Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en glad amatör som törstar efter en systemkamera att leka och utvecklas med. Problemet är att jag vill kombinera foto och film, vilket få på den här sidan kanske kräver - ni fokuserar främst på foto. Förståeligt. Mitt önskemål är däremot att även kunna filma proffsigt.
Hittat en förbluffande bra video, med Canon iof med 7D, men det borde var lika bra med 550D eller 5D-2.
Det som gör skillnaden är en Merlin steadicam och... en Tokina 11-16/2,8 som just nu står på min inköpslista.
Ingen av dessa SKÄNKES bort direkt... Steadicam kostar 9000, Tokinas 11-16 är 5-6 tkr i England.
Men titta:
http://vimeo.com/9600167

Visst är det imponerande?
Och läs filmarens kommentar och jämförelse med GH1

http://www.elskid.com/blog/

Senast ändrad:
Angående riggar. Det står följande på sidan:

Med andra ord behöver jag visst en rigg? Eller? *förvirrad*

Du behöver ingen rigg för att komma igång och filma. Det går att filma med Canonkamerorna också utan rigg, men det är bökigare.

När du kommer längre i din utveckling ( jag utgår från att du är ganska oerfaren) så kan du börja köpa till saker.
Det första du behöver är inte en rigg, men kanske ett stativ.
Nummer 2 på listan är en extern mikrofon eller separat ljudinspelare.

På din fråga om objektiven så är mitt råd, köp 14-140 om du har råd. Annars går det bra att börja med kitobjektiv.

Det viktigaste är att komma igång och träna, för det är din kunskap och talang som i slutändan är det viktigaste.
Har du gott om pengar så kan jag råda dig om ett komplett paket, men jag ser hellre att du tillbringar din tid med att träna filmning istället för att jobba hela tiden för att få ihop mer pengar till mer saker.
Lycka till!

PS: Om du fortsätter läsa på LL så hittar du nyheter om GH1.

Jag har faktiskt prövat med en mobiltelefon-hörlur-mikrofon, jag hade hemma. Ingen HIFI ljud precis, men betydligt bättre än mikrofonen i kameran. jag tror det kommer att räcka för mina primitiva filminspelningar.

Ang. objektiv och filmning så funkar kassa gluggar alldeles utmärkt. Det är bara 1MP som ska bli optiskt bra och det klarar nästan vad som helst. Skärpedjupet (om man vill ha kort sådant) är det enda som sorterar bort ljussvaga objektiv. Men även sånt som F/4 ger fint skärpedjup (/bakgrundsoskärpa) med lite längre brännvidder och ett objekt på lite avstånd.

Hittat en förbluffande bra video, med Canon iof med 7D, men det borde var lika bra med 550D eller 5D-2.
Det som gör skillnaden är en Merlin steadicam och... en Tokina 11-16/2,8 som just nu står på min inköpslista.
Ingen av dessa SKÄNKES bort direkt... Steadicam kostar 9000, Tokinas 11-16 är 5-6 tkr i England.
Men titta:
http://vimeo.com/9600167

Visst är det imponerande?
Och läs filmarens kommentar och jämförelse med GH1

http://www.elskid.com/blog/

Jaha... Jag känner att jag aldrig kommer att komma fram till vilken kamera jag ska köpa. :(

Tack för länken med jämförelse av GH1 och 550D...

Du behöver ingen rigg för att komma igång och filma. Det går att filma med Canonkamerorna också utan rigg, men det är bökigare.

När du kommer längre i din utveckling ( jag utgår från att du är ganska oerfaren) så kan du börja köpa till saker.
Det första du behöver är inte en rigg, men kanske ett stativ.

Jaha, ok! :)

På din fråga om objektiven så är mitt råd, köp 14-140 om du har råd. Annars går det bra att börja med kitobjektiv.

Så är 14-140 prisvärd superzoomare? Hur står den sig i jämförelse med andra superzoomare?

Det viktigaste är att komma igång och träna, för det är din kunskap och talang som i slutändan är det viktigaste.
Har du gott om pengar så kan jag råda dig om ett komplett paket, men jag ser hellre att du tillbringar din tid med att träna filmning istället för att jobba hela tiden för att få ihop mer pengar till mer saker.
Lycka till!

PS: Om du fortsätter läsa på LL så hittar du nyheter om GH1.

Det låter klokt! :)

Ang. objektiv och filmning så funkar kassa gluggar alldeles utmärkt. Det är bara 1MP som ska bli optiskt bra och det klarar nästan vad som helst. Skärpedjupet (om man vill ha kort sådant) är det enda som sorterar bort ljussvaga objektiv. Men även sånt som F/4 ger fint skärpedjup (/bakgrundsoskärpa) med lite längre brännvidder och ett objekt på lite avstånd.

Vilken glugg är kass? :O

Det är riktigt som någon uttryckte sig; objektivens kvalitet är inte lika viktig vid filmning som vid stillbildfotografering.

Det är också riktigt att det är betydligt svårare att filma med 550 än med GH1. Skillnaden i videokvalitet är försumbar i verkliga livet.

14-140 är ett mycket bra objektiv både för stillbilder och video.

Prova de bägge kamerorna innan du bestämmer dig.

Det är riktigt som någon uttryckte sig; objektivens kvalitet är inte lika viktig vid filmning som vid stillbildfotografering.

Det är också riktigt att det är betydligt svårare att filma med 550 än med GH1. Skillnaden i videokvalitet är försumbar i verkliga livet.

Nej, men även om objektivet inte är så viktigt för själva filmningen så vill jag ändå ha ett bra objektiv eftersom jag inte bara ska filma.

Ok, undrar mest hur svårt det är att filma med 550. För om den filmar bättre även om det är marginellt så kostar ju 550D mycket mindre än GH1, eller ja, det är ju 14-140 objektivet osm gör GH1. Dessutom beskriver ingen den som ett superobjektiv för jag vet objektiv för 3-4000 som fått stämpeln "Toppklass" som passar för 550D.

Åh, vad svårt det här är... Självklart kan jag gå till en affär och känna på kamerorna (har bara sett 550D i butiker dock). Fast det räcker inte för avgöra vilken jag helst vill ha på filmfronten. Synd man inte får låna hem dem och prova filma först. Hehe! ;)

Nej, men även om objektivet inte är så viktigt för själva filmningen så vill jag ändå ha ett bra objektiv eftersom jag inte bara ska filma.

Ok, undrar mest hur svårt det är att filma med 550D. För om den filmar bättre (även om det är marginellt) så kostar 550D mindre än GH1. Det är kanske 14-140 objektivet som gör att GH1 skenar iväg. Ska jag betala så pass mycket för 14-140 vill jag däremot inte att den bara ska klassas som bra utan gärna mer än så. För jag vet objektiv för 3-4000 som fått stämpeln "Toppklass" som passar för 550D (visserligen normalzoom objektiv men det var ett normalzoom objektiv jag först tänkt mig).

Åh, vad svårt det här är... Självklart kan jag gå till en affär och känna på kamerorna (har bara sett 550D i butiker dock). Fast det räcker inte för att avgöra vilken jag helst vill ha på filmfronten. Synd att man inte får låna hem dem och prova filma först. Hehe! ;)

Jag kanske borde gå till en fotoaffär och fråga? Konstigt att jag inte har tänkt på det tidigare. Hur kunniga kan de vara? Tänker att de mest är till för att sälja och då proppa på mig den kameran som kostar mest. Haha! Dålig bild jag har kanske. Det skadar inte att prova dock, tänkte Göte Karlsson Foto eller något. Hur bra är de på OnOff, Expert, Siba och Elgiganten egentligen?

Ska göra en liten jämförelse.

Canon EOS 550D
- Videoinspelning i full HD (kräver en del att få till det)
- Mycket bra fotomässig

Panasonic DMC-GH1
- Videoinspelning i full HD (användarvänlig, fungerar för spontanfilma)
- Kompakt, mindre än vanliga systemare
- Bra fotomässigt men inte riktigt lika bra som vanliga systemare

550D vs GH1
- GH1 betydligt lättare att filma med än 550D
- 550D ger bättre kvalité både på film och foto (främst fotomässigt)
- Ljusa sträck vid filmning i motljus med GH1 pga sensorn
- GH1 kostar några tusenlappar mer än 550D (med 14-140 objektivet det dubbla)

Om jag köper 550D så hade jag tänkt att köpa enbart kamerahuset och sen http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C (eller någon av dessa http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C http://www.cyberphoto.se/pro/?http://www.cyberphoto.se/info_pro.php?article=18-50macroca). Helst http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osC eller http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is eftersom de har tyst AF-motor och bildstabilisering men å andra sidan rätt mycket pengar (samma pris för 14-140 dock).

Hjälp... så svårt! Först när jag läste om GH1s alla fördelar (framtida film/foto hybridkamera, kompakt) så kände jag att den var självklar. Jag kan spontanfilma med den och den prestera mycket bra fotomässigt också. Däremot är det ingen "riktig" systemare och överallt står det att om man ska uppnå bästa kvalité (fotomässigt) så ska man satsa på en Canon eller Nikon. 550D, 7D och 5D Mark II ska även filma bättre. Å andra sidan har 550D likt sina större bröder i EOS-serien betydligt bökigare filmning vilket försvårar spontantfilmning.

Jag önskar någon som har en 550D och som filmar mycket med den kunde berätta vad den tycker. Om det inte handlar om att öva? Eftersom jag själv aldrig ens har ägt en videokamera så har jag heller inget inlärt "beteende" på hur lätt eller svårt det ska vara att filma eller ens kan jämföra hur det vore att filma med en renodlad videokamera. Självklart behöver jag öva för den sakens skull men det behöver jag när jag fotografera också, jag kan inget men man måste ju köpa sina första systemare och sätta igång för att kunna lära sig. Samtidigt vill jag inte köpa en billig systemare för senare känna att jag vill uppgradera mig inom de närmsta åren. Därför vill jag ha full HD osv.

Måste länka till videos av 5D Mark II på Flickr:
http://www.flickr.com/search/?ct=6&mt=videos&w=all&q=Canon+EOS+5D+Mark+II&m=text

Videos av 550D på Flickr (betydligt färre videos):
http://www.flickr.com/search?q=canon+eos+550d&ss=0&ct=6&mt=videos

Videos av GH1 på Flickr när jag ändå håller på (också relativt få):
http://www.flickr.com/search/?ct=6&mt=videos&w=all&q=panasonic+dmc-gh1&m=text

Alltså alla videos jag har sett av 5D Mark II är helt sjukt bra! Å andra sidan måste det vara rätt många filmentusiaster som äger denna kamera. Läste även att den är rätt hypad så det bidrar väl till flera (bra!) videos.

Kostar ca 20.000:- (ca 30.000:- med objektiv) och det är jag inte bered att ge. Så den är utesluten oavsett.

Föresten en fråga, 550Ds föregångare (500D, 450D...) beskrevs ju som "instegsmodeller" och det gör väl 550D med va? Kompetent sådan men menar mer på att det inte är ett dåligt val av systemkamera, för jag kan väl tycka att ni måste anse att köpa 5D Mark II är att ta vatten över huvudet. Ser verkligen mina amatörögon vad 5D Mark II ger mer än 550D? För prisskillnaden märker jag verkligen av. Det svider redan vid 550D med tanke på alla tillbehör. :(

Den här videon var grym från GH1 http://www.youtube.com/watch?v=HCgTFXORsm8 :D Kanske mer själva musiken och objektivet visserligen men ser helt ok ut. ;)

En till http://www.youtube.com/watch?v=LreRXc1CzOw&feature=channel

Länkar inte några videos av 550D men har sett flera (hittar inte de jag gillar nu för det). De ser bra ut men den följer inte motivet såsom GH1 gör, det märks. I övrigt kan jag bara notera ljud vid zoomning med 550D men det går att lösa med extern mikrofon och objektiv med tyst AF-motor. Det är inget jag inte räknat med. Plus jag tror inte att jag zoomar, i synnerlighet inte då jag ska göra en proffsig film.

Ok, undrar mest hur svårt det är att filma med 550. För om den filmar bättre även om det är marginellt så kostar ju 550D mycket mindre än GH1, eller ja, det är ju 14-140 objektivet osm gör GH1. Dessutom beskriver ingen den som ett superobjektiv för jag vet objektiv för 3-4000 som fått stämpeln "Toppklass" som passar för 550D.

Åh, vad svårt det här är... Självklart kan jag gå till en affär och känna på kamerorna (har bara sett 550D i butiker dock). Fast det räcker inte för avgöra vilken jag helst vill ha på filmfronten. Synd man inte får låna hem dem och prova filma först. Hehe! ;)

Oj, kom visst en dubbel felpost här... Dumma Internet!

Livet är en test

I verkliga livet är det objektiven ( och fotografen) som är avgörande för bildkvaliten. Den skillnad som testerna redovisar har lite med verkligheten att göra.
För en månad sedan åkte jag och min dotter ( som också är fotograf) till Brasilien för att delta och fotografera ett bröllop.
Hon hade Canon 5D mk2 - 70-200 4 IS, jag hade GH1 14-140 och Canon 7D med nya 70-200 2,8 SI mk2 + 50mm och 24mm 1,4.
Vi fotade i storleksordningen 5000 bilder under en vecka. Sedan har vi valt ut och bildbehandlat både resebilder och formella brudparsbilder.
När vi tittar på bilderna i datorn eller i utskrift så är det hart när omöjlgt att säga vilken kamera som använts till de olika bilderna.
Skillnaderna är för små för att spela någon roll. Båda systemen är mycket bra.

Jag utmanar vem som helst att se skillnad på en A3 förstoring från 7D och GH1!

Det blev en del video också; allt med GH1.

När jag skall fota formella jobb väljer jag gärna 5D (många kunder vill ha det så) men när jag ger mig ut på äventyr i båt, skoter eller vespa så blir min följeslagare GH1.

Jag beundrar din förmåga att gräva fram information, men jag tycker att du måste fokusera på vad du vill ha.
Är stillbilder viktigast så väljer du Canon, är video viktigast så blir det GH1.

I verkliga livet är det objektiven ( och fotografen) som är avgörande för bildkvaliten. Den skillnad som testerna redovisar har lite med verkligheten att göra.
För en månad sedan åkte jag och min dotter ( som också är fotograf) till Brasilien för att delta och fotografera ett bröllop.

Jo, jag vet att objektiven och fotografen är mest avgörande för hur bra bilderna blir eller inte.

Därför undrar jag, med tanke på att du har flera olika modeller och objektiv, hur 14-140 står sig mot andra superzoomare såsom 18-135 och 18-200? Lika bra, sämre eller bättre?

Med tanke på att du belyser objektivens vikt, är GH1/Panasonic ett bra val där? Har inte 550D/Canon betydligt fler (bra) objektiv att välja mellan?

Hon hade Canon 5D mk2 - 70-200 4 IS, jag hade GH1 14-140 och Canon 7D med nya 70-200 2,8 SI mk2 + 50mm och 24mm 1,4.
Vi fotade i storleksordningen 5000 bilder under en vecka. Sedan har vi valt ut och bildbehandlat både resebilder och formella brudparsbilder.
När vi tittar på bilderna i datorn eller i utskrift så är det hart när omöjlgt att säga vilken kamera som använts till de olika bilderna.
Skillnaderna är för små för att spela någon roll. Båda systemen är mycket bra.

Jag utmanar vem som helst att se skillnad på en A3 förstoring från 7D och GH1!

Det blev en del video också; allt med GH1.

När jag skall fota formella jobb väljer jag gärna 5D (många kunder vill ha det så) men när jag ger mig ut på äventyr i båt, skoter eller vespa så blir min följeslagare GH1.

Ok, fast jag har ju inte främst tänkt att ha med systemaren på "vilda äventyr" utan en del kommer troligtvis ske under lugna omständigheter och troligtvis oftast arrangerat.

Jag beundrar din förmåga att gräva fram information, men jag tycker att du måste fokusera på vad du vill ha.
Är stillbilder viktigast så väljer du Canon, är video viktigast så blir det GH1.

Haha, min förmåga att gräva fram information handlar nog helt enkelt bara om min rädsla inför köpa något dyrt som jag senare ångrar (märker av något som saknas, betalat mer än jag kan se eller ser en ny modell som har med hästlängder bättre funktioner att erbjuda).

Jo, vad jag har förstått så är GH1 mycket lättare att filma med. Men den kostar mer och jag undrar fortfarande hur bra 14-140 objektivet är. Den har inte fått någon stämpel på CyberPhoto och jag tittade på superzoomare för Canonkameror och endast ett objektiv på närmare 30.000:- fick stämpeln toppklass. Med andra ord verkar superzoomare under 10.000:- inte lika bra som t.ex. normalzoomare (vilket är det objektiv jag först tänkt att ha).

Vad känner jag? Jag önskar jag hade en klar känsla att gå efter. Ja, jag tycker GH1 är väldigt intressant trots den marginella skillnaden mellan 550D och GH1. Vore det mitt enda "dilemma" så hade jag satsat på GH1. Det som jag har emot GH1 är egentligen bara två saker vilket är:
1. Ljusa streck i solljus som jag skrev om på förra sidan, tydligen en bieffekt av sensorn. Självklart behöver man inte och ska kanske inte filma i motljus, men enligt ett test klarar vissa kameror av det ändå (det blir inget Star Wars-svärd mitt i bilden) vilket jag då undrar om 550D är fri från med tanke på att den har spegelreflex. Detta är den kanske mest avgörande punkten... Jag kämpar nästan hellre mer med filmandet och har ett kamerahus som klarar av ljus bättre.
2. Priset ihop med objektivet. 14-140 kostar nästan 9000:- vilket jag tycker är mycket för ett objektiv som inte är toppklassad (otestad likt övriga objektiv från Panasonic hos CyberPhoto). Att den är designad för HD-filmning känns inte motiverande nog, eftersom flera ändå skriver att man kan filma med vilket objektiv som helst och det blir ingen större skillnad rent bildmässigt (däremot finns det ju andra faktorer som spelar roll såsom tyst AF-motor). Därför tar det emot lite att betala detta pris.

Mina eftersökningar på videos efter GH1 visar att många videos är spontanfilmade till skillnad från 550D. De få som är spontanfilmade med 550D är inte lika fina och GH1 följer även oavsett om det är spontant eller inte, motivet mycket bra. Så med andra ord ser jag fler fördelar med dess videofunktion. Har dessutom förstått att den tar bra bilder i stil med vanliga systemare, bara något lägre kvalité. Å andra sidan får man en bra användbar videofunktion och kompaktare skal för det.

Ovanstående två punkter är avgörande dock. 550D är billigare så det är mer det som gnager ihop med min osäkerhet inför dessa ljusa streck och dyra superzoom objektiv.

Senast ändrad:
1. Ljusa streck i solljus som jag skrev om på förra sidan, tydligen en bieffekt av sensorn. Självklart behöver man inte och ska kanske inte filma i motljus, men enligt ett test klarar vissa kameror av det ändå (det blir inget Star Wars-svärd mitt i bilden) vilket jag då undrar om 550D är fri från med tanke på att den har spegelreflex. Detta är den kanske mest avgörande punkten... Jag kämpar nästan hellre mer med filmandet och har ett kamerahus som klarar av ljus bättre.

Känner att denna punkt kanske är otydlig, trots att det nämndes i L-L rapporten ni länkade. Så tänkte visa ett övertydligt klipp på dessa skrämmande streck (se tydligt vid 3:12):
http://www.youtube.com/watch?v=fCCw0al3G6Q&feature=related

Nu vet jag att man inte kan jämföra TZ10 med GH1, det är inte heller min avsikt. Däremot lider FZ38 av samma ljusa streck som TZ10 (jag orkar inte hitta ett klipp på detta men det finns). Eftersom det då nämndes ljusa streck i L-L rapporten av GH1 så undrar jag om detta är något speciellt för Panasonic? Om det inte här så här illa med GH1, så vad är det för ljusa streck de skriver om i L-L rapporten? Se nedan:
And before folks with CCD based camcorders crow too much, be aware that these can suffer from vertical light streaking, so nothing is perfect.

Å andra sidan står det "kan", menar de att andra kameror kan lida av det men att GH1 inte gör det? Eller vad? :S Jag har tittat på flera videos av GH1 och hittar inte dessa ljusa streck men det kanske är så att dessa inte lagts upp bara!?

Känner att denna punkt kanske är otydlig, trots att det nämndes i L-L rapporten ni länkade. Så tänkte visa ett övertydligt klipp på dessa skrämmande streck (se tydligt vid 3:12):
http://www.youtube.com/watch?v=fCCw0al3G6Q&feature=related

Nu vet jag att man inte kan jämföra TZ10 med GH1, det är inte heller min avsikt. Däremot lider FZ38 av samma ljusa streck som TZ10 (jag orkar inte hitta ett klipp på detta men det finns). Eftersom det då nämndes ljusa streck i L-L rapporten av GH1 så undrar jag om detta är något speciellt för Panasonic? Om det inte här så här illa med GH1, så vad är det för ljusa streck de skriver om i L-L rapporten? Se nedan:

Å andra sidan står det "kan", menar de att andra kameror kan lida av det men att GH1 inte gör det? Eller vad? :S Jag har tittat på flera videos av GH1 och hittar inte dessa ljusa streck men det kanske är så att dessa inte lagts upp bara!?

Nu har du snöat in ordentligt!
Många yrkesfilmare använder GH1 för produktioner som de får bra betalt för.

Med tanke på att du belyser objektivens vikt, är GH1/Panasonic ett bra val där? Har inte 550D/Canon betydligt fler (bra) objektiv att välja mellan?

Canon har större utbud av objektiv ja, men frågan är väl rätt ointressant? Hur många behöver du? Vilka brännvidder behöver du, osv? Har du ett krav på ett objektiv med vissa specifikationer, som Panasonic inte har något som passar in på? Annars känns det inte som om det spelar så stor roll.

Jo, vad jag har förstått så är GH1 mycket lättare att filma med. Men den kostar mer och jag undrar fortfarande hur bra 14-140 objektivet är. Den har inte fått någon stämpel på CyberPhoto och jag tittade på superzoomare för Canonkameror och endast ett objektiv på närmare 30.000:- fick stämpeln toppklass. Med andra ord verkar superzoomare under 10.000:- inte lika bra som t.ex. normalzoomare (vilket är det objektiv jag först tänkt att ha).
och
2. Priset ihop med objektivet. 14-140 kostar nästan 9000:- vilket jag tycker är mycket för ett objektiv som inte är toppklassad (otestad likt övriga objektiv från Panasonic hos CyberPhoto). Att den är designad för HD-filmning känns inte motiverande nog, eftersom flera ändå skriver att man kan filma med vilket objektiv som helst och det blir ingen större skillnad rent bildmässigt (däremot finns det ju andra faktorer som spelar roll såsom tyst AF-motor). Därför tar det emot lite att betala detta pris.

Har sett att du hakat upp dig på pris samt om Cyberphoto har testat och satt sin "Toppklass"-stämpel på objektiven..
Först pris; Jag tycker du verkar jämföra lite äpplen och päron så att säga. Om du köper en 550D med Canon 17-55/2,8 IS så blir den något DYRARE än GH1+14-140. Om du väljer ett annat (billigare) objektiv blir det självklart billigare, men du tappar ofta tex bildstabilisering, kanske kvalité osv..
Vad det gäller zoomars bildkvalité kan generellt sägas att bäst bildkvalité får du av fasta objektiv. Detsto större omfång zoomen täcker in, desto mer kvalité tappar du oftast. Detta är ju lite av en generalisering, det handlar ju också om hur bra ett objektiv konstruerats, men grovt sett. Räcker kvalitén? Det är bara du som kan avgöra! Titta på testbilder, istället för Cyberphoto-stämplar.

Mina eftersökningar på videos efter GH1 visar att många videos är spontanfilmade till skillnad från 550D. De få som är spontanfilmade med 550D är inte lika fina och GH1 följer även oavsett om det är spontant eller inte, motivet mycket bra. Så med andra ord ser jag fler fördelar med dess videofunktion. Har dessutom förstått att den tar bra bilder i stil med vanliga systemare, bara något lägre kvalité. Å andra sidan får man en bra användbar videofunktion och kompaktare skal för det.

Skaffade en GH1 för ca 2 veckor sen, mycket för att få en bra kombination av video och foto i ett. Är efter 1 veckas daglig användning mycket nöjd med mitt val (och då har jag ändå ett gäng "Toppklassade" Canon objektiv liggande.. :)
Det var lite olika anledningar till att jag skaffade Panasonic'en trots att jag har Canon utrustning i övrigt, men det handlade bl.a. om att GH1 erbjöd en bra fungerande AF vid filmning, jag tycker den följer med fint, precis som du skrev ovan.

Hjälp... så svårt! Först när jag läste om GH1s alla fördelar (framtida film/foto hybridkamera, kompakt) så kände jag att den var självklar. Jag kan spontanfilma med den och den prestera mycket bra fotomässigt också. Däremot är det ingen "riktig" systemare och överallt står det att om man ska uppnå bästa kvalité (fotomässigt) så ska man satsa på en Canon eller Nikon. 550D, 7D och 5D Mark II ska även filma bättre. Å andra sidan har 550D likt sina större bröder i EOS-serien betydligt bökigare filmning vilket försvårar spontantfilmning.

Ingen "riktig" systemkamera? Ehh, jo, visst är den det :)
Jag tittade rätt mycket på bildkvalité eftersom den biten var viktigt för mig också innan jag valde en GH1.
Generellt (igen) får ju givetvis erkännas att större sensor betyder bättre bildkvalité för det mesta. Börjar man ägna sig åt "pixel-peeping" så kan man givetvis se skillnader, men annars håller jag med i vad Johan Fjellström skrev, i verkligheten spelar de små skillnaderna inte så stor roll för det mesta.
Den största skillnaden jag upplevde var på höga ISO nivåer, då är Canon bättre.

En bagatell (kanske?) kul att nämna; Jag har alltid tyckt vinklingsbar display som GH1 har var mest en gimmick, tills jag nu har en kamera med sådan själv! :) Det är ibland inte så dumt att kunna stå och filma utan att ha kameran tryckt mot ansiktet. Och inte minst gillade jag den när jag för 3-4 dagar sen skulle ta en bild i markhöjd, och kunde sätta mig på knä och se bra istället för att lägga mig på mage på blöt mark för att se vad jag fotade :)

Lycka till med valet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar