ANNONS
Annons

Dator kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte haft någon krasch sen i tisdags nu, och datorn har gått största delen av min lediga tid. Verkar som att grafikkortsdrivrutinerna var problemet!

Tack för all hjälp!

Uppdatering!
I söndags började det igen... fick en bluescreen på morgonen, följt av en lite längre fram på dagen.
Har inte varit hemma sen i måndags men min bror har lånat datorn, och påpekat att den knappt gått att använda eftersom den kraschar hela tiden.
Börjar bli trött på denna burken!!

Uppdatering!
I söndags började det igen... fick en bluescreen på morgonen, följt av en lite längre fram på dagen.
Har inte varit hemma sen i måndags men min bror har lånat datorn, och påpekat att den knappt gått att använda eftersom den kraschar hela tiden.

Prova att stänga av allt som kan stänga ner datorn, typ skärmsläckare å energispar alternativ.
Det hittar du i kontrollpanelen, energialternativ.
Kolla även de här : http://support.microsoft.com/kb/2203330

ThomasR

Uppdatering!

Vad har du gjort åt minnena?

Prova att stänga av allt som kan stänga ner datorn, typ skärmsläckare å energispar alternativ.
Det hittar du i kontrollpanelen, energialternativ.
Kolla även de här : http://support.microsoft.com/kb/2203330

ThomasR

Har stängt ner allting förutom virusskyddet och grafikkortsdrivisarna i msconfig, och någon skärmsläckare har jag aldrig använt.

Ibland kraschar datorn innan man kommer fram till inloggningsskärmen.

Vad har du gjort åt minnena?

Inget. Laddade ner grafikkortsdrivisar sist jag hade problem, och det har ju inte hänt något på 1,5 mån.

Kul fel. :)
Har haft ett liknande i ett par år som gjorde att jag inte kunde köra Formel 1 (Grand Prix 4) på Windows eftersom skärmen blev svart efter någon minut. Använde både XP och Vista med samma symptom. (Linux som jag kör till vardags har aldrig strulat.) Men i somras testade jag åny och sedan dess har det gått att köra Grand Prix 4. På något sätt lagade sig Windowset av sig själv för jag har inte ändrat något vare sig i hårdvara eller mjukvara förutom de automatiska uppgraderingarna. Så vänta några år så kanske felet löser sig av sig självt. :)

Kul fel. :)
Har haft ett liknande i ett par år som gjorde att jag inte kunde köra Formel 1 (Grand Prix 4) på Windows eftersom skärmen blev svart efter någon minut. Använde både XP och Vista med samma symptom. (Linux som jag kör till vardags har aldrig strulat.) Men i somras testade jag åny och sedan dess har det gått att köra Grand Prix 4. På något sätt lagade sig Windowset av sig själv för jag har inte ändrat något vare sig i hårdvara eller mjukvara förutom de automatiska uppgraderingarna. Så vänta några år så kanske felet löser sig av sig självt. :)

Några år?! Haha!

Hej !

Hade något liknande, berodde på att grafikkortets fläkt gick
för sakta, ( räkmade vi ut efter att grafikkortet kokade ihjäl sej och spärrade maskinen )

Enkel koll, snurrar den lätt ? ( om kortet har fläkt ).
Går det att ha fingrarna på grafikkylaren ( gäller ej smed och gjutarhänder )

Kolla även att minnen sitter ok, ta loss dem och sätt tillbaks.

//MW

Hej !

Hade något liknande, berodde på att grafikkortets fläkt gick
för sakta, ( räkmade vi ut efter att grafikkortet kokade ihjäl sej och spärrade maskinen )

Enkel koll, snurrar den lätt ? ( om kortet har fläkt ).
Går det att ha fingrarna på grafikkylaren ( gäller ej smed och gjutarhänder )

Kolla även att minnen sitter ok, ta loss dem och sätt tillbaks.

//MW

Känns nästan som att det går att utesluta temperaturproblem, eftersom det ofta inträffar när datorn är kall.

Vet inte om jag vågar pilla på minnena heller...

Känns nästan som att det går att utesluta temperaturproblem, eftersom det ofta inträffar när datorn är kall.

Vet inte om jag vågar pilla på minnena heller...

Jo, det kan ju givetvis vara så, men det är väldigt enkelt att kolla i stället för att
gisa och anta, i bästa ( eller sämsta ) fall går det att utesluta något.

Prova med ett annat grafikkort, låna något, ta från någon äldre maskin, det behöver inte
vara nått mer än att det visar en bild, detta för att utesluta en felkälla.

//MW

Jo, det kan ju givetvis vara så, men det är väldigt enkelt att kolla i stället för att
gisa och anta, i bästa ( eller sämsta ) fall går det att utesluta något.

Prova med ett annat grafikkort, låna något, ta från någon äldre maskin, det behöver inte
vara nått mer än att det visar en bild, detta för att utesluta en felkälla.

//MW

Har inga andra grafikkort att prova med.
Kan läsningar från speedfan vara till nytta?

Rätt kanal ?

Provade det du föreslog.
Hade 2 st 1gb och 2st 512 mb. Bytte plats på allihop.

Svårt att säga om det funkar eller ej, märker jag ju först det kraschar.

Hmm, sitter 1 Gb på samma kanal å givetvis 512:na på den andra ?

Har minnena samma CL klass ?

ThomasR

Edit : Har dom samma hastighet ?

Har stängt ner allting förutom virusskyddet och grafikkortsdrivisarna i msconfig, och någon skärmsläckare har jag aldrig använt.

Ibland kraschar datorn innan man kommer fram till inloggningsskärmen.

Inget. Laddade ner grafikkortsdrivisar sist jag hade problem, och det har ju inte hänt något på 1,5 mån.

Prova att stänga av virusskyddet också, vissa antivirusprogram kan spöka till de nå råjävulskt. (Koppla bort internet samtidigt)

ThomasR

Hmm, sitter 1 Gb på samma kanal å givetvis 512:na på den andra ?

Har minnena samma CL klass ?

ThomasR

Edit : Har dom samma hastighet ?

Minnena har suttit såhär sen jag skaffade datorn, vilket är för runt 5 år sedan. Har funkat fram till i höstas.
De satt i denna ordningen:
1gb 0,5gb 1gb 0,5gb
Platserna för 1gb hade inte samma färg som 0,5gb. Jag blandade inte storlekarna utan bytte bara plats på respektive sort.
Tror att det var 2 olika fabrikat också.

Kör ett minnestest nu.
Brukar vara 2 huvudmisstänkta i samband med datorkrascher/blåskärmar; minnen och felaktiga/gamla drivrutiner.

Minnena har suttit såhär sen jag skaffade datorn, vilket är för runt 5 år sedan. Har funkat fram till i höstas.
De satt i denna ordningen:
1gb 0,5gb 1gb 0,5gb
Platserna för 1gb hade inte samma färg som 0,5gb. Jag blandade inte storlekarna utan bytte bara plats på respektive sort.
Tror att det var 2 olika fabrikat också.

Okej, återstår nog bara att inse att nån hårdvara inte är Win 7 kompatibel ;-)
Har du provat att ladda ner å köra Microsofts programvara för att kolla datorns kompabilitet ?

ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar