Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för att fotografera barnen

Produkter
(logga in för att koppla)
Gamla modeller så som Canon eos 350d, 400d, 450d m.m går för ca 1000kr på blocket med kit objektiv.

Har du en tight budget ta 760D, vill du ta steget upp till en Pro modell så kan du ta 80D vilken har prestanda i rejält överflöd.

Både 760D och 80D ha nyarer bättre sensorer än tidigare Canon modeller som 7D, 350D, 400D,... så vi behöver inte lura TS att lägga ut mer än hon kanske tänkt sig genom att välja 80D av den anledningen.

80D innehåller dock en hel del teknik som TS helt klart skulle ha nytta av. Vi har redan nämnt bildfrekvens och autofokus, anständig sökare men även också möjlighet att finjustera autofokus.

Att finjustera autofokus kan vara skillnaden mellan att få skarpt eller inte skarpt om man har oturen att kombinera objektiv och kamerhus som båda som tänjer på toleranserna så att felen samverkar. På enklare modeller som 760D saknas möjlighet att justera själv, och man får lämna in prylarna till Canon för att få justeringen gjord.
 
Tack för era svar, ja jag tror som ni skriver att jag vinner mycket på att verkligen lära mig kameran för att få bättre bilder. Tycker det verkar så svårt med alla inställningar, men det är ju bara att läsa på och experimentera och utforska kameran.

Vilka objektiv rekommenderar ni?

Med risk för att generalisera alltför mycket så låter det som en sån där ogrundad teknikrädsla som många kvinnor känner, att det skulle vara svårt och jobbigt att lära sig (medan vi män lika ogrundat tror oss kunna allt som har med teknik att göra)

Men det är bara en känsla, det är inte alls så svårt och du kommer att lära dig på nolltid så fort du bestämmer dig för det.
 
Både 760D och 80D ha nyarer bättre sensorer än tidigare Canon modeller som 7D, 350D, 400D,... så vi behöver inte lura TS att lägga ut mer än hon kanske tänkt sig genom att välja 80D av den anledningen.

80D innehåller dock en hel del teknik som TS helt klart skulle ha nytta av. Vi har redan nämnt bildfrekvens och autofokus, anständig sökare men även också möjlighet att finjustera autofokus.

Att finjustera autofokus kan vara skillnaden mellan att få skarpt eller inte skarpt om man har oturen att kombinera objektiv och kamerhus som båda som tänjer på toleranserna så att felen samverkar. På enklare modeller som 760D saknas möjlighet att justera själv, och man får lämna in prylarna till Canon för att få justeringen gjord.

Angående de tidigare modellerna avsåg de vad TS eventuellt skulle kunna sälja sin 500D för.
 
Jag tror inte Nikon 1 slår de bästa Sony eller Fuji. Där har de ingen chans att konkurrera.

Däremot, om man jämför med det närmaste i sin storleksklass, som tex mina Panasonic m4/3-hus, och många Olympus, så det jag testat med olika Nikon 1-hus, så upplever jag de som generellt säkrare på AF.

Jag har inte testat på samma motiv själv mot andra kameror än de jag har. Det jag använder är Nikon 1 V1 (som då är den första och med sina egenheter). Fuji har jag bara erfarenhet av X-E1 och den är i det närmaste långsam i jämförelse. Antar det är skillnad mot nyare Fuji kameror, rejäl sådan. Jag fotar med de två kitobjektiven som finns till Nikon.
Det handlar ju visserligen inte heller att en "avancerad kompaktkamera" som även Nikon V1-3 skall slå den dyraste bästa Sony eller Fuji kameran. Sony A6300 marknadsförs som jättebra kamera och det har jag inga tvivel om.

Vad gäller 3D och fokus så har ialla fall V1:an följande inställningar utöver de vanliga (matrix/centrumvägt/spot): Välja enskilt område på sensorn, hela sensorn, och motivföljande. Det sista innebär att man fångar ett motiv och sen följer den runt det. Det funkar olika bra beroende på motiv (det här nog ändå en tidig version). Och märkligt nog fungerar den bara i färgläget - gissningsvis på Aptina sensorn så använder den då inte ren geometri och färg utan ävenpolsariseringinfo på sensorn från färgen eller något sådant.

För varje "färg"läge fínns det även ett otal inställningar avseende kontrast, skärpa, filter för monokrom osv man han ställa in.

Sen beror det på visserligen hur man räknar keepers också.
Pga av att den kameran är rätt tyst om man kör på elektronisk slutare så har jag också använt den när man vill ha en lite mer diskret och mindre kamera så att kameran inte tar för mycket uppmärksamhet. Då kört i serietagningsläge (10b/s) och tex svartvitt.
 
Vilka objektiv rekommenderar ni?

Det svåraste när man fotar barn är att få skärpa på ansiktet. Om du inte väljer en kamera med ansiktsigenkänning bör du ha ett objektiv som ger stort skärpedjup, till exempel ett stort vidvinkel.
(Flertalet kameror har ansiktsigenkänning i liveveiw-läge och några också via sökaren, till exempel 7D2.)
 
Jag har inte testat på samma motiv själv mot andra kameror än de jag har. Det jag använder är Nikon 1 V1 (som då är den första och med sina egenheter). Fuji har jag bara erfarenhet av X-E1 och den är i det närmaste långsam i jämförelse. Antar det är skillnad mot nyare Fuji kameror, rejäl sådan. Jag fotar med de två kitobjektiven som finns till Nikon.
Det handlar ju visserligen inte heller att en "avancerad kompaktkamera" som även Nikon V1-3 skall slå den dyraste bästa Sony eller Fuji kameran. Sony A6300 marknadsförs som jättebra kamera och det har jag inga tvivel om.

Vad gäller 3D och fokus så har ialla fall V1:an följande inställningar utöver de vanliga (matrix/centrumvägt/spot): Välja enskilt område på sensorn, hela sensorn, och motivföljande. Det sista innebär att man fångar ett motiv och sen följer den runt det. Det funkar olika bra beroende på motiv (det här nog ändå en tidig version). Och märkligt nog fungerar den bara i färgläget - gissningsvis på Aptina sensorn så använder den då inte ren geometri och färg utan ävenpolsariseringinfo på sensorn från färgen eller något sådant.

För varje "färg"läge fínns det även ett otal inställningar avseende kontrast, skärpa, filter för monokrom osv man han ställa in.

Sen beror det på visserligen hur man räknar keepers också.
Pga av att den kameran är rätt tyst om man kör på elektronisk slutare så har jag också använt den när man vill ha en lite mer diskret och mindre kamera så att kameran inte tar för mycket uppmärksamhet. Då kört i serietagningsläge (10b/s) och tex svartvitt.

Det stora problemet med v1:ans följande fokus är att användargränssnittet är så klantigt implementerat. Man behöver trycka två gånger på OK knappen för att det ska gå igång. När man tryckt den första gången kan man flytta punkten den ska låsa på över skärmen, när man trycker andra gången börjar den följa. Det fungerar väl om man kör video och man har en skådespelare som har något känt stillastående utgångsläge som man kan flytta och låsa fokuspunkten på innan man säger "börja", men är alldeles för omständligt för att låsa på t.ex. en flygande fågel som oväntat dyker upp.

Precis som alla andra spegellösa har den snabb AF så länge det är ljust men den blir betydligt sämre i svagt ljus då de fasdetekterande pixlarna i sensorn inte längre fungerar och kameran får förlita sig på kontrastdetektering för AF.
 
Det svåraste när man fotar barn är att få skärpa på ansiktet. Om du inte väljer en kamera med ansiktsigenkänning bör du ha ett objektiv som ger stort skärpedjup, till exempel ett stort vidvinkel.
(Flertalet kameror har ansiktsigenkänning i liveveiw-läge och några också via sökaren, till exempel 7D2.)

Det 18-135 TS redan beställt borde vara vidvinkligt nog för att ge tillräcklig slarvmarginal med avseende på skärpedjup.
 
Angående de tidigare modellerna avsåg de vad TS eventuellt skulle kunna sälja sin 500D för.

Med tidigare modeller menade jag kameror som kommit ut på marknaden före 750D/760D som var de första modeller som fått den nya sensorgenerationen.

Att det finns nya och bättre modeller till lågt nypris påverkar förstås inte begagnat priserna till det bättre om man är säljare.
 
Det 18-135 TS redan beställt borde vara vidvinkligt nog för att ge tillräcklig slarvmarginal med avseende på skärpedjup.

Det är säkert OK, men förmodligen är det inte särskilt ljuskänsligt.
Ett inte allt för dyrt vidvinkel är EF 28 f/1,8 USM (cirka 5 000 kr) och motsvarar ungefär ett normalobjektiv när du använder den på en crop-sensor.
Ett annat trevligt objektiv som dessutom är mycket litet är EF-S 24mm f/2,8 STM. Så billig att det är svårt att motstå ;)
 
Det 18-135 TS redan beställt borde vara vidvinkligt nog för att ge tillräcklig slarvmarginal med avseende på skärpedjup.

Angående brännvidd så är det inte den utan bländare och storlek på sensor som bestämmer skärpedjup, eller (om man bortser från marginella skillnader och vissa specialfall)?
 
Angående brännvidd så är det inte den utan bländare och storlek på sensor som bestämmer skärpedjup, eller (om man bortser från marginella skillnader och vissa specialfall)?

Det som bestämmer skärpedjupet är avbildningskalan av motivet samt bländaren. Ju större avbildningskala desto mindre skärpedjup. Ju större bländarvärde desto större skärpedjup vid en viss given avbildningsskala. Alla faktorer som påverkar avbilndinskalan spelar in. T.ex. innebär en mindre sensor att man inte behöver lika stor avbildningsskala föratt motivet ska fylla hela sensorn.
avbildningskalan är även direkt proportionell mot brännvidden. Så liten sensor, kort brännvidd, och stor bländare ger stort skärpedjupl
 
Det som bestämmer skärpedjupet är avbildningskalan av motivet samt bländaren. Ju större avbildningskala desto mindre skärpedjup. Ju större bländarvärde desto större skärpedjup vid en viss given avbildningsskala. Alla faktorer som påverkar avbilndinskalan spelar in. T.ex. innebär en mindre sensor att man inte behöver lika stor avbildningsskala föratt motivet ska fylla hela sensorn.
avbildningskalan är även direkt proportionell mot brännvidden. Så liten sensor, kort brännvidd, och stor bländare ger stort skärpedjupl

Nu är jag förvirrad. Det inlägg du citerade sa att TS kunde skaffa sig en kortare brännvidd för att få mer skärpedjup. Men om man ska fota barn vill man väl att avbildningsskalan ska vara lika oavsett brännvidd och då blir skärpedjupet lika. Sensorns storlek är ju också lika i det här fallet, när det enbart handlar om att variera brännvidd. Stor bländare ger mindre skärpedjup än en liten bländare hoppas jag, inte tvärtom som du skrev ovan. Men nackdelen med att använda liten bländare när man fotar personer är ju också det ökade skärpedjupet, vilket ofta är oönskat för porträtt. Så lösningen som jag tror gäller är snarare att TS ändå behöver fundera på manuella inställningar snarare än vidvinkel (om inte barnen ska vara väldigt små på korten och omgivningen ingå i bilden).
 
Det är säkert OK, men förmodligen är det inte särskilt ljuskänsligt.
Ett inte allt för dyrt vidvinkel är EF 28 f/1,8 USM (cirka 5 000 kr) och motsvarar ungefär ett normalobjektiv när du använder den på en crop-sensor.
Ett annat trevligt objektiv som dessutom är mycket litet är EF-S 24mm f/2,8 STM. Så billig att det är svårt att motstå ;)

Säkert kul att ha, men ljusstarka objektiv ger kort skärpedjup och fordrar noggrannare avståndsinställning när de används på full öppning, så de kan vara svåra att använda på full öppning när barnen flyger och far åt alla håll. Vill TS ha kort skärpedjup för t.ex. porträtt med lugn oskarp bakgrund kan hon använda det 50/1.8 STM hon planerat in bara hon kan få barnet att sitta någorlunda still några sekunder.
 
Fotograferar mest barnen i olika miljöer, både porträtt och mer livliga bilder, de har ju inte tålamod att sitta stilla en längre stund, så det funkar inte om jag behöver ställa i en massa olika funktioner

Om du med olika miljöer menar även inomhus så behöver du ha ett ljusstarkt objektiv eller en blixt. 50/1.8 funkar ok för det men kan vara lite långt. Så blixt kan vara ett bra alternativ men kräver lite träning för att få till korten bra.

Oavsett tror jag att du kommer att tjäna mycket på att släppa helautomatiken, precis som andra nämnt, för att kunna dra nytta av systemkamerans potential och för att få bättre bilder helt enkelt. Man behöver inte ställa in alla funktioner men det är viktigt att ha koll på bländare, slutartid och ISO-tal.
 
Nu är jag förvirrad. Det inlägg du citerade sa att TS kunde skaffa sig en kortare brännvidd för att få mer skärpedjup. Men om man ska fota barn vill man väl att avbildningsskalan ska vara lika oavsett brännvidd och då blir skärpedjupet lika. Sensorns storlek är ju också lika i det här fallet, när det enbart handlar om att variera brännvidd. Stor bländare ger mindre skärpedjup än en liten bländare hoppas jag, inte tvärtom som du skrev ovan. Men nackdelen med att använda liten bländare när man fotar personer är ju också det ökade skärpedjupet, vilket ofta är oönskat för porträtt. Så lösningen som jag tror gäller är snarare att TS ändå behöver fundera på manuella inställningar snarare än vidvinkel (om inte barnen ska vara väldigt små på korten och omgivningen ingå i bilden).

Nej, stor bländare(= mindre hål) ger mer skärpedjup. Dvs man får större skärpedjup med bländare 16 än med bländare 2 om allt annat är lika. Sensorn kan man ju inte variera, i vart fall inte på de kameror vi talar om här. Så avbildningsskalan kommer då att bero av avståndet och brännvidden.

Dvs om avbillningsskalan hålls lika oavsett brännvidd (vilket vi kan göra genom att flytta oss närmare eller längre ifrån barnet) reglerar du skärpedjupet med bländaren. Stor bländare (t.ex. bländare 16) ger stort skärpedjup, liten bländare (som t.ex. bländare 2.0) ger kort skärpedjup.

Automatiken kan hjälpa TS med detta. Det finns symboler för porträtt, och för springande gubbe som fungerar för snabba lekande barn. Det är dockändå en bra ide för TS att lära sig hur det fungerar. Det är inte speciellt svårt heller. Man får in det man behöver kunna på en A4 sida eller två, som är jättelite om man betänker att bruksanvisningen för en modern automatisk kamera kanske är på 200 sidor eller mer. Automatiken är fortfarande bra även om man kan den tekniska bakgrunden den hjälper oss att arbeta snabbt, och gissar oftast rätt, men kan vi bakgrunden har vi större möjlighet att fixa situationen i de få fall den gissar fel.

Jag tror dessutom inte att vi vill hålla avbildningsskalan konstant. När barnen springer omkring och leker vill vi ha med lite av miljön och kanske någon lekkamrat de interagerar med då kan det vara bra med vidvinkel speciellt inomhus. Ungarna kan springa omkring utan att vi behöver följa fokus med millimeterprecision. Tar vi däremot porträtt försöker vi få ungen att sitta stilla och använder lite längre brännvidd så att bara barnet kommer med utan störande detaljer runt om, men då måste vi vara noggrannare med var vi ställer skärpan så att den hamnar på ögonen
 
Det stora problemet med v1:ans följande fokus är att användargränssnittet är så klantigt implementerat. Man behöver trycka två gånger på OK knappen för att det ska gå igång. När man tryckt den första gången kan man flytta punkten den ska låsa på över skärmen, när man trycker andra gången börjar den följa. Det fungerar väl om man kör video och man har en skådespelare som har något känt stillastående utgångsläge som man kan flytta och låsa fokuspunkten på innan man säger "börja", men är alldeles för omständligt för att låsa på t.ex. en flygande fågel som oväntat dyker upp.

Precis som alla andra spegellösa har den snabb AF så länge det är ljust men den blir betydligt sämre i svagt ljus då de fasdetekterande pixlarna i sensorn inte längre fungerar och kameran får förlita sig på kontrastdetektering för AF.

Ja, det är lite så, därför rekommenderar jag inte att köpa en V1:a idag. Det är då bättre att titta på V3:an eller på J5. Plus att de har nyare sensor, vilket bör hjälpa just när det är sämre ljusförhållanden.
 
Nej, stor bländare(= mindre hål) ger mer skärpedjup. Dvs man får större skärpedjup med bländare 16 än med bländare 2 om allt annat är lika.

F16 är väl en mindre bländare än f2. Stort bländartal är inte samma sak som stor bländare trodde jag. Ändrar du från f2 till F16 bländar du ner ;-)

Men ja, man får större skärpedjup med mindre bländare, absolut, om allt annat är lika.

Jag väldigt många av korten jag tagit senaste året har varit på mina två barn och använder både vidvinkel och tele för det. Fast användningen av vidvinkel är generelkt inte för att få större skärpedjup utan annat perspektiv. Avbildningskalan håller jag ju ofta konstant. Det är oftast inte så roligt att ha barnet som en liten prick på ett kort, utan ofta är de huvudmotivet (i ganska stort format mao) :-D
 
F16 är väl en mindre bländare än f2. Stort bländartal är inte samma sak som stor bländare trodde jag. Ändrar du från f2 till F16 bländar du ner ;-)

Ja, man bländar ned till en större bländare :)
Bländaren är det som sitter ivägen för ljuset så helt ologiskt är det trots allt inte.
Ska komma ihåg att skriva bländaröppning i fortsättningen, som är svårare att missuppfatta.
 
Ja, det är lite så, därför rekommenderar jag inte att köpa en V1:a idag. Det är då bättre att titta på V3:an eller på J5. Plus att de har nyare sensor, vilket bör hjälpa just när det är sämre ljusförhållanden.

Tyvärr är sensorn i de nya modellerna inte mycket bättre, de har lite fler pixlar men det är i stort sett allt. Jag skulle nog undvika J modellerna då de saknar sökare, det är mycket lättare att hålla en liten kamera stadigt om man kan hålla den upp mot ögat och ta stöd mot huvudet. Det är dessutom mycket lättare att komponera bilden om tittar i en sökare där man inte distraheras lika mycket a omgivningen, för att inte tala om att det kan vara svårt att överhuvudtaget se skärmen på baksidan i starkt solljus. Vad det gäller J5 har den även nackdelen att man inte kan använda tyngre småbildsobjektiv än 1.5kg med FT1 adaptern. Antar att nikon fick för många reklamationer på skadade optikfästen från folk som bar kameran i remmen istället för att hålla i objektivet.

Fördelen med v1:an är att man får extremt många bilder per batteriladdning för att vara en spegellös eftersom den använder samma batterier som används i nikons entusiast och semipro DSLR modeller. V2 och V3 har mindre batterier. Vad det gäller v3 så använder den små microSD kort som kan vara pilliga att använda om det är vinter och kallt, och övriga årstider försvinner de i väskor och fickor. Få datorer läser dessutom sådana kort utan extra adapter. Ska man skaffa sig en v3:a bör man skynda sig eftersom nikon just lagt ned produktionen av den löstagbara EVF sökaren.

Skulle nog säga att v1 fortfarande är den bästa modellen i 1 serien de gjort trots, en del vansinnigheter i användargränssnittet. Dessutom billig begagnad.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar