Annons

Svindyra svenska fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
hornavan skrev:
Om det inte finns några fotoaffärer så är det nog lika bra att satsa på blyertpennan.

Det är inte svårt att förstå att om alla köper utomlands då får de svenska butikerna börja sälja något annat; tex blyertspennor.

Kan inte hjälpas, jag väljer nog att handla från utlandet.Tyskland eller Asien är ointressant, men hellre billig fotoutrustning från utlandet än dyra blyertspennor från Sverige.

Jatsy skrev:
Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Inte med bästa vilja i världen så kallar jag det konkurens.

De tre aktörerna du nämner har liknande volymer, liknande inköpskanaler, liknande försäljningskostnader, säljer samma produkt. Vi köpare har näst intill perfekt information. Enligt grundläggande ekonomisk teori blir priset då lika.

Alltså, ditt exempel kan lika väl tyda på en fungerade ekonomi som en priskartell. Jag gissar på det första.

Den som tror att importörer och distributörer skär guld med täljkniv i elektronikbranschen har nog fel. Siba t ex tjänar mer pengar på sin försäljning av försäkringar och finansiering än vad de gör på all försäljning av hårdvara.

Att sälja just den här typen av varor - starka varumärken och enhetliga produkter - är i och för sig enkelt då varorna säljer sig själva, men å andra sidan svårt då marginalerna pressas.

Varför har ICA slängt ut alla kända varumärken och kränger sina egna prylar? Ju för att vi som konsumenter inte skall ha lika lätt att jämföra pris och på så vis skall de kunna öka sin marginaler. Man ser samma trend i elektronikbranschen där kedjorna försöker profilera sina egan märken.

Inom foto härskar dock det mer traditionella men det skulle inte förvåna mig om de enklaste kompaktkamerorna snart börjar säljas under "no-name" märken i ett försök att öka marginalen.

Mvh

Anders

Smålänningen

Heja Nässjö, Hegethorns:
3090 kr. POK.

Jag snikade och skickade efter en kulled från HongKong.

Det tunna pappersemballaget var helt demolerat och blött. Alla dokument förstörda. Som tur var var kulleden helt intakt.

Vi lantisar kan inte klämma på grejorna längre utan är i stort sett hänvisade till postorder.
Det innebär bl.a. att det blir strul när objektiv och andra prylar visar sig vara felaktiga när de kommer hem.

Jag har jobbat i två olika fotobutiker och de som försöker konkurrera med låga priser tjänar bara ca 5-10 procent, (maximalt) på en digitalkamera eller objektiv. Alla återförsäljare i Sverige har vanligtvis samma nettopris från t.ex. Canon. Ibland får man som butik bonus beroende på hur mycket man sålt föregående år av ett visst märke, men detta är endast ett par procent.

Näthandlarna behöver inte betala personal för att demonstrera sina produkter, och kan därför pressa maximalt. Ofta tjänar de bara en hundring per såld kamera.

De som pressar priserna mest säljer ibland med förlust (lockvara) eller köper in parallellt från Tyskland. Ofta får olika länder/regioner olika netton från fabrikerna, beroende på hur stor markand de har, därför får Tyskland ett lägre inköpspris än Sverige.

Om kameran är köpt utomlands är det för övrigt inte säkert att man kan få den lagad på garanti här i Sverige, utan tvingas skicka den. Är den köpt i butik i Sverige brukar affären bjuda på frakten till verkstaden.

Lägre priser i t.ex. USA beror nog mest pådollarkursen och momsen, samt att de har en mycket större marknad och kan pressa priserna från fabrik.

Jatsy skrev:
Har lite funderingar om dyra fotohandlare, jag tyckte mej behöva ett nytt objektiv till min eos 350 istället för originalglasen som följde med.
Så jag fastnade för Sigmas 17-70.
Det har här på FS fått bra kritik och man får mycket objektiv för pengarna.
Pengarna ja, men var finns konkuransen? Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Inte med bästa vilja i världen så kallar jag det konkurens.
Jag vill nog nästan kalla det för priskarteller, där dom stora kommer överrens om priset.
Det gäller nu inte bara objektiv, även på kamerasidan och övriga tillbehör skiljer det väldigt lite i pris, alldeles för lite för att kallas sund konkurens.
Nu hade jag tur, jag fick möjlighet att köpa samma objektiv i Japan för tusen kr mindre, och den fotohandlaren säljer inte med förlust, det kan jag lova.
Så det fanns säkert utrymme för ytterligare ca 500 kr "minst" i prissänkning, utan att handlaren blir utfattig. Nu är inte Japan ett lågprisland ändå, generellt sett, fast det är klart jämfört med Svedalas fotohandlare är det ju lågpris./Kennet

Klart man handlar i butik när det gäller fotopryttlar - seriös sådan med sakkunning personal.
Dels för att kunna diskutera och få tips.
Dels för närheten till support.
Sen brukar det gå bra att få låna någonting om det korvar ihop sig med snabbt varsel.

Bra att bygga upp en bra relation med en handlare som man kan lita på.
Är värt än del korvören.

Därför köper jag också grästrimmer hos den lokala handlaren och inte på JULA. :)

Men det gäller förstås vilken typ av produkt man avser. Jag beställer saker från US också - men det är helt andra grejor som inte behöver support mm.

Splanky skrev:
Klart man handlar i butik när det gäller fotopryttlar - seriös sådan med sakkunning personal.
Dels för att kunna diskutera och få tips.
Dels för närheten till support.
Sen brukar det gå bra att få låna någonting om det korvar ihop sig med snabbt varsel.

Bra att bygga upp en bra relation med en handlare som man kan lita på.
Är värt än del korvören.

Hmmmmm.... funderar på hur långt jag har till en sån butik.... Kan det räcka med 20 mil månntro?

//A

:-D

Funderar på om det finns nån i Karlstad. Tror inte det.... dit har jag 7 mil. Nästa blir väl Örebro, kanske? 17,5 mil enligt eniro. Jaja, man åker ju inte dit bara för att handla lite småprylar, eller för att känna och klämma lite, den saken är klar.

//A

Man kan ha en bra relation på lite längre håll. Jag köper allt på ScandinavianPhoto just därför att de har perfekt service och aldrig strular (nästan).
Det går säkert i en del enskilda fall hitta affärer som är lite billigare, men jag tycker att det är värt att vara lojal. Jag anser att jag har igen det i långa loppet.
Att köpa billligt är som att pinka i byxorna; först värmer det, men sedan kyler det bara mer..

Instämmer!

Scandinavianphoto blir det.
Har bra erfarenhet av dem. Kunniga och vänliga.
Dessutom en butik som man kan gå timtals i :-D :)
Självklart kan man köpa från långt håll också.
Har man byggt upp en relation som funkar på distans så är det kanon.

Jag kan hålla md om att det är värt några kronor extra för att ha kunna titta på -och prata om -prylar innan man köper.

Men hur är det idag egentligen? Hur många fotobutiker med nra utbud och kunnig personal finns det egentligen kvar. I Stockholm, Malmö och Göteborg finns det flera butiker med både kunnig personal och brett utbud. Dessutom finns det en del butiker i Lund och Uppsala som med nöd och näppe uppfyller kravet. Därutöver finns det i resten av landet säkert en del riktigt bra butiker med uppfyller åtminstone kravet på kunnighet men förmodligen inte kravet på utbud. Nu förenklar jag bilden lite men jag tror att beskrivningen kan funka som en generell bild.

För alla som inte har nära till en butik som uppfyller kraven ovan är det väl ett ganska enkelt val att spara några tusenlappar vid kameraköpet och beställa från Tyskland istället. Varför skall de som inte ha nära en butik stödja svenska butiker när närmsta "riktiga" fotobutik ligger minst 10 mil bort.

Det jag vill komma till är att vi redan idag har ett gsnak utarmat fotobutiksnät i Sverige. Visst finns det fotobutiker även på mindre orter, men ofta är utbudet mycket begränsat och det är sällan någon idé att ställa lite mer avancerade frågor. Ofta kan man som köpare mer än säljaren.

Att det blivit så här beror naturöigtvis på flera olika saker. Vi hndlar lättare över gränserna, Europa är till stor del EN marknad, kundunderlaget i Sverige är försvinnade litet, internet, fotocummunities (man hämtar köpråden här istf i butiken) m.m. Jag tror inte att det i nämnvärd utsräckning beror på personalkostnader i Sverige osv. vi har iofs (tycker jag) alldeles för hög skatt på arbete i Sverige men företagsbeskattningen är låg internationellt sett.

Heder åt de som har råd och vill gynna svensk fotohandel genom att lägga på 10-20 procent på priset jämfört med att köpa utomlands, men samtidigt kan jag tycka att det är ett lite romantiskt och ensidigt tänkande. Vi kan inte hur mycket vi än vill cementera en struktur som har rötter första hälften av förra århundradet. Den tiden är förbi. Och, framför allt, det är handeln som skall anpassa sig efter konsumenterna och inte tvärtom. Det är inte ömöjligt för fotobutikerna at t anpassa sig till nya omständigheter. Scandinavian Photo är väl ett ganska bra exempel på att det går. De har både webb- och butiksförsäljning med hyfsat kunnig personal.

Carl Zeiss säljer ZM 85/1.4 direkt på webben för 1000 Euro, alltså ca 9100 kr. Med svensk moms blir det drygt 12.000 kronor. På YFo kostar samma objektiv 14.500 kr. Här finns ingen tvekan om service eller kundvänlighet hos någon av köpställena. Var handlar ni? Och varför?

Jag ser ingen anledning att handla objektivet hos YFO för en premie på över 2000 kronor.

/F

Jag måste säga att konkurrensen fungerar. Anser nog att just fotomarknaden är ett rätt gott exempel på en fungerande marknad generellt sätt. I alla fall på global nivå. Det var ju inte länge sedan som en digital systemkamera kostade 300000 kr. Nikon lanserade en sensation med D1 för några år sedan och den var en verklig prispressare för 60000 kr eller något sådant. För bara två år sedan eller vad det nu var så spräckte Canon 10000 kr vallen med 350D och nu är de billigaste nere i drygt 5000 kr. Gissa var priset hade varit om inte konkurrensen funnits mellan Canon o Nikon.

Knappast på en nivå runt 5000 kr i alla fall. Vi hade knappast heller haft de underverk av teknik och intelligens som vi har idag. Konkurrensen driver på utvecklingen framåt. Den som hamnar på efterkälken försvinner = Minolta, Contax, Yashica, mfl. Det finns många anrika märken som inte hängde med utan togs på sängen pga av att dom inte hade rätt forskning och framförhållning. De som legat på latsidan dog helt enkelt.

Jag ger inte heller mycket för att stödja den lokala marknaden om jag kan spara en rejäl slant. Jag har köpt mycket av en lokal handlare men aldrig känt mig extra väl behandlad. ´Däremot går jag ofta till Scandnavian Photo eller Kameradoktorn och handlar där för att de har ett större sortiment och jag helt enkelt gillar det större konceptet. Men lika ofta handlar jag på postorder från någonstans i världen där produkten finns och priset är rätt. Oftast har jag bestämt mig för en produkt och den är slut nästan överallt, då får jag helt enkelt handla där den finns och ofta är det då utomlands.

Mankan

Jag har 22 mil tur o retur till GBG.

Tvekar inte en sekund att åka till t.ex Scandinavianphoto för att få råd och tips av kunnig personal. Support och ev fel kan diskuteras på plats.

Men erfarenhet av näthandel är att det funkar bra så länge ingenting blir fel. För då kostar det tid och pengar samt en massa energi att rätta till felet. I vissa fall mycket stora pengar.
Sen beror det ju givetvis på vad det är för produkt som skall inhandlas.

Visst globaliseras allting mer och mer - både på gott och ont. Mindre handlare konkurreras ut. Vilka både gett närhet och innhar kompetens.

Av strikta ekonomiska skäl kan man också vara tvungen att ta ett billigare pris och chansa på att allt funkar bra - vilket det ofta också gör.

Det finns även tillfällen då vissa produkter ej finns i landet utan måste sökas globalt. I sådanafall går jag på rekommendationer och tips.
Alla är inte skojare.

Men vi är alla olika och tänker ur olika perspektiv och synsätt. Vilket är bra.
Jag prioriterar produktsupport, kompetens och serviceanda mer än att jaga billigste produkten.

Klart att man kan stödja en lokal handlare och lägga ut 10-20% mer. Men när skillnaden är 12kkr för ett 70-200Vr från usa eller 20kkr hos fotohandlaren, så väljer jag hellre det första alternativet. Annars blir det inget köp överhuvudtaget.

Det är knappast konkurrensen mellan Canon och Nikon som har dragit ner priserna på D-SLR. De har nog insett att det finns en enorm marknad för objektiv och andra tillbehör. Plus att folk är beredda att byta kamera när en förbättrad modell kommer ut. De vanliga analoga SLR var redan färdigutvecklade, en ny modell gav inga skillnader i bildkvalitet. Idag kan vanliga amatörer springa iväg och köpa SB-800 och 70-200VR till sin D70, hur många gjorde det till en analog kamera?

Det är ju bra om affären där jag väljer att handla finns kvar, åtminstone under min garantitid.

Men vem vet...

Förr var det vanligare med husockupanter, kanske "Scandinavian" eller någon av de andra kan skita i att betala hyra och löner åt personal.
Man kanske kan ockupera någon lokal eller fixa en bra telefonväxel som säljare.
- "vill du köpa 55mm linsskydd" tryck 54322, vill du köpa 58mm linsskydd tryck 54323... osv. Men glöm inte att avsluta med fyrkant.

Kanske kan inrätta en skattefri zon, där man helt enkelt slipper arbetsgivarafgifter mm.

Jag hänvisar då hellre våra priser till regeringarna!

Chet skrev:
Det är ju bra om affären där jag väljer att handla finns kvar, åtminstone under min garantitid.

Men vem vet...

Förr var det vanligare med husockupanter, kanske "Scandinavian" eller någon av de andra kan skita i att betala hyra och löner åt personal.
Man kanske kan ockupera någon lokal eller fixa en bra telefonväxel som säljare.
- "vill du köpa 55mm linsskydd" tryck 54322, vill du köpa 58mm linsskydd tryck 54323... osv. Men glöm inte att avsluta med fyrkant.

Kanske kan inrätta en skattefri zon, där man helt enkelt slipper arbetsgivarafgifter mm.

Jag hänvisar då hellre våra priser till regeringarna!

Förstår inte riktigt vad du vill säga, men jag gissar att du menar att prispressen kommer att tvinga handlarna till att inte batela hyra och lön. Eller?

Mvh

F

Jag tror man gör det lite för lätt för sej när man som i flera inlägg i debatten här hänvisar till personalomkostnader lager och lokalhyror m,m.
Någon här handlade billigt i Tyskland.
Är det någon som tror att personalkostnaderna är lägre i Tyskland? Jag tror inte det.
Inte övriga omkostnader heller.
Nä, de svenska handlarna har svårt att anpassa sej till en globalare handel med lägre priser.
Till sist tror jag dock de blir tvungna till det.
Konsumenterna blir mer och mer prismedvetna.
Så vill jag avsluta med ytterligare ett exempel om svindyra svenska fotohandlare.
Köpte till ett extra batteri, över 600 kr på cyberphoto, det var på 700 mah, till en Canon.
På tradera gav jag 145 kr för ett batteri på 1100 mah, altså ett kraftigare batteri för långt under halva priset.
Kan någon här ge mej ett enda vettigt argument till varför jag ska skänka 455 kr till Cyberphoto i den situationen. Och jag skiter fullständigt i om det står Canon på batteriet, eller som i detta fallet ingenting.
Och batteriet är köpt som nytt med 1 års garanti av en firma med F-skattesedel.

Det står ju var och helt fritt att handla var de vill. Och det är väl bra :) Fynda på Ebay eller tradera. Eller botanisera på t.ex Scandinavianphoto. Huvudsaken är att alla blir nöjda och glada. Jag är jätteglad.

Du måste jämföra identiska produkter. Annars börjar debatten att halta och vi kommer in på varför pirat är billigare än original. Det är en helt annan diskussion.

Jag vill exempelvis veta varför nikon DK-21M kostar 27$ i usa och svenska handlare försökte ta 700kr när den dök upp här. Vi snackar inte några 10-20% prisskillnad med momsskillnaden borträknad, utan pålägg på 200%.

Såklart kommer dom betala hyra och lön...

Var bara en smula ironisk när våra handlare mer eller mindre anklagas för kartellbildning.

* Är det någon som tycker att hyrorna är billiga?
* Säg att en anställd ska lyfta en låg lön, säg 200kkr/år. Kostar ju i runda slängar 400kkr för föratagen.

Kul att höra hur man får råd att betala en enda anställd, och samtidigt sälja prylarna till självkostnadspris.

OBS! Tog i en smula för att inte bli missförstådd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar