Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter på DHS

Produkter
(logga in för att koppla)
nonno skrev:
Jag vet inte om jag uttryckte mig tillräckligt klart Ulf, men det svar som du citerar var riktat till Alf J och var ett försök att synliggöra att tystnad i forumtrådar inte behöver tyda på att alla tysta medlemmar håller med vilket Alf J verkar uppfatta det som.
/Nonno

Varför hålla på och försöka framföra sina egna argument som de mest gällande, genom hänvisa till dolda röster? Bättre att hålla sig till egna sakliga argument. Det är mycket mer trovärdigt och intressant.

elmfeldt skrev:
Varför hålla på och försöka framföra sina egna argument som de mest gällande, genom hänvisa till dolda röster? Bättre att hålla sig till egna sakliga argument. Det är mycket mer trovärdigt och intressant.

David, där slog du spiken på huvudet! Det var precis det jag försökte förmedla till Alf J. Att inte ens tystnaden kan tolkas för annat än just tystnad. Tack för hjälpen! :)
/Nonno

nonno skrev:
Jag vet inte om jag uttryckte mig tillräckligt klart Ulf, men det svar som du citerar var riktat till Alf J och var ett försök att synliggöra att tystnad i forumtrådar inte behöver tyda på att alla tysta medlemmar håller med vilket Alf J verkar uppfatta det som. Det verkar vara lite väl svepande tolkning som ingen av oss egentligen kan veta något alls om och då använda det som ett argument kändes långsökt.
/Nonno
Jag ville bara visa att det finns många olika sorters 'tysta' medlemmar. Och mig veterligen var det varken Alf eller jag som började referera till dessa. Allmänt sett är det kanske mer framkomligt om var och en som tycker något kliver fram och säger det. Annars blir det lätt ett hypotetiskt resonemang.
U

mannbro skrev:
Om du inte äger eller har tillgång till en Toycamera så har du ju ändå ingen större nytta av vara medlem. Det går ju fortfarande att titta på och kommentera bilder i grupper man inte är medlem i och eventuella forum kopplade till grupper är också öppna. Den enda begränsning på grupper man inte är medlem i är ju just att inte kunna ladda upp bilder, men vill man ändå inte göra det kan man ju ta del av allt annat (klotterplanket undantaget) utan att vara medlem.

Ja, det har du rätt i men jag är intresserad av att få lite mer kött på benen om vad grupperna innebär. Jag tyder namnet "Intressegrupp" som "en grupp som jag har intresse för", men det verkar ev. finnas olika krav och jag har inte riktigt koll på vilka de är. Det kan ju bero på att det är så nytt att man inte hunnit fundera över det och då får jag väl helt enkelt vänta då. :)

EvaJ skrev:
innebär det att man måste äga en Toycamera för att vara medlem alltså (eller ha tillgång till en), det räcker inte med att ha ett intresse för sådana bilder?
Enda skälet till att vara medlem i en grupp fn är ju att man kan lägga upp bilder i dessa pool, och i tex Toycam råder alltså en strikt regel på att bara bilder från toycams är tillåtna.

Förut vad det där en öppen pool och det kom förståss in "fel" bilder, som vi eller poolvärden fick hålla på att rensa bort. Det vart både administrativt tråkigt, och tristare för de som verkligen engagerar sig i ämnet.

Så för att förbättra detta tänkte vi att medlemskap i intressegrupper inte är till för alla, utan mer för de med ett starkare intresse för något specifikt område. Precis som vi skriver på anmälningssidan: Gruppen är till för dem med ett brinnande intresse för ämnet. (Jfr med tex en schackklubb - man går inte med i en sådan om man gillar att spela schack med farsan enstaka gånger, utan först när man verkligen fått ett rejält intresse.)

Har man bara ett flyktigt intresse för området, tex börjar intressera sig för modefoto men inte har några större färdigheter än själv - häng då med på gruppsidan, kolla bilder, kolla artiklar, läs och skriv i forumet. Det finns alltså inget behov att vara med förrän man vill vara aktiv själv med att lägga upp bilder - och när man gör det skall man gärna ha kommit en liten bit på väg redan inom intresset, då blir det roligare för alla i gruppen.

Grupper är alltså inte till för den som bara råkar ha en eller ett par bilder i albumen som kan tänkas "passa in", då passar det bättre att använda motivkategorierna som förut för att sortera sina bilder på inriktning.

Det finns inget krav på viss aktivitet i grupperna, men vi vill uppmuntra alla gruppmedlemmar att kommentera gruppens bilder.

Artificiell skrev:
Jag ville bara visa att det finns många olika sorters 'tysta' medlemmar. Och mig veterligen var det varken Alf eller jag som började referera till dessa. Allmänt sett är det kanske mer framkomligt om var och en som tycker något kliver fram och säger det. Annars blir det lätt ett hypotetiskt resonemang.
U

Äh, det jag försökte vara att bemöta spekulationen från Alf J: "Sedan verkar det som om DHS har ett ganska stort stöd, eller åtminstone ett väldigt litet motstånd här på FS. Med tanke på att det av FS dryga 100000 medlemmar endast är en handfull som är öppet kritiska måste man nog anta att acceptansen för DHS är förvånansvärt hög."
Som sagt, jag tyckte att slutsatsen var tunt underbygd. Är det nog tjatat om detta nu? :)
/Nonno

nonno skrev:
Äh, det jag försökte vara att bemöta spekulationen från Alf J:...
Som sagt, jag tyckte att slutsatsen var tunt underbygd. Är det nog tjatat om detta nu? :)
/Nonno
Om du vill... Alfs spekulation får du ta med honom. Men om du däremot försöker hävda att det finns si och så många 'tysta' medlemmar som tycker det ena än det andra så får vi anledning att tjata ett tag till, är jag rädd ;)
U

Artificiell skrev:
Om du vill... Alfs spekulation får du ta med honom. Men om du däremot försöker hävda att det finns si och så många 'tysta' medlemmar som tycker det ena än det andra så får vi anledning att tjata ett tag till, är jag rädd ;)
U
Du måste ju förstå att man ibland måste förtydliga det man försöker säga genom att ge exempel. Det var precis det mitt inlägg handlade om. :) Är det uträtt nu?!
/Nonno

nonno skrev:
Du måste ju förstå att man ibland måste förtydliga det man försöker säga genom att ge exempel. Det var precis det mitt inlägg handlade om. :) Är det uträtt nu?!
/Nonno

Tveksamt, du verkade tro att jag argumenterade mot ett enskilt inlägg. Jag menar att det alltför ofta hänvisas till "..många där ute.." och andra vaga ordalag, för att försöka förstärka sina argument.

nonno skrev:
Du måste ju förstå att man ibland måste förtydliga det man försöker säga genom att ge exempel. Det var precis det mitt inlägg handlade om. :)/Nonno
Varför ska jag förstå det? Tvärtom tycker jag att man ska vara försiktig med spekulativa påståenden.
U

elmfeldt skrev:
Bra då vet jag att du också tycker vaga formuleringar som "..många därute.." är något som inte förstärker argument. Alla kan säkert hitta "..många därute.." som tycker likadant.
Oj, oj, oj, ibland tar det tid - kommunikation är faktiskt inte enkelt. Det är ju just det jag försökte säga initialt och det här är inte första gången - ingen av de som deltar i diskussionerna kan säga att det finns stöd för något särskilt, för vi har ingen aning. Kommunikation pågår på olika håll och plan och ingen har överblick och kan dra några slutgiltiga slutsatser.
/Nonno

nonno skrev:
David, där slog du spiken på huvudet! Det var precis det jag försökte förmedla till Alf J. Att inte ens tystnaden kan tolkas för annat än just tystnad. Tack för hjälpen! :)
/Nonno
Eftersom jag har ett liv också har jag varit frånvarande några timmar. Men om jag förstår dej rätt menar du att det finns ett betydligt bredare missnöje med DHS än vad jag antar genom att observera hur många det är som aktivt visar sitt missnöje i trådar och dylikt?

Självklart finns det betydligt fler som är missnöjda, om vi leker med tanken att det skulle finnas 2000 missnöjda sympatisörer anonymt i din mailbox så utgör de trotts allt endast 2% av FS medlemmar.

Om denna fråga till den milda grad skulle uppröra en stor del av FS medlemmar som somliga tycks vilja hävda är jag ganska övertygad om att det skulle märkas, och framför allt skulle säkert redaktionen märka det. Jag menar om jag är missnöjd med hur något fungerar på FS skulle jag rimligen kontakta red i första hand och inte skicka ett mail till dej, eller?

alf109 skrev:
Eftersom jag har ett liv också har jag varit frånvarande några timmar. Men om jag förstår dej rätt menar du att det finns ett betydligt bredare missnöje med DHS än vad jag antar genom att observera hur många det är som aktivt visar sitt missnöje i trådar och dylikt?

Självklart finns det betydligt fler som är missnöjda, om vi leker med tanken att det skulle finnas 2000 missnöjda sympatisörer anonymt i din mailbox så utgör de trotts allt endast 2% av FS medlemmar.

Om denna fråga till den milda grad skulle uppröra en stor del av FS medlemmar som somliga tycks vilja hävda är jag ganska övertygad om att det skulle märkas, och framför allt skulle säkert redaktionen märka det. Jag menar om jag är missnöjd med hur något fungerar på FS skulle jag rimligen kontakta red i första hand och inte skicka ett mail till dej, eller?

Jag säger bara att det är onödigt att spekulera i hur brett stöder är eller inte är - ingen av oss vet.
/Nonno

nonno skrev:
Jag säger bara att det är onödigt att spekulera i hur brett stöder är eller inte är - ingen av oss vet.
/Nonno

Gäller det också såna här formuleringar:

"Det är ju också så att många läser trådarna och skulle vilja tala för naturfoto i DHS, men vågar inte för risken att bli illa bemött."

?

elmfeldt skrev:
Gäller det också såna här formuleringar:

"Det är ju också så att många läser trådarna och skulle vilja tala för naturfoto i DHS, men vågar inte för risken att bli illa bemött."

?
Risken för dåligt bemötande i trådarna är ju mycket tydlig och uppenbar. Du har ju själv bett om ursäkt för hur du bemött folk. Och jag har läst i blogg-inlägg att folk drar sig för för att skriva.
Nu måste jag ägna min tid till annat. Har ni fler frågor, får ni vänta till senare. :)
/Nonno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar