Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera 10.000-12 000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menade inte att du skulle köpa en FF kamera nu, men om du väljer t.ex. canon 50D med ff-kompatibel optik och du någon gång i framtiden vill gå över till ff så kan du fortsätta använda dina objektiv, med pentax måste du sälja rubbet.

För övrigt är pentaxen säkert helt OK för dina behov idag.
 
Hej

Har själv Sonys A550 och är mycket nöjd!Mycket prestanda för pengarna tror jag. Upp till 7 bilder i sek. med låst AF annars 5
Bra Iso prestanda. Har själv skrivit ut bilder i formatet 33x48 cm taget med iso 1600.

Vad jag har hört skall även det nya kitobjektivet 18-50 vara bra.

Tja..jag tror du blir nöjd vad du än väljer, de andra 2 är säkert bra (kan inte så mycket om dom)
 
tack återigen för svaren jag fått.

ni förstår säkert att jag inte är så hemma på kameror.

Men jag har iallfall bestämmt mig för pentax k-7

men har åter lite frågor.

jag skulle också behöva ett nytt objektiv till pentax k-7 har ni några förslag?

får gärna vara snäppet vasare än:

D-xenon 18-55

D-xenon 50-200

objektiven får gärna finnas hoss http://www.cyberphoto.se/
 
tack återigen för svaren jag fått.

ni förstår säkert att jag inte är så hemma på kameror.

Men jag har iallfall bestämmt mig för pentax k-7

men har åter lite frågor.

jag skulle också behöva ett nytt objektiv till pentax k-7 har ni några förslag?

får gärna vara snäppet vasare än:

D-xenon 18-55

D-xenon 50-200

objektiven får gärna finnas hoss http://www.cyberphoto.se/

Varför inte köpa det kit som innehåller SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR. Det var ju ingen stor extra kostnad.

Om det inte passar så köp ett ljusstarkt normalobjektiv, t.ex. sigma 30/1.4
(fast då passeras budgeten iofs)
 
Varför inte köpa det kit som innehåller SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR. Det var ju ingen stor extra kostnad.

Kitobjektiven är jhu precis samma som:
D-xenon 18-55

D-xenon 50-200

fast med vädertätning.


Därför vill jag titta på lite andra objektiv.
 
om ni skulle köpa nån av dessa två:

pentax k7
canon eos 50d

Vilken skulle ni köpa ?

Sony A550.... Inbyggd stabilisering i kamerahuset. Alla objektiv blir därmed alltid stabiliserade. Beg eller nya.. Alla får hjälp av stabiliseringen. marknades totalt överlägsna live view funktion..Med dubbla funktioner till o med.. Inbyggd HDR som är rasande trevlig..

Nikon D5000 Pga dess bildkvalitet trotts saker jag inte gillar med Nikons startseriekameror såsom ej fokusmotor i kamerahus samt att realtivt få objektiv har stabilisering..Samt lite för små hus tycker jag det känns som... (NikonD90 om billighetspriser finns kvar)

Pentax K-X......... Kan inget alls om kameran. Men den får stora lovord... Däremot känns den ytterst pluttig.. Men ändå solid.. Men för min smak ändå för pluttinuttig..
 
Ett tips när man väljer kamera kan vara att se över begagnatmarknaden på riktigt schyssta objektiv om man nu är intresserad av att köpa begagnat och få tag i bra saker till vettiga priser. I så fall kanske några av alternativen åker ut och det återstår endast två alternativ, Canon och Nikon.
 
Tyvär är jag ingen som köper begagnat allt ska vara nytt.

Tack för alla svar imorgon åker jag förbi en handlare och köper mig en ny kamera.

dock finns canon eos 50d kvar i skallen.

men det blir nog en pentax.

i affären kanske dom har dom kamrorna så man kan känna lite på dem.
 
i affären kanske dom har dom kamrorna så man kan känna lite på dem.

Där tycker jag att du har slagit huvudet på spiken. Hur den känns i handen är minst lika viktigt som något annat! Tvekar du mellan två kameror och den ena inte känns bra att hålla i kanske du ska köra på den andra...

Egentligen spelar det inte så stor roll vilken kamera man köper idag. De är i stort sett likvärdiga... Det går ta fantastiska bilder med vilken kamera som helst.

De viktiga saker jag tycker man ska kolla på vid kameraköp:

Hur känns den att hålla i?
Har den det jag vill ha?
Har jag redan grejer som går använda eller ska allt köpas nytt?
Hur mycket har jag råd med?

Jag tror inte att du blir besviken med en Pentax K-7. Kör själv Pentax (eftersom den ligger bra i handen, har det jag vill ha och fungerar med de prylar jag redan har till ett bra pris) och är helnöjd.

Och apropå nytt objektiv... Du har ju redan två, så varför inte vänta lite med ett nytt och känna vad du saknar med de två du redan har innan du bestämmer dig. Då märker du vilka brännvidder du använder och om du vill ha skarpare, snabbare och så vidare. Bra glas kan vara dyrt.
 
Där tycker jag att du har slagit huvudet på spiken. Hur den känns i handen är minst lika viktigt som något annat! Tvekar du mellan två kameror och den ena inte känns bra att hålla i kanske du ska köra på den andra...
Man ska inte bara hålla i den, utan titta ordentligt i sökaren också. Det är faktiskt en av de viktigaste delarna av en spegelreflexkamera -- och den ska förstås gärna vara både stor och ljus. Och ge all information man kan vilja ha.
 
Jag skulle säga köp den optik du behöver för att fotografera det du vill. Är du inomhus behöver du verkligen ljusstarka objektiv för att kunna ta hyfsade bilder. Inte kul att tvingas använda högsta iso eller använda blixt för att hålla slutartiderna på rimlig nivå.

Köp alltså så bra objektiv som möjligt och välj efter det en kamera som ryms in i din budget. För enligt mig är det objektivet som näst efter ens egna kunnande och talang är det som gör mest för bildkvaliteten. Objektivet är ju det som formar bilden. Kameravalet har inte alls lika stor betydelse. Jag började fotografera ifjol på försommaren och märker att jag klarar mig allt bättre och bättre med min enkla Nikon D60. Alltså bilderna blir bättre vartefter mina kunskaper vuxit och efter att jag investerat i en hel del kul optik som möjliggör foto t.ex. inomhus utan blixt.

Pentaxen är säkert ett bra val, men om pengarna tar slut där, välj hellre en billigare kameramodell så ett ljusstarkt objektiv ryms med i budgeten, till exempel en fast 35mm eller liknande (om pentax har en sån).
 
Inget att tveka på!

Jag har min Samsung GX-10 alltså samma som Pentax K10D.
Om jag skulle uppgradera så är ju valet själklart Pentax K-7.
Finns inget annat alternativ.

Lite anledningar för K-7:

Bakåt kompabiliteten för ALLA Pentax äldre objektiv
+ att den inbyggda bildstabiliseringen i huset funkar på dem.

Vädertätningen, när du skaffat dito objektiv.

Film funktionen.

Fungerande Live View med autofokus

Storleken, är den för lite, sätt på batterigrepp och gör den större!


Dessa diskussioner är ändlösa och du kommer att dränkas i Canon/Nikon fantaster...... för den stora massan använder dessa och vågar inte pröva något nytt.

Kolla testerna på http://www.dpreview.com

För mera info ropa på FotoZ ! :)
 
Dessa diskussioner är ändlösa och du kommer att dränkas i Canon/Nikon fantaster...... för den stora massan använder dessa och vågar inte pröva något nytt.

Jag är Nikonist och jag har då inte ropat något om att inte köpa en K7:a. Den uppfyller alla krav som jag skulle ställa på en kamera. (Vad jag vet i alla fall)

Pentax verkar vara dyra på objektiv, men de är ju rätt läckra så ...
 
Ok inte alla över en kam.

Det finns ju undantag även i den stora massan.

Om man nu tycker att optiken är dyr så finns ju alltid Tamron och Sigma som även de gör en hel del bra objektiv.
Det går ju alltid att byta upp sig till DA* när plånboken tillåter.

När man första gången köper en dSLR så ska man tänka till lite extra för det brukar bli så hiskelit dyrt att byta system...... men killen började ju rätt!

Läste igenom tråden lite nogrannare.
Alternativet är ju Pentax K-x, jag tror att övergången till den från din Samsung inte är så stor i handhavande + att du har en hel del pengar kvar till fin optik.
 
Senast ändrad:
Hej igen

Vad tittar man på för teknisk specifikation när det gäller ljusstarkt objektiv ?

Nu får du var lite tydligare tror jag.

Generellt så är f/1.4 mer ljusstark än f/2.8. Låg siffra ljusstark.
(Om det var det du menade)

f/1.1 är det bästa som finns idag (nytt) Både Canon & Nikon har haft f/0.95
f/8 är nog det sämsta jag sett
 
Nu får du var lite tydligare tror jag.

Generellt så är f/1.4 mer ljusstark än f/2.8. Låg siffra ljusstark.
(Om det var det du menade)

f/1.1 är det bästa som finns idag (nytt) Både Canon & Nikon har haft f/0.95
f/8 är nog det sämsta jag sett

tack det var det jag var ute efter :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.