Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med men det är inte omöjligt att du kommer att få det du har betalat för eftersom det är ett lägre belopp jämfört med de andra varorna som D800, D600 osv. Det kan löna sig för dem med några goda omdömen för att sedan kunna lura på större belopp alternativt kvantitet. Men det är oavsett tråkigt för alla som ev blir drabbade. Tycker det är konstigt att du inte fick använda paypal. Var det din första auktion på tradera?

Min första på tradera, ja.. min 200 - 250 totalt världen runt på dom flesta auktionssidorna utan att blivit lurad nån gång..

känns kanon att bli lurad FÖRSTA gången på tradera.. :)
 
Det finns en massa varningssignaler:
1 Ingen adress
2 Ingen hemsida
3 Inga namn
4 Inget organisationsnummer
5 "Huvudägare" eller vad man ska kalla det för som har en minst sagt flummig hemsida
6 Huvudägare som har fejkadress
7 Massor med nya produkter
8 Nästan inga omdömen
9 Garantier otydligt

Ska bli spännande att se hur det går.

kan fylla på med några till men det behövs inte
 
Det finns en massa varningssignaler:
1 Ingen adress
2 Ingen hemsida
3 Inga namn
4 Inget organisationsnummer
5 "Huvudägare" eller vad man ska kalla det för som har en minst sagt flummig hemsida
6 Huvudägare som har fejkadress
7 Massor med nya produkter
8 Nästan inga omdömen
9 Garantier otydligt

Ska bli spännande att se hur det går.

Jag funderar på om det kan finnas andra anledningar till detta än att de vill lura traderare? Som att undvika skatt, tull och andra avgifter, ev tvätta pengar, kopior etc. Att garantierna är otydliga kanske bara är oseriös reklam. I Sverige har man reklamationsrätt i 3 år om detta även gäller vid köp från USA vet jag inte.
 
I Sverige har man reklamationsrätt i 3 år om detta även gäller vid köp från USA vet jag inte.

Distans- och hemförsäljningslagen gäller företag som riktar sig till den svenska marknaden. Exempelvis Pixmania som är en fransk online affär men har en svensk webbsida och svensk support (tror jag de har iaf).

Ovanstående har jag läst på allvetande internet så ta inte det för sanning.


1 januari skapades denna tråd. Den 3:e mailade jag första gången till Tradera och fick svar samma dag...
"Vi ser mycket allvarligt på bedrägerier och jag kommer att be säkerhetsavdelningen att granska detta närmare.
Jag är mycket tacksam för att du informerade oss om detta.
"

Eftersom auktionerna fortsatte så antar jag att "säkerhetsavdelningen" gjorde en koll och tyckte allt såg bra ut. :-O


Att Tradera underlåter att agera på uppenbara bedrägerier trots många och tidiga påstötningar från olika håll är kontraproduktivt och sänker bara folks förtroende för handel på Internet.
Tradera kan med enkla medel göra det mycket svårare för bedragare men väljer att strunta i det.
Enda anledningen till det, som jag kan se det, är att de tjänar pengar även på dessa auktioner med ingen som helst risk för förlust.
Därför kommer jag kontakta media med den info som jag har för att se om de har intresse i att syna Traderas agerande.
Hoppas att ni isf kan bidra.
 
Kollar lite statistik apropå lämnade omdömen.

Av 137 avslutade auktioner har endast 9 stycken lämnat omdömen. Jag räknade bort de 7 första auktionerna där samtliga köpare utom 2 lämnade omdömen.
Jag har aldrig handlat på Tradera men känns lite fattigt.

Summan av de 137 auktionerna uppgår till 991 134:-.

Med de 75 pågående auktioner spräcker hen miljonen.
Bra lön för sammanlagt två månaders arbete (förberedelser och auktioner).
 
Några verkar ha fått de lite dyrare grejorna men det kanske är en investering. Satsa 50 000 eller 100 000 kr och få tillbaka 900 000 kr. Kan vara stöldgods kanske också och då blir ju utdelningen bättre.
 
Kollar lite statistik apropå lämnade omdömen.

Av 137 avslutade auktioner har endast 9 stycken lämnat omdömen. Jag räknade bort de 7 första auktionerna där samtliga köpare utom 2 lämnade omdömen.
Jag har aldrig handlat på Tradera men känns lite fattigt.

Summan av de 137 auktionerna uppgår till 991 134:-.

Med de 75 pågående auktioner spräcker hen miljonen.
Bra lön för sammanlagt två månaders arbete (förberedelser och auktioner).

hur fick du fram dessa siffrorna?
 
Distans- och hemförsäljningslagen gäller företag som riktar sig till den svenska marknaden. Exempelvis Pixmania som är en fransk online affär men har en svensk webbsida och svensk support (tror jag de har iaf).

Ovanstående har jag läst på allvetande internet så ta inte det för sanning.


1 januari skapades denna tråd. Den 3:e mailade jag första gången till Tradera och fick svar samma dag...
"Vi ser mycket allvarligt på bedrägerier och jag kommer att be säkerhetsavdelningen att granska detta närmare.
Jag är mycket tacksam för att du informerade oss om detta.
"

Eftersom auktionerna fortsatte så antar jag att "säkerhetsavdelningen" gjorde en koll och tyckte allt såg bra ut. :-O


Att Tradera underlåter att agera på uppenbara bedrägerier trots många och tidiga påstötningar från olika håll är kontraproduktivt och sänker bara folks förtroende för handel på Internet.
Tradera kan med enkla medel göra det mycket svårare för bedragare men väljer att strunta i det.
Enda anledningen till det, som jag kan se det, är att de tjänar pengar även på dessa auktioner med ingen som helst risk för förlust.
Därför kommer jag kontakta media med den info som jag har för att se om de har intresse i att syna Traderas agerande.
Hoppas att ni isf kan bidra.
Jag skulle gärna se att de satte in begränsade antal auktioner eller liknande vid tillfällen likt detta, Är det en seriös säljare kommer den fortsätta oavsett medan en bedragare kan få för lite lön för mödan. Hugger man av den formel eventuella bedragare följer så minskas lönsamheten rejält för bedragare. Att visa organisationsnumret för företag borde vara obligatoriskt.
 
nån som slängt upp nått om detta på traderas facebook sida? finns inget som är så kraftfullt som att slänga ut saker i offentligheten?
 
nån som slängt upp nått om detta på traderas facebook sida? finns inget som är så kraftfullt som att slänga ut saker i offentligheten?

Jag har inte varit med i någon auktion så från min sida sett så är det än så länge kraftfulla indicier. Då avvaktar jag med att kontakt media eller skriva på Facebook.
Men när det uppdagas att det är ett bedrägeri så...! :)
Fast jag släpper inte hoppet. Hoppas det är DHL som krånglar.
 
Jag skulle gärna se att de satte in begränsade antal auktioner eller liknande vid tillfällen likt detta, Är det en seriös säljare kommer den fortsätta oavsett medan en bedragare kan få för lite lön för mödan. Hugger man av den formel eventuella bedragare följer så minskas lönsamheten rejält för bedragare. Att visa organisationsnumret för företag borde vara obligatoriskt.

Precis den typen av åtgärder som de med enkelhet skulle kunna införa för att bibehålla eller till och med öka förtroendet för internet handel i allmänhet men deras tjänst i synnerhet.
 
Problemet verkar ju vara att Tradera litar stenhårt på den som uppger sig vara ett företag. Om du försöker sälja en systemkamera som privatperson gäller följande regler:


- Endast auktionsformatet tillgängligt ("köp nu" ej möjlig)
- PayPal måste erbjudas
- Max tre (3) samtidigt pågående auktioner i kategorin inom en 30-dagarsperiod


Supernice bryter ju med råge mot alla dessa regler, så jag antar att de inte gäller för dem. Det är väldigt, väldigt konstigt tänkt av Tradera...
 
Jag har nu skrivit följande inlägg på Traderas Facebook-sida:

"VARNING för Supernice.info!! Detta är en (eller flera) skojare som har företagskonto på Tradera och säljer kamerautrusting lång under marknadspris. Dom har på mindre än en månad sålt för 991.134,-, och ingen av köparna har ännu fått sina varor.

Supernice.info är registrerat på en fejkadress i USA, svarar inte i telefon och har ett Swedbank-konto som dom vill att man betalar till om varans pris övergår 2000,-.
Läs gärna mer här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149903

Tradera gör inget åt detta trots det uppenbara bedrägeriet."
 
Problemet verkar ju vara att Tradera litar stenhårt på den som uppger sig vara ett företag. Om du försöker sälja en systemkamera som privatperson gäller följande regler:


- Endast auktionsformatet tillgängligt ("köp nu" ej möjlig)
- PayPal måste erbjudas
- Max tre (3) samtidigt pågående auktioner i kategorin inom en 30-dagarsperiod

Det måste vara ganska nya regler. Jag har köpt flera systemkameror på Tradera där enda betalningssättet var överföring till bankkonto.

Eller kanske framtida regler? Här har vi ett antal systemkameror som säljs av privatpersoner där säljaren inte erbjuder betalning via Paypal:

 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.