Annons

Systemkamera 10.000-12 000

Produkter
(logga in för att koppla)
Lär dig bländarskalan, ett steg till höger ger hälften mindre ljusinsläpp (och dubbelt längre skärpedjup):

f/
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22...

Ser man ovan så är inte f/1,4 "lite ljusstarkare" än f/2,8. Det är fyra gånger ljusstarkare! Jämfört med f/4 är det åtta gånger ljusstarkare och f/8 trettiotvå gånger ljusstarkare.

Dålig ljusstyrka kan kompenseras med längre slutartid eller högre iso. Det förra funkar för stillastående motiv, speciellt om man har stativ, medan det senare är ett krav om man måste hålla slutartiden kort, t.ex. om man fotar handhållet med teleobjektiv eller vill frysa rörelser, t.ex. inom sportfoto.

Det verkar vara för mkt pengar jag tror nog att jag köper pentax cameran.

jag skulle också behöva ett nytt objektiv har ni några förslag?

får gärna vara snäppet vasare än:

D-xenon 18-55

D-xenon 50-200

objektiven får gärna finns hoss cybephoto då det är där jag tänker inhandla kameran imorgon :)

sedan tänkte jag köpa 3 extra batteri som kostar ca 80/st kr
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29921
det är ca 500 kr skillnad ifrån svenska butiker.

och sedan tänkt jag köpa batterigrepp
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967
och där skiljer priset ca 2000 kr från svenska handlare.

Dessutom gratis frakt från Hong kong :)

18-55 är ok, men orkar inte riktigt med upplösningen hos k-7 har kommit en version 2 av den som är bättre, och nu också en vädertätad variant. Den får du billigt i paket med K-7.

50-200 är ett väldigt bra objektiv, och borde vara användbart även fortsättningsvis.

Det finns massor av bra objektiv att välja på, så det beror på vad du är ute efter. 18-55 WR kitzoomen är som sag var billig, bra och vatentät. DA*16-50 är topmodellen, och däremellan finns 16-45 och 17-70. Jag måste också slå ett slag för DA' 55/1.4 Dyr, men hur skarp som helst även på stora bländare.

Vad gäller batterier så räcker batterierna till nästan 1000 bilder om du inte använder blixt, så oroa dig inte för det.

Jag sprängde budgeten :)

Ska hämta dessa två nu på morgonen

1: Pentax K-7 kamerahus

2: Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Pentax 2AF 1

Skriv gärna vad ni tycker om ombjektivet.

Har nu hämtat min Pentax k-7

Men jag undrar:

När jag tiltar kameran långt åt vänster och höger så låter det lite och känns som om någonting är löst i kameran.

ska det vara så?

jag ringde cyberphoto dom trodde att det skulle vara så.?

hur är det på era pentax k-7?

Men jag undrar:

När jag tiltar kameran långt åt vänster och höger så låter det lite och känns som om någonting är löst i kameran.

ska det vara så?

Hmm kan vara stabiliseringen som hörs, kanske. Har ingen Pentax själv så jag bara gissar.

Ja det är normalt att den låter när du vrider och vänder på kameran. Det är skakreduceringen som rör sig lite när den inte är aktiv.

Tror inte du kommer bli missnöjd med varken kameran eller objektivet. Vad jag har hört skall Tamron 17-50 vara riktigt bra. Har själv Tamron 28-75 och det är nästan det enda objektiv jag använder...

SÅ nu har jag fotot och jag är riktigt nöjd med kameran men det funns hur många funktioner till att lära sig :)

Jag har en undran tiller som har en pentax k-7

Vart ställer man in så att det går att ta flera bilder i en följd ? alltså bara holla in knappen sedan tas det flera bilder i en rad ?.

Läsdax?

SÅ nu har jag fotot och jag är riktigt nöjd med kameran men det funns hur många funktioner till att lära sig :)

Vart ställer man in så att det går att ta flera bilder i en följd ? alltså bara holla in knappen sedan tas det flera bilder i en rad ?.

Kanske är dax att titta lite i manualen?

Jag har gjort det. manualen är på ca 350 sidor.

hittar inte den funktionen, och då vore det lättare att fråga nån som vet :)

ahhh det stod på sidan143

Senast ändrad:

Men jag undrar:

ska det vara så?

Jepp det skall vara så. Sensorn är upphängd i något sorts magnetfält, och för att spara batterier så är magneterna bara aktiverade vid själva fototillfället (det är därför man skall vänta till den lilla gröna handen tänds i sökaren innan man tar bilden).

Du har en direktknapp på baksidan för alla 'drive' inställningar, samma som uppknappen (pil upp). Där kan du välja singel, Hi eller Lo speed serie, sekvens, fjärrkontroll eller timer.

Det tog mig ett tag att fatta varför man vill ha en LO speed. Enda anledningen är att om du fotar med LO och använder JPG så hinner kameran skriva till kortet, du fyller alltså inte bufferten utan kan fortsätta ta sekvensbilder tills minneskortet är fullt.

Grattis till en fenomenalt bra kameraval.

Tack för alla svar i tråden, det blev en riktigt lång tråd.

Har nu läst hela manualen men allt sitter inte som ett smäck.
behöver säkert läsa den minst 15 gånger.

visst har man blivit smartare men för en nybörjare är det mycket att hantera.

Har en sista fråga innan jag går vidare.
är det iso nummren som avgör hur fort man tar bilderna?

eller kan man ställa in bländaren på annat sätt?

har fotat mina avkariefiskar men den hösta farten jag kommit upp i är 1/80 tror det ska kunna gå fortare.

Iso-talet bestämmer hur ljuskänslig sensorn är. Iso 100 (inte så känslig) behövs det mer ljus för att få rätt exponering, så du behöver antingen en längre slutartid eller större bländare. Vid iso 3200 behövs det inte så mycket ljus.

Gjorde en snabb sökning och hittade bla denna:

http://www.fotonord.se/fotokurs/grunderna.html

Finns mycket sånt att hitta. Kan också vara bra att gå till närmaste bokaffär och köpa en bok om grunderna i foto, lättare att ta med sig när man går ut och experimenterar med kameran. Edit: Eller varför inte boken som Peter rekommenderade.

På din K-7 kan du ställa in lite olika saker för att kontrollera olika delar av exponerinen.

Av är bländarförval och då ställer du in den bländare du vill ha och kameran sköter resten.

Tv är slutarförval och då ställer du in vilken slutartid du vill ha och kameran sköter resten.

Sv är isoförval och... ja du fattar.

TAv är... ja så här kan man hålla på i all evighet. Du sa det själv, manualen är på 350 sidor.

Var håller du till? Kanske finns det någon i din närhet (här på fotosidan) som har en K-7 eller någon av de tidigare Pentax som skulle kunna träffas över en fika och visa dig lite. Det absolut bästa sättet att lära sig nya saker, i min mening.

Och ett annat tips... Titta över till Pentax-forumet istället för att hålla på i den här tråden. Den har ju nu liksom uppfyllt sitt syfte.

Mycket nöje med din nya kamera!

Tack återigen för alla svar.

Tror jag kommer att få många trevliga stunder med kameran.

ska titta över boken där.

Avslutar denna tråd med att säga ett stort Tack till alla som har velat hjälpa mig.

Tack återigen för alla svar.

Tror jag kommer att få många trevliga stunder med kameran.

ska titta över boken där.

Avslutar denna tråd med att säga ett stort Tack till alla som har velat hjälpa mig.

Hej Daniel! Gratulerar till köpet av en fantastisk kamera eller som jag hellre kallar den - bildproducent. Med K-7s avancerade funktioner, digitalfilter, RAW-framkallare och skarpa skärm kan du producera dina bilder direkt i kameran. Skönt tycker jag som inte har tid eller kunskaper att jobba i bildbehandlingsprogram.

Du kommer ganska snart att inse att autofokus-funktionen i Live-view är väldigt långsam vilket är fullt normalt för digitala spegelreflexkameror. Lugn bara lugn. Fokusera manuellt i Live-view, t ex när du tar bilder i svagt ljus och det är svårt att se i sökaren. Tryck på INFO-knappen upprepade gånger för att förstora bilden och det blir enkelt att sätta fokus.

I K-7:ans meny kan du ställa in en massa saker. Menyn består av fyra flikar med undersidor för olika typer av inställningar.

Bl a kan du välja funktioner som den främre och bakre e-ratten ska ha. Om du t ex fotar mycket i Av-läge (bländarprioritet - styrs med bakre e-ratt) kan du ställa in att den främre ska justera ISO-talet. Meny-flik 4-sida 4 (e-ratt).

Om du gillar att fota med kamerans digitalfilter och/eller med vissa inställningar ibland så kan du spara din personliga konfiguration i USER-läget (på programväljar-ratten). Meny-flik 1-sida 4 (USER)

Detta är bara en bråkdel av K-7:ans möjligheter! Välkommen in till Fotosidans Pentax-forum för att fråga, tipsa eller bidra.

Nu när du också har en "Pentax över axeln" så tycker jag att även du ska bidra med bilder i forumtråden med samma namn.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar