Annons

Svindyra svenska fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
Som alla exportföretag tar Canon ut vad marknaden kann gä, och varierar derför sine nettopriser.
Det är m.a.o. landet köpkraft som styr mycket av detta. Produsenten vill ha upp sina volym, och kann t.o.m. sälja med 0-vinst till några länder.
Tidligare var dessa skillnader mycket större enn i dag. För 20 år sedan sålde t.ex. Scania och Volvo LKW bilar och delar till 1/4-part av svensk netto till Portugal. Marknaden kunde inte betala mer. Men det man "tapte" där, tog man tillbaka på andra marknader og volym.
Internethandel och större resande har jämnat ut priserna specielt på förbrukarvaror, men något finns ennu.
Det är nog produsentene som är största "boven" ennu.
OBS at Nikon "näkar" B&H att sälja kamror till Europa.
e-Bay handlarna i Östen köper sina varor i lågkostnadsländer till subsidierte priser. Amerikansk och Europeisk gråimport är något av det samma.
Så är det i alla bransjer.
Man kann m.a.o. inte ha värdens högsta levnadsstd. och samtidigt värdens lägsta priser.
Så funkar det!
/Erik J

Lars Johnsson skrev:
Problemet är att vi inte har världens högsta levnads-standard. Eller inkomster :)
Är det inte just det vi i Sverige faktiskt har? Jag har för mig att det enligt ganska många index på välfärd är just Sverige som ligger i topp.

Har aldrig sett Sverige vara i topp på den ligan. Framför mig har jag en studie som jämför var Sverige låg 1980 med 24 år senare.

""Det är slutsatser i en studie av ITPS (Institutet för tillväxtekonomiska studier) som gjorts på regeringens uppdrag""

Där låg vi 12:a år 1980 och nu har vi sjunkit till 15:e.

Lars Johnsson skrev:
Har aldrig sett Sverige vara i topp på den ligan. Framför mig har jag en studie som jämför var Sverige låg 1980 med 24 år senare.

""Det är slutsatser i en studie av ITPS (Institutet för tillväxtekonomiska studier) som gjorts på regeringens uppdrag""

Där låg vi 12:a år 1980 och nu har vi sjunkit till 15:e.
Ekonomisk tillväxt är väl inte samma sak som välfärd? Välfärd handlar om hur stor del av befolkningen som har det "bra", det vill säga lever under goda omständigheter.
Dessutom är 15:e plats av alla jordens länder definitivt "i topp" enligt mig.

Edit: Kika här t ex: http://www.europaportalen.nu/statistik/fn-hdi.html

Levnadsstandard måste ju räknas som ett medelvärde för hela landets befolkning.

Det gällde inte att vara i topp. Det gällde att ha världens högsta som han skrev. Och 15:e plats är inte den högsta :)

Din lista är ju en Europa lista och inte över hela världen. Men Sverige har inte den högsta där heller

Makten skrev:
Ekonomisk tillväxt är väl inte samma sak som välfärd? Välfärd handlar om hur stor del av befolkningen som har det "bra", det vill säga lever under goda omständigheter.
Dessutom är 15:e plats av alla jordens länder definitivt "i topp" enligt mig.

Edit: Kika här t ex: http://www.europaportalen.nu/statistik/fn-hdi.html

Levnadsstandard måste ju räknas som ett medelvärde för hela landets befolkning.

Läs igen. Det är Institutet för ekonomisk tillväxt som gjort studien. De har inte studerat ekonomisk tillväxt utan välståndet. Och listan heter också välståndsligan.....

Lars Johnsson skrev:
Läs igen. Det är Institutet för ekonomisk tillväxt som gjort studien. De har inte studerat ekonomisk tillväxt utan välståndet. Och listan heter också välståndsligan.....
Jajajajaa;-) Jag menade bara att det är klart att vi har höga priser när vi har det bra. Nån måste ju betala liksom. Skatterna ger ju andra stackare något.

Observera att jag är ganska högerinriktad, så börja inte hojta om kommunism eller så;-) Det är dyrt att ha roligt helt enkelt.

Makten skrev:
Jajajajaa;-) Jag menade bara att det är klart att vi har höga priser när vi har det bra. Nån måste ju betala liksom. Skatterna ger ju andra stackare något.

Observera att jag är ganska högerinriktad, så börja inte hojta om kommunism eller så;-) Det är dyrt att ha roligt helt enkelt.

Det kostar att ligga på topp, och det är vi svenskar beredd att betala för!

Jag tror vi svenskar är betydligt mer köpstarka än i många andra nationer. Välfärd eller ej, vi som har råd köper gärna dyra elektroniska prylar. Bara tanken att köpa en TV för 20' eller mer var helt absurt för 10-15 år sedan, idag verkare det vara en självklarhet för många.

Re: Re: Re: Re: Re: Svindyra svenska fotohandlare

fujicanon skrev:
Vad gör man ikke för 99 kronor; eller 1,5% :)

Vaddå, jag ville ju ha gluggen omedelbart, men som Palle skriver, grymt småaktigt av Scandinavian att inte dra av 99kr eller skicka med ett skapligt billigt filter åtminstone när vi åkte ifrån mässan bara för att köpa gluggen av dem.

Ja, ja, jag är i alla fall mycket nöjd med gluggen, och det är alltid lika kul att få det man köper i näven direkt, utan att behöva vänta på att få en sms-avi.......

Re: Re: Re: Svindyra svenska fotohandlare

Måns Almered skrev:
Fast det har ju att göra med omställningen från vanlig foto till digital dito att de kånkar eller att ekonomiska förutsättningarna ändras.
Butikerna har tidigare har levt på att sälja film, fotopapper och framför allt på att kopiera bilder till pappersbilder och att ju fler som kör digitalt desto mindre pengar finns att tjäna där. Förtjänsterna på sålda objektiv eller fotoutrustningar har nog aldrig varit speciellt stora jämfört med övriga inkomster för fotobutiker.

Det är förvisso sant att en stor del beror på omställningen från analogt till digitalt. Men det i sig motiverar inte att de ska sälja ett objektiv med förlust eller så pass liten vinst att det inte bär sig.

Dock så var marginalerna bättre på analog utrustning vilket till stor del kan bero på att omställningen till digitalt har skett samtidigt som marknaden med försäljare globaliserats genom internet.

Mvh
Maverick

Vilken tur att det finns så många sätt att handla på. Det måste ju betyda att alla blir nöjda i slutändan :) Ingen tvingas att handla hos en fotohandlare. Å ingen är tvungen att handla på nätet eller utomlands heller.
Så... alla är lyckliga.

JanOlofHärnström skrev:
Jag testade Ebay, mest för kul. Det blev sista gången.

Heja Sverige.

På Ebay finns det ju tusentals som säljer inklusive svenskar. Om en är bra eller dålig innebär inte det att alla som finns där är det. Eller alla från vissa länder..

Intressant läsning gör fotohamdlare överlyckliga

Det har varit väldigt intressant att ta del av alla inlägg i den här tråden.
Och jag är verkligen förvånad över hur betalningsvillig den svenske fotografen är.
Nåja undantag finns ju, det har framskymtat i tråden.
Men för oss som vill ha låga priser så må gud förbjuda att några fotohandlare har läst alla inläggen här, ty då höjer dom priserna direkt. Flertalet betalar ju gladeligt.
Var det ironi??????:/Kenneth

Mankan G skrev:

Jag ser det inte som någon särskilt svår handling att köpa produkter i tex Tyskland via internet. Fungerar på samma sätt som med tex NetonNet i Sverige.
Men nog är det märkligt att det är billigare på netonnet.de än på netonnet.se, även om man räknar om momsen...

Re: Intressant läsning gör fotohamdlare överlyckliga

Jatsy skrev:
Det har varit väldigt intressant att ta del av alla inlägg i den här tråden.
Och jag är verkligen förvånad över hur betalningsvillig den svenske fotografen är.
Nåja undantag finns ju, det har framskymtat i tråden.
Men för oss som vill ha låga priser så må gud förbjuda att några fotohandlare har läst alla inläggen här, ty då höjer dom priserna direkt. Flertalet betalar ju gladeligt.
Var det ironi??????:/Kenneth

Ja faktiskt! Ungefär som jag gynnar vår lokala Vivohandlare för att få en service i närområdet.
Tänk va trist om fler och fler fotohandlare försvinner. För mig är en personlig service värd väldigt mycket. Liksom närheten till support.
Självklart köper jag t.ex trädgårdsmaskiner lokalt även om de är dyrare.

Man får ju tänka ett steg framåt också.
Går ju liksom inte att gnälla för att lanthandeln försvinner om du inte själv handlar där.

Lage skrev:
Vet inte om jag förstår vad du menar.
Det är ju samma företag så det borde väl vara samma leverantörer?
Om det medföljer svensk bruksanvisning med t.ex en Canon digitalkamera som säljs hos NetonNet så är det troligt att den kameran är köpt hos Canon Sverige (eller om de nu använder någon outsourcad distributör) osv.
Då är det inte säkert att man får varorna för samma (låga) pris som i Tyskland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar