ANNONS
Annons

Systemdigital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Saro

Avslutat medlemskap
Hej alla yrkeserfarna!

Det är nämligen så att jag skulle behöva råd gällande kamera då jag ska börja fotografera vimmelbilder på uteställen men behöver en kamera som tar bra bilder även inne på mörka klubbar.

Bilderna ska hålla ungefär samma klass som vimmelbilderna man finner på www.stureplan.se.

Känner du att du vet vad jag behöver, tveka inte att tipsa mig.

Tack!
/Sara

Den stora frågan är vilket objektiv du ska.. Eventuellt blixt också.. Kameran kan du välja ut efter din plånbok..
Någon kamera du har funderat på?

Kamerahus, vidvinkelobjektiv och en ordentlig blixt. Pentax K10D + Pentax AF 540 FGZ, Canon 30D + Canon 580EX eller Nikon D80 + Nikon SB-800. Som objektiv kanske Sigma 18-50/2,8 som finns för alla tre märken. Det är mitt förslag.
Sedan kan man vilja ha blixttillbehör som softbox eller Omnibounce, bara det inte är otympligt.

Det är med sorg jag konstaterar att ännu en plågoande skall se dagens ljus.

Ang din fråga så vet jag inte om bilderna på stureplan.se höll vidare klass, men det det är du som fotograf som skapar en bra bild. Alltså din kunskap och blick för en bra bild.

Utrustning består ofta av en systemkamera, extern blixt, vidvinkelobjektiv.

Denna utrustning kan vilken tillverkare som helst leverera med ungefärsamma klass. Vill du ah ett specifikt tips så titta på Canons 400D eller 30D

Men jag tror inte att bilderna du säljer kommer betala utrustningen så det får bog gå på nöjeskontot

Jag är rädd att du bara kommer att få svar från folk som rekommenderar vad de själva använder. Märkeshysteri på hög nivå... Men söker man runt lite kan man hitta trådar som handlar om vimmelfoto. Då kan du se vad vimmelfotograferna använder för utrustning och metod. http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2510804&sortby=lastpost&sortorder=descending

Det här har jag skrivit förut, men jag skriver det igen.
Metoden som används mest är att sätta blixten på slow sync och köra med lång slutartid. Då kommer blixten lysa upp motivet under en väldigt kort stund i början, men sensorn tar ändå upp ljus under resten av tiden. Då blir motivet skarpt, eftersom den största delen av ljuset som träffar det kommer från blixten, och eventuella rörelser som kommer efter blixten sker i mörker så det fastnar inte.
Den långa slutartiden gör dock att man får med lite bakgrund, om än rätt suddig. Men det brukar uppskattas eftersom det ger fart i bilden.
Det är anledningen till att du behöver en riktig blixt. Den inbyggda räcker dåligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar