ANNONS
Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en kommentar... Om man ska filma seriöst kan det vara en idé att kolla kamerornas kompatibilitet mot de riggar som finns på marknaden. Det är kanske inte prio 1 att lägga pengarna på för mindre amatörprojekt - men efter att ha kollat igenom jämförelsen på http://www.zacuto.com/shootout så har i alla fall jag insett att i princip alla tidigare nämnda kameror håller en fantastisk hög kvalitet. I synnerhet med tanke på priset på både filmkameror och film i sig jämfört med vad t.ex. en 7D kostar idag...

Vad är riggar för något? Har inte hunnit se klart klippet ännu för att jag har suttit och svarat på alla inläggen i tråden. :')

Vad är riggar för något? Har inte hunnit se klart klippet ännu för att jag har suttit och svarat på alla inläggen i tråden. :')

Det är något stort och dyrt som du behöver om du skall filma med en vanlig systemkamera.
Med GH1 behöver du ingen sådan och du behöver inte heller göra några som helst inställningar om det är din inställning.

Den fungerar bättre än Canons, men frågan är lite felställd eftersom det inte är så viktigt med autofokus när man filmar. Det viktiga är att man har bra kontroll på hur man ställer skärpan. Eftersom GH1 har en sökare som fungerar fullt ut under filmning så är det mycket lättare att ha kontroll på skärpan.
Oskarpa bilder i video kan och är mycket användbara och det som blir skit klipper man bort.
Den som vill lära sig att filma bättre än bara på amatörnivå måste också lära sig att behärska manuella inställningar i kameran. Det finns ingen kamera som sköter allt perfekt eller ens bra.
GH1 är den bästa jag provat både manuellt och automatiskt. Dessutom fokuserar 14-140 så gott som ljudlöst och spelar in ljuset i hyfsad stereo. Jag saknar manuellt ljud och använder därför en separat ljudinspelare.
Anledningen att jag har många kameror är att jag är fotograf och prylgalen. Mina kameror är verktyg i mitt jobb och hobby.

Jag önskar att alla vore eniga om vilken kamera som är bäst, det här gör mig bara förvirrad. Vem har rätt? Vem har fel?

Det är troligen en smaksak eller det finns väl inget svar som är rätt för alla. Hur vet jag vilken som är rätt för mig? :(

Panasonic DMC-GH1 kostar lite mer än Canon EOS 550D men så står det följande på CyberPhoto:
Autofokuserar bra och kontinuerligt men inte lika snabbt som vid stillbildstagning, dock betydligt bättre än alla DSLR som har videofunktion i skrivande stund.

Såg precis att GH1 har full HD, trodde inte den hade det då både deras kompaktkamera LX3 och systemkamerorna GF1, G10 och G2 saknar det.

Några andra som har synpunkter? Ska jag ha en GH1? Eller en 550D? :S

Det är något stort och dyrt som du behöver om du skall filma med en vanlig systemkamera.
Med GH1 behöver du ingen sådan och du behöver inte heller göra några som helst inställningar om det är din inställning.

Ok! :O Med andra ord blir en GH1 kanske billigare än en 550D då jag måste köpa till en rigg?

Vad menar du med att jag inte behöver göra några som helst inställningar med GH1?

Senast ändrad:
En dum fråga angående digital zoom. Då jag inte vill använda digital zoom, hur stänger man av den? Eller jag zoomar inte automatiskt digitalt så fort jag zoomar?

En ytterligare fråga till dig som har en GH1. Eftersom GH1 är lättare att filma med än din värstingkamera 5D Mark II, skulle du då påstå att den fungerar hyfsat bra till att spontanfilma med? Eller det är lika krångligt att filma med den som med vilken annan systemkamera som helst (bara en marginell skillnad)?

16 mm

Jag är en glad amatör som törstar efter en systemkamera att leka och utvecklas med. Problemet är att jag vill kombinera foto och film, vilket få på den här sidan kanske kräver - ni fokuserar främst på foto. Förståeligt. Mitt önskemål är däremot att även kunna filma proffsigt.

Alla systemkameror på marknaden verkar ju bra, även om det självklart skiljer mellan modellerna. Folk brukar generellt sätt rekommendera Canon eller Nikon för de är störst på marknaden. Vad jag har förstått innebär det att man har mer objektiv att välja mellan vilket absolut ska understrykas. När det kommer till bildkvalité vågar jag dock påstå att de andra systemkamerorna prestera utmärkt också.

Problemet är inte att fina en systemkamera som fotar bra nog för mig. Jag anser att i princip alla systemkameror uppfyller det. Däremot uppfyller långt ifrån alla systemkameror mina krav på filmfunktion.

Frågar nu er i hopp om att ni har en susning, om vilken systemkamera som har den absolut bästa filmfunktionen idag?

Hittills har jag kommit fram till att jag inte vill ha en Nikon eftersom de har absolut sämst filmfunktion på sina kameror jämfört med övriga. Därtill är jag inte intresserad av Panasonic heller eftersom de har digital zoom vilket stör mig. Å andra sidan vet jag att Panasonic ska vara den som erbjuder bäst autofokusering vid filminspelning? Stämmer detta? Olympus har jag också läst ska vara en av de bättre i det avseendet.

Ös mig med tips och råd! Tänkte först invänta bättre filmfunktion på systemkamerorna men börjar bli lite otålig så vill ha hjälp med vilken systemkamera jag ska köpa om jag inte klarar av att vänta.

Jag är inte rik men väljer att inte skriva vilken prisklass jag helst vill att den ligger i. För om det finns en systemkamera med överlägset bäst filmfunktion på marknaden idag så kan jag vara villig att spara ihop. Dessutom har jag kikat på de dyraste modellerna och alla erbjuder verkligen inte mycket till filmfunktion varav jag inte är rädd att proffsfilmaren är den absolut dyraste systemkameran.

OBS! Vill inte få rådet att köpa en videokamera istället för jag vill inte köpa två dyra prylar utan allt i ett. Ingen videokamera kan fota i närheten till så bra som en systemkamera kan, och efter läst flera artiklar är det ett faktum att systemkamerans möjlighet till att byta objektiv kan ge mycket bättre filmkvalité än många videokameror ger.[/Q

En ytterligare fråga till dig som har en GH1. Eftersom GH1 är lättare att filma med än din värstingkamera 5D Mark II, skulle du då påstå att den fungerar hyfsat bra till att spontanfilma med? Eller det är lika krångligt att filma med den som med vilken annan systemkamera som helst (bara en marginell skillnad)?

Som jag skrev nyss så går det utmärkt att spontanfilma med GH1, den har en inställning som heter intelligent auto som är mycket bra. Slå på kameran, tryck på röd knapp och du filmar!
Med GH1 kan du välja svårighetsgrad. Jag rekommenderar den varmt för att det är den enda systemkamera (nu finns G2 också) som fungerar bra både för stillblder och video, dessutom är den mycket mindre än alla Canoner och dyligt.
Gå in och prova en i nån affär.

Som jag skrev nyss så går det utmärkt att spontanfilma med GH1, den har en inställning som heter intelligent auto som är mycket bra. Slå på kameran, tryck på röd knapp och du filmar!
Med GH1 kan du välja svårighetsgrad. Jag rekommenderar den varmt för att det är den enda systemkamera (nu finns G2 också) som fungerar bra både för stillblder och video, dessutom är den mycket mindre än alla Canoner och dyligt.
Gå in och prova en i nån affär.

Ok, det låter sannerligen som en systemkamera för mig. :) Ska kika lite mer på filmsnuttar från den!

Hur ser det ut med objektiven för GH1/Panasonic? Hur suveräna är objektiven som följer med? Kitobjektiven som följer med Canons 550D är fullt dugliga men inte de bästa (enligt CyberPhoto). Hade jag köpt en 550D hade jag därför enbart köpt kamerahuset samt ett normalzoom-objektiv för 3-4000 eller 6-7000 då jag ville ha ett toppklassat. ;)

Objektiven till GH1 kanske räknas som toppklass eller hur är det? Sett till deras kompaktkameror oavsett modell så ger de ju otroligt skarpa bilder, fast det är väl inte samma sak. För filmar man i motljus med till exempel TZ10 och FZ38 får man fula ljusa streck som ser ut som Star Wars-svärd mitt i bilden. xD Trots detta ger de oerhört skarpa bilder och bra kontrast!

Ok, tack för inlägget! :)

Är det en nackdel att 550D och 7D filmar i både 720 och 1080? Kan man inte välja att bara filma i 1080?

Angående autofokusering, varför läser jag överallt att Panasonic och Olympus autofokuserar mycket bra? :/
Ja, det kan faktiskt vara en nackdel, om du inte har helt ny dator. 550d spelar in 1080 med 24/s eller 720 med 50/s.
I princip är det bättre än 720 med 24/s, men det finns inte ens att välja 720-24/s läge.
Filmen blir bra, men har du en laptop eller en dator utan värsting-grafikkort, så orkar inte datorn med filmen spelas hackigt. Det gäller inte Mac, där går det utmärkt.
Men har du tillräckligt kraftfull dator, så har du inte det här problemet.
Det går också bra att spela in i VGA upplösningen det blir bra film.
550d har också en 7ggr förstoringsläge i VGA och jag kan tänka mig att om du har en riktigt stor och dyr stativ då kan du filma djur med det, men med min 135 mm objektiv blir det 135*1,6*7=1400 mm objektiv. det blir svårt ens med stativ.
Kanske med 50 mm objektiv (blir 560 mm i 7gg-s läge) kan fungera. Men inte där folk går, det finns vibrationer.

Så sammanfattning:
Det går att filma. Även handhållen, men inte lätt.
Det går också att zooma, särskilt om du är en bläckfisk, med ena handen zoomar du, med andra handen fokuserar, och med tredje och fjärde handen håller du kameran.
Lätt som en plätt.
O andra sidan finns steadycam axelstativer i världen, ytterligare några kilo som man kan släpa med sig.

En dum fråga angående digital zoom. Då jag inte vill använda digital zoom, hur stänger man av den? Eller jag zoomar inte automatiskt digitalt så fort jag zoomar?

Det finns avstängning i menyn. Men digital zoom fungerar faktiskt rätt bra för videofilmning, det finns ju pixlar i överflöd även vid den absolut bästa videouppläsning 1024.

Ok, det låter sannerligen som en systemkamera för mig. :) Ska kika lite mer på filmsnuttar från den!

Hur ser det ut med objektiven för GH1/Panasonic? Hur suveräna är objektiven som följer med? Kitobjektiven som följer med Canons 550D är fullt dugliga men inte de bästa (enligt CyberPhoto). Hade jag köpt en 550D hade jag därför enbart köpt kamerahuset samt ett normalzoom-objektiv för 3-4000 eller 6-7000 då jag ville ha ett toppklassat. ;)

Objektiven till GH1 kanske räknas som toppklass eller hur är det? Sett till deras kompaktkameror oavsett modell så ger de ju otroligt skarpa bilder, fast det är väl inte samma sak. För filmar man i motljus med till exempel TZ10 och FZ38 får man fula ljusa streck som ser ut som Star Wars-svärd mitt i bilden. xD Trots detta ger de oerhört skarpa bilder och bra kontrast!

Det objektiv som så att säga hör till GH1 håller mycket hög kvalitet och genom att det är ett 10x zoom så är det också flexibelt. Nackdelen är sämre ljusstyrka ( som alla långzoomar lider av).
Det finns en uppsjö av möjligheter att använda specialobjektiv, men den dagen den sorgen...
Du skall inte jämföra GH1 med kompaktkameror, de spelar inte alls i samma division.
Rätt hanterad kan du göra en kommersiell film av hög kvalitet med GH1(liksom med alla andra systemkameror som kan filma). Skillnaden är att det är lättare med GH1.
Om du vill läsa en initierad rapport om GH1 föreslår jag följande:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/gh1.shtml

Ja, det kan faktiskt vara en nackdel, om du inte har helt ny dator. 550d spelar in 1080 med 24/s eller 720 med 50/s.
I princip är det bättre än 720 med 24/s, men det finns inte ens att välja 720-24/s läge.
Filmen blir bra, men har du en laptop eller en dator utan värsting-grafikkort, så orkar inte datorn med filmen spelas hackigt. Det gäller inte Mac, där går det utmärkt.
Men har du tillräckligt kraftfull dator, så har du inte det här problemet.
Det går också bra att spela in i VGA upplösningen det blir bra film.
550d har också en 7ggr förstoringsläge i VGA och jag kan tänka mig att om du har en riktigt stor och dyr stativ då kan du filma djur med det, men med min 135 mm objektiv blir det 135*1,6*7=1400 mm objektiv. det blir svårt ens med stativ.
Kanske med 50 mm objektiv (blir 560 mm i 7gg-s läge) kan fungera. Men inte där folk går, det finns vibrationer.

Jag har en bärbar dator av modellen HP ProBook 4710s som gick för 8500:- och den bör väl klara av det? Blir lite sur när du skrev Mac, har ångrat flera gånger att jag inte köpte en Mac istället. :( Måste passa på att fråga, om du vet, hur det är med skrivprogram i Mac? Alltså Word måste man ju köpa till sin PC, är det samma för Mac eller följer det med?

Så sammanfattning:
Det går att filma. Även handhållen, men inte lätt.
Det går också att zooma, särskilt om du är en bläckfisk, med ena handen zoomar du, med andra handen fokuserar, och med tredje och fjärde handen håller du kameran.
Lätt som en plätt.
O andra sidan finns steadycam axelstativer i världen, ytterligare några kilo som man kan släpa med sig.

xD

Det finns avstängning i menyn. Men digital zoom fungerar faktiskt rätt bra för videofilmning, det finns ju pixlar i överflöd även vid den absolut bästa videouppläsning 1024.

Ok! :) Fast jag ser inget syfte med att använda den digitala zoomen om man kan zooma långt optiskt och dessutom kan jag faktiskt gå närmare objektet istället.

Det objektiv som så att säga hör till GH1 håller mycket hög kvalitet och genom att det är ett 10x zoom så är det också flexibelt. Nackdelen är sämre ljusstyrka ( som alla långzoomar lider av).
Det finns en uppsjö av möjligheter att använda specialobjektiv, men den dagen den sorgen...

Satt på YouTube hela natten igår/idag och jag tycker objektivet och kameran ser ut att prestera grymt bra.

Se det här klippet samt videos av GH1 på Flickr.

CyberPhoto står det dessutom under 14-140 att den är designad för HD-filmning. Det låter ju som ett objektiv för mig!

Hur bra är 14-140 jämfört med andra superzoomar? När jag söker på superzoomar på CyberPhoto under Canon så har endast ETT objektiv fått stämpeln "Toppklass" och den ligger på nästan 30.000:- och övriga når bara "Bra köp" och "Testad" (testad är typ underkänd).

Objektivet du skrev om för filma djur, är det Canons 18-135 du menar då? Hur är den jämfört med 14-140? Sämre eller bättre?

Hur bra är kitobjektiven 14-42 och 45-200? Bör jag satsa på 14-42 och 45-200 eller 14-140?

Du skall inte jämföra GH1 med kompaktkameror, de spelar inte alls i samma division.
Rätt hanterad kan du göra en kommersiell film av hög kvalitet med GH1(liksom med alla andra systemkameror som kan filma). Skillnaden är att det är lättare med GH1.

Vilken röstar du för eller tror du fungerar bäst som videokamera, Canon EOS 550D eller Panasonic DMC-GH1?

GH1 verkar ju vara väldigt användarvänlig och en system/video hybridkamera enligt flera sidor. Det låter ju sannerligen som det jag söker. Fast hur är 550D mot GH1? Är den lika krånglig som 5D Mark II?

Hittade den länken i en gammal tråd här på Fotosidan om GH1, mycket intresant läsning!

Jag kände direkt när jag sett och sökt mer noggrant på GH1 att det verkligen låter som systemkameran/videokameran för mig. Fler synpunkter om hur 550D är mottages dock tacksamt!

Senast ändrad:
Det finns lite roliga och bra ställen på nätet att kolla in vad 550D kan prestera, här är några av dem..

Vimeo har en massa kanaler för folk som äger och filmar med sina 550D
http://vimeo.com/channels/search:EOS%20550D

Photography on the net har många användare av 550D eller T2i som den heter i vissa delar av världen. Kika på bland annat dessa trådar..
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=823776

Foton tagna med 550D
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=847939

DPreview har ett subforum om bland annat 550D där du kan hitta smasking info och bilder
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031

Flickr har många grupper för 550D användare om du vill se stillbilder tagna med den
http://www.flickr.com/search/groups/?w=all&q=Canon+550D

De är ju på engelska men jag hoppas du överlever ändå :)

/ Magnus

I rapporten står det följande:
And before folks with CCD based camcorders crow too much, be aware that these can suffer from vertical light streaking, so nothing is perfect.

Det var ju de "Star Wars-svärden" jag skrev om/menade. Så de förekommer alltså på GH1? Misstänkte det då det var samma med Panasonics kompaktkameror... Även om man inte ska jämföra kompaktkamera med systemkamera så drog jag ändå den slutsatsen utifrån att de kom ifrån samma tillverkare.

Det finns lite roliga och bra ställen på nätet att kolla in vad 550D kan prestera, här är några av dem..

Vimeo har en massa kanaler för folk som äger och filmar med sina 550D
http://vimeo.com/channels/search:EOS%20550D

Photography on the net har många användare av 550D eller T2i som den heter i vissa delar av världen. Kika på bland annat dessa trådar..
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=823776

Foton tagna med 550D
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=847939

DPreview har ett subforum om bland annat 550D där du kan hitta smasking info och bilder
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031

Flickr har många grupper för 550D användare om du vill se stillbilder tagna med den
http://www.flickr.com/search/groups/?w=all&q=Canon+550D

De är ju på engelska men jag hoppas du överlever ändå :)

/ Magnus

Jag har redan kikat på vad 550D prestera, min undran var mer hur användarvänlig den är i jämförelse med GH1 med tanke på att 5D Mark II ändå är så pass krånglig att filma med.

Angående riggar. Det står följande på sidan:
If you're interested in using a video DSLR such as the GH1 to produce professional quality video sequences then a rig like the one pictured above from Red Rock should be considered.

Med andra ord behöver jag visst en rigg? Eller? *förvirrad*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar