Jatsy skrev:
Har lite funderingar om dyra fotohandlare, jag tyckte mej behöva ett nytt objektiv till min eos 350 istället för originalglasen som följde med.
Så jag fastnade för Sigmas 17-70.
Det har här på FS fått bra kritik och man får mycket objektiv för pengarna.
Pengarna ja, men var finns konkuransen? Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Inte med bästa vilja i världen så kallar jag det konkurens.
Jag vill nog nästan kalla det för priskarteller, där dom stora kommer överrens om priset.
Det gäller nu inte bara objektiv, även på kamerasidan och övriga tillbehör skiljer det väldigt lite i pris, alldeles för lite för att kallas sund konkurens.
Nu hade jag tur, jag fick möjlighet att köpa samma objektiv i Japan för tusen kr mindre, och den fotohandlaren säljer inte med förlust, det kan jag lova.
Så det fanns säkert utrymme för ytterligare ca 500 kr "minst" i prissänkning, utan att handlaren blir utfattig. Nu är inte Japan ett lågprisland ändå, generellt sett, fast det är klart jämfört med Svedalas fotohandlare är det ju lågpris./Kennet
_______________________________________________
Det är kul att du startar en tråd om detta, för du hjälper till att spegla okunskapen som kunderna och du idag besitter.
Du måste alltid börja bakifrån, precis som när du skall låna pengar till ett hus - HUR MYCKET MÅSTE DU FÅ IN FÖR ATT KUNNA DRA RUNT KOSTNADERNA!
Utifrån det perspektivet måste du utgå - eller hur? Det går inte att leva på för små marginaler - det har du väl själv upplevt någon gång i ditt liv?
De flesta Svenska butiker inom den är branschen dras med dåliga marginaler. De största fotohandlarna har ca 10% marginal på kameror och optik. Du kan ju pröva själv att ge bort 90% av din lön, och använda de sista 10% och betala dina räkningar..... Och sänker en handlare, så följer de andra efter - vilken marginal får handlarna då i slutet?
Om du har dåliga marginaler och inte klarar av att betala kostnadera, så måste man dra ner på kosnaderna, eller höja omsättningen - men om du är butik då, vad skall du dra ner på då?
- Personal? Ja, men då tappar du ju omsättningsgnererare
- Flytta lokalen/billigare hyra? Flyttar man lokalen tappar man oftast en massa kunder ibörjan = du får ännu svårare att betala dina omkostnader. Och billigare hyra,... jodu, kyss Karlsson!
Höja omsättningen kostar också pengar, du får mer administrativt jobb, fler garantiärenden (kostnader som du som handlare själv ibland står för), och det är inte alltid de kostnaderna matchar omsättningshöjningen.
Om du har en kompis i bekantskapskretsen som är nationalekonom, så är jag övertygad om att han kan förklara vad det svenska skattetrycket etc ställer till med - men boka av minst 1 dag, så tror jag att du tänker efter lite extra innan du skriver inlägg som detta.
Hälsningar
Adam
Ps. Sverige är f.ö. ett skitlitet land, där snittomsättningen hos en fotohandlare ligger på ca 10milj, och för att få bättre priser så behöver landet vara mer intressant för leverantörerna. Ds