elmfeldt skrev:
Till ELBE: Nu är du nog inte helt uppdaterad. Konstfoto är något som diskuterats väldigt mycket sedan starten av poolen 2005-10-14 (dvs den som kopplades mot intressegruppen). Sedan dess tror jag vi avverkat minst 3-4 värdar och en mängd justeringar i beskrivningen. Det har skrivits massor med trådar om vad som är rätt och fel. Jag tycker det är is i magen att först efter 2 år göra en omstart.
Erkänner gärna att jag inte följt med hela vägen i allt som hänt inom konstfoto men jag tror du vet varför jag reagerar. De har nog framgått i mina tidigare inlägg i Konstfoto=DHS-tråden.
Behåll den konstfotogrupp ni nu skapat som t.ex. kravgrupp och bygg upp en intressegrupp under så att det finns en naturlig väg att gå uppåt. Just nu är det nog bara SuperMario som fixar att hoppa direkt, från den breda grund (plan 1) ni förtjänstfullt byggt, till plan tre eller fyra inom konstfoto. Det fattas en eller två nivåer mellan att gå... Ser oxå att funderingar från er åt det hållet kommit fram i tråden.
Tror eg. att det mest handlar om kommunikationsproblem.
Vi som medlemmar tvingas ofta att diskutera faktum istället för att i förhand diskutera en strategi. Vi kommer med många förslag visserligen som ni sorterar och sjösätter nåt nytt.
Intressegrupper var en bra sjösättnng men de "misch-masch" som verkar uppstå i olika krav i olika intressegrupper kanske inte är så lyckat. Bygg på med kravgrupper istället!
Inom resp grupp skulle det oxå vara trevligt om resp redaktör kommunicerade med intressegruppens medlemmar direkt via mailutskick, typ veckomail eller månadsmail, för att få synpunkter och råd. En dialog medlemmar mellan.
Likaså inom DHS, som jag inte har något emot, gäller samma sak. Kommunikation mellan medlemmar och redaktör. Den här tråden som nuvarande redaktörern startade med önskan om hjälp o råd var nog inte så klok...även om jag tror de kommer fram mycke matnyttigt här ändå.
Men det är lätt att vara efterklok och tala om hur "det ska vara" men försvaret är väl att vi "kritiker" i stort sett har bara faktumet att vara kloka på...
Insteg med Motivkategorier - Intressegrupper - Kravgrupper - DHS-grupper tycker jag skulle vara en trevlig lösning, men absolut inget krav från mej för att stanna kvar på FS, och en fin trappstege att vandra även om jag knappast, p.g.a. annan profession än foto, når högre än intresse före pension...när den nu kommer för en fåtalig 50-talist?..
/Leif