Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort bilder ur Galleri FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som klagar så. Vilken av era bilder är bättre än någon av de som nu finns i galleri FS och är det fler än er som tycker så om er bild?

Jag tycker också det skulle vara intressant att få ta del av dessa bilder som refuserats. Eftersom detta väckt sådant missnöje och misstankar om hemliga sällskap med brunt läppstift så blir man ju lite nyfiken...
 
Tja, om det vore så enkelt och bildbetraktande inte subjektivt.

Men någon slags elitism går Galleri FS ut på, dom enda som är med och röstar över om en bild får vara med i galleriet eller inte är dom som redan fått en bild antagen, någon slags 'majoritetsåsikt' av alla som sett bilden handlar det inte om. En refusering betyder ingenting annat än att bilden inte föll i den närvarande juryns smak, det betyder absolut inte att bilden är kass eller att den skulle nekas av en annan 'elit' jury.

Nu är det ju även så att Galleri FS är helt öppna med att det ligger till på det här sättet -- så det finns väl inget att grina över egentligen.
 
Finklubb eller pöbelns åsikter?

.........Men någon slags elitism går Galleri FS ut på, dom enda som är med och röstar över om en bild får vara med i galleriet eller inte är dom som redan fått en bild antagen, någon slags 'majoritetsåsikt' av alla som sett bilden handlar det inte om. En refusering betyder ingenting annat än att bilden inte föll i den närvarande juryns smak, det betyder absolut inte att bilden är kass eller att den skulle nekas av en annan 'elit' jury..............
Jo, man kan ju inte säga att det är majoritetsbeslut då inte alla får rösta men i vilken fototävling brukar det vara så? Oftast är det ju en jury med några få personer eller i många fall endast en person som bedömer bilderna.

Låter man för många röstar så hörs det röster om att det är fotfolket, de okunniga och pöbeln som får bestämma från vissa med "finare" smak.
Men det är ju ganska många i Juryn som kan rösta fram bilder till Galleri FS, kanske därför som medlemmar ur den högre skolan grämer sig över alla glattiga färgbilder, gulliga djurbilder, fjantiga närbilder och allt för vackra naturbilder. Vad vet jag, vad vet jag?

Det blir ju den klassiska frågan om majoriteten alltid har fel och dålig smak när det gäller konst?
 
Men någon slags elitism går Galleri FS ut på, dom enda som är med och röstar över om en bild får vara med i galleriet eller inte är dom som redan fått en bild antagen, någon slags 'majoritetsåsikt' av alla som sett bilden handlar det inte om. En refusering betyder ingenting annat än att bilden inte föll i den närvarande juryns smak, det betyder absolut inte att bilden är kass eller att den skulle nekas av en annan 'elit' jury.
Vad är det för fel på elitism?
Att det sedan utvecklas en stil man inte gillar är en annan sak. Skall man öka sina chanser att få med en bild i Galleri FS t.ex. hjälper det nog till om det är ngt slags djur inblandat, allra helst ett med fjädrar.
 
Vad är det för fel på elitism?
Att det sedan utvecklas en stil man inte gillar är en annan sak. Skall man öka sina chanser att få med en bild i Galleri FS t.ex. hjälper det nog till om det är ngt slags djur inblandat, allra helst ett med fjädrar.

Struts?
Problemet med Galleri FS är väl snarare bristen på elitism. Och ju fler som väljs in och får rösta, desto större risk för "regression toward the mean", för att låna ett begrepp från vetenskapliga sammanhang.
 
Struts?
Problemet med Galleri FS är väl snarare bristen på elitism. Och ju fler som väljs in och får rösta, desto större risk för "regression toward the mean", för att låna ett begrepp från vetenskapliga sammanhang.
Men då borde väl alla bli nöjda då så småningom? Eller lika missnöjda åtminstone, något som emellanåt framstår som definitionen för rättvisa.
 
Det blir ju den klassiska frågan om majoriteten alltid har fel och dålig smak när det gäller konst?

Du menar att Sanna Nielsen borde ha skickats till Belgrad?

Ett enkelt sätt att besvara din fråga är väl att åka till en trailer-park i amerikanska mellanvästern och börja diskutera kultur. Eller varför inte ta med några bilder från Ecce Homo-utställningen när du ändå är i USA och starta några studiecirklar, gärna i bibelbältet? Om USA är för långt bort räcker det med en tur till Ö-vik.
 
Nu har ju Galleri FS i och för sig både jury och värdar just för att försöka balansera dessa tendenser mot varandra.

Om det kommer in mycket fågelbilder, kan det inte vara så enkelt att fågelbilder är överrepresenterade bland de bra bilder som skickas in?
 
Av de 50 senaste publicerade bilderna så är 6 st fågelbilder, är det verkligen så mycket att tjafsa om?
 
Du menar att Sanna Nielsen borde ha skickats till Belgrad?

Ett enkelt sätt att besvara din fråga är väl att åka till en trailer-park i amerikanska mellanvästern och börja diskutera kultur. Eller varför inte ta med några bilder från Ecce Homo-utställningen när du ändå är i USA och starta några studiecirklar, gärna i bibelbältet? Om USA är för långt bort räcker det med en tur till Ö-vik.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Förklara gärna lite mer för en träskalle.
 
Det är väl antagligen jag och inte du som är en träskalle. Frågan om majoritet och smak är inte lätt. Många av oss kommer ju per automatik att spjärna emot nya eller ovanliga företeelser men det behöver ju inte betyda att man är reaktionär. Det kanske är helt rätt att dissa Ecce Homo, Odd Nerdrum och andra (kontroversiella) konstnärer - majoritetsbeslut gäller ju överallt annars.

Oavsett vilket så är ju spelreglerna för Galleri FS väldigt tydliga och om man inte gillar idén så gör man bäst i att låta bli att försöka komma med. Det finns andra sammanhang där man kan hitta sin plats (i värsta fall får det väl bli kvälltidningstävligen "Min sämsta semesterbild" ;-)).
 
Jo, jag själv är inte helt klar vad som är bäst. Ser fördelar och nackdelar med båda sätt -dvs ha en liten jury eller låta den stora massan bedöma.
Men jag är ganska irriterad på de som föraktar den stora massans smak och anser sig vara några av de få som kan först "svår" konst (som givetvis Kreti o Pleti inte kan).

Men jag vet inte om jag håller med dig om att den stora massan dissar "Ecce homo". Är det inte tvärtom? Tycker den har blivit bejublad överallt i Sverige. Ve den som kritiserar den! Då är man antingen "fundamentalistisk kristen", "nazist" eller lider av homofobi. Men nog tycker jag att jag ser likheter med Lars Wilks teckningar av "Muhammed som rondellhund". Ett barn kunde ritat bättre men visst skapar man debatt om man skymfar folk i konstens namn. Men är det bra konst?
 
Men jag vet inte om jag håller med dig om att den stora massan dissar "Ecce homo". Är det inte tvärtom? Tycker den har blivit bejublad överallt i Sverige.
Bejublad av den ängsligt politisk korrekta kulturmaffian i media, ja. Undrar dock hur många som sett den egentligen. Tror den "stora massan" helt enkelt inte brytt sig. Bara för att något blåser upp dammet på kultursidorna betyder det inte per automatik att det är relevent (även om de närmast sörjande naturligtvis tror det).
 
nödvändigt?

Länge har det spelat mig ett spratt, vilka personer man måste känna och vara personlig kompis med för att bli påtänkt som adept till Galleri FS.
Uppenbarligen ÄR det ett slutet sällskap och jag finner det i dag lättare att söka och beviljas inträde i Tempelriddar-ordern än att få en bild antagen i Galleri FS.
Vilken underbar värld det hade varit om denna "jury" varit tvungen att söka bildmaterialet och sedan ställa fotografen en fråga, vill du göra oss den äran att låta oss få din bild i vårat galleri? och fotografen haft möjligheten att avslå denna "jury" med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden" och sedan kunnat förtydliga motiveringen med "rörig jury, ovidkommande objekt" samt "lite för enkel till utförandet".


Så korkad kan jag var... Glad för nya funktioner och nytt utseende, dessutom Galleri FS. Skickade in min (enligt min egen partiska mening) ästa bild. Företag hade kontaktat mig att sälja bilden, varit på utställning, är den 11:e högst rankade bilden på photo.net "arkitektur" del (alla år) och här på Galleri FS fick jag ett kort meddelande att det "Höjer sig inte över mängden"...

Det är jag som är korkad... Vad ville jag egentligen? Jag själv måste vara nöjd med mina bilder...

Ja, det kommer nu att smaken är som baken, och att äpplet är surt osv.

Det är bara jag och ingen annan som har fel. Är inte alls ledsen bara undrar lite om kultureliten överallt...

Josef
 
Grabbar, för fan. Ta det som en man! eller som en kvinna om du nu är det.

Att skicka upp en bild, och att sedan inte bli antagen är något man får leva med. Att beklaga sig över att man inte blev antagen är i mitt tycke en bekräftelse på att man som person borde ta några steg bakåt och analysera situationen.

Jag tycker de flesta av bilderna i galeriFS är bra. Det är dock vissa som verkar ha blivigt antagna på andra premisser än just hur bilden ser ut. Men det är väl inget att bry sig om?

Det känns även rätt fel att börja med något missnöjesmonster mot hela galleriFS för att man själv inte kom med. Gör något annorlunda, ta en bild som är så bra så att ni kommer med. Det tycker jag iaf.

MvH
Martin
 
Varför inte starta ett galleri till? Det borde då heta "Refuserat".
Det tycker jag var ett utmärkt förslag. Det vore faktiskt intressant att se vad som refuseras på Galleri FS. Man får väl i så fall starta en grupp och lita på att medlemmarna inte postar annat än de bilder som verkligen refuserats. Jag brukar förresten skriva en liten kommentar kring mina bilder som inte antagits till Galleri FS. Det borde nog fler göra.
 
du kan inte blunda för det uppenbara faktumet att redan kända namn dyker upp om och om igen på Galleri FS.
Till detta kommer ju även den nya funktionen Topplistor, där de som tycker mest och har mest kompisar utmärker sig.
Det är inte alltid de bilder som kommenteras mest som är de som är bäst värda att beskåda... Gång efter annan med samma slentrianmässiga, kliché till motivation; "höjer sig inte över mängden"

tror detta kan vara sant. har vi fått en likriktning i galleri FS när för många som gillar samma typ av foto röstats in och fortsätter rösta på samma sätt?

en annan sak som ngn tog upp i tråden var huruvida galleri FS försämras ju fler som röstas in.
e det så? för närvarande dyker det upp ca tre bilder per dag, e det för mycket? borde det bli ännu hårdare? (det verkar dock också som det kommer in fler bilder till omröstning, så detta skulle kunna vara orsaken till ökningen)
 
Det tycker jag var ett utmärkt förslag. Det vore faktiskt intressant att se vad som refuseras på Galleri FS. Man får väl i så fall starta en grupp och lita på att medlemmarna inte postar annat än de bilder som verkligen refuserats. Jag brukar förresten skriva en liten kommentar kring mina bilder som inte antagits till Galleri FS. Det borde nog fler göra.

Håller med! Ett särskilt galleri: "Refuserat" där man om man vill kan lägga in bilder som blivit refuserade.

//Anders (med 2 antagna och 3, eller var det 4, refuserade)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.