oftast de som fotas mest av självklara anledningar).

Du kan väl lägga ut din hemadress här så skall jag fota din kamerautrustning och lägga ut gatuadressen bifogad tillsammans med bilden, ok? ;)

Samma sak...och jag kan inte förstå oviljan att förstå problemet ifråga, det verkar som sagt vara en fråga om moral vs. estetik.

Allt jag ville var att få motståndarna att hejda sig och fundera lite, inget ont menat.

/J
 
Skrämmande att se så många på fotosidan
inte kan/orkar lägga några sek. på att sudda ett reg. nummer för att göra livet lite lättare för en annan hobbygrupp utan promt hävda sina rättigheter!
Att sen hävda att det är bilägarens skyldighet att skydda sig med larm och dyl. Visst,men tyvärr ökar bilkapningar,och det hjälper föga med larm då!
Pratade med en Polis som utreder bilstölder iGbg,han sa att det vanligaste sättet är att tjuven kollar in den exlusiva bilen på nätet,tar fram adressen,och skrider till verket!
Fast vad bryr ni er,så länge ni får publicera era bilder...
 
JojjoGbg skrev:

Pratade med en Polis som utreder bilstölder iGbg,han sa att det vanligaste sättet är att tjuven kollar in den exlusiva bilen på nätet,tar fram adressen,och skrider till verket!
Visst är det härligt med offentlighetsprincipen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.