Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svar från Advokat ang "svarta listan-tråden"

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
Frågan gäller kema.nu och hemsidans hantering av personuppgifter. Kema.nu publicerar namn, adress och i förekommande fall telefonnummer till individer och företrädare för företag som Kema.nu anser på ett eller annat sätt agerat otillbörligt. Uppgifterna publiceras på en "svart lista", i syfte att utsätta dessa individer för andras missaktning.

Kema.nu har låtit registrera en ansvarig utgivare hos Radio och TV-verket i Haninge, och anser sig därmed "uppfylla lagens krav på nyhetsbyråverksamhet".

Personuppgifterna är sådana som beskrivs i 3§ Personuppgiftslagen (1998:204), härefter benämnd PUL. PUL gäller dock inte för databaser som har utgivningsbevis, om tillämpningen av PUL strider mot yttrandefrihetsskyddet som stadgas i yttrandefrihetsgrundlagen. Datainspektionen är därmed i princip förhindrad att ingripa mot publicering på en databas med utgivningsbevis. Justitiekanslern (JK) är istället behandlingsinstans.

Ansvar för ett offentliggörande av kränkande uppgifter om en person i en databas kan i stället göras gällande enligt reglerna om förtal som utgör ett av de s.k. yttrandefrihetsbrotten. Förtal är ett sådant, som endast kan riktas mot fysiska personer och inte mot kollektiva enheter (jfr Holmberg m.fl., Brottsbalken del I, 6:e uppl., s. 247 f.).

I yttrandefrihetsgrundlagen görs i 1 Kap. 9§ undantag för uppgifter som lagras i databas av en redation eller nyhetsbyrå, den så kallade databasregeln.

För att databasregeln skall bli tillämplig krävs att databasen drivs av ett massmedieföretag, dvs. en redaktion för en tryckt periodisk skrift eller för ett radioprogram, ett företag för framställning av tekniska upptagningar eller en nyhetsbyrå.Det är tämligen oklart vad som menas med ”redaktion” i förevarande paragraf och det kan därför inte ställas några större krav på en sådan. Även en redaktion som består av en person bör, enligt Datainspektionen, kunna utgöra en redaktion enligt denna regel. Vid en strikt tolkning av databasregeln kan det hävdas att denna bestämmelse inte är tillämplig när, som i förevarande fall, en hemsida tillhandahålls av en särskild juridisk person som inte i vedertagen mening är en tidningsredaktion eller ett annat massmediaföretag som uttryckligen nämns i 1 kap. 9 § YGL. Det är ju nämligen just redaktionen för hemsidan som tillhandahåller materialet. I de fall som finns att tillgå på området har också JK fokuserat på de eventuella företagens anknytning till just nyhetsrapportering och använt det som avgörande faktor. Sakförhållandena har alltså ansetts vara avgörande.

Behovet av ett yttrandefrihetsrättsligt skydd för den här typen av publicering utgörs av att medierna bör kunna tas i bruk i nyhetsförmedlingens tjänst på samma villkor som det tryckta ordet. Därav följer att en analogitolkning som det härom måste bli fråga också måste anknyta till en journalists plikt vid sitt yrkesutövande, för att utröna huruvida publicering av namn kan anses vara av allmännyttig vikt eller annars kan rättfärdigas.

Journalister skall vara oberoende samt ge korrekta och allsidiga nyheter där den personliga integriteten respekteras. Felaktiga uppgifter skall rättas och redovisas. Om någon utpekas som misstänkt, ska alltid personen betraktas som oskyldig tills fällande dom ges. En journalist ska vara försiktig med namn och sparsam med bilder. Sakuppgifter ska vara noga kontrollerade och allmänheten beredas möjlighet att kunna se skillnad på författarens egna kommentarer och faktaredovisning.

Som nyhetsrapportör har man alltså vittgående skyldighet att spegla en sann verklighet. Om det föreligger osäkerhet om verkligheten så bör en journalist ofta avstå från publicering. Vid en analogitolkning av förevarande fall kan följande konstateras:
-Uppgifterna kan anses vara en partsinlaga i syfte att misskreditera andra yrkesverksamma inom samma kategori och är således inte oberoende,
-Namn publiceras i samtliga fall, vilket innebär att försiktighetsprincipen överträds,
-Inte i något fall redovisas orsak till publicering, vilket innebär att rapporteringen kan uppfattas som subjektiv och dess korrekthet svårligen kan kontrolleras.

Som nyhetsfrämjande medium är kema.nu alltså tämligen begränsat, och torde vid anmälan i viss utsträckning kunna tilldömas ett upphörandeföreläggande och/eller fällas för förtal.
 
1. Enligt Svenska Advokatsamfundet är Du inte advokat.

2. Detta ämnet är för mig slutdiskuterat och jag har sagt mitt.

NIKLAS
Ansvarig utgivare
www.kema.nu
 
Nej, jag är inte advokat, och det har jag aldrig hävdat, däremot kontaktade jag en advokat i frågan.

Nej, det är långt ifrån slutdiskuterat.
 
[raderat personangrepp]

För mig är detta slutdiskuterat och jag ältar inte om gamla saker.

Ej heller kallar jag mig för advokat.

NIKLAS
 
Någon intar aggresiv försvarsställning...

Christian har väl (iallafall inte i denna tråd) ens antytt att han skulle vara någon advokat? Tacka honom istället för att han låtit reda ut detta.
 
"Skåningen" skrev:
[raderat personangrepp]
För mig är detta slutdiskuterat och jag ältar inte om gamla saker.

Ej heller kallar jag mig för advokat.

NIKLAS

[raderat personangrepp]
Om du inte vill forsätta att diskutera sluta med att svara på inlägg om det.
 
"Skåningen" skrev:
[raderat personangrepp]
För mig är detta slutdiskuterat och jag ältar inte om gamla saker.

Ej heller kallar jag mig för advokat.

NIKLAS

Han skrev inte någonstans att HAN var advokat , men du som har dyslexi hade just kanske svårt att läsa den texten, försök att läsa den igen.
Det enda som stod var att det var en advokats synpunkt på det hela, inte att Christian kallade sig för advokat.

Däremot så kallar du dig för "internationellt kände Svenske fotografen Niklas Wibom"

Är det verkligen sant???
 
Ok!! Lägg ner direkt med pajkastningen! Det första inlägget har viss relevans men de övriga har inte det!!
 
Förstår inte att man inte kan försvara/förklara sin ståndpunkt om man tror sig ha rätt...

Men utan att gå in på personangrepp så händer detta tyvärr ibland när man har en avvikande åsikt mot niklas. (sagt av en som respekterar honom för mycket men även drabbats tidigrae av hans lynniga humör)

Så Niklas... Antingen plocka ner listan elelr försvara dig och säg vad som ger dig rätt att publicera den..
Samt håll dig till vettig sätt att disskuttera...
Framförallt inte när det beror på att du har läst fel...
 
Jag tycker att OM Niklas har torrt på fötterna, så skall han applåderas för att han kämpar för orättvisor, svinaktigheter, och för att han kanske kan skydda en eller annan modell för att hamna i en obehaglig situation. Det jag skulle önska är att Niklas ger oss läsare ytterliggare information just för trovärdighetens skull.

Om Niklas inte har torrt på fötterna, då är det minst sagt läge att offentligt be om ursäkt och ta den rättsliga smällen om den kommer.

Detta ämnet har blivit så stort nu, så om någon känner sig orättvist behandlad på den svarta listan så bör man kanske träda fram för att sätta saker och ting på sin spets. Och för att få slut på: jag tror... En bekants bekant osv....
 
Rikard skrev:
Jag tycker att OM Niklas har torrt på fötterna, så skall han applåderas för att han kämpar för orättvisor, svinaktigheter, och för att han kanske kan skydda en eller annan modell för att hamna i en obehaglig situation.

... KLIPP


Ja och nej. Ja, därför att syftet är helt ok. Nej, eftersom medlet han valt är en dikeskörning. Man kan inte hänga ut folk innan de dömts skyldiga.

/Johan
 
Kan han inte skriva att fotografen Xx är misstänkt för..., den missnöjda kunden Xx har sagt att..., fotografen Xx vägrar att kommentera de påstådda övergreppen....

Men hur som helst så är det ju det jag menar med torrt på fötterna
 
Rikard skrev:
Kan han inte skriva att fotografen Xx är misstänkt för..., den missnöjda kunden Xx har sagt att..., fotografen Xx vägrar att kommentera de påstådda övergreppen....

Men hur som helst så är det ju det jag menar med torrt på fötterna

Jag anser att det i det läget är långt kvar till torra fötter.

/Johan
 
Jag säger det igen! Ingen pajkastning, för då stänger jag tråden. Håll er till det inledande inlägget och diskutera utifrån vad som står där.
 
elmfeldt skrev:
Jag säger det igen! Ingen pajkastning, för då stänger jag tråden. Håll er till det inledande inlägget och diskutera utifrån vad som står där.

Sorry, möjligtvis är mitt "dikeskörning" en sådan men det var inte min mening. Ber om ursäkt.

/Johan
 
tryckte på fel knapp innan

Ja jag vet inte, massmedia (kvällspressen) gör ju så ofta. Med rubriker som den misstänkte hit och dit. Då borde rimligen en nyhetstjänst enligt alla gällande regler med utgivningsbevis osv... Ha laglig grund att gör det samma
 
Rikard skrev:
Ja jag vet inte, massmedia (kvällspressen) gör ju så ofta. Med rubriker som den misstänkte hit och dit. Då borde rimligen en nyhetstjänst enligt alla gällande regler med utgivningsbevis osv... Ha laglig grund att gör det samma

Om det är avpersonifierad information klarar man sig förmodligen undan. Men så fort det kan knytas till en individ och saken inte är bevisad kommer saken i ett annat läge.
Jämför det gärna med de braskande rubrikerna om Gudrun Schyman som påstods göra porrfilm med sin ex-man. Tidningen blev fälld.
Tycker dessutom det är ganska ofta tidningars framfart blir fall för pressombudsmannen.

/Johan
 
Vi är nog överens, har man torrt på fötterna i alla avseenden och gör rätt så är det värt att uppskatta. Om inte då ligger man lite skitigt på det....
 
Kan bara säga att jag farsineras över hur Kema.nu skapar STORA diskutioner och även en medlem här på fs. Jag läste mycket utav dessa diskutioner och ofta så blir det paj kastning på varandra och den antydda medlemen här på FS slutar bara svara på inlägen och det är inte så att det händer ibland utan alldeles för ofta.

Börjar irretara mig på detta att det aldrig kommer ett konkret svar från honom eller någon annan i detta fall på Kema.

Irreterar mig även på många andra medlemmar som verkligen försöker smutskasta andra medlemmar även måhända den medlemmen har fel så behöver man inte ge den personen ökennamn m.m.

Ja jag kommer följa denna diskution se vad som skrivs och skulle nu någon från Kema anse att tex denna advokat har fel i sitt uttalande så tycker jag att dom kan kontakta en egen advokat som kan tala för dom och säga om dom har rätt eller inte för att svara med att man har rätt och det är slut diskuterat då är DET inte seriöst från deras sida så kanske dom platsar på sin egen lista bland oseriösa.

Man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv är ju ett klassiskt uttryk och denna diskution ligger inte ens i närheten av det

/John - Irreterad över hela situationen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.