Annons

Ta Betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders27

Medlem
Brukar ta lite bilder i den lokala Ishockeyhallen. Nu börjar frågorna komma om jag kan ta några bilder på "deras" barn. Självklart kul men kan jag ta betalt och i så fall vad??
Exempelvis 20-30 bilder på en cd.
Ibland skriver ja ut på fotopapper vad kan ja
då?

MVH Anders

Titta på andras prislistor.

Vad kostar det att ta en porträttserie hos fotografen i Örebro?

Nätet är ett perfekt ställe att skaffa sig en uppfattning vad andra tar betalt så att man hamnar någorlunda rätt.

MVH
Magnus

BugEyes skrev:
Jag gör ibland samma sak och i början gav jag bort bilderna. Nu har det eskalerat lite mer till en nivå där jag tar lite betalt för bilderna.
Så här ser min prislista ut...
http://www.sorkin.se/photo/bestalla/bestalla.htm

Tack för hjälpen Björn
Var faktiskt inne på din hemsida via en annan tråd idag!!
Fina bilder men inge bra lag.....
Bofors gör sig bättre på bild.... men det får
vi ta en annan gång.....
Tack igen
MVH Anders

Jag gillar bäst att se Bofors så
HÄR

Det går ju bra för er nu och jag tror ni kommer till kvalet. Där blir det nog svårt med Malmö och AIK kopiorna norrifrån men kul ändå.

De bilder jag sålt från sidan är bara knattebilder till föräldrar och det handlar om småpengar, men får i alla fall tillbaka vad det kostar att ta fram bilderna.

Lade ner ca 4 heldagar på att fota två knattecuper och det gav ca 1800:- totalt i fakturering, ca 15:- i timmen i fickan. Så det gäller att göra det för att det är kul och inget annat.

Har inte sålt en enda av mina A-lags bilder.

Det var bara ett tröstmål!!!

1-0 till dig nu

Synd att inte AIK har kvar nån match i Nobelhallen då hade jag kunnat kvittera.....

Tack för alla tips!!

Brukar du vara med påborta matcherna med?

MVH Anders

BugEyes skrev:
Jag gör ibland samma sak och i början gav jag bort bilderna. Nu har det eskalerat lite mer till en nivå där jag tar lite betalt för bilderna.
Så här ser min prislista ut...
http://www.sorkin.se/photo/bestalla/bestalla.htm

Detta är definitvt inte priser att rekomendera.
19 kronor för en bild??. Då går du med förlust även om man bara räknar med värdeminskning på kameran och kostnaden att producera och posta kopian.

Lägg på på 1500-2000 kronor för själva fotograferingen och sedan kopiekostnad.

MVH
Magnus

Magnus Nyman skrev:
Detta är definitvt inte priser att rekomendera.
19 kronor för en bild??. Då går du med förlust även om man bara räknar med värdeminskning på kameran och kostnaden att producera och posta kopian.

Lägg på på 1500-2000 kronor för själva fotograferingen och sedan kopiekostnad.

MVH
Magnus

De här priserna ska täcka upp kostnaden för framkallning och porto så föräldrarna kan få bilder på sina knattar. När dom beställer är det oftast bilder för 100-300 åt gången. Jag gör det inte för att tjäna pengar i första hand utan vill bara ha betalt för omkostnader.

Vad det gäller bilder från A-lagets matcher har jag inte sålt en enda ens för 19:-, verkar kommersiellt dödfött.

Skulle jag tagit marknadsmässigt betalt för det ärbete jag lagt ner på att fota AIK's matcher hade det handlat om sexsiffriga belopp. Men vad hjälper det när det inte finns någon som betalar.
Jag har gjort den här säsongen på kul och för att se om jag kan lära mig fota hockey på ett proffessionellt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar