Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, återstår nog bara att inse att nån hårdvara inte är Win 7 kompatibel ;-)
Har du provat att ladda ner å köra Microsofts programvara för att kolla datorns kompabilitet ?

ThomasR

Körde testet och allt gick igenom förutom en enhet som var markerat med frågetecken och det inte fanns information om (NTativrv01).

plocka ur 512-orna för att vara säker på att du inte blandar kanalerna
...

men du...datorn är 5 år...

Hur då blandar kanalerna? Satte ju tillbaks dem enligt precis samma princip.

Ja, datorn är 5 år. Kan jag inte lösa problemet utan att köpa ny hårdvara blir det en ny laptop med minst i5 och 6GB RAM. Helst i7 och 8GB... Har tittat runt lite faktiskt.

Grafikkortet !

Körde testet och allt gick igenom förutom en enhet som var markerat med frågetecken och det inte fanns information om (NTativrv01).

Hur då blandar kanalerna? Satte ju tillbaks dem enligt precis samma princip.

Ja, datorn är 5 år. Kan jag inte lösa problemet utan att köpa ny hårdvara blir det en ny laptop med minst i5 och 6GB RAM. Helst i7 och 8GB... Har tittat runt lite faktiskt.

Jag kör Win 7/64 på en dator från 2005, fungerar problemfritt :)

Googla på NTativrv01 å du får gott om träffar. Prova länken jag gav dej tidigare, har tydligen nåt med WDM drivisar att göra.

ThomasR

Jag kör Win 7/64 på en dator från 2005, fungerar problemfritt :)

Googla på NTativrv01 å du får gott om träffar. Prova länken jag gav dej tidigare, har tydligen nåt med WDM drivisar att göra.

ThomasR

Träffarna på google säger mig ingenting.

Testade länken och när jag kör den får jag fram meddelandet att inga uppdateringar finns att tillämpa.

Låna / köp nytt.

Träffarna på google säger mig ingenting.

Testade länken och när jag kör den får jag fram meddelandet att inga uppdateringar finns att tillämpa.

Tjaa, låna ett annat grafikkort eller köp ett nytt är väl de bästa rådet jag kan ge dej.

ThomasR

Edit: Exakt vad heter ditt grafikkort. Tillverkare mm. Att det sitter en ATI processor behöver inte nödvändigtvis betyda att de är ATI som tillverkat kortet. Å då kan du behöva tillverkarens egna drivisar.

Senast ändrad:
Tjaa, låna ett annat grafikkort eller köp ett nytt är väl de bästa rådet jag kan ge dej.

ThomasR

Edit: Exakt vad heter ditt grafikkort. Tillverkare mm. Att det sitter en ATI processor behöver inte nödvändigtvis betyda att de är ATI som tillverkat kortet. Å då kan du behöva tillverkarens egna drivisar.

Kortet heter Radeon X1900 Series.
Har Intel-processor.

Tyvärr

Kortet heter Radeon X1900 Series.
Har Intel-processor.

De finns inga Win 7/64 drivisar till ditt kort ! Däremot Vista 64 å då hittade jag följande notis:

Note: AMD’s DirectX 9 ATI Radeon graphics accelerators are not officially supported under Windows 7. If the user chooses to, they can install the ATI Catalyst Windows Vista graphics driver under Windows 7. Please be aware that none of the new Windows 7 graphics driver (WDDM 1.1) features are supported (as the Windows Vista level graphics driver is limited to WDDM 1.0 level support). Using the ATI Catalyst Windows Vista driver under Windows 7 is not officially supported by AMD, and as such AMD will not provide any form of customer support for users running in this configuration

ThomasR

Mja, bara för att det inte är supportat betyder inte att det inte funkar. Man skall inte heller underskatta Microsoft egna drivrutiner om dessa finns. I Sju brukar det följa med drivrutiner till det mesta för inte helt nya datorer. Gör det inte det, då kan det finnas skäl att fundera på köpa ny dator, inte innan. Är det inte nått gult i enhetshanteraren, så var nöjd med det. Man måste inte byta till andra drivrutiner om det inte behövs. Annars brukar det vara chipset som folk glömmer och det brukar inte larma i enhetshanteraren.
Nu kommer jag inte ihåg exakt var, men i inställningarna för grafiken brukar det finnas en troubleshot-flik där man kan sätta ner hårdvaruaccelationen. Det brukar kunna göra susen. Är det så gammal dator att man kan mixtra med hårdvaruacceleration i BIOS kan man testa det med. Men så gammal dator tror jag inte du har. Passerar datorn sevens kompatiblitetslista? Har det funkat nån gång?

Jag köpte delar från Inet för ett tag sedan och byggde ihop en dator som kraschade ibland av konstiga anledningar... Har verkligen googlat och testat det mesta men för någon dag sedan dök jag på ett tips som fungerade!

Grafikkortets HD Ljud-drivrutiner krockade med moderkortets och efter en avinstallation av grafik HD Ljud drivrutinerna så har datorn fungerat klockrent!

/ Tommi

Saken är avklarad.
Jag köpte mig en sedan länge efterlängtad laptop. Blir nog aldrig mer någon stationär. Helt såld.
Gamla datorn formaterades om och fick XP som det hade från början och gick i arv till mor och far.

Nejdu. Det var plånboken som fick tänka. Blev en PC för c:a 7000 med i5 och 6GB RAM (satt i 8GB nu) som hittils duger mer än väl för mig.
Att det är en laptop är jag väldigt glad över, och att den dessutom är betydligt snabbare än min gamla stationära är fantastiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar