Annons

Svindyra svenska fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
Dyrt är bra!

Åtminstone för någon...

Fördelen med internet är ju att man med lite kunskap, kan göra bra affärer.
Men baksidan är väl att "mormor olga" inte får samma service som hon alltid har fått av den lokala fotohandlaren.

Tror ni inte det låter så här i många hem:
-"han var ju så klämmig, den där Bosse på fotoaffären"... undra just farför han slutade?

Vi skiter helt enkelt i andra... bara vi får som vi vill själva.... B I L L I G T !

Chet skrev:
Dyrt är bra!

Åtminstone för någon...

Fördelen med internet är ju att man med lite kunskap, kan göra bra affärer.
Men baksidan är väl att "mormor olga" inte får samma service som hon alltid har fått av den lokala fotohandlaren.

Tror ni inte det låter så här i många hem:
-"han var ju så klämmig, den där Bosse på fotoaffären"... undra just farför han slutade?

Vi skiter helt enkelt i andra... bara vi får som vi vill själva.... B I L L I G T !

Mormor Olga kan nog inte delta i den här diskusionen heller. Men det innebär väl inte att vi skiter i henne.

Jag kan inte säga emot dig direkt för det du säger stämmer. Men man kan också vända på frågan. Skall vi skita i alla som vil handla på internet bara för att mormor Olga inte fixar det?

/F

Det är positivt att läsa att de flesta av er verkar förstå vikten av se till det gemensamma intresset att få ha kvar riktiga fotoaffärer.
Det mer egocentrerade tänkandet verkar inte vara lika utbrett som jag först befarade.

Jatsy skrev:
Köpte till ett extra batteri, över 600 kr på cyberphoto, det var på 700 mah, till en Canon.
På tradera gav jag 145 kr för ett batteri på 1100 mah, altså ett kraftigare batteri för långt under halva priset.
Kan någon här ge mej ett enda vettigt argument till varför jag ska skänka 455 kr till Cyberphoto i den situationen. Och jag skiter fullständigt i om det står Canon på batteriet, eller som i detta fallet ingenting.
Och batteriet är köpt som nytt med 1 års garanti av en firma med F-skattesedel.
Visst, och jag köpte en "Bolex" för 500:- av en kille med firma. Skit samma om det står "Bolex" eller "Rolex" på klockan; båda visar ju tiden rätt?

Allvarligt talat, enligt svenska Elsäkerhetsverket finns det -- om vi tar mobiltelefoner som exempel -- inte ett enda för dem känt fall där ett origialbatteri har börjat brinna eller exploderat. Däremot finns det en hel del fall där piratbatterier gjort så. Och förutom själva faran, så är det troligt att kameratillverkare kan neka alla sorters garantiärenden som de tycker sig kunna hänföra till "felaktiga" batterier. Skulle inte förvåna mig ett dugg om man internt i kameran kan se vilka batterier som använts, nu när mer "intelligenta" batterier som EN-EL3e i D200/D80 börjat användas. Att du i det läget har 1 års garanti på själva batteriet, är ju rätt oväsentligt...

Sedan är det ganska känt att piraterna i många fall inte kan laddas fullgott lika många gånger, att de har sämre egenskaper i kallt väder, mm.

Mormor olga har förhoppningsvis ett barnbarn som kan hjälpa henne att köpa det hon behöver.

Ska jag berätta om nåt riktigt tragiskt? Något som faktiskt är lättare att påverka än globaliseringen. Speciellt när man har all fakta. För i denna tråd så famlar vi i mörkret. Ingen av oss har en aning om vad en handlare i usa har för inköpspris på prylar, lönekostander, lagerhållningskostander etc. Samtidigt vet vi inte hur siffrorna ser ut för svenska handlare heller. Iaf. har ingen presenterat konkreta siffror i denna tråd. Ingen här har en aning om vem man ska trycka på för att ändra prisläget, eller om det ens går att göra det.

Min cykelhandlare fick stänga butiken.Cykelstölderna har ökat till helt orimliga nivåer, folk ville inte längre handla fina cyklar, utan gick till stormarknader och köpte skräp. Han försökte anpassa verksamheten och började även sälja mopeder. Samtidigt härjade tjuvar i butiken, småströlder och nattliga räder med krossade skyltförnster. Försäkringspremien hade mångdubblats. Cykelhandlaren hade inte längre råd och fick stänga. Han hade inga konkurrenter på den globala marknaden, utan de fanns på hemmaplan. Tjuvpack och maktlösa poliser som inte kunde ingripa, trots att polisstationen ligger 800m bort. Det är tragiskt.

Att en marknad där konsumenter har noll insyn blir konkurrensutsatt på den globala marknaden och försvinner, är inte lika tragiskt. Fotohandlare måste ge oss insyn och siffror, så kan vi avgöra om vi tycker att det är värt att stödja dem genom att handla inhemskt. Man vill inte hålla på med välgörenhet om man inte vet exakt vart pengarna tar vägen. Iaf. inte när det handlar om tusentals kronor.

Dyra kameror säljs med mycket små marginaler. Det rör sig om några hundringar max.
Däremot tar butikerna igen på karusellen när det gäller småsaker som minneskort, väskor och dyligt. Där går det att ta ut bättre marginal eftersom få orkar jämföra priset på småkrafs.
Jag har tillgång till nettoprislistor för vissa tillverkare och vet därför att ingen av de stora i Sverige tar ut några fantasipriser.

Det här gäller i stort sett all handel. Vi åker ett par mil utanför stan och handlar i nån lågprisaffär och blir sen förvånade över att den lokala affären läggs ned.

När det gller lönekostnader i andra länder (t.ex USA & England) får man tänka på att även om kostnaden per anställd är lägre har jag intrycket att det i viss mån äts upp av att de har mer personal. Att ha personal som packar kundernas kassar händer knappt i en vanlig svensk mataffär.

marooned skrev:

Det är knappast konkurrensen mellan Canon och Nikon som har dragit ner priserna på D-SLR. De har nog insett att det finns en enorm marknad för objektiv och andra tillbehör. Plus att folk är beredda att byta kamera när en förbättrad modell kommer ut. De vanliga analoga SLR var redan färdigutvecklade, en ny modell gav inga skillnader i bildkvalitet. Idag kan vanliga amatörer springa iväg och köpa SB-800 och 70-200VR till sin D70, hur många gjorde det till en analog kamera?

Klart som korvspad att det är konkurrensen mellan tillverkarna som driver utvecklinen framåt och därmed sänkta priser. Att det bara var mellan Canon o Nikon är givetvis en underdrift. Den största spelaren under de första åren var ju Kodak med sina Canon och Nikon hybrider. Att det sedan var just Nikon som utmanande med D1 är en bara en händelse. Kunde lika gärna ha varit Canon eller Minolta. I just detta fall med digitala kameror så är det visserligen en skillnad och det är tekniksprånget. Många fler aktörer är givetvis inblandade såsom chipstillverkare, programföretag etc.

Det som är intressant med just Kodak är ju att trots att dom var först (i princip) så har dom misslyckats med att ställa om produktionen från film till digitalt. Fuji lyckades bättre. Ilford gick i konkurs härom året men har återuppstått i ny skepnad.

Dessa exempel finns överallt i världen. Inom bilvärlden var de brittiska tillverkarna enormt framgångsrika under många år men när konkurrensen hårdnade från framför allt tyskarna så ville inte eller kunde inte britterna svara. Vem vill köpa en undermålig produkt bara för att det råkar stå Austin. Mini etc när det finns en bättre och billigare som heter Opel, VW, eller vad som helst.

Finns även exempel inom fotovärlden men då får vi gå ytterligare tillbaks i tiden. För 40-50 år sedan hette kamerorna Leica, Contax, Zeiss Icon, Praktika etc. Dom hängde inte med när japanerna kom med SLR i form av Pentax, Canon, Nikon mfl...Konkurrens stavas det.

Tror att många av de försvunna tillverkarna oavsett produkt har lidit av en självgodhet. "vi har de bästa produkterna" och behöver därför inte lägga pengar på forskning och utveckling. Finns många exempel på detta i historien. Den som inte hela tiden utveckar sin verksanhet försvinner inom en snar framtid för det finns garanterat någon annan som gör det. Om det sen är tjuvar eller konkurrenter spelar ingen roll.

Re: Re: Svindyra svenska fotohandlare

AFJ skrev:
De tre aktörerna du nämner har liknande volymer, liknande inköpskanaler, liknande försäljningskostnader, säljer samma produkt. Vi köpare har näst intill perfekt information. Enligt grundläggande ekonomisk teori blir priset då lika.

Anders

Helt rätt om man förutsätter att vi tar rationella beslut hela tiden. Det gör vi ju inte då man "binder" upp sig till ett märke när man kör igång. Är det därför Canon och Nikon är något dyrare?

Jag tycker inte det verkar vara någon kartell bildning. Priserna varierar med ett par hundringar plus fraktvillkor på nätet. Billig nätbutik kan inte leverera lika bra som dyr nätbutik.

Vill man ha varan rimligt fort så får man nog studsa in i en butik, ta en något dyrare nätbutik eller shoppa utomlands där marknaderna är större.
Att vara trogen kund tjänar man nog inte många slantar på idag dessvärre...
Det är vi som bestämmer hur vi vill ha det... Alternativen finns där.

Såklart handlar man på nätet om det är billigt...

Ville bara ge lite udd från andra sidan affärsdisken.... idag!

Men det är ingenting som säger att vårt företagsklimat kommer se ut som det gör i framtiden!

Hur många handlare har inte våra postorderföretag sugit i sig?

Kan man kanske tänka sig ännu större centraliseringar... Scandinavian Photo kanske kommer att heta European Photo, eller möjligen Vintergatans Foto & Video.

-Ironi igen!-

Blir ju ganska extremt arbetsklimat på ett företag som växer sig stort på ett ganska smalt sortiment.
De konkurrerar ju inte bara med andra liknande företag, utan om våra pengar.

Ett företag som bara inriktar sig på att sno konkurrenternas kunder missar förmodligen massor med goa slantar, då det lika ofta handlar om att få oss att köpa nytt objektiv istället för den där skidutrustningen.

Jag menar att... när vårat kameraintresse byts till något annat, finns ingen marginal att behålla personalen. Någon måste bort?
Hur mycket är man beredd att offra från sin trygghet, för att någon annan ska kunna köpa lite billigare?

Trotts allt har handeln riktiga skitlöner!

Dessutom ska butikspersonal stå och ta emot en massa skit, från människor som uppenbarligen har andra bekymmer än det dom spyr över den stackars butiksanställde.
Sedan får de inte gaffla emot heller... och allt detta ska de stå ut med. Förnedringen krönas varje månad när lönekuväret dimper ner i brevlådan, 5 mil från deras arbetsplats inne i stan.

Kämpa för högre löner åt butiksfolket... De vill också få råd till en kamera!

Det är rätt lätt i teorin. Om alla som har "skitlöner" slutar och ingen accepterar de löner som erbjuds så måste företagen förändra villkoren för kunder eller anställda eller helt enkelt försvinna. Så länge som det finns människor som accepterar dessa villkor eller de som finns inom vården så kommer lönerna vara låga. Ingen företagare kommer att höja lönerna mer än vad som krävs för att fortsätta sin verksamhet. Ingen ger bort mer än absolut nödvändigt.

Om en företagare "ger bort pengar i onödan" kommer företaget att straffas genom att aktiekursen sjunker (om det är noterat på börsen vill säga) och aktieägarna kommer att fly, dvs du och jag genom våra fonder, pensioner och aktier. Ingen vill äga ett företag som inte är konkurrenskrafigt gentemot andra spelare på marknaden inom samma område, Just därför försöker företag som Nikon eller Canon vara först med teknik eller vara prisledande för att få en fördel på kort eller lång sikt. Kan Nikon lansera en D40 för ett pris som inte en konkurrent kan matcha på ett halvår och därmed kapa åt sig en stor del av försäljningen så har dom en stor konkurrensfördel........OK?!

Mankan

Re: Re: Svindyra svenska fotohandlare

Maverick skrev:

Redan nu minskar ju antalet fotobutiker i Sverige. Kodak har lagt ner, Fotoquick omstrukturerar verksamheten, Agfa konka.

/Maverick

Fast det har ju att göra med omställningen från vanlig foto till digital dito att de kånkar eller att ekonomiska förutsättningarna ändras.
Butikerna har tidigare har levt på att sälja film, fotopapper och framför allt på att kopiera bilder till pappersbilder och att ju fler som kör digitalt desto mindre pengar finns att tjäna där. Förtjänsterna på sålda objektiv eller fotoutrustningar har nog aldrig varit speciellt stora jämfört med övriga inkomster för fotobutiker.

Chet skrev:

Kämpa för högre löner åt butiksfolket... De vill också få råd till en kamera!

De kan ju handla på internet så blir det billigare :) -Gränsfall om jag vågar skämta om det här men jag tror att FS medlemmar har humor -

Vad är "skitlön", förresten? Hur mycket tjänar ett fotobutiksbiträde med några års erfrenhet?

Mvh

/F

hornavan skrev:
Dyra kameror säljs med mycket små marginaler. Det rör sig om några hundringar max.
Däremot tar butikerna igen på karusellen när det gäller småsaker som minneskort, väskor och dyligt. Där går det att ta ut bättre marginal eftersom få orkar jämföra priset på småkrafs.
Jag har tillgång till nettoprislistor för vissa tillverkare och vet därför att ingen av de stora i Sverige tar ut några fantasipriser.

Håller med, känner flera handlare mycket väl...
Det är inga stora marginaler dom har...
Just genom konkurens med utlandet osv.

Och vi undrar varför den lilla kvartersbutiken slår igen..
Eller i detta fall, den lilla fotobutiken..

Säj det! ;)

Vi kan köpa varor allt längre och längre ifrån brukarlandet, "bra för konkurensen" och för det är ofta billigast så! :)
= låga löner i tillverkningslandet!

Trots alla transporter....

Ok, nu skall vi inte se detta i stort!

Planeten och konsumtion och råvaror och köpa nytt med långa transporter och vad det innebär för Planeten har en annan tråd i forumet! ;) :)

Sedan när det gäller sk "karteller",
då tycker jag man skall höja blicken litet...;)

Om man nu betalar litet mer livsavgörande saker som el osv i sitt hus! ;) :)

Ang. priser.

Brukar skicka efter från technikdirekt.de har alltid varit mycket billigare än i Sverige.

Men priserna har gått upp i Tyskland.
Gjorde en sökning på prisjakt.se. Jag skulle handla ett nytt objektiv och fann att Hagethorns foto AB var billigare än i Tyskland. Förövrigt var dom flera tusenlappar billigare än många postorderfirmor i Sverige.

Benganbus skrev:
Håller med, känner flera handlare mycket väl...
Det är inga stora marginaler dom har...
Just genom konkurens med utlandet osv.

Och vi undrar varför den lilla kvartersbutiken slår igen..
Eller i detta fall, den lilla fotobutiken..

Säj det! ;)

Vi kan köpa varor allt längre och längre ifrån brukarlandet, "bra för konkurensen" och för det är ofta billigast så! :)
= låga löner i tillverkningslandet!

Trots alla transporter....

Visst skall man se det hela i stort, tycker jag. För här är kärnan till varför små fotohandlare lägger ned.

Den allt snabbare utvecklingstakten med nya kameramodeller och bättre prestanda var 12-24 månad gör marginalerna låga och ökar kosnumtionen.

För 20-30 år sedan kom nya kameramodeller inte så ofta. Man behöll kameran i säkert 10 år, eller mer. Det gjorde att fotohandlarna förmodligen inte sålde lika många kameror som nu och därför tog man ut marginalerna på film och ffa på framkallning. Kamerorna gav säkert redan då en liten marginal.

Nu står kamerförsäljingen för en större del av omstättningen hos en fotohandlare (skulle jag gissa) samtidigt som film och framkallning har minskat i volym. Man kan sälja minneskort och skrivare också men de varorna har nog inte heller så stor marginal.

Facit (blandat allvar och ironi); Det bästa du kan göra för din fotohandlare är att köpa en analog kamera och sedan köpa film och lämna in densamma för framkallning hos handlaren. Samtidigt slipper du jaga den senaste digitalkameran var 18:e månad och kan fokusera på fotograferandet. Eller också köper du ny kamera, nya minneskort, ny skrivare och massor av bläck. Då gynnar du också handlaren men det kräver en god ekonomi.

/F

Senast ändrad:
Jatsy skrev:
Har lite funderingar om dyra fotohandlare, jag tyckte mej behöva ett nytt objektiv till min eos 350 istället för originalglasen som följde med.
Så jag fastnade för Sigmas 17-70.
Det har här på FS fått bra kritik och man får mycket objektiv för pengarna.
Pengarna ja, men var finns konkuransen? Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Inte med bästa vilja i världen så kallar jag det konkurens.
Jag vill nog nästan kalla det för priskarteller, där dom stora kommer överrens om priset.
Det gäller nu inte bara objektiv, även på kamerasidan och övriga tillbehör skiljer det väldigt lite i pris, alldeles för lite för att kallas sund konkurens.
Nu hade jag tur, jag fick möjlighet att köpa samma objektiv i Japan för tusen kr mindre, och den fotohandlaren säljer inte med förlust, det kan jag lova.
Så det fanns säkert utrymme för ytterligare ca 500 kr "minst" i prissänkning, utan att handlaren blir utfattig. Nu är inte Japan ett lågprisland ändå, generellt sett, fast det är klart jämfört med Svedalas fotohandlare är det ju lågpris./Kennet

Det är kul att du startar en tråd om detta, för du hjälper till att spegla okunskapen som kunderna och du idag besitter.

Du måste alltid börja bakifrån, precis som när du skall låna pengar till ett hus - HUR MYCKET MÅSTE DU FÅ IN FÖR ATT KUNNA DRA RUNT KOSTNADERNA!

Utifrån det perspektivet måste du utgå - eller hur? Det går inte att leva på för små marginaler - det har du väl själv upplevt någon gång i ditt liv?

De flesta Svenska butiker inom den är branschen dras med dåliga marginaler. De största fotohandlarna har ca 10% marginal på kameror och optik. Du kan ju pröva själv att ge bort 90% av din lön, och använda de sista 10% och betala dina räkningar..... Och sänker en handlare, så följer de andra efter - vilken marginal får handlarna då i slutet?

Om du har dåliga marginaler och inte klarar av att betala kostnadera, så måste man dra ner på kosnaderna, eller höja omsättningen - men om du är butik då, vad skall du dra ner på då?
- Personal? Ja, men då tappar du ju omsättningsgnererare
- Flytta lokalen/billigare hyra? Flyttar man lokalen tappar man oftast en massa kunder ibörjan = du får ännu svårare att betala dina omkostnader. Och billigare hyra,... jodu, kyss Karlsson!
Höja omsättningen kostar också pengar, du får mer administrativt jobb, fler garantiärenden (kostnader som du som handlare själv ibland står för), och det är inte alltid de kostnaderna matchar omsättningshöjningen.
Om du har en kompis i bekantskapskretsen som är nationalekonom, så är jag övertygad om att han kan förklara vad det svenska skattetrycket etc ställer till med - men boka av minst 1 dag, så tror jag att du tänker efter lite extra innan du skriver inlägg som detta.

Hälsningar

Adam

Ps. Sverige är f.ö. ett skitlitet land, där snittomsättningen hos en fotohandlare ligger på ca 10milj, och för att få bättre priser så behöver landet vara mer intressant för leverantörerna. Ds

Vad är "skitlön", förresten? Hur mycket tjänar ett fotobutiksbiträde med några års erfrenhet?

Mvh

/F [/B][/QUOTE]

----------------------------------------------

ca 15500-22000kr.

Adam

lite info för er som tror att momsen är det stora boven. Idag är tysk moms 16%, under mästa år kommer den att höjas till 19%, dv endast 6 pinnar ifrån svensk moms.

Jag är övertygad om att detta inte kommer att påverka förhållandet mellan svenska och Tyska butiker något nämnvärt. De tyska priserna stiger, då kommer handlarna att märka att det också går att höja lite eftersom färre tar sig besväret att göra utlandsköp.

En sund svensk kamerahandlare kan inte resonera om priser utan att fundera på vart gränsen går för kunden att göra ett utlandsköp. För min del är det kanske 5-15% beroende på hur dyr en produkt är.

Eller är detta helt hypotetiskt?
Det kanske är så att 90% av alla DSLR i Sverige är köpta härt hemma? Då behöver inte svenska handlare fundera på internationella priser eftersom kunderna är trogna nationen.

Beställde Sigman 17-70 som är nämns i första posten hos en lokal liten handlare i lilla byn jag bor i.
Fick priset 3250:- väldigt lika pris som alla andra tar, från billiga nätbutiker till stora butikskedjor.

Luktar lite kartell ja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar