Annons

Tävling i artighet och hyfs :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tycker stämningen i fs forum och bildkritik hårdnat en del på senare tid.

Jag tycker vi alla skulle behöva öva i att uttrycka kritik utan att vara oartiga eller otrevliga.

Jag lägger ut en dålig bild som vi alla kan kritisera, sen kan vi alla ha artiga synpunkter på hur artiga och trevliga vi lyckats vara. ;)

Kom igen!

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    68 KB · Visningar: 543
ok, jag börjar:

Jag tycker du har tänkt rätt när det gäller placeringen av personerna. Du har en bra diagonal uppifrån höger, men du skulle kunnat räta upp kameran lite.

Ljuset är hårt mitt på dagen, så du skulle inte behövt öka kontrasten fullt så mycket.

Bra att det bara är en som tittar in i kameran, det ger en bra närvaro utan att kännas för påträngande. Det jag känner är att den röda färgen på båten ta lite fokus från solbadarna, men annars är det en bra situationsbild som alla kan känna igen sig i. Sverige i ett nötskal?

Himla bra tråd - framåtsträvande och en vilja till utveckling!!!! Samma sak kanske men, men....

Till bilden:

För min del, tycker jag att bilden har för dålig skärpa, den hittar jag ingenstans. Lite jobbigt för ögat...Vad ska bilden/blicken fokusera på? Bakgrunden eller människorna? Jag gillar också när dessa typ av bilder får en berättande text till sig... det får ju inte denna så det får bli ett minus för det också....

Alltså - mina kritikögön säger - mer fokus på det som fotografen avser visa! Mer mening i bilden, med förklaring via text...,

Som avslut - förbannat bra initiativ till tråd! Och till alla "Ulfare" - träna på! Här finns möjligheten!

Förlåt - Kan ses som påhopp - Jag menar alla som bara kräks och mår dåligt, här finns utvecklingen - i mina ögon =) Det är faan inte lätt, men jag vill träna, det vill väl ni med?

Alienslem///Romana

Ja då ska vi se om Jag lyckas Janne...

Tycker att båtarna stör + att du kan beskära ca: 1 cm i vä,kant... Bilden är ganska så rörig faktisk... Men som någon annan skrev, så vinner den på att bruden kikar rakt in i gluggen...

MVH...

Du skriver inget om ditt syfte med bilden, men det verkar vara en "alltiallobild".
Det finns mycket med i den, men nästan inget är riktigt bra.
Som stadsvy känns det för trångt, man ser inte så mycket av vyn. Som gruppbild står du för långt ifrån, likaså om det är ett porträtt. Arkitektur finns där, men fungerar mest som en fond, husen känns inte som något huvudmotiv.
Den funkar väl bäst som gatufoto, men du har valt ett otacksamt ljus att plåta i: Starkt och rakt på motivet, svårt att göra något spännande av sådant.

Nu är bilden redan tagen och jag tror inte att den kan bli speciellt mycket bättre i efterbehandligen. Den fungerar nog bäst som referens när du går tillbaka och tar en ny bild, ge inte upp!

ok Då försöker jag mig på en riktig sågning då.

Här finns utrymme för förbättringar. Jag skulle gärna se mer av gruppen mot en mindre störande bakgrund. Du skulle ha tagit 3 steg till vänster (om det nu går utan att bada kameran) och ett par framåt skulle du fått trävirket som mer dominerande bakgrund. Resten skulle bli mer perifer och inte störa så mycket. Den ilsket röda båten hade då oxå försvunnit. Sen vill jag nog ha bättre skärpa och mindre skärpedjup. Hade sen bilden haft lite mindre färgmättnad och aningen mindre kontrast så hade jag nog satt bättre betyg än en 2a

Den känsla jag får när jag ser bilden är sommar, semester och lata dagar i solen. Dock så tycker jag den bildmässigt skulle kunna vara mer intressant och om jag hade tagit bilden hade jag nog försökt skapa en mer spännande komposition och kanske använt mig av ett kortare skärpedjup. Personerna i bilden tycker jag är väldigt viktiga komponenter så jag hade nog försökt fånga deras uttryck bättre, kanske till och med gått närmare dem. När det gäller den rena tekniken så hade jag nog sett till att få bättre skärpa på personerna. Jag hade även dragit ner mättnaden något.
Sammanfattningsvis är det en trevlig sommarbild, men den har enligt mitt sätt att se det en del brister. Lycka till med ditt fotograferande.
mvh
D

Tråkig bild.
Om du närmat dig den röda båten
kanske det tagit eld.
Med utmärkt vänliga hälsningar

Urbano (som förutom stadsbo betyder belevad och artig)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar