Annons

Systemkamera eller halvsystemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

lambisoft

Medlem
Hej! Jag hittade nyss hit och är alltså ny på detta forum. Jag är ingen lysande fotograf men jag har för avsikt att bli bättre, kanske ta någon kurs osv. Min fråga till er som kan lite handlar om vad jag ska välja för kamera. Just nu har vi en vanlig digitalkamera och min man är sugen på en systemkamera. Personligen är jag tveksam, tycker de är stora och klumpiga då jag mest fotar barnen och gärna vill kunna slita upp kameran snabbt för att fånga ett ögonblick. Frågan är alltså om halvsystemkamera är ett alternativ som bör övervägas. Hittade en Nikon som skulle vara bra enligt expediten i den aktuella butiken. Jag vill att kameran ska ta bilder med bra kvalité, även när man zoomar in från håll (min nuvarande är katastrof), jag vill att den ska vara snabb på att ta bilden, helst inte vara för otymplig och ja helt enkelt vara en bra och inte för avancerad kamera. Vad rekommenderar ni att jag köper för kamera och vad brukar en sådan ligga på i pris. En anna fråga... om jag köper en halvsystem kan jag då ställa in så att jag kan ta bilder där objektet längst fram i bilden är klar och bakgrunden är suddig eller måste jag ha en systemkamera till detta? Ja som ni säkert förstår är jag ingen stjärna på kameror, hoppas på massor av hjälp!
 
Hej Caroline!

Vad du kallar halvsystemkameror brukar benämnas alltiettkameror, d.v.s. avancerade kameror med stort zoomomfång, med möjlighet att ansluta filter, konverter och ibland oxå blixt, men inte har möjlighet att byta objektiv (konverter är förvisso i viss mån nytt objektiv).

Vad gäller kort skärpedjup som du efterfrågar så är det systemkamera du ska ha, även då du efterfrågar snabbhet så är systemkameran att föredra.

Men det finns en hel del ganska smidiga systemkameror att välja på, man behöver inte köpa de största modellerna.
 
Den bästa kameran är den man använder. Tycker man att en systemkamera är för klumpig lär man inte ta speciellt många bra bilder med den, hur avancerad den än är.

Det enda sättet att bestämma sig för om man ska köpa en systemkamera eller en kompakt långzoomkamera är nog att testa och tänka efter. Gå till en bra kamerabutik och känn på de olika alternativen!
 
Den bästa kameran är den man använder. Tycker man att en systemkamera är för klumpig lär man inte ta speciellt många bra bilder med den, hur avancerad den än är.
Samma sak kan ju sägas om man ständigt blir missnöjd med hastighet och skärpedjup, det lockar ju inte direkt till användnig om man ständigt blir besviken på resultatet.

Det enda sättet att bestämma sig för om man ska köpa en systemkamera eller en kompakt långzoomkamera är nog att testa och tänka efter.
Här är ett exempel på en kompakt långzoomare: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ5bla

Medans en alltiettkamera kan se ut så här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ8b

Det är en stor skillnad mellan de olika typerna.
 
Samma sak kan ju sägas om man ständigt blir missnöjd med hastighet och skärpedjup, det lockar ju inte direkt till användnig om man ständigt blir besviken på resultatet.
Absolut.

Här är ett exempel på en kompakt långzoomare: (...)
Medans en alltiettkamera kan se ut så här: (...)
Det är en stor skillnad mellan de olika typerna.
Visst är det skillnad i utseende på de två modeller du länkar till -- men inte så mycket i funktion. Firman du länkar till anser också att de tillhör samma kategori ("långzoom"). Termen "alltiettkamera" har jag nog aldrig stött på tidigare -- men när jag tänker efter passar den ju på båda dina exempel.
 
Visst är det skillnad i utseende på de två modeller du länkar till -- men inte så mycket i funktion. Firman du länkar till anser också att de tillhör samma kategori ("långzoom"). Termen "alltiettkamera" har jag nog aldrig stött på tidigare -- men när jag tänker efter passar den ju på båda dina exempel.

Skillnaden är betydligt större än bara utseendet, med en alltiettkamera kan du ansluta både filter och konverters, oftast har de fler inställningsmöjligheter och ibland även blixtsko.

Ordet alliettkamera har jag sett användas i fototodningar (bl.a. FOTO) annonser och produktkataloger, även på engelska all-in-one cameras.
 
Köp 2st

Här hade vi en gammal kamera 2MP och en superzoom på 5MP.

Jag sålde superzoomen till förmån för en dSLR som tar fina
bilder.Tänk dock på att det hänger mer på objektiven än på
kamerahuset för att bilden ska bli skarp.

Nu efter marksyn av den yngre generationen så har den lilla 2MP
kameran slocknat för gott. Funderar startkt på att skaffa en
kompakt superzoomare typ Panasonic TZ3, TZ4 eller TZ5.

Jag vill inte riktigt använda dSLR-n som familjekamera plus varken
jag eller tjejen känner för att släpa med sig en så stor kamera jämt.
Passar inte till alla tillfällen iaf.

Skaffa 2 kameror.
En mindre som passar i jackfickan, typ TZ ovan och en dSLR
Köp en bättre begagnad dSLR till ett bra pris.
Det finns många som är galna nog att hela tiden känna begäret att
ha det senaste. Om man känner att det här vill jag satsa på, skaffa
bättre optik när plånboken tillåter och tillfälle ges.


//Henric
 
Visst, man kan sätta filter på den ena men inte den andra. Nu tror jag att det är en detalj som för de allra flesta inte avgör vilken kamera man ska köpa -- och definitivt inte något som gör att man behöver uppfinna en ny kategori.

Det är svårt att hitta en vettig benämning på kameror som inte är systemkameror men har stort zoomomfång -- alltiett, halvsystemkamera, långzoom... "Långzoom" tycker jag är den bästa hittills -- eftersom begreppet är ganska begripligt även för folk som inte vet så mycket om kameror.
 
Jag skulle utan tveka se användarsättet du efterlyser som avgörande..

Du skriver så här..

"""Personligen är jag tveksam, tycker de är stora och klumpiga då jag mest fotar barnen och gärna vill kunna slita upp kameran snabbt för att fånga ett ögonblick."""

Det är rakt inte en systemkamera man "sliter fram" och fotar med i dessa tillfällen. Det är en Kompakt liten smidig kompetent fick-kamera man använder vid sådan tillfällen.. Inte ens en sk "långzoom".. Utan en ren fick-kamera...

DVS att du och din man bör sikta på två olika kamror enligt mitt synsätt.. En ny högkvalitativ fick-kamra och en systemare alternativt långzoomare...

Vi har tre kamror i vår familj för att ha "rätt kamera vid rätt tillfälle"..

Och fick-kamran är den som tas med mest av min fru och mig eller stora dottern just för fånga saker i bild som du nämner här.. "Slita framkamera"..Eller ""ta ingen plats men ta bra bilder ändå""..

Canon s3is långzoom är den som är med då det är smidigast.Och jag inte pallar bära runt den större samt trassla med optikval.. ...

Och Systemaren då jag fotar tex inför fotorepotage om hifi...

Så tror som sagt användarsättet du efterlyser skulle styra min familjs val till i alla fall två olika kameratyper.
 
Visst, man kan sätta filter på den ena men inte den andra. Nu tror jag att det är en detalj som för de allra flesta inte avgör vilken kamera man ska köpa -- och definitivt inte något som gör att man behöver uppfinna en ny kategori.
Jag kan tala om att det var helt avgörande för min del när jag köpte alltiettkamera, tillsammans med det andra kravet, möjlighet att ansluta konverter.

Jag hade polfilter och avtonat gråfilter, dessutom använde jag makro-, vidvinkel- och telekonverter.

Uppenbarligen finns behovet, då fototidningar och andra använder termen och jag tycker det är utmärkt, då man lätt förstår vilken kameratyp som avses.

Det är svårt att hitta en vettig benämning på kameror som inte är systemkameror men har stort zoomomfång -- alltiett, halvsystemkamera, långzoom... "Långzoom" tycker jag är den bästa hittills -- eftersom begreppet är ganska begripligt även för folk som inte vet så mycket om kameror.
Långzoom är på tok för vitt begrepp, det säger inte särkilt mycket om vad kameran kan, frånsett att zoomomfånget är stort.

Alltiettkamera används och fungerar utmärkt som beskrivning.
 
Hej Caroline,
Du skrivar att du vill kunna ha kort skärpedjup. Detta är ganska svårt med en kamera med liten sensor, som alla kompaktkameror har. Vill man ha kort skärpe djup så ska kameran ha stor bländare.
Den kompaktkamera som jag tycker är intressantast just nu är Panasonic Lumix DMC-LX3. Verkar ha bra prestanda och är tillräckligt vidvinklig att fungera inomhus. Men den är inget om man är ute efter en långt zoomomfång.
/Lars
 
En anna fråga... om jag köper en halvsystem kan jag då ställa in så att jag kan ta bilder där objektet längst fram i bilden är klar och bakgrunden är suddig eller måste jag ha en systemkamera till detta? Ja som ni säkert förstår är jag ingen stjärna på kameror, hoppas på massor av hjälp!

Om du vill kunna isolera saker med hjälp av kort skärpedjup, så behöver du en kamera med större format än vad icke-system oftast erbjuder.

Rent tekniskt så behöver du inte en systemkamera, men det är oftast just systemkameror som har större sensor. En halvsystem, som du kallar det, har fortfarande samma lilla sensor som de små kompaktkamerorna och bilder med kort skärpedjup kan endast fås i macroläge. Inget för porträtt alltså.

Små sensorstorlekar brukar betecknas 1/2.7", 2/3", 1/8", 1,7" etc. Dessa ger ingen vidare möjlighet till det du vill göra. Om du läser specar på olika halvsystemare så har de antagligen en av dessa sensorstorlekar.

Snabbhet och bildkvalite vid höga ISO (taskigt ljus) är också i en klass för sig med en systemkamera, även de absolut billigaste.
 
Vill man ha kort skärpe djup så ska kameran ha stor bländare.

Stor bländare i sig ger inte kort skärpedjup. LX3:an är fin, men fortfarande är sensorn väldigt liten. Den lilla förstoringsgraden gör att allting är i stort sett skarpt hela tiden, från förgrund till bakgrund.
 
Är man lite klurig så kan man väl "lura" även en liten kompaktare/fick-kamera via använda "porträttläget".. Då får mindre skärpedjup i en sådan också väl?? Det är ju liksom poängen med det läget lite......

eller??
 
Stor bländare i sig ger inte kort skärpedjup. LX3:an är fin, men fortfarande är sensorn väldigt liten. Den lilla förstoringsgraden gör att allting är i stort sett skarpt hela tiden, från förgrund till bakgrund.

Jag är väl medveten att det förhåller sig så. Men LX3:an bland det bäste man kan få om man väljer en kompaktkamera. Vill man ha kort skärpedjup så är det nästan bara systemkameror som gäller.
/Lars
 
Är man lite klurig så kan man väl "lura" även en liten kompaktare/fick-kamera via använda "porträttläget".. Då får mindre skärpedjup i en sådan också väl?? Det är ju liksom poängen med det läget lite......

eller??

Tyvärr.

Det man kan göra för att hjälpa till lite är att ha långt avstånd till bakgrunden, inte ställa personen mot en vägg alltså. Man kan ju sudda i PS efteråt också, men det alternativet låter inget vidare i längden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.