Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svindyra svenska fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
Boxy skrev:

Luktar lite kartell ja.

Bensinen kostar nästa samma hos olika bolag, det skiljer bara ören. Tror du att det beror på kartellbildning?

Hur tycker du att prissättningen borde se ut för att vara ärlig?

Du insinuerar ju att fotohandlarna inte är ärliga.

Boxy skrev:
Lite dålig jämförelse med bensin när så stor procent av bensinen är skatt.

Jämför med vad du vill, jag försökte på ett fint sätt påpeka att du inte borde uttala dig så vederhäftigt om saker du tydligen inte har en
aning om.

Är marginalerna små så blir själklart prisspridningen till kund liten, nästan alla handlare ha samma pålägg. Så det är inköpspriset ifrån grossist som styr butikspriset. Är det då som i fotobranchen med endast en grossist per märke så blir prisbilden väldigt homogen. Tar man andra produkter där importen hoss handlarna är stor(modellflyf t.ex) kan det skilja en hel del mellan olika handlare för samma vara.

Kollar man i amerikanska webbutiker så finns ofta samma produkt som grey-market. Dvs butiken själv har importerat ifrån billigare grossist, men då finns det ofta ingen garanti eller så saknas det lite manualer.

Ett Canon 600mm objektiv kostar drygt 47.000 kr på B&H eller några av de andra affärerna i USA.
En stor affär i Sverige som Scandinavian Photo tar det dubbla priset !!!!

Kom inte och säg att det är motiverat med 47.000 kr högre pris här. Visst har de högre moms och lite högre inköpskostnader...men 47000 kr

Lars Johnsson skrev:
Ett Canon 600mm objektiv kostar drygt 47.000 kr på B&H eller några av de andra affärerna i USA.

Kom inte och säg att det är motiverat med 47.000 kr högre pris här. Visst har de högre moms och lite högre inköpskostnader...men 47000 kr

Motivet är enkelt! Det tror helt enkelt att vi svenskar är beredda att betala det hutlöst höga priset. Om det är butiken eller grossisten som tar hem den stora vinsten vet jag dock ej.

Nome Nescio skrev:
Är marginalerna små så blir själklart prisspridningen till kund liten, nästan alla handlare ha samma pålägg. Så det är inköpspriset ifrån grossist som styr butikspriset. Är det då som i fotobranchen med endast en grossist per märke så blir prisbilden väldigt homogen. Tar man andra produkter där importen hoss handlarna är stor(modellflyf t.ex) kan det skilja en hel del mellan olika handlare för samma vara.

Kollar man i amerikanska webbutiker så finns ofta samma produkt som grey-market. Dvs butiken själv har importerat ifrån billigare grossist, men då finns det ofta ingen garanti eller så saknas det lite manualer.

Där saknas inte garanti på grey market, eller manualer.
Men däremot så för du lämna objektivet hos affären istället för hos t.ex. Canon.
Det är exakt samma vara med samma innehåll, bara att den är importerad annorlunda.
Även Svenska affärer har grey market

Lars Johnsson skrev:

Alltid lika kul att läsa inlägg från folk som inte har den blekaste aning om vad de skriver om.

Lite högre inköpskostnader ja... En ÅF som köper en EF 600/4L IS USM av svenska Canon får betala ca 63500 + moms för den (=nästan 80000kr). Lägger man sedan på några stackars procent i vinst är man fort uppe på 85000 kr. Priskartell... jo tjena.

Tror inte ett dugg på att fotohandlarna skulle ge 80.000kr av svenska canon. Varför skulle den vara så mycket dyrare här än i alla andra länder.

Och vem skrev någon om priskartell ?? ännu en grej du bara hittade på

Ralph L skrev:
Alltid lika kul att läsa inlägg från folk som inte har den blekaste aning om vad de skriver om.

Lite högre inköpskostnader ja... En ÅF som köper en EF 600/4L IS USM av svenska Canon får betala ca 63500 + moms för den (=nästan 80000kr). Lägger man sedan på några stackars procent i vinst är man fort uppe på 85000 kr. Priskartell... jo tjena.
Var hittar en vanlig kund dessa för prisförhandlingen högintressanta återförsäljningsprislistor?

Undrar och undrar....

Lars Johnsson skrev:
Jag undrar samma sak :)
Skulle svenska handlare ge 40.000 kr mer i inköp än de i andra länder........
Jag undrar varför tråden nu omhandlar EF 600/4 L IS USM ovh inte Sigma 17-70?????
Kann det ha något med konkurransen att göra??

Undrar på vad som hender om vi bildar ett kartell av köpare på 600mm..........
/Erik J

Fattar inte ens vad du menar......du kan säkert ta vilket objektiv du vill så är det mycket dyrare i Sverige än i praktiskt taget alla andra länder.

Jatsy skrev:
Har lite funderingar om dyra fotohandlare, jag tyckte mej behöva ett nytt objektiv till min eos 350 istället för originalglasen som följde med.
Så jag fastnade för Sigmas 17-70.
Det har här på FS fått bra kritik och man får mycket objektiv för pengarna.
Pengarna ja, men var finns konkuransen? Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Inte med bästa vilja i världen så kallar jag det konkurens.
Jag vill nog nästan kalla det för priskarteller, där dom stora kommer överrens om priset.
Det gäller nu inte bara objektiv, även på kamerasidan och övriga tillbehör skiljer det väldigt lite i pris, alldeles för lite för att kallas sund konkurens.
Nu hade jag tur, jag fick möjlighet att köpa samma objektiv i Japan för tusen kr mindre, och den fotohandlaren säljer inte med förlust, det kan jag lova.
Så det fanns säkert utrymme för ytterligare ca 500 kr "minst" i prissänkning, utan att handlaren blir utfattig. Nu är inte Japan ett lågprisland ändå, generellt sett, fast det är klart jämfört med Svedalas fotohandlare är det ju lågpris./Kennet
Det skiljer faktiskt en del, även mellan de etablerade nätföretagen. Jag skulle råda alla att titta o jämföra priserna hos de större nätföretagen för det kan skilja 1000-1500 på grejer som ligger runt 10 000. Om man dessutom är i färd med att köpa mer än en produkt så kan du göra en rejäl slant. Ett bra ex är Scandinavian Photo, de har hyggligt låga priser men är tyvärr stört omöjliga att deala med. Satt pris gäller hos dem. Men Cyberphoto som ligger i paritet prismässigt, verkar ha en viss prutmån, speciellt om du handlar för ca 20 000 och plus. Jag fick ett kostnadsförslag från de som skulle innebära ca 2000-2500 kr lägre än ordinarie pris. Jag skall dock nämna att ursprungspriset på de samlade produkterna var på över 30 000, men jag tycker ändå att det var bevis på god vilja från deras sida. Swefo är ett annat företag som sällan är omöjliga, och kan jämka en smula för att få sälja, dessutom har både Cyberphoto och Swefo väldigt trevligt kundbemötande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar