Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sverigeresan2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tycker jag att det var länge sen det hände nåt här igen...
Vad händer med Bosse? Han har väl inte försvunnit igen?!?!?!
 
Jag har honom iallafall inte, och han har heller inte varit här än.

Thomas som är före mig har väl haft honom cirka en månad nu, och sist jag mailade honom var han på semester nånstans.
 
ENMÅNAD?!?

Jag har haft Bosse i lite över två veckor, vilket är en vecka för mycket, jag vet. Glömde helt enkelt att skicka iväg det lilla lurviga svinet innan jag åkte på tjänsteresa. Han är dock inom kort på väg till Åre...

/T

Ps. Jag vet att många haft Bosse länge, men vi skall inte börja överdriva i onödan Ds.
 
Förlåt min överdrift men drygt 3 veckor blir det väl iallafall enligt ditt eget inlägg den 31 Augusti 2005.

Eller ?

Sen är han ju dessutom inte här ännu.

Jag ser bara inte varför man överhuvudtaget ska vara med om man inte har tid att ta en bild och gå till posten på en och samma vecka.

Kommer ju ta tre år innan de sista personerna får honom om de ska gå i den här takten.

Skicka honom till Fredrik Beskow istället för jag har ändå tappat sugen för länge sen.
 
chajo skrev:

Om jag missat någon eller råkat lägga till fel medlem så hojta till! Det är inget svårt att åtgärda men jag har inte orkat dubbelkolla det jag lagt in, jag litar på att om något är fel så hör ni av er=)

Nja fel och fel, jag bor inte i Trollhättan längre men det är ju inte så noga, fixar det men den som ska ha min adress när det äntligen blir min tur. :)
 
Det hela är så väldigt enkelt:

Man får ett paket på posten som man hämtar ut, det kostar ingenting eftersom avsändaren har frankerat paketet. I paketet ligger det en liten gul nallebjörn vid namn Bosse. Denna nallebjörn placerar man på lämpligt ställe och sedan tar man sin kamera och knäpper minst en bild av mjukisdjuret. Så fort den biten är avklarad så stoppar man ner Bosse i samma låda han kom i, tejpar igen och skickar paketet till nästa person på listan (man kollar här vem det är och sedan mailar man, eller skriver i vederbörandes gästbok, och frågar om adressen). När det är avklarat så publicerar man en av sina bilder på Bosse i Bosse-poolen, annars är det ju ingen vits med att vara med överhuvudtaget.

Varför, varför, varför är en så här enkel sak så otroligt svår? Varför sitter folk och tjuvhåller på nallebjörnen utan att skicka iväg honom när de är klara? Varför kan inte de som har haft Bosse publicera sina bilder så att vi andra också kan få se dem (du hade ju inte behövt vara med om du inte hade för avsikt att publicera, du har stulit tid från oss andra)? Varför kan man inte raska på att utföra sin uppgift så att man inte håller upp hela projektet, man har ju trots allt en hel vecka på sig och på den tiden BÖR man hinna ta ett kort?!

Varför är det så jäkla svårt att respektera att andra människor faktiskt väntar på att det ska bli deras tur? Varför är folk så jäkla självupptagna att de inte förstår att det finns andra människor som väntar på att du ska göra det du ska, så att de också kan få göra det de ska?

Varför???
 
God fredagsmorgon!!

Jag har noterat att det bara finns 18 bilder i poolen. Vitsen med resan var ju att man skulle lägga upp bilder i poolen när man haft björnen.

Om du inte har rättigheter att lägga upp i poolen, hojta till så ska jag se ifall jag kan rätta till det!

Sen är det inte så himla kul när ni är arga och sura på varandra, försök hålla god ton är ni snälla!!

mvh Charlott, vikarierande poolvärd
 
18 bilder på 60 veckor gör ju att man kan bli lite småsur när man står långt ner på listan.

Men jag är glad igen för jag har hoppat av hela grejen...
 
Njaaa han kom väl inte iväg förräns i mitten av september så han har väl bara rest i ett år ungefär.


52/18 ger ett snitt på att varje person haft honom 2,8 veckor och det är ju faktiskt inte så himla farligt. Om man sen tar i beaktning att det tog posten 5 dagar att leverera honom till mig ja då förstår man att det inte är så konstigt. Men som jag sa tidigare så finns det fler bilder på Bosse som tagits bort ur poolen alt. aldrig kommit dit.

Det är ju inget konstigt att folk har ett liv brevid Bosses resa, ta det för vad det är, en kul grej.
 
chajo skrev:
Njaaa han kom väl inte iväg förräns i mitten av september så han har väl bara rest i ett år ungefär.

Fel. Startdatum var betydligt tidigare. Just precis för ett år sedan, 1 oktober, tog jag min bild på Bosse. Och då var jag ändå nummer 9 eller nå't sån't i turordningen.

Det är ju inget konstigt att folk har ett liv brevid Bosses resa, ta det för vad det är, en kul grej.

Självklart behöver man inte ta detta gravallvarligt. Men det verkar som att ytterst få i tråden, i alla fall av dem som haft Bosse, någonsin i livet utfört en uppgift som spelar roll för andra.
Bosses resa är varken terapi eller skyddad verkstad, så liite skärpning är väl på plats ändå.
 
chajo skrev:
Njaaa han kom väl inte iväg förräns i mitten av september så han har väl bara rest i ett år ungefär.


52/18 ger ett snitt på att varje person haft honom 2,8 veckor och det är ju faktiskt inte så himla farligt. Om man sen tar i beaktning att det tog posten 5 dagar att leverera honom till mig ja då förstår man att det inte är så konstigt. Men som jag sa tidigare så finns det fler bilder på Bosse som tagits bort ur poolen alt. aldrig kommit dit.

Det är ju inget konstigt att folk har ett liv brevid Bosses resa, ta det för vad det är, en kul grej.

Charlotte, nu vill jag inte låta mer sur än vad jag egentligen är (väldigt lite sur), men på samma sätt som jag blev tvungen att bevisa ett datum för Thomas lite högre upp i tråden så finns det ett inlägg även om detta "startdatum" .

Den 3 Augusti skriver "arrangören" att Bosse skickades till Roland M och det får iallafall jag till ca 60 veckor.

Det är svårt att "ljuga" i ett sånt här forum, när svaret finns i närheten.

Återigen så vill jag påpeka att jag inte är sur, men jag måste ändå ta min chans att rätta er när ni påstår att jag har fel.

Sen tycker jag att det är riktigt dålig stil att snitta 3 veckor per person eftersom det redan bland dom första inläggen bestämdes att man skulle sikta på 1 vecka per person.
 
Jag tittade på vilket datum som listan var full och det var 14 september. Därav min bedömning om hur länge resan hade pågått.

60/18 ger 3,3 veckor. En projektledare lärde mig en gång att man ska multiplicera alla uppskattade tider med PI (3,14) för att få ett rimligt värde. Och det är väl där vi ligger ungefär. Visst det finns dom som haft Bosse väldigt länge. Men faktum är att det finns andra som fått honom vidare väldigt snabbt.

Förstår fortfarande inte varför folk tjafsar i en tråd som denna. Det gör ju bara att folk ledsnar på projektet.
 
chajo skrev:
Jag tittade på vilket datum som listan var full och det var 14 september. Därav min bedömning om hur länge resan hade pågått.

60/18 ger 3,3 veckor. En projektledare lärde mig en gång att man ska multiplicera alla uppskattade tider med PI (3,14) för att få ett rimligt värde. Och det är väl där vi ligger ungefär. Visst det finns dom som haft Bosse väldigt länge. Men faktum är att det finns andra som fått honom vidare väldigt snabbt.

Förstår fortfarande inte varför folk tjafsar i en tråd som denna. Det gör ju bara att folk ledsnar på projektet.

Bosse blev försenad, han blev försenad och han blev försenad igen. Ända ifrån början så har folk misslyckats med att göra den fruktansvärt enkla uppgiften snabbt (givetvis inte alla!), det har lett till förseningar. Sedan lyckades någon ta emot nallen utan att vare sig skicka den vidare eller publicera någon bild. Bosse försvann helt enkelt! Hur kul är det på en skala när vi är många som ser fram emot att delta i en sådan här grej som faktiskt är väldigt kul vid första anblicken?

För att rädda projektet så införskaffade jag och min sambo en ny nallebjörn, jag fotade den och skickade sen iväg den. Då dyker helt plötsligt den första nallen upp igen efter en lång tids frånvaro, så då finns det under en period två stycken Bosse som åker land och rike runt (ta med det i beräkningarna när ni räknar på genomsnittlig tid hos varje deltagare, era snitt stämmer inte!). Men efter vad jag har förstått så stannade det hela av en gång till trots att det alltså fanns två nallebjörnar, en som skulle gå framifrån och en bakifrån på listan. Detta tycker jag är helt otroligt...

Men nu ska alltså den ena Bosse ha kommit igång igen, vilken av dem det är har jag för längesedan tappat kollen på. Likaså har jag slutat hoppas på att få se bilder från de personer som haft Bosse, tycker det är underligt att man väljer att ta emot eländet men sedan inte deltar i projektet. Det är ju bara att läsa igenom den här forumtråden för att förstå att det är väldigt många människor som väntar på att det ska bli deras tur. Har man ändå inte för avsikt att publicera någon bild så kan man väl lika gärna stå över helt och inte ta emot nallen? Eller för den delen se till att vara snabb med att skicka den vidare, det är ju inte så att någon har någon direkt nytta av Bosse hemmavid...

Varför folk tjafsar i den här tråden? Helt enkelt därför att vi var många som såg fram emot att delta i den här roliga "leken", vi var många som såg fram emot att få fota Bosse och att få se hur andra tolkat samma uppgift. En sak att samlas runt på skoj. Men det blir inte skoj när folk skiter i att det finns andra som står på tur efter dem. När folk behåller nallebjörnen i flera veckor/månader och inte lämnar några livstecken ifrån sig alls, då blir det inte roligt längre. Lite vanligt hyfs hade väl kanske förhindrat att det här roliga projektet blev fiaskobetonat, det hade ju varit så enkelt...

Varför vi "tjafsar"? För att vi är trötta på att så många människor skiter i oss andra, på att de inte visar någon som helst respekt för andra. Visst är det inte någon stor sak egentligen, det är ju bara en grej på kul. Men då hade det väl varit ännu lättare att sköta sin del, eller? Och genom att vi tydligt talar om hur missnöjda vi är med hur det hela skötts hittills så kanske vi lyckas övertyga någon som står på tur om nödvändigheten av att tänka på att det finns fler människor som deltar och som är beroende av att just DU sköter din del.

*************************
Världen befolkas av mig
Mig och mig och mig, bara mig och min mamma
Vi kan ta för oss precis som vi vill
Vem som kommer efter oss, det gör detsamma
Eller hur?!

/ text ur låten Egon av enmansbandet Total Egon
 
Den 23e januari 2005 publicerade jag min Bosse-bild. Sedan dess har det publicerats ytterligare fem bilder. Om vi för den matematiska enkelhetens skull låtsas som att det idag är den 23e september så har det alltså publicerats fem bilder på åtta månader vilket ger ett snitt på 1,6 månader per publicerande fotograf. Tänk då på att det under en period har funnits två nallebjörnar som åkt runt samtidigt...

Och så undrar ni varför folk tjafsar???
 
Hejsan

Har inte varit inne på denna tråd på ett bra tag nu. Men det verkar uppenbarligen inte som om att Bosse har kommit fram till Hammarbäck i Uppsala (i slutet av listan). Det bestämdes ju att jag skulle skicka honom bakifrån.

Någon som vet om han har fått den eller vad som har hänt???

//Johannes


chajo skrev:
Hej!

Nu TROR jag att jag lagt in alla på listan så att ni får lägga upp i poolen. Jag tror att en del av er som faktiskt lagt ut bilder på Bosse på fotosidan, inte har dem i poolen?!


Hur går det för Johannes... Har du lyckats få nån tag på nån i slutet av listan som vill ha Bosse??

Om jag missat någon eller råkat lägga till fel medlem så hojta till! Det är inget svårt att åtgärda men jag har inte orkat dubbelkolla det jag lagt in, jag litar på att om något är fel så hör ni av er=)

Fortsatt trevlig söndag!! =)
 
Väntar

men skriver inte så mycket här. Hoppas på att någon kan söka efter Mai-Elise (jo, jag har självklart stavat det lite fel (Mari heter jag), så att det skall bara finnas en av mig där i Nyland) på eniro.se och hitta min adress snabbt nog.

Fast än är det väl långt kvar innan jag får honom. Har jag tur så hinner han väl hit lagomt till min sykväll, så han får testa på att sy symaskin med. =)

(Är här väldigt lite eftersom det är mer personliga saker som upptar mitt liv just nu)
 
Läser du bara din mail vars adress du uppgivit här på fotosidan, den som man mailar till via konakt-formuläret så ska det nu gå bra.

Nån som har lust att delge oss var Bosse 1 och 2 befinner sig just nu?

Ha en fortsatt trevlig eftermiddag=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.