Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt med exponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

UTU Foto

Medlem
Jag tycker det är jätte svårt att få till en bra exponering. Många av mina bilder jag tar blir över exponerade. Sen kan jag ju använda exponerings kompensation men jag tycker det är svårt att föra över ljuset till vilken grad av exponerings kompensation jag ska ha. Och samtidigt har man inte all tid på sig att ta bilden på motivet som kanske är rörligt.
Kameran jag har är en Canon EOS 350D
Jag skulle va jätte glad för lite tips.

Rätt exponering är en aning subjektivt mått.
Så länge du inte har full koll så lita på kamerans uvärdering, den är rätt skicklig. Däremot vet den inte vad du vill i svåra lägen som motljus eller när det finns stora kontraster som starkt ljus och djup skugga.

Börja med att läsa på om exponering. Finns hela artikelserier här och någon kan säkert leta fram den exakta sidan om du inte kan själv.

Prova sen själv. Det gör att du får full koll. Ställ upp kameran stadigt, helst på stativ. Fota med- och motljus med stegvis ändring från max exp.kompensation ned till min. Kolla sen i lugn och ro i datorn via exif så ser du och kan dra egna slutsatser. Tas lite olika motiv sen på samma grundliga sätt. Så sitter det för livet.

Sen kan du kolla mot histogram och se att du ligger hyggligt rätt och finslipa för varje motiv har sin charm att övervinna. Det är kul för med koll kan du alltid välja vad en viss yta ska bli. Vitt kan bli svart om du vill eller vice versa.

Över exponerat!

Nästan alltid när jag tar bilder med min Canon EOS 350D så blir bilderna över exponerade. Är det någon så känner igen sig eller har tips på hur jag kan undvika det?

Det är inte säkert att det går att unvika. När kontrasterna i motivet är förstora kommer vissa delar att bli överexponerade.

Ett bildexempel på en typisk överexponerad bild kan hjälpa upp problemlösningen.

Jag försöker att få det som är viktigt i bilden rätt exponerat och med rätt exponerat menar jag att det ska bli exponerat så som jag önskar.

Ett tips är att exponeringskompensera med minus 1/3 så minskar risken för överexponering.

Det enklaste och kanske det bästa exponeringshjälpmedlet i din kamera är högdagerblinket. Slår du på den funktionen så blinkar de delar av bilden som är för ljusa för att komma med.

Optimal exponering (i de flesta fall) är precis så rikligt att högdagrarna inte blinkar.

Små eller oviktiga högdagrar som får bli pappersvita får naturligtvis blinka.

Om motivet har hög kontrast som t ex ett motiv med både skugga och solbelysta områden så kan inte sensorn fånga hela omfånget. Då måste du bestämma vad som är viktigt, och om det är i skuggorna så kanske du måste acceptera en del pappersvita områden.

Men grundregeln vid digital exponering är att kräma på så rikligt som möjligt, men inte så mycket att högdagrarna bränns ut. Då får du ut mesta möjliga information och minsta möjliga brus.

(jag slog ihop dubbelpostningarna)

Har samma problem och använder expoenringskompensation på + 2/3 steg. Fast man kan inte göra det urskillningslöst för då blir vissa bilder för mörka.

Vill man vara säker på optimal exponering måste man titta på histogrammet och eventuellt kompensera innan man tar bilden "skarpt" (om det nu finns tid till det).

Om man plåtar i RAW finns det dessutom vissa möjligheter att laborera med exponeringen vid konverteringen.

Men, som Roland säger, alla motiv går helt enkelt inte att klämma in i exponeringsomfånget.

Hälsn.
F.

Jag känner igen mig Elias, särskilt på kittobjektivet. På macro 60 mm har jag inte några problem. Automatiken är förhållandevis bra endå och räcker att använda när man inte hinner ställa in värdena i M

Jag kan ju ha fattat fel, som jag förstod det tar Elias bilder i P läget eller i det helautomatiska(vad det nu kallas) eftersom hans bilder alltid blir överexponerade? I M läget väljer man ju själv hur de ska exponeras, givetvis med hjälp av ljusmätaren.

Tack för alla tips. Det stämmer att jag kör med kit objektivet och oftast på P läget, på det helautomatiska blir det ännu oftare överexponerat. Är det så att hur exponeringen blir beror till viss del på objektivet?

UTU Foto skrev:
Tack för alla tips. Det stämmer att jag kör med kit objektivet och oftast på P läget, på det helautomatiska blir det ännu oftare överexponerat. Är det så att hur exponeringen blir beror till viss del på objektivet?

Nja, men du får ju med ett större område på en vidare vinkel. Vilket leder till att sannolikheten för att bildens mörkaste respektive ljusaste parti ska skilja sig åt ökar, jämfört med om du använder dig av ett objektiv med snävare vinkel.

Läs denna artikel om ljusmätning om du inte redan gjort det

http://www.fotosidan.se/doc.htm/3689/'

mvh

//M

F.G. skrev:
Jag kan ju ha fattat fel, som jag förstod det tar Elias bilder i P läget eller i det helautomatiska(vad det nu kallas) eftersom hans bilder alltid blir överexponerade? I M läget väljer man ju själv hur de ska exponeras, givetvis med hjälp av ljusmätaren.
Oavsett om du använder P eller M så är det samma ljusmätare och den ger inte olika värden beroende på program.

Jag använder normalt P och ratten för att styra mot en större eller mindre bländare. Ibland använder jag också låsknappen för exponeringen för att vara säkrare på exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar