Annons

System/digitalkamera max 5000

Produkter
(logga in för att koppla)

herrwinnerboy

Ny medlem
Hej, är det någon som kan hjälpa mig att välja kamera?

Jag letar efter en hyfsat bra nybörjar kamera för ca 5000;- beg eller ny.

Posta tips på modell här i tråden:)

då är vi två som undrar samma sak

Men det dyker väll upp nya modeller hela tiden? Jag fyller på tråden. ska man välja kamera efter vilka objektiv man får med eller ska man välja kamera efter märke? jag är helt förvirrad. har läst flera recentioner.. har även hört att olympus ska ha jättebra objektiv jämfört med alla andra.. vad ska man tro och vad är sant?

vilse i jungeln...

Alla de större tillverkarna har en så kallad instegsmodell, Nikon D40(x), Canon 400d, etc. De kan levereras med ett objektiv 18-55 mm eller liknande. De är alla bra, det finns ingen som sticker ut nämvärt. De kostar ca 6000:- och uppåt. Vilken man väljer är en smaksak. Har man en kompis som har ett märke: välj samma, så kan ni dela objektiv.

Var noga med att känna på kameran så att den sitter bra i handen.

Lyckat till!

Per.

PS. Kent, jag håller med dig, detta måste var den fråga som ger FAQ ett ansikte! DS

De billigaste tror jag är Olympus E400 och Pentax K100D. Båda är bra och kostar drygt 5000 kr. Pentax har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset vilket är en fördel. Jag skulle inte fästa någon större vikt vid hur kameran känns i handen men generellt blir ju en mindre och lättare kamera smidigare att gå omkring med och en strörre kamera stabilare att hålla.

Alla märken har bra optik så det kan man alltid få tag i. Kvalitén på medföljande kitglugg varierar dock, Canons tillhör de sämre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar