Annons

Systemkamera för att fotografera barnen

Produkter
(logga in för att koppla)
760D ligger och väntar på mig på Scandinavian Photo, tänkte åka förbi och hämta ut den idag

Lycka till, hoppas du får många bra bilder på dina ungar!

Ett litet tips på vägen, som är praktiskt när man fotograferar lekande barn eller sport, som eventuellt inte står i bruksanvisningen:

https://www.youtube.com/watch?v=8PN9R0D3pF0
https://www.youtube.com/watch?v=18Ib1mhvjOA

Fordrar lite tillvänjning men väldigt praktiskt när man väl vant sig

Tack för alla råd och tips, nu är kameran hämtade tillsammans med mina 2 nya objektiv och nytt minneskort, passade även på att beställa en fotoryggsäck på Cyberphots nu när de reade ut sådana, , så jag lättare kan bära med mig kamera utomhus

Tack för alla råd och tips, nu är kameran hämtade tillsammans med mina 2 nya objektiv och nytt minneskort, passade även på att beställa en fotoryggsäck på Cyberphots nu när de reade ut sådana, , så jag lättare kan bära med mig kamera utomhus

Härligt! Använd nyhetens behag till att lära dig så mycket som möjligt!

Har du frågor om nya kameran kan du ju ställa dom här så kan vi göra
startsträckan kortare & det går snabbare att komma ut autoläge mm.

Kör INTE manuella inställningar förrän du är helt klar över grunderna! Börja med att köra Av, en enda fokuspunkt och +/- kompensation.

Ska man fota motiv i rörelse så rekommenderar jag Tv, det vill säga bländarautomatik. Kör man Av sätter kameran slutartiden och det kan ge resultat som man inte alls tänkt sig i forn av rörelse- och skakningsoskärpa.

Ska man fota motiv i rörelse så rekommenderar jag Tv, det vill säga bländarautomatik. Kör man Av sätter kameran slutartiden och det kan ge resultat som man inte alls tänkt sig i forn av rörelse- och skakningsoskärpa.

Å andra sidan, om man ställer bländaren på full öppning och kör Av kommer man få så kort tid det bara går. Slutsats man kan göra vilket som bara man gör rätt.

Ett annat alternativ är att ställa kameran på M som i manuell och slå på auto-iso. Ställa in tillräckligt kort tid för att frysa motivet och tillräckligt och så stor bländare som behövs för att får tillräckligt skärpedjup sedan ändrar kameran iso så det blir lagom fast då förstås risk att det blir brusigt om inställningarna släpper in för lite ljus så att iso måste höjas mycket

Experimenterar man med den här metoden systematiskt är det nog snabbaste sättet att lura ut hur det fungerar. Men man kanske inte ska göra det på bilder man inte kan ta om i början innan man blivit varm i kläderna.

Det är inget fel att använda automatik eller springande gubbe eller vad för scenläge som nu är lämpligt för motivet. Det är bilden och motivet som räknas, i de fallen som automatiken gissar rätt vilket den gör i de flesta fallen är det ingen som efteråt kan säga vilken metod som använts.

Personligen, så efter att ha fotat mitt och andras barn i lek och rörelse, så jämställer jag den utmaningen med sport. Samma sak med många aktiva husdjur som jag fotat.

Sport, tex motorsport, är ju tekniskt snabbare, men å andra sidan i många fall lite enklare för kamerors AF/programvara att prediktera, då det ofta är mer förutsägbart än tex barn och djur.

Springande hundar är svårfotat och ställer stora krav på utrustningen. Jag har dock ännu inte sett en 7-åring som kan fara fram som en terrier...

Motorsport (åtminstone racing) är en sport som ställer små krav på utrustningen så varför du drar upp den som exempel på sport förstår jag inte.

Sedan så tror jag att det faktiskt var du själv som föreslog komapaktkamera, fast i en annan tråd, istället för ett bra spegellöst system.

?? Vad jag har rekommenderade i en annan tråd har väl inte med saken att göra? Det var väl en annan frågeställning som avsågs då? Jag försöker alltid anpassa mina råd efter frågeställaren och dennes fråga och hålla mig till det jag själv har erfarenhet av. Jag är ingen professionell fotograf, vill någon ha råd om studiobelysning håller jag käft, men om någon undrar vilken kamera som är lämplig för att fota ungarna med så tror jag mig kunna ge goda råd. Och jag vidhåller att alla systemkameror duger gott till barnfoto.

Nåväl, TS har gjort ett gott val och kommer säkert kunna ta många fina bilder av barnen - och allt annat - men sin nya kamera.

Canon har en väldigt lättillgänglig app som visar olika inställningar och deras inverkan på ett väldigt enkelt sätt.

Canon Companion App heter den och finns både för iOS och Android.

Gamla A77 har så att om man vrider på PASM-ratten till A Canon Har väl Av så kommer det upp information om inställningen och vad den passar till, undrar om inte 760D har något liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar