Ok, tack för inlägget!
Är det en nackdel att 550D och 7D filmar i både 720 och 1080? Kan man inte välja att bara filma i 1080?
Angående autofokusering, varför läser jag överallt att Panasonic och Olympus autofokuserar mycket bra? :/
Ja, det kan faktiskt vara en nackdel, om du inte har helt ny dator. 550d spelar in 1080 med 24/s eller 720 med 50/s.
I princip är det bättre än 720 med 24/s, men det finns inte ens att välja 720-24/s läge.
Filmen blir bra, men har du en laptop eller en dator utan värsting-grafikkort, så orkar inte datorn med filmen spelas hackigt. Det gäller inte Mac, där går det utmärkt.
Men har du tillräckligt kraftfull dator, så har du inte det här problemet.
Det går också bra att spela in i VGA upplösningen det blir bra film.
550d har också en 7ggr förstoringsläge i VGA och jag kan tänka mig att om du har en riktigt stor och dyr stativ då kan du filma djur med det, men med min 135 mm objektiv blir det 135*1,6*7=1400 mm objektiv. det blir svårt ens med stativ.
Kanske med 50 mm objektiv (blir 560 mm i 7gg-s läge) kan fungera. Men inte där folk går, det finns vibrationer.
Så sammanfattning:
Det går att filma. Även handhållen, men inte lätt.
Det går också att zooma, särskilt om du är en bläckfisk, med ena handen zoomar du, med andra handen fokuserar, och med tredje och fjärde handen håller du kameran.
Lätt som en plätt.
O andra sidan finns steadycam axelstativer i världen, ytterligare några kilo som man kan släpa med sig.