** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
om man skall se det ur ett annat perspektiv så är det faktum att det är en auktion och efterfrågan styr vad priset blir utan ett reservationspris. Det kunde lika väl blivit så att om fler var intresserade så hamnar priset över vad inköpspriset är på kameran. Dock har man satt det ur spel genom att auktionera ut väldigt mycket prylar vid ett och samma tillfälle till utropspriset 1 krona.

Finns det inte ett reservationspris (minimi) på Tradera?

japp faktum kvarstår att ingen egentligen har några bevis för något..

Nej iof inte men utöver alla varningssignaler som nämnts så det faktum att företaget skickar mail genom en anonymitetstjänst säger väl allt? Det används väl bara för att det skall vara omöjligt att spåra vem som står bakom. Hur säkert är det att handla med ett sådant företag Tradera?

nä jag håller naturligtvis med på alla plan men jag kan nog i te gå ut och säga att det är en bluff ännu för jag vet inte, trots att jag "vet"

Nej iof inte men utöver alla varningssignaler som nämnts så det faktum att företaget skickar mail genom en anonymitetstjänst säger väl allt? Det används väl bara för att det skall vara omöjligt att spåra vem som står bakom. Hur säkert är det att handla med ett sådant företag Tradera?

Att använda en anynymiseringstjänst gör man enbart då man är mån om att ingen ska kunna spåra vem som skickat mailen. Det är fortfarande inget bevis som sagt men med denna kunskap borde man verkligen ifrågasätta om man vill göra affärer med denna entiteten.

Att använda en anynymiseringstjänst gör man enbart då man är mån om att ingen ska kunna spåra vem som skickat mailen. Det är fortfarande inget bevis som sagt men med denna kunskap borde man verkligen ifrågasätta om man vill göra affärer med denna entiteten.

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade inte att det var ett bevis men att det definitivt är någon jag skulle undvika att göra affär med. För min del räcker det faktum att säljaren inte vill kunna spåras för att jag skall undvika det.

Autobud? Hur fungerar det?

Autobud använder jag nästan alltid när jag köper nåt på Tradera.

Det betyder att jag sätter ett maxbud (som inte syns) och sen höjs mitt bud automatiskt (Tradera)hela tiden om någon budar över- enda tills jag nått mitt maxbud. Jag kan också höja mitt autobud under budandet. Bra funktion, man behöver alltså inte sitta och stirra på budgivningen
utan det sköts automatiskt av Tradera.

/chi

Autobud använder jag nästan alltid när jag köper nåt på Tradera.

Det betyder att jag sätter ett maxbud (som inte syns) och sen höjs mitt bud automatiskt (Tradera)hela tiden om någon budar över- enda tills jag nått mitt maxbud. Jag kan också höja mitt autobud under budandet. Bra funktion, man behöver alltså inte sitta och stirra på budgivningen
utan det sköts automatiskt av Tradera.

/chi

Ok, det har jag använt - samma som maxbud?

Hitta inte på. Åtminstone som privatperson kan man välja om man vill ha lägsta reservationspris som då är högre än öppingspriset. Då blir det ingen affär om inte reservationspriset inte nås. Eller så sätter man det utgångspris som känner är lägsta accepterbara och struntar i reservationspriset. Köpnu har jag aldrig använt så det vet jag inte exakt hur det fungerar, men det borde också vara ett av valalterntiven.

Som budare kanske man tycker det är jobbigt att bevaka auktionen och höja budet allteftersom priset stiger. Så budar man ett högt pris direkt, och då höjer autobudaren priset med en krona eller tia när man blir överbjuden tills dess att det pris man budat tagit slut eller motparten tröttnar. Är utgångsbudet 1 krona kan man ju gissa att det inte stannar där och är man beredd att betala 100 så budar man 100. Är ingen annan intresserad blir det 1 krona i alla fall.

Hur som helst, även jag tycker denna säljare ser mycket skum ut och när det är så enorma volymer skulle jag inte bli överaskad om vi snackar miljonerkupp här, ett upplägg av organiserad brottslighet med smarta huvuden. Då finns det resurser med investerare. När saken är klar kommer vi läsa om saken i kvällstidningarna. När jag i höstas läste Svensk maffia - del två, beskrevs ett par smarta upplägg riktade mot investerings-sugna rika. Då var det just anomyma epostadresser och fake-adresser som var ledtråden att det inte stod rätt till, men lockelsen att göra en slant hos de investeringssugna gjorde att man sänkte garden för ett upplägg som såg väldigt bra ut. Vad det här är, vete tusan, men ni som redan skrivit i tråden kommer säkert säga, vad var det vi sa.

Maxbud heter det på tradera och det är alltså samma.

Ja man kan sätta reservationspris och detta är "hemligt" men det står när det inte är uppnått.

Köp nu så sätter säljaren ett pris och så länge det inte finns något bud så kan man köpa det till detta pris.

Ett maxbud implicerar autobud (eller tvärtom :). Dvs om man bjuder mer än minimihöjningen över aktuellt bud så blir budet bara minimihöjningen, men beloppet man angav sparas som maxbud. Autobjudningen sker sen om någon bjuder över (tills ens maxbud är uppnått).

(Det man lägger är ett bud och vad man gör då är att bjuda. Att "buda" är att skicka något med bud).

Ok, det har jag använt - samma som maxbud?
Inte alls. Ifall du använder autobud så vill du vanligen inte att automaten för din del utan begränsning ska kunna fortsätta och bjuda precis hur högt som helst, utan du bestämmer i förväg att prylen ifråga är värd max X kronor för dig. Då skriver du in X kronor som maxbud, och därmed kommer autobudgivningen att stoppa där för din del.

Edit: Medan jag skrev hann en del andra också att svara.
.

Ett maxbud implicerar autobud (eller tvärtom :). Dvs om man bjuder mer än minimihöjningen över aktuellt bud så blir budet bara minimihöjningen, men beloppet man angav sparas som maxbud. Autobjudningen sker sen om någon bjuder över (tills ens maxbud är uppnått).

(Det man lägger är ett bud och vad man gör då är att bjuda. Att "buda" är att skicka något med bud).

Ursäkta att jag glömde ett "j"..och att jag glömmer vissa bokstäver, eller skriver fel.
Åldern börjar ta ut sin rätt.

/chi

Det bästa är väl att vänta in p_stman som varit testkanin i denna fråga får se om han får nåt. Får han det så är det ju ingen garanti iaf egentligen :D

hej! erbjuds du att betala med paypal? har du tidigare handlat på tradera?

Infon är densamma! Auktioner över 2000:- vill de helst få inbetalda via bankkonto. Har varit sugen på en D7000 under en längre tid och är helt ny användare av tradera. Ifall det är en bluff är jag nog ideal- målgruppen för att blåsa, En fattig student som vill ta sitt foto till nästa nivå! Då blir det ganska svårt att motstå deras priser. Finns det något sätt jag kan betala säkert? Ligger pengarna frusna tills jag får varan levererad om jag änvänder mig av pay-pal? De verkar ju ganska resonliga så man kan säkert komma fram till en kompromiss.

canon eller nikon

Det är en minst sagt obehaglig men spännande läsning som bjuds på i forumet. Jag hittade tråden då jag efter vunnen auktion (liksom många andra här) kände att allt inte stod helt rätt till. Jag har precis som tidigare "vinnare" fått ett mejl där jag ombeds skicka in pengarna på ett swedbank-konto och därefter skall min order behandlas.... känner mig ytterst tveksam efter att plöjt igenom tråden här och hela dealen känns verkligen för bra för att vara sann.

/B

Smått komiskt blir det när en av dem som bjöd i din auktion hade högsta bud på (vann) en Canon D60 för en vecka sedan! Både och är bäst.......

Smått komiskt blir det när en av dem som bjöd i din auktion hade högsta bud på (vann) en Canon D60 för en vecka sedan! Både och är bäst.......

Det är nog inte helt omöjligt att vissa ( med tanke på priserna) ser det som en chans att klippa billiga kameror och sedan sälja vidare och göra en vinnst där... Eller så är det en bullvan, eller ett rent sammanträffande såklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar