Annons

Synpunkter på DHS

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:
Ett tipps till Ulf B, skriv aldrig något som rör dina funderingar om DHS eller dess medlemmar i någons gästbok, sådant väcker ont blod.

Sedan verkar det som om DHS har ett ganska stort stöd, eller åtminstone ett väldigt litet motstånd här på FS. Med tanke på att det av FS dryga 100000 medlemmar endast är en handfull som är öppet kritiska måste man nog anta att acceptansen för DHS är förvånansvärt hög. Skulle tro att det förhåller sig på det sättet att en mycket stor del av FS medlemmar inte bryr sig alls, relativt många tycker det är en kul idé och relativt få tycker att idén är fel eller att det ingår fel folk i gruppen.

Sedan är det alltid så att de som är missnöjda tenderar att vädra detta i högre grad än de som är nöjda, en ganska naturlig mekanism hos människan.

Så mitt tips är att sitta still i båten och låta denna relativt beskedliga vindpust blåsa över och ge DHS lite tid att utvecklas och komma igång.

Sedan håller jag med ulf B (där har jag svängt) om att någon form av intresse borde visas av medlemmar innan dom lägger sina röster på nya medlemmar, detta borde kanske avhandlas via mail dock.

Hmm..tror du det är så Alf? Det kan inte bero på att många kanske varken läser eller skriver i forumen? av nu dessa 100.000 medlemmar? Bara en fundering...

Ett tillägg: kanske borde man på första sidan lägga ut en enkel fråga till fs alla medlemmar vad det tycker om DHS och även alla andra nya påhitt, så kan man ju få en liten hum om vad flertalet tycker som faktiskt är medlemmar på denna fotosajt.

Typ att man klickar i vad man känner :eek:) För det borde ju vara av intresse, för fy farao så många som är på väg att lämna denna sida. Lite synd.

Senast ändrad:
Tammy skrev:
Hmm..tror du det är så Alf? Det kan inte bero på att många kanske varken läser eller skriver i forumen? av nu dessa 100.000 medlemmar? Bara en fundering...
Det är precis vad jag skriver eller snarare att en mycket stor del av FS medlemmar inte bryr sig, för om dom gjorde det är jag övertygad om att fler även skulle skriva i trådarna.

clindh skrev:
Man kan inte hålla på att vrida ratten fram och tillbaka när man kör, då kommer man ju ingen vart. Bättre att köra rakt, så kommer man iallafall någonstans och några av passagerarna blir nöjda med färden istället för att hamna i diket, där ingen vill vara.

Diket är väl där man hamnar om man inte styr? Och ibland måste man stanna och fråga om vägen när man kört vilse, även om det tar emot, och inte bara klänga fast i ratten tills knogarna vitnar.

Vad gäller kollektivtrafik så tror jag som sagt det är bäst med flera busslinjer. Det är säkert trevligt i Allingsås, men jag har inget att göra där just idag!

Per

Tammy skrev:
Jag gjorde ett tillägg i min text :eek:)

Kanske instämmer du i det också? Ja? :eek:)
Tror personligen att det är ganska meningslöst faktiskt, det skulle med ganska stor sannorlikhet vara samma personer som skriver i trådarna och förmodligen några fler som "röstade". Det är ett statistiskt faktum att det funkar på det sättet att de som av olika skäl är motståndare eller missnöjda med en fråga tenderar att markera detta i betydligt högre grad än de som är positiva eller inte bryr sig.

Men personligen så står och faller jag inte med DHS, utan mina bilder får tala för sig själva. Jag tror att ett sådant förhållningssätt är sunt och rekommenderar det även till andra.

Att det finns en del personer med en relativt stor informell makt som lobbar hårt mot DHS av olika anledningar tycker jag är subversiv verksamhet. Och om jag fick bestämma skulle de inte behöva lämna FS självmant. Jag menar nu inte de som "bara" markerar att de tycker grejjen är fel av olika anledningar och skriver i dessa trådar, utan de som mer aktivt bedriver verksamhet i syfte att i möjligaste mån på olika sätt förtala eller förstöra idén.

Observera att allt jag skriver är mina egna åsikter och inte kan anses som representativt för medlemmar i DHS.

Per skrev:
Diket är väl där man hamnar om man inte styr? Och ibland måste man stanna och fråga om vägen när man kört vilse, även om det tar emot, och inte bara klänga fast i ratten tills knogarna vitnar.

Vad gäller kollektivtrafik så tror jag som sagt det är bäst med flera busslinjer. Det är säkert trevligt i Allingsås, men jag har inget att göra där just idag!

Per

Men Jag vill till Alingsås idag; där har dom ju sett lyset.
Hur kommer jag dit? Rakt på?
Undrar Erik J

alf109 skrev:
Tror personligen att det är ganska meningslöst faktiskt, det skulle med ganska stor sannorlikhet vara samma personer som skriver i trådarna och förmodligen några fler som "röstade". Det är ett statistiskt faktum att det funkar på det sättet att de som av olika skäl är motståndare eller missnöjda med en fråga tenderar att markera detta i betydligt högre grad än de som är positiva eller inte bryr sig.

Men personligen så står och faller jag inte med DHS, utan mina bilder får tala för sig själva. Jag tror att ett sådant förhållningssätt är sunt och rekommenderar det även till andra.

Att det finns en del personer med en relativt stor informell makt som lobbar hårt mot DHS av olika anledningar tycker jag är subversiv verksamhet. Och om jag fick bestämma skulle de inte behöva lämna FS självmant. Jag menar nu inte de som "bara" markerar att de tycker grejjen är fel av olika anledningar och skriver i dessa trådar, utan de som mer aktivt bedriver verksamhet i syfte att i möjligaste mån på olika sätt förtala eller förstöra idén.

Observera att allt jag skriver är mina egna åsikter och inte kan anses som representativt för medlemmar i DHS.

Oj, är det verkligen så menar du? Att det skulle bli de som skriver i trådarna och några fler?
Men det kommer man väl att få se? Om var och en bara får klicka i en gång? Ja, ja, inte vet jag - bara ett förslag!

Tycker att du har en sund inställning att du inte faller med DHS, det tror jag försvisso ingen annan gör heller som är med där. Hoppas jag!

Nåja, jag tycker iaf att det hade vart intressant att få veta vad alla tyckte och kände och inte bara de som skriver i forumen.

Hoppas det är ok att jag känner så? :eek:)

fujicanon skrev:
Men Jag vill till Alingsås idag; där har dom ju sett lyset.
Hur kommer jag dit? Rakt på?
Undrar Erik J

Håller med om att de är på lyset i Allingsås, men för all del - åk du; det är osedvanligt välskyltat och inga problem att hitta!

Per

Per skrev:

Per
Vet du.. Där jag bor, där är det litet, men det finns faktiskt några bussbås och väl utvald trafik i olika riktningar ändå. Jag tycker att det är bra att det satsas här i byhålorna med och inte _bara_ med utökning där det redan är väldigt tätt och nära ändå som så ofta görs. Byhålorna kommer allt för ofta i skymundan..

alf109 skrev:
Sedan verkar det som om DHS har ett ganska stort stöd, eller åtminstone ett väldigt litet motstånd här på FS.
Oj, det var till att dra höga växlar på ett resonemang som brister på flera sätt. Att inget säga i forumtrådar betyder inte per automatik att man håller med.
Jag har blivit kontaktad av många (för mig helt obekanta personer) per e-mail som uttrycker stöd för det jag framfört i dessa trådar om DHS, ytterligare några enstaka har uttalat sig i min gästbok. Jag vet också att det finns andra som har stora kontaktytor här på FS som fått stöd av långt fler i det de uttryckt som mindre bra i utvecklingen av DHS. Därutöver har du ett flertal som tagit till orda om DHS i sina blogg-inlägg där man också påtalar att det finns en obalans som inte är ok.
Jag tror nog att om man tittar på alla som uttryckt något aktivt om DHS, så är det nog fler på FS som efterlyser förändringar av DHS än som inte gör det.

Det tråkiga är att folk inte vågar ta till orda här, för risken är uppenbar att man kan bli kapad jäms med fotknölarna om man inte uttrycker sig tillräckligt tydligt/väl eller uttrycker rätt åsikt. Bemötandet i trådarna är rätt tufft och det är kanske där förändringar också behöver göras - så fler vågar uttrycka vad de känner?
/Nonno

lottawe skrev:
Vet du.. Där jag bor, där är det litet, men det finns faktiskt några bussbås och väl utvald trafik i olika riktningar ändå. Jag tycker att det är bra att det satsas här i byhålorna med och inte _bara_ med utökning där det redan är väldigt tätt och nära ändå som så ofta görs. Byhålorna kommer allt för ofta i skymundan..

Hela landet ska leva Lotta - det finns fler byhålor än din! Och det vore väl inte helt vettigt att bara flytta bussarna rakt av från Stockholm och Göteborg till Norrlands inland? Blir så mycket buss och lite åka där då lixom..

Per

nonno skrev:
Oj, det var till att dra höga växlar på ett resonemang som brister på flera sätt. Att inget säga i forumtrådar betyder inte per automatik att man håller med.
Jag har blivit kontaktad av många (för mig helt obekanta personer) per e-mail som uttrycker stöd för det jag framfört i dessa trådar om DHS, ytterligare några enstaka har uttalat sig i min gästbok. Jag vet också att det finns andra som har stora kontaktytor här på FS som fått stöd av långt fler i det de uttryckt som mindre bra i utvecklingen av DHS. Därutöver har du ett flertal som tagit till orda om DHS i sina blogg-inlägg där man också påtalar att det finns en obalans som inte är ok.
Jag tror nog att om man tittar på alla som uttryckt något aktivt om DHS, så är det nog fler på FS som efterlyser förändringar av DHS än som inte gör det.

Det tråkiga är att folk inte vågar ta till orda här, för risken är uppenbar att man kan bli kapad jäms med fotknölarna om man inte uttrycker sig tillräckligt tydligt/väl eller uttrycker rätt åsikt. Bemötandet i trådarna är rätt tufft och det är kanske där förändringar också behöver göras - så fler vågar uttrycka vad de känner?
/Nonno

Så sant som det är sagt! Jättesynd tycker förstås jag, men så är det. Därför hade det vart bra att alla kunde få en chans, om än anonymt om man nu inte vill gå i polemik med andra.

På så sätt får man en hum om läget och kan agera efter det.Om man vill.

Förklara för mig varför DHS upprör så till den milda grad att man vill lämna Fotosidan? Har övriga funktioner vi har plötsligt raserats eller hotats av det lilla lilla hörn av sajten som heter DHS?

DHS funktion är ju primärt en angelägenhet för de som är med i gruppen, varför uppröras av något man inte är med i? Att Jante inte är inblandad har ju redan sagts. Så vad är då problemet?

Vi både vet och förstår att en del medlemmar motsätter sig allt vad slutna eller grupper heter (det visste vi redan innan vi lanserade det). Det kommer ju också fram i bloggåsikter nu tex. Och inget fel i det, så får man ju tycka förståss! Men har man den åsikten lär knappast några förändringar av DHS, (annat än att radera den helt), göra saken bättre.

Per skrev:
Och det vore väl inte helt vettigt att bara flytta bussarna rakt av från Stockholm och Göteborg till Norrlands inland?

Per
Det är det jag menar. Norrlands inland har både stor variation och existensrätt och bör inte avverkas eller bli som städer det med. Och även stadsbor kan ju ta sig dit bara viljan finns.

clindh skrev:
Förklara för mig varför DHS upprör så till den milda grad att man vill lämna Fotosidan? Har övriga funktioner vi har plötsligt raserats eller hotats av det lilla lilla hörn av sajten som heter DHS?

Därför att det i ankdammen (S)verige är extremt kontroversiellt att peka ut talanger eller att någon ges någon form av förmån. Alla skall kräla i samma geggiga dike och gud nåde den som kryper upp och får lite frisk luft :)

/Johan

clindh skrev:
DHS funktion är ju primärt en angelägenhet för de som är med i gruppen, varför uppröras av något man inte är med i? Att Jante inte är inblandad har ju redan sagts. Så vad är då problemet?

Problemet är i så fall att ni har fel typ av "programförklaring" där det ges sken av att sällskapet är till för inspiration åt alla. Det är det först när alla inriktningar finns representerade i rimlig omfattning. Hade ni istället formulerat att DHS bara är till för vissa och att syftet är att det ska ge vissa inriktningar inspiration - då hade det varit klart som korvspad. Då hade det inte funnits något för mig att säga om företeelsen. Men ni kör med missvisande varudeklaration.
/Nonno

Jag tror att reaktionerna på DHS blir starka pga att innehållsdeklarationen "... medlemmar som har ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens" och namnet "Den högre skolan" ger en förväntan om att de fotografer som är medlemmar i sällskapet är Fotosidans allra bästa, och att bilderna jag kommer att få se också är Fotosidans allra bästa. Det är den signal jag tycker att jag får, av namnet och för min del framför allt av innehållsdeklarationen.

Vad jag förstår, är det dock inte alls avsikten med DHS, utan avsikten är... ja vad? Det känns lite luddigt. Fotosidans redaktion har valt ut de första medlemmarna och de väljer sedan in andra medlemmar. Som de tycker om? Som gör bilder i en genre man känner sig hemma i? Som de känner? Som inspirerat dem? Ja, vilka är egentligen kriterierna för att man ska passa i DHS eller inte? Det är ju uppenbarligen inte att man ska höra till Fotosidans bästa fotografer - och med det menar jag inte att de som är med är dåliga, utan att jag saknar flera namn.

DHS känns som en klubb för min del. Medlemmar som väljer in andra medlemmar som de gillar av någon anledning. Helt OK, tycker jag, men kanske inte riktigt vad innehållsdeklaration och namn antyder?

nonno skrev:
Problemet är i så fall att ni har fel typ av "programförklaring" där det ges sken av att sällskapet är till för inspiration åt alla.
Men näe, det står väl inte?

Jag har väl sagt någonstans att en bieffekt av gruppen kan vara att gruppens bildsamling blir till inspiration för andra medlemmar, men aldrig att det skulle vara syftet, inte heller att det är en inspiration åt alla.

Personligen tror jag nog det är namnet som upprör betydligt mer än själva konceptet, men namn kan ju bytas utan problem. KFIB har föreslagits :)

Christer: JA! Det raserar en hel del av det som fanns tidigare.

Iallafall delvis. Det jag beskriver i mitt blogginlägg från inatt om att man tappar kommentarer/inlägg från de "invalda" i de övriga poolerna pga DHS tror jag stenhårt på.

Sen vad jag tycker om slutna sällskap är ju egentlingen inte relevant eftersom det ju just är en personlig åsikt.

EvaJ skrev:
DHS känns som en klubb för min del. Medlemmar som väljer in andra medlemmar som de gillar av någon anledning. Helt OK, tycker jag, men kanske inte riktigt vad innehållsdeklaration och namn antyder?
Ja precis - det är en klubb, eller som vi valt att kalla det, ett sällskap ("klubb" låter bara mer organiserat än ett sällskap i mina öron)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar