Annons

Systemkamera för att fotografera barnen

Produkter
(logga in för att koppla)
Gick igår i de tankar du skrev ovan, att behålla mitt kamerahus, köpa nytt objektiv,framförallt för att få bra porträttbilder, lära mig kameran , för att då se hur mitt intresse verkligen är när det gäller att ställa in kameran och även lära mig att redigera bilderna i datorn om det skulle behövas, på riktigt, inte via autokorrigering som jag idag använder, för det är mycket att lägga ut på en ny kamera, synd att köpa en 80Dsom kostar en del och , ändå fortsätta använda autotekniken i kameran, för när jag ser vilka fantastiska bilder ni alla tar, så ökar intresset verkligen för att på riktigt lära mig kameran för att få bra bilder

Mer kunskap kommer du alltid att ha nytta av vilken kamera du än använder. Med mer kunskap har du dessutom större möjlighet att göra rätt val om du slutligen bestämmer dig för att uppgradera. Ett 50/1.8 kommer du att ha nytta av vilken kamera du än så småningom uppgraderar till, så det är inte på något sätt pengar i sjön.

Att köra på automatik behöver inte vara fel. Det ger möjlighet att arbeta snabbt så att man inte missar bra bilder för att man står och pillar på kameran Många av fantastiska bilderna du ser här kan mycket väl ha varit tagna med automatik. Automatik är ganska så bra på att gissa rätt numera. Tricket är att kunna så mycket att man inser när det finns risk att automatiken gissar fel, och då kunna gå in och göra det bättre manuellt.

Också efterbehandlingen är en viktig del när det gäller att få bra resultat. Börja fotografera i RAW om du inte redan gör det så har du större slarvmarginal, och betydligt större möjligheter att styra resultatet i efterhand i program som t.ex Adobe Lightroom.

Fördelen med att läras sig lite mer med den kamera du har, är att medan du lär dig går tekniken framåt. När du lärt dig tillräckligt för att fullt behärska din nuvarande kamera kanske det kommit ut modeller med ännu bättre prestanda än 760D/80D till samma pris, eller så kan du kanske byta i samband med att nästa nya modell kommer ut och de gamla reas ut till lågpris. Med mer kunskap blir det dessutom lättare att köpa begagnat utan att bli lurad, och då kan du få ned priset ytterligare.

Ja, vi tänker kanske lika, men att använda ord som "stolpskott" är lite osmidigt. Det kan ge TS intrycket att om hon bara köper en ny kamera så kommer bilderna bli fantastiskt mycket bättre och så enkelt är det ju inte.

Håller med, jag har en serie bilder från den sommaren 2006 när jag köpte min första systemkamera, en 350D. Jag tyckte då att den tog fantastiska bilder - vilket den också gjorde. När jag tittar på bilderna idag kan jag se att rent tekniskt skulle bilderna kunnat vara bättre men deras innehåll är det inget fel på. De tekniska bristerna i dessa gamla bilder handlar i princip alltid om min dåliga kunskap och objektivets tillkortakommande. Kamerahuset och dess sensor var den inget direkt fel på.

Ja, även äldre kameror ger oftast tillräckligt bra bilder. För TS är det nog inte främst sensorkvaliteten som är problemet, utan snarare att man behöver en rätt rapp kamera om man ska hantera snabba rörliga motiv som barn eller sport. Hade TS kunnat tänka sig begagnat hade jag rekommenderat en fotokurs + Canon 7D som man får för kring femtusen, och var bland de bästa sportkamerorna för sådär 7 år sedan och förblev så fram till helt nyligen.

Jo stolpskott var osmidigt av mig att skriva ber om ursäkt för det, 500D har inte världens bästa Jpeg-modul precis betydligt bättre med senare modeller, så jag kan tycka det är synd att fortsätta mata oförglömliga bilder på snabbväxande ungar under kanske två år till, 70D som någon nämnde bör väl gå att hitta till bra pris annars.

500D fungerar så klart, var inte meningen att vara ogin mot TS, men TS var sugen att gå upp till 760D så jag utgick från det.

utan snarare att man behöver en rätt rapp kamera om man ska hantera snabba rörliga motiv som barn eller sport.

Sport är väl inte nämnt som motiv?

TS skrev:

Fotograferar mest barnen i olika miljöer, både porträtt och mer livliga bilder, de har ju inte tålamod att sitta stilla en längre stund, så det funkar inte om jag behöver ställa i en massa olika funktioner, fotograferar även de matbilder jag lägger in i min blogg.

Barn må vara livliga men sååå krävande motiv är de inte så att man måste ha en kamera med speciella egenskaper. Vilken systemkamera som helst är tillräckligt bra för familjefoto.

Någon föreslog kompaktkamera. Det kan jag inte förstå, TS har inte nämnt något om att hon vill ha en mindre kamera och en kompakt är inte lättare att hantera. Min erfarenhet är att de kräver mer av sin användare, speciellt om motiven rör sig.

Nej kompaktkamera vill jag inte ha, jag vill verkligen lära mig hur systemkameran funkar, vare sig det är min gamla 500D eller en ny 760D eller 80D, tror det hela kan bli lite roligare med nya objektiv än det kitobjektiv 18-55 mm som jag nu har, som ingick vid köpet när jag köpte min 500D

Nej, men det är något som många barn väldigt ofta ägnar sig åt, och även om de inte gör det organiserat finns det ofta fysiska aktiviteter som med eventuella snabba skeenden i deras lekar som TS kan vilja fånga. Så kameran för barn bör även den vara snabb

Realistiska förväntningar nämndes lite tidigare i tråden, säg runt 10000 kr för en kameran vilket är en skaplig summa pengar med tanke på att annat kostar också, minneskort, hårddiskar, ( backup ) Att fånga hoppande barn inomhus är svårt även med en kamera som kostar 20000 kr, möblerade rum, sämre ljus, halva stolar och bord som kommer med i bilden, det är inte lätt alltså, barnkalas inomhus kanske är säkrast att filma många gånger, betydligt enklare är det och där har smarttelefonen fått rycka in med sin smidighet och den stora vanan av daglig användning.

Hur nöjd är TS med 500D, har det hittills fungerat skapligt, får TS bra bilder även på kvicka barn, automatik eller ej, det fins ingen trollerikamera även om den är dyr, som lätt som en plätt fixar det mesta, senare modeller med Face Detektion kan fungera ganska bra med vissa kameror, vet inte riktigt hur det är med Canon´s modeller.

De flesta rekommenderar 80d, men 760D är väl inte en dålig kamera? Var är de största fördelarna med att välja 80D?

Jag menar även 760D måste ju ge bra bilder, med bättre kunskap och bra objektiv, ni alla här har ju ett stort intresse för foto, så jag förstår att ni väljer mer avancerade kameror, jag är ju ljusår ifrån ert intresse och kunskap ännu :), jag vill verkligen lära mig ta bättre bilder, men fotograferar ju inte varje dag ännu, eller ja med en ny kamera kommer nog barnen springa och gömma sig efter et tag när de ser mig ta fram kameran :-;

760D skulle isåfall bli med Canon EF 50mm F/1,8 STM som ingår när man köper kameran och och Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM som jag fick hem igår

De flesta rekommenderar 80d, men 760D är väl inte en dålig kamera? Var är de största fördelarna med att välja 80D?

80D är aningens vassare på de flesta saker, men högst troligt så är skillnaderna relativt betydelselösa för dig. Skulle jag rekommendera en av de två, utifrån vad du säger om din användning, skulle jag rekommendera 760D.

med 4 vilda söner så begränsas ju min tid en hel del, i framtiden om jag vill fotografera mer än bara barnen och hinner med det :) så kan jag ju skaffa en mer avancerad kamera än 760D

Ja gå på 760D, en utmärkt kamera som kommer att bli bra, såg härom dagen att Canon har sin årliga tidning ute som hjälper och beskriver alla möjliga situationer man kan råka ut för när man skall ta bilder. Du tänker nog rätt nu, många av svaren du fått kommer från gubbar som använder det yttersta i kameraväg, killar som kan ta bilder hängandes i knävecken och hittar varenda knapp på sin kamera även om det är mörkt, har tiotals objektiv till sin kamera och tar tusentals bilder varje månad, dom huserar i allsvenskan, några med en fot i landslaget.

Du har rätt, köp din 760D och stiger intresset om några år så kommer 90D med 4k och som alla TV-apparater kommer att ha så småningom.

En fördel med 760 jämfört med 80 är ju vikten/storlekn så känner du för den kameran så slå till.

Du kan ju inte sitta här hela dagarna och fundera - ut och fota i det vackra vädret innan semestern är över!

Lycka till och vi ser fram emot att få se lite fina bilder på vildarna när du fått leverans! :)

760D ligger och väntar på mig på Scandinavian Photo, tänkte åka förbi och hämta ut den idag

TS skrev:

Fotograferar mest barnen i olika miljöer, både porträtt och mer livliga bilder, de har ju inte tålamod att sitta stilla en längre stund, så det funkar inte om jag behöver ställa i en massa olika funktioner, fotograferar även de matbilder jag lägger in i min blogg.

Barn må vara livliga men sååå krävande motiv är de inte så att man måste ha en kamera med speciella egenskaper. Vilken systemkamera som helst är tillräckligt bra för familjefoto.

Någon föreslog kompaktkamera. Det kan jag inte förstå, TS har inte nämnt något om att hon vill ha en mindre kamera och en kompakt är inte lättare att hantera. Min erfarenhet är att de kräver mer av sin användare, speciellt om motiven rör sig.

Personligen, så efter att ha fotat mitt och andras barn i lek och rörelse, så jämställer jag den utmaningen med sport. Samma sak med många aktiva husdjur som jag fotat.

Sport, tex motorsport, är ju tekniskt snabbare, men å andra sidan i många fall lite enklare för kamerors AF/programvara att prediktera, då det ofta är mer förutsägbart än tex barn och djur.

Sedan så tror jag att det faktiskt var du själv som föreslog komapaktkamera, fast i en annan tråd, istället för ett bra spegellöst system.

760D ligger och väntar på mig på Scandinavian Photo, tänkte åka förbi och hämta ut den idag

760D är nätt och okomplicerad. EV+/- fixar du med ratten på baksidan efter att ha kort tryckt ned avtryckaren till hälften så att kameran börjat mäta ljuset. Om den inte reagerar är förmodligen låsknappen under ratten i låst läge. På ditt gamla hus styrde du det med knapparna bakom ratten tror jag.

Live view har mycket bra autofokus med 18-135 IS STM men 50/1.8 STM kräver ofta att jag pekar på skärmen vad jag vill ha i fokus när det är brokig bakgrund. Live view tar dock mycket batterikraft.

18-135 STM är så snabb och tyst att jag trodde den var trasig, tills jag insåg att den helt enkelt inte hördes och ibland fokuserade snabbare än jag kunde uppfatta. Objektivet har utmärkt närgräns och känns skarpt med helt öppen bländare (i och för sig inget lågt bländartal). F8 känns mest skarpt men skillnaden är inte stor.

50mm STM har en annan sorts STM-motor som låter jämförelsevis mycket och är trögare. Fortfarande dubbelt så bra som gamla nifty fifty 50/1.8 i plast men det säger ju inte så mycket. Kan rekommendera att använda en enda autofokuspunkt med den optiken, så blir den behagligare att använda i inomhusbelysning.

Vill du utöka millimetrarna en smula, finns den billiga EF-s 10-18mm med bildstabilisator. Bättre bildkvalitet i kanterna på f8 än superdyr optik men ibland ganska fula flares när man siktar in i solen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar