Jag har aldrig köpt nån kamera från HK, men väl andra grejer och det har ALLTID haft rätt summa skrivet.
Jag får mycket sällan rätt summa skriven, inte heller mina kompisar. Handlar du mycket på Ebay? Dock så fick jag faktiskt en tröja för 39$ med rätt siffror skrivna från Hong Kong ganska nyligen, och förvånad blev jag. Annat var det med motljuskydden som hade "Value: 1€".
Det är alltid originalfakturan ifrån det exporterade bolaget som är underlag för en exportdeklaration, inte något postkontor eller transportör, vilket ger mig en idé:
Om Supernice USA(Netmistic) köper varor av Netmistic i HK för dom priser som står på fraktsedeln, dvs dom där $ 25.00 och tar förlusten av detta i på Netmistic HK, dessutom köper dom transporten av godset ifrån HK, så har dom bara intäkter I USA och stora förluster i HK, skickar koncernbidrag till HK för att täcka förlusterna och har kommit undan importavgifterna.
Lagligen borde dom i denna tredjepartshandel bytt ut fakturan ifrån försäljningen till slutkund för att tulla in den rätt, men det kan ju gå fel, eller man kan "glömma" bort det..
Så är det, det var bara ett skämt där vi drev med att det så ofta står 5$ på paketet, oavsett värde.
Jag tror inte att scenariot du beskrev är fallet här.
1. Supernice är baserat i Sverige och bedriver handel på Tradera.
2. Bakom Supernice ligger ett flummigt företag vid namn NETMISTIC UNIVERSE LLC baserat i USA, på en adress som kan likställas med fejkad.
3. Domänen för NETMISTIC ligger på ett Savkas(.)Com som ligger på ett företag på Väddö, Stockholm.
4. Savkas ligger i sin tur på elvahost(.)com, även det i Stockholm och som köpt sitt domnamn i Sverige.
5. Elvahost får sitt internet från Cypoint Hosting AB, verar vara ett seriöst stort företag.
Jag tycker allt detta pekar på att någon sitter i Sverige och försöker verka "amerikansk", även språkanvändning tyder på detta.
Nu börjar det komma negativa omdöme för icke levererade varor på Supernice
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3287565
Inga svar heller från Supernice.
/chi
Svar finns nu: "*t happens. Varför inte kontakta oss så att vi återbetalar dig istället?"
Om det är något amerikanska företag generellt sätt är noggranna med så är det sitt språkbruk. Jag har fått flertal varningar på nordamerikanska forum mm pga av att jag använt använt mig av ett svenskt språkbruk, då man här inte tar lika hårt på svordomar. Frasen "*t happens" passerar den gränsen med råge trots att man censurerar.