Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera 10.000-12 000

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Hej Jag har nu haft min Samsung GX 1L i 2 år och vill uppgradera.

Jag vill ha lite förslag på olika kameror i prisklasen 10 000 - 12 000 med eller utan objektiv.

systemkamerorna jag tittat på är

1: canon eos 50d
2: Sony A550

Egenskaper som efterlyses:
Vill kunna ta mycket fina bilder utomhus och inomhus.
Jag vill även kunna ta fina macrofoton i framtiden när ett macrobjektiv köps.

Vill också kunna foto akvariefisk som rör på sig.

Så ge mig massa förlag så blir jag nöjd.

Tack på förhand.
 
Hej ! I den klassen ska du som du nämt titta på Sony A 550 ,Canon 50D ,Nikon D90 och Pentax K7- alla fina kameror,jämför dom och se vad du behöver ! MVH.
 
jo jag har jhu tittat och jämfört men jag fattar inte mycket av alla specifikationer osv.
därför frågar jag er alla på forumet. vad ni tycker.

också om det finns bilder tagna med dessa kameror så att man kan jämföra?
 
om jag köper en pentax (Pentax K7) kamera passar mina gammla objektiv då som jag hadde till min samsung GX 1L

objektiven heter D-Xenon 50-200 och D-Xenon 18-55
 
jo jag har jhu tittat och jämfört men jag fattar inte mycket av alla specifikationer osv.
därför frågar jag er alla på forumet. vad ni tycker.

också om det finns bilder tagna med dessa kameror så att man kan jämföra?
Ja,dom passar ! men dom nya (Pentax) är nog lite vassare !
Gå in och titta på Cyberphoto under vald kamera,dom har testbilder.Hur bra en bild är beror på personen bakom kameran eller vald optik,ju dyrare optik desto bättre.
 
okey tack

Så ni är helt säkra på att mina gamla objektiv D-Xenon 50-200 och D-Xenon 18-55 Passar i pentax k7

Då lutar det faktiskt riktigt mkt åt den kamaran!

är det någon på forumet som äger en pentax k7:a ?

som har lite att berätta om den ?
 
okey tack igen.

funderar över iso talet på pentax k7

100 - 3200 ISO

hur viktigt är det att iso talet är högre än 3200 ?
såg att canon eos 50d kameran i samma prisklass hadde ett högre iso tal.
 
Ser inte vackert ut över 3200 iaf, så mer lär du inte behöva.
Pentax K-7 verkar vara en grym kamera, dessutom har ju Pentax cashback nu med, vilket skulle ge 1500:- rabatt på paketet cyberphoto har tex.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-718200

Pentax K-7
Recension: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19249
Bilder: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19249

Lycka till!


(glöm inte kolla objektivutbud, blixtar o tillbehör till resp märke med, o begagnatmarknaden kanske är av intresse med?)
 
åhhh vad jobbigt.

jag som var så sugen på pentax k7 kameran eftersom då passar jhu mina gamla objektiv.

men canon eos 50d börjar slingra in sig i huvudet igen.

tror ni man märker stor skillnad på dessat två kameror i verkligheten ?
 
Visst passar dina objektiv på Pentax men är det i rätt ända att börja med att uppgradera till ett så pass dyrt kamerahus med billigare objektiv? Du lär inte få full nytta av din kameras upplösning. Å andra sidan kan du uppgradera huset först och sedan byta optik längre fram. Så gör många. K7 är ett bra val, men givetvis även 50D. Den kan bli billig nu om det kommer en 60D i dagarna.
 
Mot bakgrund av vad du har om du inte tänker investera i dyr optik så är nog Pentax det naturliga valet för dig. Om du däremot tänker köpa till mycket tillbehör, ffa dyrare optik så kan Canon 50D vara ett bättre val: 1) mer begagnat 2) Flera av Pentax 2,8 zoomar är Tokina, dessa finns billigare i Tokina original till Canon (utan den snabba AF motorn dock). 3) Canon har sin prisvärda 70-200/4 och 70-200/4 IS zoomar kostar nytt 8000/14000kr. Men i din situation skulle nog K7 vara mer naturlig just nu.
 
om ni skulle köpa nån av dessa två:

pentax k7
canon eos 50d

Vilken skulle ni köpa ?


Jag har en Pentax K-7, är hur nöjd som helst! Känner inte att jag saknar något överhuvudtaget. Jag tål överhuvudtaget inte Canon, gillar dom inte alls, men det är min personliga uppfattning. Du blir hur som helst inte besviken med en K-7, jag älskar den.
 
Canon eos 50d har ungefär 1 bild/s mer än pentax k-7

går det att fota fåglar som flyger osv ändå med pentax kameran ?

med bra resultat då.
 
Canon eos 50d har ungefär 1 bild/s mer än pentax k-7

går det att fota fåglar som flyger osv ändå med pentax kameran ?

med bra resultat då.

Är säkert inget problem med att fota fåglar med pentaxen..

Om du någon gång i framtiden skulle vilja gå över till fullformat så finns det inte hos pentax utan du blir tvungen att köpa allt nytt.

Om du däremot väljer canon, (eller nikon eller sony?) och köper objektiv som passar till både aps-c och ff så kan du då fortsätta att använda dina objektiv.

Jag uppgraderade nyligen till ff men hade tidigare inte trott jag skulle göra det så jag hade jag köpt objektiv som bara passade till aps-c så det blev att sälja rubbet. Det kostade en bra slant.
 
tack för svaren

vad menas med att gå över till fullformat?
och ff?

ff=fullformat= sensorn, som fångar upp ljuset och skickar bilden via processorn till minneskortet från objektivet, är 24*36mm dvs ca2,5ggr större än sensorn på en aps-c kamera.

Att gå över till fullformat betyder då att skaffa ett kamerahus med denna större sensor.
 
Det verkar vara för mkt pengar jag tror nog att jag köper pentax cameran.

jag skulle också behöva ett nytt objektiv har ni några förslag?

får gärna vara snäppet vasare än:

D-xenon 18-55

D-xenon 50-200

objektiven får gärna finns hoss cybephoto då det är där jag tänker inhandla kameran imorgon :)

sedan tänkte jag köpa 3 extra batteri som kostar ca 80/st kr
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29921
det är ca 500 kr skillnad ifrån svenska butiker.

och sedan tänkt jag köpa batterigrepp
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967
och där skiljer priset ca 2000 kr från svenska handlare.

Dessutom gratis frakt från Hong kong :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.