Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

System restore funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
The system image restore failed

Jag köpte en Fujitsu Lifebook AH552/SL i maj i år.
Efter installation av alla programvaror gjorde jag en backup av hela disken på DVD-skivor. Nu har hårddisken kraschat och då tänkte jag ersätta den mekaniska hårddisken med en SSD. Tog fram mina backupskivor och kom en bit… …men då jag kom till formateringen blev det stopp med följande felbesked:

Windows can not restore a system image to a computer that has different firmware. The system image was created on a computer using BIOS and this computer is using EFI.

Jag kan tillägga att jag använt 16 GB primärminne vilket ju visar att datorn har EFI och restoren gjordes ju på samma dator som alltså har bootsystem EFI.

Vad göra?
/Harald

Använd inte "System image restore"

The system image restore failed är sant!
Microsoft har inte kunnat hålla isär vad som är BIOS och EFI.
Lösning.
Använd inte "System image restore" utan klona hårddisken dvs gör en exakt kopia på en annan hårddisk och förvara på säkert ställe.
/Harald.

Jag förstår inte hur råden ovan skall kunna hjälpa frågeställaren, den befintliga hårddisken har ju kraschat.

Till TS, om du googlar ditt exakta felmeddelande kommer du att få upp en hel del trådar med tips.

Du borde även kunna kontakta Fujitsu support, de seriösa datortillverkarna brukar kunna ge råd på enkla frågor även om garantin är utgången.

Det har blivit lite snurrigt med EFI, BIOS och backuper i Windows - det där med EFI har tydligen att göra med hur hårddisken är partitionerad att göra snarare än själva BIOS/UEFI. Möjligt att näst sista inlägget i den här tråden kan hjälpa dig: http://answers.microsoft.com/en-us/...-efibios/f9ddf5ac-47f1-4ef7-a5ef-b3d532b13e13

I Windows 8.1 har de helt tagit bort det där med System Image (fast det går delvis fortfarande att komma åt) och förlitar sig helt på File History i stället (motsvarande Apples Time Machine) - det innebär dock att alla program måste installeras om vid en krasch.

Endast DVD-skivor håller?

Jag har kört med backupdiskar, både interna och externa, och det funkade tills backupdisken kraschade. Har nu gjort kloner på de primära SATA-diskarna med klonaren från Kjell. Använder WD Caviar Red som har 3 års garanti. Dessa kloner får vara ifred; de är alltså inte drift utan ligger i sin antistatpåse. Dokument och bilder lagrar jag på Verbatim DVD-skivor, backup 1 och 2. De förvaras i olika fastigheter.
Om en primär hårddisk kraschar klonar jag en ny hårddisk från den tidigare klonade. Den kan då alltså vara lite föråldrad vad gäller programuppdateringar men den nackdelen får jag stå ut med.
När det gäller viktiga mail så finns de hos två olika internetleverantörer.
Numera kör jag en dator med SSD som primär disk men även den är klonad för de kan ju lägga av som allt annat… …utom DVD-skivor av hög klass som aldrig lägger av eller…?
/Harald

Du kör inte med hårdiskar som backup? De är ju billigare än DVD-skivor fast det beror ju på hur många GB som du backar upp.

…utom DVD-skivor av hög klass som aldrig lägger av eller…?
/Harald

Varför skulle inte en DVD-skiva kunna lägga av? Har du aldrig råkat ut för att försöka spela en CD-skiva eller DVD-film som inte funkar? En repa så kan det vara kört.

Men det är väl inte det stora problemet. Med dagens kameror växer ju bildarkivet rätt rejält och DVD-skivor framstår då som tämligen opraktiskt. Det blir ett hiskeligt skyfflande med skivor om man skall återställa bildarkivet från DVD!

Genom att använda billiga USB-diskar som man roterar har man ett smidigt format och dessutom koll på att de fungerar. Det gör det också väldigt lätt att uppgradera till ny teknik i takt med att diskarna blir billigare och snabbare.

Backup till DVD och andra optiska skivor (åtminstone de som finns att köpa nu) är nog inte ett dugg mer tillförlitligt än att kopiera till hårddiskar som ansluts med USB, men det har ju egentligen inte med System Restore att göra.

Själv köra jag sedan några veckor Crashplan+ som backup utanför hemmet (kör file history till extern disk och kopiering till NAS hemma) - den är snart klar med den första kopieringen (efter nästan tre veckor för 330 GB). Den är något jag förstås bara kommer använda i nödfall, men det är rätt trevligt att veta att jag alltid har filerna någonstans utanför hemmet också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto