Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tänkt köpa en slr

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
jag skall bege mig på en resa till mexico ditt jag kommer bo ett par månader och tänkt fotografer myckey nattliv, solnedgångar etc.

jag har kollat först på canon eos 400d som pga av priset och att jag äger en gammal analog eos system kamera med ett standard lenskit så tänkte jag att det var rätt. men jag provade min polares 400d o tyckte att den kändes lite för liten o lätt o har ingen OIS system alls så fotografering utan de kör med sina dyra o väldigt fåtal linser.

sen kollade jag på Samsung GX20/Pentax K20D som ger mycket för pengarna. Sen fastna jag lite kring Sony A100/200/350/700. Som alla ger väldigt mycket funktioner för pengarna. framförallt är det ju bildstabilisator system jag tycker verkar intressant. problemet är ju att jag ser min framtid som sådan att jag vill satsa på bra objektiv som jag kan ha i framtiden när jag köper en fullformatssensor kamera. därför känns det inte lönt att skaffa ex canon även om den är billig och spendera en massa pengar på diverse objektiv som jag sedan inte har nytta av. läst ju att alla märkena har nya objektiv som är gjorda för instegs modellerna men som inte fungerar med fullformatsmodellerna.

Så frågan nu hänger kring om man bör satsa stort och skaffa ex en Sony A700 eller Samsung GX20 och få mycket funktioner eller om jag skall satsa på kanske en Sony A200/canon eos 400/450d och lägga lite pengar på en sjyst blixt o några ljusstarka objektiv för de pengar som blir över.

Vilka funktioner är vettiga/prisvärda? så rörigt när canon ger 670kr cash back på eos 400d, sony ger 1800kr cashback på a700 och min kusin som känner en kille på nikon kan fixa 20% rabatt på alla nikon modeller/produkter.

Senast ändrad:
Hej,

jag är av den åsikten att det är bättre att lägga pengar på bra optik istället för ett dyrt kamerahus (därför köpte jag en Nikon D80 istället för en D200 till exempel) Då finns det många sköna tusenlappar över att lägga på optik istället. Det gör mycket mer för bildresultatet med ett dyrare objetiv än ett dyrare hus. Ibland kan dyrare hus vara nödvändigt, till exempel om du behöver vädertätning, mer avancerad autofokus och snabbare bildmatning t.ex.

mvh

Fredrik

PlawsWorth skrev:
jag skall bege mig på en resa till mexico ditt jag kommer bo ett par månader och tänkt fotografer myckey nattliv, solnedgångar etc.

I dåligt ljus som du tänker fotografera i är det inte dumt med stabilisering,ljusstark optik och bra högisoegenskaper från kameran. Jag har själv A200 och K20 (GX 20) och det är inte ett självklart val. Beror lite på hur rutinerad du är och vilken budget du har, GX 20 är mycket avancerad kamera och det är inte helt lätt att utnyttja alla funktioner. Jag skulle iaf direkt komplettera den ljussvaga kitoptiken med nått snabbt som tex Tamson 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8. (oavsett vilken kamera du väljer).

Re: Re: tänkt köpa en slr

papi skrev:
I dåligt ljus som du tänker fotografera i är det inte dumt med stabilisering,ljusstark optik och bra högisoegenskaper från kameran. Jag har själv A200 och K20 (GX 20) och det är inte ett självklart val. Beror lite på hur rutinerad du är och vilken budget du har, GX 20 är mycket avancerad kamera och det är inte helt lätt att utnyttja alla funktioner. Jag skulle iaf direkt komplettera den ljussvaga kitoptiken med nått snabbt som tex Tamson 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8. (oavsett vilken kamera du väljer).

hur finner du att bildstabilisatorerna på respektive modell (a200 och k20d) hjälper till? har de någon stark praktiskt inverkan.

Jag skulle hålla kvar vid canon om jag var du. Alltid kul att kunna dra några film.

Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

PlawsWorth skrev:
hur finner du att bildstabilisatorerna på respektive modell (a200 och k20d) hjälper till? har de någon stark praktiskt inverkan.

Stabiliseringen har stor verkan men den betyder inte att man kan slarva hur som helst med kameran.
Om motivet rör sig hjälper så klart SR/SSS inte om man inte vill ha effekten av rörelse som kan vara rätt kul.

Gjorde en liten minitest med min nya A200 och fick 80-100% % skarpa bilder (10 st) på 1/10 s och 50mm. Utan stabilisering blev resultatet 10%.Skulle tro att Pentax och Sonys system är ungefär lika effektiva men Sonys är lite snabbare (efter af behöver stabiliseringen ett kort ögonblick att reglera in sig innan man kan trycka av)

Autofokusen är också snabbare i dåligt ljus på A200 men i övrigt är K20 nog bättre på det mesta. Kostar ju mer än dubbelt också.

Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

papi skrev:
Stabiliseringen har stor verkan men den betyder inte att man kan slarva hur som helst med kameran.
Om motivet rör sig hjälper så klart SR/SSS inte om man inte vill ha den effekten av rörelse som kan vara rätt kul.

Gjorde en liten minitest med min nya A200 och fick 80-100% % skarpa bilder (10 st) på 1/10 s och 50mm. Utan stabilisering blev resultatet 10%.Skulle tro att Pentax och Sonys system är ungefär lika effektiva men Sonys är lite snabbare (efter af behöver stabiliseringen ett kort ögonblick att reglera in sig innan man kan trycka av)

Autofokusen är också snabbare i dåligt ljus på A200 men i övrigt är K20 nog bättre på det mesta. Kostar ju mer än dubbelt också.

okej. hur är det med stabilisering och objektivets typ? hört att ju mer vidvinkel ett objektiv dessto mindre hjälper stabiliseringen och att det är mest telezoom och dyl det hjälper. jag tänkte ju skaffa typ ett 28mm 2,8 objektiv som då blir lagom för ta bilder på fester o dyl eftersom det är ljusstarkt och 28x1,5 blir ju runt 42mm vilket tänker är inte allt för fisheye eller inzoomat.

Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

IS hjälper på allt. Men man märker effekten av det bäst på telen.

Robin Gyllander skrev:
Jag skulle hålla kvar vid canon om jag var du. Alltid kul att kunna dra några film.

tänker att det kitobjektivet som jag har är ju inte värt något direkt eftersom det är väldigt kasst + att jag tar ju aldrig vanliga foton längre. bättre och kanske satsa på en sony a200 och sjysta objektiv och när sedan börjat mogna kanske sony börjat göra ordentliga kameror med fullformat och då har man kunskap och pengar.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

Robin Gyllander skrev:
IS hjälper på allt. Men man märker effekten av det bäst på telen.

okej. lutar åt antingen en sony a200 eller a700 (a350 känns inte lönt). såg att de har ju 1800kr cashback på a700 och om jag sedan köper den från tyskland (har släkt där nere) så skulle det bli runt 4600-4800kr för den med kitobjektiv.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

PlawsWorth skrev:
okej. lutar åt antingen en sony a200 eller a700 (a350 känns inte lönt). såg att de har ju 1800kr cashback på a700 och om jag sedan köper den från tyskland (har släkt där nere) så skulle det bli runt 4600-4800kr för den med kitobjektiv.

Skulle tro att A300, A700 eller A200 är ett bättre val ur brussynpunkt för dig än A350 där man tryckt in väl många pixlar, om jag minns rätt. En del testbilder jag set från A350 på höga ISO var rätt kass.

PlawsWorth skrev:

Que??? Dvs ca. €500 för en A700??? Om du får den för det priset så är det inget att snacka om: KÖP!

Låter för bra för att vara sant...

PlawsWorth skrev:

Om du får den för det priset är det nog bara att slå till.

Ett annat fynd, om man vill ha en prisvärd kamera och objektiv verkar var denna:
http://www.fotovideo.se/aspx/loginV...rodukt/prdinfovnet.aspx?plid=40782&plid=40782

Man kan väl inte rekommendera annat när det finns för det priset. Titta även på objektivpriserna!

Michael

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

Pyl skrev:
Que??? Dvs ca. €500 för en A700??? Om du får den för det priset så är det inget att snacka om: KÖP!

Låter för bra för att vara sant...

DOH, nej det var pris för A200. för A700 efter man använt cash back fick jag det till ca 9100kr.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

PlawsWorth skrev:
DOH, nej det var pris för A200. för A700 efter man använt cash back fick jag det till ca 9100kr.

Fortfarande ett bra pris för en mycket bra kamera. Nu är ju jag lite färgad eftersom jag har en själv, men för det priset är det heller inget snack. Köp!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

Pyl skrev:
Fortfarande ett bra pris för en mycket bra kamera. Nu är ju jag lite färgad eftersom jag har en själv, men för det priset är det heller inget snack. Köp!

okej. vad har du för objektiv? några att rekommendera?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tänkt köpa en slr

PlawsWorth skrev:
okej. vad har du för objektiv? några att rekommendera?

Jag har ett gäng:

Minolta 28/2.8
Minolta 50/1.7
Minolta 28-135/4-4.5
Sigma 17-70/2.8-4.5
Sony/Carl Zeiss 16-80/3.5-4.5
Sony 70-200/2.8 G SSM
Sony 1,4x teleconverter

Allt beror på din budget och vad du är ute efter. Billiga och erkänt bra begagnade objektiv är t ex Minolta 70-210/4 (Beercan), Minolta 50/1.7.

Nya bra objektiv är t ex ovanstående Zeiss 16-80 och Sigma 17-70. Ett av de bästa objektiven alla kategorier är ovanstående Sony 70-200, men smakar det så kostar det en hel del...

Nypriserna på en del Sonyobjektiv är relativt höga, men det finns massor av begagnade objektiv av god kvalitet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto