Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forumregler - är det något man behöver bry sig om?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har, säkert till mångas glädje, gett upp hoppet om FS forum. Några få har tagit över nästan alla diskussioner utan hänsyn till vad som faktiskt skrivs.
 
Jag har, säkert till mångas glädje, gett upp hoppet om FS forum. Några få har tagit över nästan alla diskussioner utan hänsyn till vad som faktiskt skrivs.

Jag förstår dig och är benägen att hålla med till stora delar.
För att ta till en metafor: Det är svårt att hjälpa en patient som inte inser sitt eget sjukdomstillstånd.
 
Tänk så olika det kan vara. Jag själv tycker att diskussionsforum ska vara som samtal över köksbordet bland vänner. Nån börjar prata om nåt, och sen kan samtalet ta vilka vägar som helst, i synnerhet när den ursprungliga frågan besvarats, i alla fall till stor del.

Hårt modererade forum med strikta regler mot "off topic" blir stela, trista, ogästvänliga ställen som med tiden tynar bort och dör ut. Jag har sett det hända otaliga gånger under kanske 23-24 års tid. Omvänt, så är de mest livskraftiga de där samtalet är hyfsat fritt. Det blir som ett vardagsrum, där man känner sig välkommen och där ingen hårdför typ styr och ställer.

Ett levande och aktivt forum med bred kompetens att svara på frågor bygger på att det finns gott om forumanvändare närvarande. För att det ska vara möjligt behöver det vara en öppen och gästvänlig miljö och en tillåtande attityd.

Därmed inte sagt att det ska vara ok att medvetet sabotera, men det är väldigt sällan det som faktiskt sker på normala forum. Men om man är så lagd att man själv tycker att minsta ord utanför ämnet i en tråd innebär katastrof, elände, död och pina, ja då kanske man upplever det som sabotage. Men då kanske man inte ska vara på diskussionsforum alls.
 
Må så vara, men här har forat tagits över av OT-förespråkare och tramsputtar. Nya medlemmar som försöker fråga något ledsnar snabbt när the usual suspects kommer igång.
 
Denna tråd är nu snart tre dygn gammal och det är dags att sammanfatta.
  1. Trådens ämne var forumreglerna. Tråden startade med tre tydliga frågor som TS sökte svar på.
  2. Sex medlemmar svarade i tråden. Jag har då räknat bort David E som knappast kan räknas som vanlig medlem.
  3. Av de sex medlemmarna var det fem som skrev mer än ett inlägg.
  4. Av de sex medlemmarna var det EN som direkt adresserade TS's initala inlägg och faktiskt försökte svara på de frågor som TS hade. Övriga fem ignorerade frågorna från TS och pratade om annat.
Priset för bästa svar i tråden går till fotbollfoto, Petter Norman, med motiveringen:
"Petter Normans svar var klart bäst i denna tråd. Petter hade TS's bästa för ögonen och svarade rakt på de frågor som TS ställde."

Grattis till fotbollfoto! Till er övriga önskar jag bättre lycka nästa gång! Träning kommer att ge färdighet! ;)
 
Denna tråd är nu snart tre dygn gammal och det är dags att sammanfatta.
  1. Trådens ämne var forumreglerna. Tråden startade med tre tydliga frågor som TS sökte svar på.
  2. Sex medlemmar svarade i tråden. Jag har då räknat bort David E som knappast kan räknas som vanlig medlem.
  3. Av de sex medlemmarna var det fem som skrev mer än ett inlägg.
  4. Av de sex medlemmarna var det EN som direkt adresserade TS's initala inlägg och faktiskt försökte svara på de frågor som TS hade. Övriga fem ignorerade frågorna från TS och pratade om annat.
Priset för bästa svar i tråden går till fotbollfoto, Petter Norman, med motiveringen:
"Petter Normans svar var klart bäst i denna tråd. Petter hade TS's bästa för ögonen och svarade rakt på de frågor som TS ställde."

Grattis till fotbollfoto! Till er övriga önskar jag bättre lycka nästa gång! Träning kommer att ge färdighet! ;)

Med den inställningen förstår jag att du upplever att alla försöker förstöra trådar. Du verkar tycka att forummedlemmar ska vara nån form av svarsmaskiner som exakt ska svara på dina frågor, och inte nog med det, de ska också svara exakt så som du vill att de ska svara. Om de svarar lite annorlunda, ja då är det avvikelse från ämnet och ett försök till att förstöra för dig, verkar du tycka.

Jag svarade på ditt startinlägg i tråden, men jag svarade inte så spikrakt som du tydligen förväntade dig. Men se, jag är ingen svarsrobot, utan en levande människa.
 
Ditt svar var det näst bästa, velocio. Jag ger dig ett hedersomnämnande för detta. 🙂

Som helhet hade jag som TS hoppats på att få tydligare och rakare svar på de frågor jag ställde. Det hoppet delar jag med många andra trådskapare på FS.
 
Jag sökte svar på frågorna om forumreglerna, eftersom reglerna sällan diskuteras och inte heller är särskilt synliga numera. Jag misstänkte att många kanske inte ens vet att det finns forumregler.

Vad gäller svar och dialog så ser jag ingen tydlig avgränsning mellan dessa begrepp. När man ställer en fråga och någon svarar, då är det en dialog. Frågan och svaret kan sedan behöva förtydliganden för att förstås till 100%. Då blir dialogen längre.

Men jag är inte den sorten som startar en tråd i ett specifikt ämne bara för att få anledning att småprata om ditt och datt i största allmänhet.
 
Senast ändrad:
I sammanhanget kan jag acceptera att svar är en del av en dialog. :)

Det svåra med forumreglerna är väl kanske att de ger utrymme för vissa tolkningar av oss som deltar i diskussionerna.
Hur tänker jag att jag bidrar till att föra diskussionen framåt? Hur tänker du? Och hur tänker någon annan?

Även om trådarna svajar lite runt mittlinjen ibland är oftast klimatet trevligt. Väldigt sällan som personangrepp förekommer.
Tänker jag.
 
Det finns två aspekter på på frågan i trådens rubrik.

1. Forumägaren har all rätt att upprätta regler för brukandet av forumet och har tolkningsföreträde när det gäller att tolka reglerna.

2. Något att sträva efter när det gäller ett diskussionsforum är att diskussioner inte urartar till att deltagarna kastar invektiv på varandra. Forumregler kan vara till hjälp då, men det går inte att "lagstifta" om trevlig stämning.

Det är upp till forumdeltagarna att försöka vara så trevliga mot varandra som möjligt. Då är det också viktigt att inte tolka en meningsmotståndare så negativt som möjligt, utan att försöka vara saklig om man inte håller med.

Om diskussionen slirar lite och halkar lite utanför ämnet, och kanske t.o.m. lite utanför reglerna, så är den bästa reaktionen att vara lite tolerant och försiktigt påpeka vad som har hänt. Att hårt skälla om saken leder bara till försvarsreaktioner och dålig stämning.

Jag tycker att stämningen allmänt har blivit bättre i Fotosidans forum det senaste året eller så.
 
Här kommer reglernai sin helhet: obs 2003-08-07


Forumregler
Forumvärdar
För att hålla koll så att nedanstående regler efterföljs, så är vi några som delar på det ansvaret. Dels är det hela redaktionen, men också två stycken medlemmar Jesper Ekvall och Jim Heikkinen.

Författaren måste agera som privatperson
Fotosidan.se är tänkt att fungera som kunskapsbank för fotosidan.se:s medlemmar. För att vi skall hålla hög klass och trovärdighet på kunskapsbanken så gäller följande - att den som skriver ett inlägg skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte.

Medlemsnamn
Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet. Använd ditt riktiga namn, det är alltid trevligast. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta.

Kommersiella inlägg är inte tillåtna
Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam om produkter / tjänster som konkurrerar med fotosidan.se:s tjänster / produkter är inte heller tillåtna. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma / olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Det är alltid redaktionen som har sista ordet i dessa diskussioner.

Skulle du som företagare vilja komma i kontakt med alla medlemmar så kan du annonsera. Hör av dig till redaktionen så kan vi säkert diskutera fram en bra lösning.

Massutskick
Det är naturligtvis inte tillåtet med massutskick till våra medlemmar.

Enkäter, studentprojekt, marknadsundersökningar mm är inte tillåtna
Inlägg som riktar sig till en grupp medlemmar med syfte att rådfråga, samla åsikter och dylikt för annat bruk än rent privat intresse är inte tillåtna. Länkar till enkäter odyl är ej tillåtna. Skicka istället sådant till redaktionen (se ovan) så kan vi kanske gör en notis.

Inga jobb/prylannonser
I forumet får man inte ragga jobb, eftersöka fotografer till bröllopsplåtning, sälja sina prylar etc. För detta har vi Köp/Sälj-avdelningen.

Anonyma medlemmar
Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter (namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera denna profil, utan att meddela det. Anledningen är naturligtvis att på fotosidan.se är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang.

Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

Undvik "märkeskrig"
Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.

Språk, personangrepp, uppvigling
Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Alla slags angrepp på person, tex etnisk tillhörighet, sexuell inriktning eller religion är naturligtvis inte tillåtet. Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.

IRONI bör undvikas
Tyvärr fungerar ironi ytterst dåligt i skrivet sammanhang. Därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.

Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.

Respektera andras åsikter
Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.

Var beredd att ta kritik
Om du laddar upp en bild eller skriver ett inlägg, så måste du vara beredd på att få kritik. Kritik kan svida och du måste vara beredd på det. Men detta gäller bara så länge kritiken följer dessa regler.

PUL
Att publicera en bild med en person i en kränkande situation där personen kan identifieras bryter mot PUL. Sådana bilder tillåter vi inte.

Skriv en vettig rubrik på foruminlägg
Undvik generella rubriker såsom "Hjälp!", "Jag måste fråga", "Vad tycker ni?" Skriv rubriken så att den kan stå för sig själv, tex "Min kamera surrar konstigt" istället för "Behöver hjälp". Då är det också större chans att andra läser inlägget.

Använd besvara med citat sparsamt
Använd endast funktionen 'besvara med citat' när det finns risk för sammanblandning med till vem du besvarar. Grundreglen är att använda knappen Besvara. Anledningen är naturligtvis för att få ett bättre flyt i läsningen av trådar.

Redaktionen kan radera inlägg och bilder utan att meddela detta
Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen.

Hör av dig om du känner dig påhoppad, kränkt etc
Om du tycker att du blivit kränkt eller påhoppad hör då av dig direkt till redaktionen, så försöker vi att lösa det.

Av David Elmfeldt 2003-08-07. Läst av 111403 besökare
 
(PUL finns väl inte längre. Nu gäller GDPR).

Ibland händer det att någon klagar på att andra diskuterar mer än de själva. Att trådarna spårat ur, och att det är samma klick av medlemmar som alltid förstör.
De kommentarerna i trådar är oftast ännu mer vid sidan av ämnet än tråden redan var. Det blir en balansgång i hur vi ska hjälpa varandra att följa reglerna och samtidigt följa reglerna i detta.
Kan vi behöva ett tillägg om ”envarsingripande”?
 
Forumregler är det något man behöver bry sig om?

Uppenbarligen inte om man läser många av de inlägg som skapats sedan den här tråden blev till. Tramsandet, ordmärkandet och allmäna utsvävningar blir nästan värre dag för dag (från samma medlemmar som vanligt förstås). Tragiskt!
 
Uppenbarligen inte om man läser många av de inlägg som skapats sedan den här tråden blev till. Tramsandet, ordmärkandet och allmäna utsvävningar blir nästan värre dag för dag (från samma medlemmar som vanligt förstås). Tragiskt!

Jag gjorde ett misstag när jag startade denna tråd i forumet "Frågor om Fotosidan". Förstod först efteråt att det forumet inte syns i flödet på FS' förstasida. Kanhända är det därför som frågan har fått så liten uppmärksamhet.

I sakfrågan håller jag helt med dig! Många seriösa försök till diskussioner tramsas sönder och samman. Vill man tramsa så får man starta en egen tråd med tramssyfte. Det är fult att spamma andras trådar.

Det är upp till FS-redax att göra forumreglerna mer synliga. Eller så har FS-redax resignerat, vad vet jag?
 
Senast ändrad:
Som i alla sammanhang behöver ett regelverk åtföljas av en verkställande makt att kontrollera regelverkets efterlevnad.

På nationell nivå är det ofta regeringen som stiftar lagarna, polisen som övervakar och domstolen som utdömer sanktioner.

I fotboll är det förbundet som sättet reglerna medan domaren övervakar och utdömer sanktioner.

När några kids möts på gården för att lira sätter de ofta lite egna regler, och kollektivt ser de till att reglerna efterlevs. Någon sort demokrati uppstår, där ofta kollektivet har större makt än individen.

Här på FS är vi någonstans i närheten av kidsen på gården. Vi har ingen övermakt som stipulerar regler och utdömer sanktioner. (Utom i extrema fall när medlemmar uteslutits). Reglerna som skrivits är mest att betrakta som en uppmaning.
Vi medlemmar formar samtalsklimatet kollektivt.
Några gillar inte detta och önskar att det fanns en övermakt som bevakade alla och allt som händer här i trådarna.

Vi har kanske alla inte samma syn på hur det borde vara.
 
Vi har ingen övermakt som stipulerar regler och utdömer sanktioner. (Utom i extrema fall när medlemmar uteslutits). Reglerna som skrivits är mest att betrakta som en uppmaning.
Du är väl för ny här för att minnas hur det var för ett antal år sedan med moderatorer som godtyckligt tolkade forumregler och utdömde straff i form av varningar till höger och vänster och framför allt till folk de retade sig på. För att den tiden aldrig ska komma tillbaka är det bra om vi alla kollektivt försöker sköta oss och följa de regler som satts upp så gott det nu går.
 
I den här tråden om forumregler, är det då någon som längtar tillbaka till det Möllerström beskriver i inlägget ovan? Med moderatorer som styr och ställer i diskussionerna.
 
Senast ändrad:
I den här tråden om forumregler, är det då någon som längtar tillbaka till det Möllerström beskriver i inlägget ovan? Med moderatorer som styr och ställer i diskussionerna.
Jag känner inte alls igen det som Möllerström beskriver. Inte alls. Har aldrig märkt av, än mindre haft ont av, några moderatorer som styr och ställer.
 
I den här tråden om forumregler, är det då någon som längtar tillbaka till det Möllerström beskriver i inlägget ovan? Med moderatorer som styr och ställer i diskussionerna.
Jag tycker inte att alfins beskrivning är särskilt rättvisande, vilket möjligen kan ha visst samband med att han själv mer än en gång blev föremål för modereringen, liksom att detta förefaller ha lett till ett agg av långsint karaktär mot den dåvarande moderatorn som ofta stod för detta.
 
  • Haha
Reaktioner: afe
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.