unoengborg
Aktiv medlem
Gick igår i de tankar du skrev ovan, att behålla mitt kamerahus, köpa nytt objektiv,framförallt för att få bra porträttbilder, lära mig kameran , för att då se hur mitt intresse verkligen är när det gäller att ställa in kameran och även lära mig att redigera bilderna i datorn om det skulle behövas, på riktigt, inte via autokorrigering som jag idag använder, för det är mycket att lägga ut på en ny kamera, synd att köpa en 80Dsom kostar en del och , ändå fortsätta använda autotekniken i kameran, för när jag ser vilka fantastiska bilder ni alla tar, så ökar intresset verkligen för att på riktigt lära mig kameran för att få bra bilder
Mer kunskap kommer du alltid att ha nytta av vilken kamera du än använder. Med mer kunskap har du dessutom större möjlighet att göra rätt val om du slutligen bestämmer dig för att uppgradera. Ett 50/1.8 kommer du att ha nytta av vilken kamera du än så småningom uppgraderar till, så det är inte på något sätt pengar i sjön.
Att köra på automatik behöver inte vara fel. Det ger möjlighet att arbeta snabbt så att man inte missar bra bilder för att man står och pillar på kameran Många av fantastiska bilderna du ser här kan mycket väl ha varit tagna med automatik. Automatik är ganska så bra på att gissa rätt numera. Tricket är att kunna så mycket att man inser när det finns risk att automatiken gissar fel, och då kunna gå in och göra det bättre manuellt.
Också efterbehandlingen är en viktig del när det gäller att få bra resultat. Börja fotografera i RAW om du inte redan gör det så har du större slarvmarginal, och betydligt större möjligheter att styra resultatet i efterhand i program som t.ex Adobe Lightroom.
Fördelen med att läras sig lite mer med den kamera du har, är att medan du lär dig går tekniken framåt. När du lärt dig tillräckligt för att fullt behärska din nuvarande kamera kanske det kommit ut modeller med ännu bättre prestanda än 760D/80D till samma pris, eller så kan du kanske byta i samband med att nästa nya modell kommer ut och de gamla reas ut till lågpris. Med mer kunskap blir det dessutom lättare att köpa begagnat utan att bli lurad, och då kan du få ned priset ytterligare.