Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Autofokusering verkar ju fungera mycket bra på vissa modeller har jag läst?

Jag är väl medveten om att det är skillnad att filma med en systemkamera och att filma med en videokamera.

Vad har Canon EOS 5D Mark II som inte Canon EOS 550D har? Har 5D Mark II till exempel AI servo vid filmning?

Nej ingen av de har sådant. Glöm autofocus, du måste fokusera manuellt. Och det är problemet med lite mer rörliga objekt, det är inte det lättaste att vid dagsljus fokusera i live-view.
Jag tror bäst film gör du genom att välja en vidvinkelobjektiv blända ner rejält och ha objekten inom skärpedjupan. Och använda stativ. Man kan lika gärna lämna kameran, behöver inte röra. Panorera kan man väldigt försiktigt om du har en bra panoreringshuvud till stativet. Zooma.. nej, det ska man helst undvika.
Men det går faktiskt göra riktigt bra familjefilm om en bordsällskap i trädgården.

Nja, man behöver inte vara så negativ som jag, det finns sådana som gör ganska bra film handhållen, dock inte jag.

Skulle jag nog i det stora hela hålla med om ;)

Vad bra! ;D

Generellt bäst är nog, som någon annan redan svarat, Canon Eos 5D Mark II. Näst efter den är det nog Canon Eos 7D och sedan tätt efter den Canon Eos 55D och Panasonic GH1.

Skulle du kunna berätta vad som skiljer Canons modeller åt? Vad har 5D Mark II som inte 7D har och vad har 7D som inte 550D har?

Det enda jag fått fram är att 7D och 550D saknar AI servo vid filmning, men undrar om det bara inte tagits upp på 5D Mark II eller om den inte saknar det? I övrigt erbjuder alla tre full HD och av vad jag läst fungerar autofokuseringen på samma sätt för alla tre. Så vad är skillnaderna?

Alla Nikons filmande kameror utom D3s har den i mitt tycket fatala begränsningen att du inte själv kan sätta exponeringen manuellt. Det gör dem ointressanta som videokameror i alla fall för mig. Med D3s kan man exponera helt manuellt och den och är faktiskt mycket bra på att filma - i riktigt extremt svagt ljus rentav den överlägset bästa. Men den filmar med det lite klumpigare kodningen MJPEG (vilket på just höga iso är en fördel), den har bara en hastighet (24 bilder/sek) och den filmar med 720p där flera av de övriga klarar 1080p.

Nikon D3s ligger på 50.000:- bara kamerahuset och med tanke på att den inte ens erbjuder full HD är den ytterst ointressant. Alldeles för dyr för mig också.

Har dessutom inte läst så bra omdömen om systemkameror från Nikon såsom man trots allt läst om till exempel Canon, Olympus och Panasonic (menar givetvis filmfunktionen nu och inget annat).

Huh? Det finns kanske digital zoom som möjlighet, men det är definitivt inget du behöver använda om du inte vill. Annars har de samma typ av zoom som övriga och tack vare konstruktionen så kan deras kameror (och alla andra spegellösa kameror med videofunktion) dessutom med hjälp av adaptrar använda i stort sett vilka andra objektiv som helst - utan autofokus då förstås, men du får i praktiken tillgång till ett enormt utbud av optik.

Jag vet att man inte behöver använda digital zoom, stör mig utan större anledning på att det finns dock. Förstår inte vilket syfte digital zoom har när man är ute efter bästa möjliga kvalité? Hur som helst, det där med optiken lät ju bra.

Jag har inte jämfört Panasonics och Olympus AF med varandra under filmning, men jag skulle nog säga att de gör det bättre än Canons och Nikons kameror - men skillnaden är inte himlastrmande och vill du få ett snyggt och proffsigt resultat kommer du ändå inte vilja använda autofokus - det blir för ryckigt och chansartat. Autofokus används i ytterst begränsad omfattning vid den typen av filmning som en filmande systemkamera är bra på, så det skall man nog inte fundera allt för mycket på.

Tack för upplysningen! Jag har velat mycket mellan Olympus/Panasonic och Canon bara för Olympus/Panasonic ska autofokusera bättre medan Canon erbjuder full HD. Med andra ord borde jag väl prioritera full HD framför att de autofokuserar lite bättre? För du skriver att det inte är enorma skillnader, vilket jag på sätt och viss trott.

Jag kan upprepa, med lite utökning, vad jag skrev högre upp:
1) Canon Eos 5D Mark II
2) Canon Eos 7D
3) Canon Eos 550D
4) Panasonic GH1

Som jag skrev längre upp, förklara gärna skillnaderna. Det är så svårt att välja utifrån namnen och den informationen jag har hittat. Det står väldigt kort på CyberPhoto om filmfunktionerna och av det lilla verkar ju Canons alla tre varianter lika. Panasonic vill jag inte ha om den ändå placeras efter Canon. Canon känns större (märket) och kanske lättare med tillbehör då. 550D har jag varit intresserad av länge då prisklassen känns mest lämplig för mig. Vill ändå veta hur mycket bättre 5D Mark II och 7D är innan jag kan besluta mig.

Skall du filma i extremt svagt ljus är Nikon D3s överlägsen - här blir som jag tidigare nämnt deras val av den klumpigare MJPEG-kodningen en fördel - de kan brusreducera sin video på samma sätt som de gör med vanliga JPG-stillbilder, någon som Nikon för övrigt är väldigt bra på. De övriga som kör med AVCHD-kodning kan inte göra den typen av brusreducering av varje filmruta vilket gör att deras video får et ganska fult digitalbrus på riktigt höga iso.

Hm... Prislappen på 50.000:- känns dock inte lockande. Känns överdrivet när den inte ens erbjudert full HD. Tycker du att jag resonerar fel? Den är ju verkligen en av de dyraste modellerna där ute och dessvärre känns den prisklassen fullkomligt ruinerande.

Har du lite tålamod, kika på de här mycket utförliga testerna (i tre delar, ca en halvtimme styck) gjorda av och med ett gäng riktiga filmproffs där de bland annat jämför med traditionella cinema-kameror. Mycket sevärt!

http://www.zacuto.com/shootout

Jag håller på att kika på ett! Tack för tipset! :)

De är bägge bra, men på lite olika saker. I många lägen ger nog en videokamera minst lika bra eller rent av bättre kvalitet, men de är inte lika bra på det här med filmning i svagt ljus och när man vill styra skärpedjupet.

Videokamera är bra, inte minst för spontanfilmning. De är lättare att filma med eftersom dess huvudfunktion är att just filma. Däremot tycker jag många videokameror i samma prisklass som 550D inte alls är så imponerande, för jag har sett tusen klipp av 550D och jag tycker det är helt slående bildkvalité. Å andra sidan som de nämnde i klippet du länkade, så är det en sak att se det på YouTube och en sak att se det på en biograf. Däremot undrar jag hur mycket bättre en videokamera i prisklassen som 550D ligger i är och hur en sån skulle se ut på vita duken?

(redigerade, glömde ju att nämna Eos 550D som videomässigt är mycket lik Eos 7D)

Ja? Finns det någon skillnad ens och vad är det isåfall? Fotomässigt måste ju 7D vara snäppet bättre eftersom den kostar mer. Däremot duger 550D alldeles utmärkt vad det gäller fotomässigt (som jag skrev duger i princip alla systemkameror för det ändamålet), det är filmfunktionen som är det intressanta. :)

Vad har Canon EOS 5D Mark II som inte Canon EOS 550D har? Har 5D Mark II till exempel AI servo vid filmning?

Den viktigaste egenskapen som skiljer 5D Mk2 mot 550D är storleken på bildsensorn, sedan skiljer det i handhavandet. 5D Mk2 (och 7D för den delen) har fler direktknappar och rattar vilket gör dem enklare och snabbare att jobba med, men bildkvalitetsmässigt är skillnaden inte lika stor (7D och 550D har i princip identisk bildkvalitet, 5D Mk2 lite bättre).

En annan skillnad är att 550D (och 7D) kan filma både med 720p och 1080p, 5D Mk2 har bara 1080p.

Ingen Canonkamera har idag följande autofokus (AI Servo) vid filmning, autofokusen är allt för långsam. Tror inte det finns någon digital systemkamera oavsett märke som klarar följande autofokus vid filmning.

Det är nog inget tvivel om att Canon har den bästa äkta HD-filmningen idag. I rätt händer är den häpnadsväckande bra. Och "billiga" 550D ligger inte på något väsentligt sätt efter 7D eller 5DMkII. De två senare används av div. reklamfilmsmakare, rockvideos och numer även TV-serier (!). Men - det som DLSR:erna är bra på är ganska "ambitiös" filmning. Sådan som kräver planering, tid och redigering. Ska man filma skolavslutningen, studentfesten eller mer improviserade saker gör traditionella videokameror ett mycket bättre jobb.

Tack för ditt inlägg!

Jo, jag har förstått att systemkameror inte är särskilt lämpliga för spontanfilmning utan kräver mer planering.

Ska se om det här underlättar era tips och råd till mig:
Jag söker en ny kamera då min gamla kompaktkamera från 2006 inte duger för sitt ändamål längre. Den är långsam (fotar en hund i rörelser) och den har ingen filmfunktion att tala om, men klart bättre än den i mobilen.

Velat ha en systemkamera länge eftersom jag kan utvecklas med den och dessutom fotade jag min hund med Nikon D70 år 2006 (lånad från skolan) och bilderna blev sjukt bra - och då är jag fullkomligt grön på det här med fotografering. Fick trots detta till riktigt fina bilder, både stillbilder och actionbilder på min hund. Med andra ord blir jag less på min kompaktkamera som inte prestera lika bra, oavsett hur mycket jag försöker. Närbilder suger den på också, ibland lyckas jag få till det men det är ändå inte särskilt nära.

Enda nackdelen jag ser med ett köp av systemkamera är att jag inte kan ha med den överallt, så jag har haft tankar på att köpa en kompaktkamera istället (typ Panasonic Lumix DMC-TZ10 med bra filmfunktion för kompaktkameror). Däremot har jag en dröm om att göra en amatörfilm och då känns kompaktkamerans filmfunktion inte tillräckligt bra.

Med andra ord, om jag nu lika gärna ska köpa en systemkamera så vill jag köpa den som även duger för att skapa en amatörfilm (och film betyder ju att det är arrangerat och inte spontanfilmning). Kanske jag kommer att _prova_ filma spontant med, men då är det inte så att jag förvänta mig värsta WOW-upplevelsen av resultatet.

Istället för att köpa en kompaktkamera igen, så får min nuvarande kompaktkamera följa med på mer "otåliga" äventyr där enda målet är att minnas det man har varit med om. Min kompaktkamera (Canon PowerShot A540) både fotar och filmar bättre än min Sony Ericsson S312. ;)

Förstår ni hur jag tänker? Tycker ni resonemanget är fel? Hur hade ni resonerat? :)

Skulle du kunna berätta vad som skiljer Canons modeller åt? Vad har 5D Mark II som inte 7D har och vad har 7D som inte 550D har?

Det enda jag fått fram är att 7D och 550D saknar AI servo vid filmning, men undrar om det bara inte tagits upp på 5D Mark II eller om den inte saknar det? I övrigt erbjuder alla tre full HD och av vad jag läst fungerar autofokuseringen på samma sätt för alla tre. Så vad är skillnaderna?

Eos 5D Mark II har dubbelt så stor sensor som de andra två vilket ger ännu bättre egenskaper i svagt ljus och ännu mer kontroll över skärpedjupet.

Glöm autofokus, det är i stort sett oanvändbart för den här typen av videofilmning. Det blir för ryckigt (fult), för osäkert (väldigt lätt att den missar och fokuserar tokfel mitt i en scen).

Ett av huvudsyftena med att filma med de här kamerorna är att styra och arbeta med skärpedjupet, den saken vill du inte överlämna till en automatik som plötsligt får för sig att fokusera annorlunda i ett viktigt ögonblick.

Det här är en av de bärande skillnaderna mot traditionella videokameror, de jobbar med så mycket större skärpedjup och med mjukt fokuserande objektiv vilket gör att AF i alla fall i någon mån är användbart där. Men för professionellt resultat ... Använder nästan ingen AF där heller.

Nikon D3s ligger på 50.000:- bara kamerahuset och med tanke på att den inte ens erbjuder full HD är den ytterst ointressant. Alldeles för dyr för mig också.

Det är ju i första han en specialkamera för press- och sportfotografer, så där får du betala en väldig massa pengar för funktioner som du knappast har någon glädje av.

Har dessutom inte läst så bra omdömen om systemkameror från Nikon såsom man trots allt läst om till exempel Canon, Olympus och Panasonic (menar givetvis filmfunktionen nu och inget annat).

Videofunktionerna hos Nikons övriga systemkameror är inget vidare, det håller jag med om.

Jag vet att man inte behöver använda digital zoom, stör mig utan större anledning på att det finns dock. Förstår inte vilket syfte digital zoom har när man är ute efter bästa möjliga kvalité? Hur som helst, det där med optiken lät ju bra.

Funktioner man inte tänker använda behöver man inte fundera över :)

Tack för upplysningen! Jag har velat mycket mellan Olympus/Panasonic och Canon bara för Olympus/Panasonic ska autofokusera bättre medan Canon erbjuder full HD. Med andra ord borde jag väl prioritera full HD framför att de autofokuserar lite bättre? För du skriver att det inte är enorma skillnader, vilket jag på sätt och viss trott.

Som sagt, glöm AF. Titta mer på pris, storlek, vad du får för videokvalitet.

Skall man börja bygga upp ett videosystem från noll så är Micro-4/3-kamerorna lockade just för att de kan använda ett sådant enormt utbud av gamla fina objektiv. Ta bara alla gamla fina men billiga Canon FD-objektiv som i praktiken inte går att använda (med bra resultat i alla fall) på några andra moderna kameror än just Micro-4/3 (och Sony NEX när det och motsvarande adaptrar till det dyker upp).

Som jag skrev längre upp, förklara gärna skillnaderna. Det är så svårt att välja utifrån namnen och den informationen jag har hittat. Det står väldigt kort på CyberPhoto om filmfunktionerna och av det lilla verkar ju Canons alla tre varianter så lika. Panasonic vill jag inte ha om den ändå placeras efter Canon. Canon känns större (märket) och kanske lättare med tillbehör då. 550D har jag varit intresserad av länge då prisklassen känns mest lämplig för mig. Vill ändå veta hur mycket bättre 5D Mark II och 7D är innan jag kan besluta mig.

Skillnaden videomässigt mellan Eos 7D och 550D borde vara marginell - som någon annan nämnde lite tidigare i tråden. Eos 5D Mark II har som sagt dubbelt så stor bildsensor.

Videokamera är bra, inte minst för spontanfilmning. De är lättare att filma med eftersom dess huvudfunktion är att just filma. Däremot tycker jag många videokameror i samma prisklass som 550D inte alls är så imponerande, för jag har sett tusen klipp av 550D och jag tycker det är helt slående bildkvalité. Å andra sidan som de nämnde i klippet du länkade, så är det en sak att se det på YouTube och en sak att se det på en biograf. Däremot undrar jag hur mycket bättre en videokamera i prisklassen som 550D ligger i är och hur en sån skulle se ut på vita duken?

Tänk på att hanteringen vid frihandsfilmning (dvs allt utom på stativ), hur man håller, hanterar reglage med mera, med en filmande DSLR ofta är så mycket sämre att du i praktiken har svårt att få lika bra resultat som med en videokamera. Monterade på ett stativ bredvid varandra vinner en DSLR-kamera över en motsvarande dyr videokamera tack vare sin fina bild kvalitet.

Men på fri hand, under ett event (bröllop, fester), under intervjuer med mera ... Så är en DSLR utan ett bra axelstativ och en andra tillbehör så avig att använda att du inte längre har någon glädje av den fina videokvaliteten. Köper du till sådana tillbehör - till exempel ett bra axelstativ, en fokusdragare och en lös skärm - så kostar de grejerna ledigt mycket mer än vad en Eos 550D gör. Och lägger man de pengar ett sådant paket kostar på en videokamera, då får du en rätt bra videokamera.

Valet mellan DSLR och videokamera handlar mycket om hur man vill filma. Skall man filma rörligt och inte vill lägga ned en förmögenhet på tillbehör och mycket tid på att lära sig fokusera skickligt så är oftast en traditionell videokamera att föredra. Men skall man göra planerade (regisserade och noga genomtänkta) filmer, vill ha bra kvalitet i svagt ljus, ha kontroll över skärpedjup och kanske ändå mest jobbar från stativ ... Då är en filmande DSLR att föredra.

Snuskfia: Kul nickname förresten, jag gillar det :)

Hehe, försökte hitta på ett namn som speglar mig. ;)

apropå skillnaden mellan 550D och 7D vid filmning så är jag inte helt säker på exakt vad som skiljer, men jag tror det mesta som skiljer är att på 7D har du en snabbknapp på baksidan av kameran för att snabbt filma, den knappen finns inte på 550D. I övrigt så tror jag du får i samma features på 550D med fördelen att 550D hade en extra filmningsfunktion som hade något med zoomning att göra som saknas på 7D. Kvalité och fps bör vara densamma på båda kamerorna. Men sån info hittar du annars på Canon's hemsida och diverse engelskspråkiga foto och filmningsforum.

Den knappen har jag nog ingen större nytta av, eller jag ska inte främst filma spontant. Jag får kika på Canons hemsida då, men är inte superduktig på engelska eller vänta... När det gäller teknisk data och förklaringar kring kameror så fungerar inte svenskan heller, haha! Jag är en novis som skrivet. ;)

Nu vet jag inte hur erfaren du är av att filma och vad du filmar för något men du bör ju helst inte zooma eller köra autofokus vid filmning, man brukar köra manuell fokusering sen sekvenser editerar du ju ihop i datorn och inte i kameran som många försöker göra när de filmar.
En filmrigg är ju att rekommendera för stabilitet, annars ser det ut som moster Berits semestervideo från Hawaii..
Extern mikrofon är ett måste om du inte gillar monoljud. :)
Ett problem är ju nivåkontrollen på 550D och 7D, det finns ingen. Det är nog den största nackdelen av alla just nu. :(

/ Magnus

Är det svårt att fokusera manuellt? Bara att prova och öva sig fram antar jag.

Jag har tänkt att göra en amatörfilm med människor. Vill göra amatörfilm av andra slag med men just den proffsiga filmningen vill jag göra av olika scener som människor skapar. Skulle visserligen vilja filma olika tillställningar också (utställning, freestyle, agility, bruks & IPO = hundsport).

Vad är nivåkontrollen för funktion? Har 5D Mark II det?

För övrigt är jag ingen erfaren filmare alls utan det är något jag får träna på när systemkamern finns i mina händer. Har aldrig haft tillgång till en systemkamera med filmfunktion att leka med tidigare.

I och med att 5D Mark II fick en uppgradering, via firmware, har den nu hela arsenalen av filmfunktioner som Canon kan erbjuda, inklusive en sensor stor som en filmruta (vilket möjliggör ett objektivval som i sin tur ger minsta möjliga skärpedjup i klassen, om man nu vill ha det) och manuell kontroll av ljudnivån.

Kameror som 7D och 550D har en mindre sensor, och får därför längre skärpedjup på en bild som för övrigt ser likadan ut. De saknar också den manuella ljudkontrollen.
Däremot har båda dedicerade reglage för filmning, något som saknas på 5D Mark II. Den var lite tidigare än 7D, så det hade inte hunnit "mogna" riktigt än. 550D är mindre än 7D, och har därför fått lösa filmreglagen lite annorlunda.

När det gäller stillbilder är 550D och 7D likvärdiga på stillastående motiv. Däremot är 7D en klassens mästare på action.

Nej ingen av de har sådant. Glöm autofocus, du måste fokusera manuellt. Och det är problemet med lite mer rörliga objekt, det är inte det lättaste att vid dagsljus fokusera i live-view.
Jag tror bäst film gör du genom att välja en vidvinkelobjektiv blända ner rejält och ha objekten inom skärpedjupan. Och använda stativ. Man kan lika gärna lämna kameran, behöver inte röra. Panorera kan man väldigt försiktigt om du har en bra panoreringshuvud till stativet. Zooma.. nej, det ska man helst undvika.
Men det går faktiskt göra riktigt bra familjefilm om en bordsällskap i trädgården.

Nja, man behöver inte vara så negativ som jag, det finns sådana som gör ganska bra film handhållen, dock inte jag.

Tack för tipsen!

Jag tycker också ni verkar beskriva det som så mycket mer komplicerat än vad det verkar som. :O

Många klipp verkar ju spontana på YouTube och rent bildmässigt är de slående ändå. Sett en som filmade utan stativ dessutom (och han stod verkligen inte still på en och samma plats) och även om det inte blev helt stilla eller perfekt för kallas proffsfilm så var det sjukt bra ändå. Hur höga krav har ni egentligen eller är det jag som har låga krav? :/

Alla skriver att man inte ska zooma heller. Ok, ska man göra en proffsfilm så är det väl inte vanligt (sällan de zoomar i Hollywood-filmer). Däremot har jag sett flera som zooma i olika sammanhang och jag tycker inte alls att det blir fult eller störande? Det är klart, zoomar man fram och tillbaka hela tiden så skulle det bli störande. Står personen och filma en person som springer ifrån kameran och följer den så ser det inte alls konstigt ut tycker jag.

Trådskaparens fråga är tvetydig.
Bästa filmfunktionen kan betyda bästa kvalitet eller mest användarvänlig.
Bäst kvalitet på filmen får jag med min Canon 5D mk2 men den bästa kameran är min Panasonic GH1 av flera skäl.
Med GH1 och medföljande 14-140 glugg har jag en fullvärdig filmkamera var sökare fungerar perfekt utan några tillsatser, möjligen en enbening av mindre sort.

GH1 har det bästa allround objektivet och GH1 är en liten behändig kamera som jag har med mig överallt.
När jag skall göra till mig så sätter jag mina L-gluggar på 5d och sätter fast klumpen på stativ. Den kvalitetsskillnad som kan finnas kräver en högklassig HD-skärm eller projektor,men det korta skärpedjupet får betraktare att kunnigt sucka av inlärd beundran.

Av tio filmtillfällen väljer jag GH1 nio gånger. Därför är den mitt val till bästa systemkamera för filmning. Bildkvaliteten är bättre än min Betacam som kostade 200 000 och vägde fem kilo.

Min 7D har jag aldrig provat filma med.

Den viktigaste egenskapen som skiljer 5D Mk2 mot 550D är storleken på bildsensorn, sedan skiljer det i handhavandet. 5D Mk2 (och 7D för den delen) har fler direktknappar och rattar vilket gör dem enklare och snabbare att jobba med, men bildkvalitetsmässigt är skillnaden inte lika stor (7D och 550D har i princip identisk bildkvalitet, 5D Mk2 lite bättre).

En annan skillnad är att 550D (och 7D) kan filma både med 720p och 1080p, 5D Mk2 har bara 1080p.

Ingen Canonkamera har idag följande autofokus (AI Servo) vid filmning, autofokusen är allt för långsam. Tror inte det finns någon digital systemkamera oavsett märke som klarar följande autofokus vid filmning.

Ok, tack för inlägget! :)

Är det en nackdel att 550D och 7D filmar i både 720 och 1080? Kan man inte välja att bara filma i 1080?

Angående autofokusering, varför läser jag överallt att Panasonic och Olympus autofokuserar mycket bra? :/

Senast ändrad:
Det är ingen nackdel, det är fler valmöjligheter.
Antingen kör du 1080p i 24 eller 25 bilder/sekund, eller så kör du 720p med 50 bilder/sekund. Ger möjlighet till "gosig" slow motion, om du vill.

Det är inte självklart att 720 är sämre än 1080. Luminous-landscape.com har en fin artikel som förklarar varför. det finns faktiskt många själ att använda 720.

Snuskfia: Hehe ja du lyckades verkligen hitta det perfekta nicknamet då :))

Jaså du behöver inte den snabbknappen, men då borde ju en billigare 550D funka fint för dina behov, sen så kan du spendera resten på bättre objektiv till den som gör att du kan vara lite mer kreativ när du filmar och få bättre kvalité. Ingen större idé att du köper någon värstingskamera, för du jagar väl inte mygg med bazooka eller hur.. hehe
Jao om engelskan är lite rostig så kan det ju vara besvärligt läsa all teknisk mumbojumbo om kameror på diverse siter och forum, det blir väl som rena grekiskan då. Tekniska beskrivningar brukar låta som recept när de blir översatta till svenska, dvs obegripliga..

Manuell fokusering kan vara lite jobbigt, det kan lätt bli ryckigt och ojämnt men det är då bättre än att låta kameran försöka fokusera automatiskt. Dels för att det är snabbare och det låter mindre. Ljudet från fokusmotorn i objektivet spelas ju in med filmen vilket inte är speciellt vackert. Eventuella knapptryckningar du gör på kameran samtidigt spelas också in så det gäller att ställa in allt klart innan du börjar filma en sekvens, sen filma och fixa resten i editeringen.

Nivåkontrollen är en sån grej som låter dig justera ljudnivån på videon du spelar in, du kan justera per höger/vänster kanal eller för båda kanalerna samtidigt. Något som tyvärr inte finns med på 7D eller 550D just nu. Men man kan ju fixa dessa saker i själva editeringen i efterhand också så egentligen är det inget direkt enormt problem, dock vore det nice ha i kameran.

Puh! mycket skriva så här sent på kvällen.. :)

/ Magnus

Trådskaparens fråga är tvetydig.
Bästa filmfunktionen kan betyda bästa kvalitet eller mest användarvänlig.
Bäst kvalitet på filmen får jag med min Canon 5D mk2 men den bästa kameran är min Panasonic GH1 av flera skäl.
Med GH1 och medföljande 14-140 glugg har jag en fullvärdig filmkamera var sökare fungerar perfekt utan några tillsatser, möjligen en enbening av mindre sort.

GH1 har det bästa allround objektivet och GH1 är en liten behändig kamera som jag har med mig överallt.
När jag skall göra till mig så sätter jag mina L-gluggar på 5d och sätter fast klumpen på stativ. Den kvalitetsskillnad som kan finnas kräver en högklassig HD-skärm eller projektor,men det korta skärpedjupet får betraktare att kunnigt sucka av inlärd beundran.

Av tio filmtillfällen väljer jag GH1 nio gånger. Därför är den mitt val till bästa systemkamera för filmning. Bildkvaliteten är bättre än min Betacam som kostade 200 000 och vägde fem kilo.

Min 7D har jag aldrig provat filma med.

Oj, vad många kameror du har! :O Ge mig en? ;)

Så du röstar för GH1? Hur fungerar autofokuseringen på den? Är den "mycket bra" eller är det lika mycket manuellt som gäller som för 5D Mark II?

Det är ingen nackdel, det är fler valmöjligheter.
Antingen kör du 1080p i 24 eller 25 bilder/sekund, eller så kör du 720p med 50 bilder/sekund. Ger möjlighet till "gosig" slow motion, om du vill.

Menar det, jag kan väl filma i samma upplösning som 5D Mark II med en 550D om jag väljer den inställningen? ;)

Bara en kommentar... Om man ska filma seriöst kan det vara en idé att kolla kamerornas kompatibilitet mot de riggar som finns på marknaden. Det är kanske inte prio 1 att lägga pengarna på för mindre amatörprojekt - men efter att ha kollat igenom jämförelsen på http://www.zacuto.com/shootout så har i alla fall jag insett att i princip alla tidigare nämnda kameror håller en fantastisk hög kvalitet. I synnerhet med tanke på priset på både filmkameror och film i sig jämfört med vad t.ex. en 7D kostar idag...

Oj, vad många kameror du har! :O Ge mig en? ;)

Så du röstar för GH1? Hur fungerar autofokuseringen på den? Är den "mycket bra" eller är det lika mycket manuellt som gäller som för 5D Mark II?

Den fungerar bättre än Canons, men frågan är lite felställd eftersom det inte är så viktigt med autofokus när man filmar. Det viktiga är att man har bra kontroll på hur man ställer skärpan. Eftersom GH1 har en sökare som fungerar fullt ut under filmning så är det mycket lättare att ha kontroll på skärpan.
Oskarpa bilder i video kan och är mycket användbara och det som blir skit klipper man bort.
Den som vill lära sig att filma bättre än bara på amatörnivå måste också lära sig att behärska manuella inställningar i kameran. Det finns ingen kamera som sköter allt perfekt eller ens bra.
GH1 är den bästa jag provat både manuellt och automatiskt. Dessutom fokuserar 14-140 så gott som ljudlöst och spelar in ljuset i hyfsad stereo. Jag saknar manuellt ljud och använder därför en separat ljudinspelare.
Anledningen att jag har många kameror är att jag är fotograf och prylgalen. Mina kameror är verktyg i mitt jobb och hobby.

Snuskfia: Hehe ja du lyckades verkligen hitta det perfekta nicknamet då :))

Hihi! ;)

Jaså du behöver inte den snabbknappen, men då borde ju en billigare 550D funka fint för dina behov, sen så kan du spendera resten på bättre objektiv till den som gör att du kan vara lite mer kreativ när du filmar och få bättre kvalité. Ingen större idé att du köper någon värstingskamera, för du jagar väl inte mygg med bazooka eller hur.. hehe
Jao om engelskan är lite rostig så kan det ju vara besvärligt läsa all teknisk mumbojumbo om kameror på diverse siter och forum, det blir väl som rena grekiskan då. Tekniska beskrivningar brukar låta som recept när de blir översatta till svenska, dvs obegripliga..

Nej, eller behöver jag det? Hur lång tid kan det ta att trycka på en knapp på ett annat ställe? Möjligtvis om jag ser något och snabbt måste på med kameran? Fast är inte det en vanesak och hur bra är det att spontanfilma med en systemkamera?

Jag anser också att det är viktigt att köpa en kamera för mina behov och inte köpa något överdrivet eller så dyrt att jag inte har råd med alla tillbehör som faktiskt påverkar resultat något enormt.

Tycker det mesta låter mumbojumbo men jag försöker sätta mig in i det, men står det dessutom på engelska blir jag lite frustrerad. Sänker mitt självförtroende också då jag förstår engelska i andra sammanhang. :(

Manuell fokusering kan vara lite jobbigt, det kan lätt bli ryckigt och ojämnt men det är då bättre än att låta kameran försöka fokusera automatiskt. Dels för att det är snabbare och det låter mindre. Ljudet från fokusmotorn i objektivet spelas ju in med filmen vilket inte är speciellt vackert. Eventuella knapptryckningar du gör på kameran samtidigt spelas också in så det gäller att ställa in allt klart innan du börjar filma en sekvens, sen filma och fixa resten i editeringen.

Där kom den automatiska fokuseringen, någon nytta har den ju allt. Sen ska den ju fungera bra med.

Nivåkontrollen är en sån grej som låter dig justera ljudnivån på videon du spelar in, du kan justera per höger/vänster kanal eller för båda kanalerna samtidigt. Något som tyvärr inte finns med på 7D eller 550D just nu. Men man kan ju fixa dessa saker i själva editeringen i efterhand också så egentligen är det inget direkt enormt problem, dock vore det nice ha i kameran.

Jaha, ok! :)

Puh! mycket skriva så
här sent på kvällen.. :)

/ Magnus

Haha, ja, mitt Internet la av i några minuter så fick kämpa mig in igen för att svara på alla i tråden. Blir glad att så många svarar, jag vet inte hur länge jag har gått och funderat på vad jag ska köpa. Det är verkligen jättesvårt, då det är rätt mycket pengar för mig. Vill liksom inte köpa något så pass dyrt och sen känna att det var att slänga pengarna i havet liksom. :')

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar