Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svindyra svenska fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberphoto har jag också ganska goda erfarenheter av. Från den tiden jag köpte grejor i Sverige. Nu är det slut med det.
De ligger som regel under Scandinavien photo i priser också

Lars Johnsson (Lars Johnsson) skrev:
Jag undrar samma sak :)
Skulle svenska handlare ge 40.000 kr mer i inköp än de i andra länder........

Karlsson skrev:
Ralph Lindberg jobbar på CyberPhoto!

Det kan ju knappast vara anledningen till att de skulle ge 40.000 mer :)
Och jag tror inte de ger 80.000kr som skrivits heller. Hur skulle då flera små ställe som Zebra Media och en del andra kunna sälja dem under det priset

Jaha,du....

Lars Johnsson skrev:
Fattar inte ens vad du menar......du kan säkert ta vilket objektiv du vill så är det mycket dyrare i Sverige än i praktiskt taget alla andra länder.
Svårt att fatta att Sigma 17-70 är 200 kronor billigare i Sverige (Scand.Photo) enn hos t.ex. B&H i New York? (Svensk Moms beräknad)
/Erik J

Lars Johnsson skrev:
Lars Johnsson skrev:

Det kan ju knappast vara anledningen till att de skulle ge 40.000 mer :)
Och jag tror inte de ger 80.000kr som skrivits heller. Hur skulle då flera små ställe som Zebra Media och en del andra kunna sälja dem under det priset

Jag ville bara klargöra att han gjorde det då någon undrade huruvida han kunde veta om inköpspriser.
Men som sagt är data/elektronik/foto-branschen ganska kärv med tanke på marginaler i jämförelse med många andra branscher.

Re: Re: Svindyra svenska fotohandlare

paul innergård skrev:
Ett bra ex är Scandinavian Photo, de har hyggligt låga priser men är tyvärr stört omöjliga att deala med. Satt pris gäller hos dem.

Icke! Jag handlade saker av dem för ca 60 000:- idag. Paketrabatten var rejäl. Jag har begärt in offert från en massa handlare i Sverige samt nåtshoppar. Jag är oerhört nöjd med priset jag fick hos Scandinavian Photo.
Inga problem att deala där inte. Det sista jag gjorde var att klämma in en Telefon Nokia N93.
Den blev billigast i sverige :)

paul innergård skrev:
Var handlas prylarna billigast o bäst.

För min del handlas de bäst i Bangkok p.g.a. att jag bor där en stor del av året. Aningen högre priser än B&H men man får tillbaka momsen. Även 2 års garanti på objektiven.

USA är givetvis bra. Även om du momsar grejorna så blir det mycket billigare än Sverige. Speciellt med en kurs som är 6,77 kr idag.

Tyskland är också lite billigare än Sverige. Ibland en hel del.

HongKong, Singapore & Kuala Lumpur är också billiga

Re: Re: Re: Svindyra svenska fotohandlare

Splanky skrev:
Icke! Jag handlade saker av dem för ca 60 000:- idag. Paketrabatten var rejäl. Jag har begärt in offert från en massa handlare i Sverige samt nåtshoppar. Jag är oerhört nöjd med priset jag fick hos Scandinavian Photo.
Inga problem att deala där inte. Det sista jag gjorde var att klämma in en Telefon Nokia N93.
Den blev billigast i sverige :)
OK det låter bra. Ett ex som ligger till grund för mitt missnöje är följande. Under Elmia-mässan så stoltserade Scandinavian med fri frakt på allt som beställdes under mässan. Den glugg som min kompis ville köpa hade de inte med sig till mässan (Canon 70-200 4,0) och kompisen ville inte vänta på gluggen utan, vi bestämde oss för att åka till butiken i Älmhult. Vi försökte få grabbarna på mässan att ringa butiken och ge oss den rabatt som motsvarade en normal frakt, dvs ca 99 kr (gluggen kostar över 7000). Men de vägrade gör den dealen trots att om vi beställde gluggen på plats och lät de skicka den så skulle de förlora de pengarna i alla fall. Väl ute i butiken försökte vi med samma förfrågan, dvs att efterskänka den lilla kostnad som deras frakt skulle gå på om vi valt att få den skickad istället, men svaret blev det samma, att det var omöjligt. Mycket snålt enligt min mening. Därför har jag slutat handla där, finns ingen anledning att handla av detaljister som visar dålig vilja att sälja. Det var bara kompisens begär att få gluggen direkt som gjorde att vi köpte den där.

Lars Johnsson skrev:
Hur skulle då flera små ställe som Zebra Media och en del andra kunna sälja dem under det priset
Gråimport är väl den mest rimliga förklaringen. Eftersom Zebramedia gråimporterar Canon kameror vore det ologiskt att de skulle köpa mångdubbelt dyrare objektiv av Canon Sverige.

P.R. skrev:
Gråimport är väl den mest rimliga förklaringen. Eftersom Zebramedia gråimporterar Canon kameror vore det ologiskt att de skulle köpa mångdubbelt dyrare objektiv av Canon Sverige.

Då skulle alla vara grå importerade som kostar under 80.000.....det finns fler affärer.

I regel skriver ju affärerna ut om det är så. Ofta ser man t.ex. tidigare på Cyberphotos dyra objektiv att de var direkt-importerade som de kallades.
De har ingen garanti hos Canon Sverige så jag skulle bli förvånad om inte affären sa något. Där ligger heller inget garanti bevis i lådan som vanligt

Ralph L skrev:
Alltid lika kul att läsa inlägg från folk som inte har den blekaste aning om vad de skriver om.

Lite högre inköpskostnader ja... En ÅF som köper en EF 600/4L IS USM av svenska Canon får betala ca 63500 + moms för den (=nästan 80000kr). Lägger man sedan på några stackars procent i vinst är man fort uppe på 85000 kr. Priskartell... jo tjena.

Skillnaden i inköp är - till skillnad från vad som sagt i några inlägg - 16500 kronor. BH:s pris är utan amerikansk moms och därför är det det svenska priset utan moms som man skall jämföra med, alltså 63500.

16500 är också en stor skillnad, men det är inte omöjligt att det kan finnas en sådan skillnad. Konkurrensen i USA och volymerna där kan nog föranleda Canon att verkligen pressa grossistpriset. Om samma skillnad finns inom EU får Canon förr eller senare problem med den ganska stränga konkurrensrätten i EU.

En annan skillnad som slår igenom vid så här dyra varor är skillnaden i momssats. Om både svenska och amerikanska handlare skulle ha inköpspris på 63500 skulle objektivet i USA fortfarande bara kosta ca 68.500 med moms (8% är väl VAT i NY) medan den svenska momsen ger ett pris på 80.000.

Det bästa sättet att påverka Canon är väl att handla i USA.

Vad gör handlarna för att påverka Canon?

/F

Objektivet kostar mellan 62.000 - 65.000 inklusive moms i Bangkok. Liknande priser i HongKong, Singapore och Kuala Lumpor.
Några av dessa länder är mycket små så det kan inte bara handla om volymerna.

Räkna sen också in vad lokal-kostnader och liknande är mitt i New York, Singapore, Hongkong jämfört med Scandinavians......

Lars Johnsson skrev:
Då skulle alla vara grå importerade som kostar under 80.000.....det finns fler affärer.
Ja det är en rimlig slutsats.
I regel skriver ju affärerna ut om det är så.
Det är knappast något man vill skylta med.
Ofta ser man t.ex. tidigare på Cyberphotos dyra objektiv att de var direkt-importerade som de kallades.
När man har båda alternativen så är man däremot i en helt annan situation och det är då logiskt att man är tydlig med informationen. Så gör ju också de amerikanska nätbutikerna som säljer från båda kanalerna.
De har ingen garanti hos Canon Sverige så jag skulle bli förvånad om inte affären sa något.
Det ligger inte i butikens intresse att berätta. Vad gäller Zebramedia har jag inte sett att de uttryckligen skriver att de gråimporterar kamerorna utan drar bara den slutsatsen eftersom kamerorna levereras med tysk handbok och att de inte säljer svenska handböcker, utan då hänvisar till Canons återförsäljare (enligt "Vanliga frågor" på webbplatsen).

Lars Johnsson skrev:
Objektivet kostar mellan 62.000 - 65.000 inklusive moms i Bangkok. Liknande priser i HongKong, Singapore och Kuala Lumpor.
Några av dessa länder är mycket små så det kan inte bara handla om volymerna.

Vilken momssats har länderna du nämner?

/F

Thailand har 7%. Singapore har nog hälften ungefär. De andra kan jag inte

Hur stor momsen är spelar ju knappt någon roll. De är billigare med moms än Sverige utan

Lars Johnsson skrev:
Thailand har 7%. Singapore har nog hälften ungefär. De andra kan jag inte

Hur stor momsen är spelar ju knappt någon roll. De är billigare med moms än Sverige utan

Skillnaden mot de svenska priset på 80k är fortfarande stor, men 3,5 eller 7% moms, jämfört med 25% förklarar mycket av skillnaden.

/F

Pupillen skrev:
Var hittar en vanlig kund dessa för prisförhandlingen högintressanta återförsäljningsprislistor?

Dessa är klassade som företagshemligheter och därför får inte kunder tillgång till dem. En butik har heller inte rätt att lämna ut denna lista för t ex Canon. Detta eftersom det inte är säkert att alla får samma inköpspriser. Sen är alla handlar lite tjenis med varandra ändå så det kan kolla.

Mvh
Maverick

Kul tråd, men jag tycker att rubriken är fel.
Det är inte fotohandlarnas fel att prylarna är dyra i Sverige.
Höga priser i Sverige beror på bristande konkurrens, hög moms och ett utbrett grossistsystem.
Grosshandlaren var ju en gång i tiden en rik och betydande person i sammhället och vi har inte kommit bort från detta ännu.

Innan en vara har hamnat hos en fotohandlare i Sverige så har den passerat minst ett (ofta 2) led mer än i USA och detta fördyrar.

Kan ge ett exempel inom dykbranchen.
Hittade en snorkel i en dykbutik i Madrid för 87:-.
En vecka senare hittade jag samma snorkel i en butik i Sverige för ÖVER 300:-. Denna snorkel var märkt APEX som finns i England och har svensk importör, läs grossist.

Den spanska butiken var stor (6 -7 butiker i Spanien) och kunde vara sin egen grossist.

I Sverige fanns det minst 2 mellanled till och detta + den höga svenska momsen gav ett nästan 4 ggr högre pris till kund.
När jag bad om motivering till det höga svenska priset så fick jag veta "att det finns en massa grossister på dykprylar och dom går det inte någon nöd på".

Tror att detta går väl att översätta på fotoprylar också.

Lars Johnsson skrev:

Ja, såvida de inte själva vill administrera garantiäreende och liknande.

Jag har jobbat i fotobutik tidigare och jag gjorde en liten koll eftersom jag var sugen på att köpa telezoom till min minolta. Jag kunde då konstatera att det var billigare att åka till New York och gå på BH-Photo och hem igen än vad butikens inköpspris var.

Det har ni förstås bara mitt ord på men sån var verkligheten iaf.

/MAverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar