Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvitt med blå ögon???

Produkter
(logga in för att koppla)

astureson

Ny medlem
just det...., hur gör man??

har sett många foton här som är svartvita men att man behåller förger på ögon eller annat. hur gör man detta??

hoppas någon vet, hade varit kul att testa!

mvh / alexandra

Använd två lager, ett med färg(koncentrera dig på att ögonen har rätt färg, resten av bilden kvittar) och ovanpå det lägger du den svart/vita versionen. Markera det svart/vita lagret och gå in i ett masklager. Välj en rund pensel med mjukhet ca 75% och som är lika stor eller aningen mindre än ögat och måla med svart.

Hoppas du förstod, Lycka till:D
/Michael

Kopiera lagret och gör om det översta lagret till svartvitt. "Klipp" därefter ut (radera) ögonen i det översta lagret så att ögonen i det nedersta lagret blir synliga. Klart!

Jo, jag märkte det, såg ditt svar först när jag postat mitt. Ditt var dock mer utförligt, så det var inte mer än rätt :)

Astacus skrev:
Ditt var dock mer utförligt, så det var inte mer än rätt :)

Det var egentligen två olika lösningar, ett med hjälp av masklager och ett genom radering. Det andraa funkar bättre om man bara har Photoshop Elements (eftersom det är trixigare med masklager där).

Hej, Alexandra!

En annan metod som fungerar bra i Elements och som inte kräver två bildlager är att skapa ett nytt justeringslager Nyans/mättnad (Hue/saturation).
Dra ned mättnad (saturation) till noll.

Justeringslagret har automatiskt fått en helt vit lagermask. Därför är nu hela bilden svart/vit. Välj en lagom stor (som ögonen eller mindre), mjuk pensel och måla med svart över ögonen så kommer ögonens färg tillbaka, eftersom justeringslagret inte har någon effekt där masken är svart.

Om du inte är nöjd med ögonens färg nu kan du skapa ett nytt justeringslager Nyans/mättnad ovanpå bildlagret men UNDER det justeringslagret som gjorde bilden svart/vit.
De inställningar du gör där kommer då bara att påverka ögonen, dvs det som du har maskat av med svart på det andra justeringslagret.

Låter kanske krångligare än det är, men det är rätt enkelt egentligen.
Fördelen med att göra hela proceduren med hjälp av justeringslager är att du kan gå in och ändra vad som helst i efterhand, inställningarna för färgerna eller lagermaskens form, utan att behöva börja om från början, förutsatt att du sparar bilden i ett format som stöder lager, t ex tif eller psd.
Själv gillar jag att ha den flexibiliteten.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar