Nikon har sedan länge ett kanonskarpt AFS 85/1.8 som du förmodligen inte kan se någon optisk skillnad mot Sonys med. Sonys är lite nyare och har fått 46poäng hos DXO, Nikons har 44 poäng, men Nikons är lättare.
Jag vet inte om det är till Z-serien om det nu funnits "sedan länge". Om du ska ha en adapter också så hoppas jag att den har bättre specar än exv. Sonys LA-EA4.
Dimensions (approx. mm, W x H x D): 78.5 x 86.5 x 44.5
Weight (approx.): 160g
Price: $349.99 in the US
Mitt Zeiss 35/2,8 för E-mount som ju passar direkt utan adapter på en A7:a väger bara 136 gram. Om jag istället hade valt ett litet och lätt Minolta, Pentax, Konica AR eller kanske ett Olympus Zuiko på kanske 35-40mm längd och kring drygt ett hekto, så skulle jag med Sonys A-mountadapter ovan dels fått addera 45mm till på längden och dessutom tvingats lägga till 160 gram för adaptern. Denna adapter stöder även gamla skruvrivna Minolta A AF, men priset i det fallet var att man gjorde om sin nya spegellösa till en kanske 5-6 år gammal SLT-kamera som dessutom inte stödde din nya kameras alla nya AF-finesser. Av det skälet rekommenderar jag numera bara A-objektiv som har inbyggd fokusmotor och den intelligenta adapter (LA-EA3) som bara är ett rör utan AF-motor och inbyggd spegel, då man med den numera får stöd för alla de nya AF-funktionerna som lutar sig på fokuspunkterna på huvudsensorn istället.
Jag vet inte vilket pris bruk av Nikon-adapters kommer med men adapters som stöder AF verkar alltid ge sämre prestanda. Det har även gällt de Canon-objektiv man kunnat skruva på Sony-husen med Metabones eller Sigma MC-11.
Det jag vill säga med detta är att både Canon och Nikon nu tvingas göra precis det Sony tvingades göra när man inte hade alla E-mountobjektiv framme som man nu har. Ingen av dessa har mer än börjat sin migration och har en våldsamt stor installerad DSLR-bas som idag är mycket viktigare ekonomiskt än det spegellösa segmentet. När Sony tog över fanns redan kanske 350 olika Minolta AF-objektiv och vi tyckte kanske då att det funkade hyfsat med dessa smarta adapters men idag har jag faktiskt bara ett enda A-mountobjektiv kvar som kräver adapter, allt annat har jag kursat. Även om vi fått nya firmware som gjort att äldre A-mounts funkar bättre än innan, så har många av oss insett att det alltid är bättre utan adapter.
En annan sak jag också noterat efter riktigt omfattande testande över åren är att både de nya och gamla manuella objektiven jag använt ofta lovat mer än de håller. Det jag menar med detta är att nästan alla dessa objektiv har varit svaga för att inte säga förvånande dåliga fullt öppna. Även det hyfsat nya manuella Samyang 85/1,4 är märkbart "soft" för att inte säga oskarpt fullt öppet. Bokehn är jättefin men vad hjälper det. Först när man bländar ner till 2,0 så blir det klart bättre med skärpan men då tappar man delvis den fina bokehn man fick på 1,4 och med den tappar man ju nästan hela poängen med det objektivet.
Så ser det nästan aldrig ut numera bland Sonys nya E-mounts. Mitt Sony 85mm/1,8 är jättebra fullt öppet och många testare har prisat dess prestanda men trots att det går för ett relativt litet objektiv i jämförelse med ljusstarka GM-varianterna så väger det 425 gram och det tycker i alla fall jag inte är så särskilt lite om vi nu pratar lätta ekipage på allvar.
Som en jämförelse: Mitt fantastiska gamla Pentax SMC-M 100mm/2,8 från 70-talet väger bara 233 gram och är bara 55mm långt! Mitt manuella 100mm/2,8 Samyang väger tre gånger mer (747 gram) och är nära tre gånger så långt 150mm mot 55mm. (Det är inte tre gånger bättre
.
Så om vikt verkligen är en fråga, så är förmodligen de gamla objektiv som byggdes på 70-talet att föredra förutsatt att man kan leva utan AF - vilket många alltså varken kan/vill. På det behöver man dock en dum adapter för Pentax till E-mount eller något annat och den väger strax under ett hekto och bygger ett par cm extra på längden.
Det finns även helt nya jättefina små lätta manuella objektiv från Voightländer för E-mount och då kan man även skippa de dumma adaptrarna helt, men då kostar det en bra bit mer. De objektiven borde väl finnas även för Nikon antar jag.
Varför kunde nästan alla tillverkare bygga små kompakta fina manuella objekiv på 70-talet - men inte idag? När det finns antiskak i husen numera så behöver man ju heller inte längre tänka på att bygga in sånt i objektiven. Sony Zeiss 35:an visar ju att det går att bygga mycket lätta små objektiv än idag som stöder AF, men 35:an som var ett av de första objektiven som kom för A7
rna, verkar vara det stora undantaget från den trend med relativt stora och tunga objektiv som dominerar nu. Inte ens 1,8-seriena objektiv är särskilt små eller lätta även om de är betydligt lättare och mindre än alla GM-varianterna.
Det ska bli väldigt intressant att se vad Canon och Nikon kommer göra med objektiven de närmaste åren. Jag tror lika lite att Nikon och Canon-användarna kommer att nöja sig med att skruva på gamla DSLR-objektiv på sina nya spegellösa som Sony-användarna tidigare gjorde.