Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det gick en dokumentär på teve för nått halvår sen om pirattillverkning. Då var det pirattillverkade bildelar, telefoner och kameror/optik, medicin, bekämpningsmedel, cigaretter. Vad det gällde bildelar var inte alternativdelar på biltema utan till synes originaldelar hos återförsäljaren med alla klistermärken, holgram och allt som såldes som original hos märkesverkstaden (i tron att det var original). Och på sätt är det sant att det inte är frågan om t-shirts och sockor utan bra mer komplicerad tillverkning.
Programmet sa att piratförsäljning är mer lönsamt än knarkhandeln och som slutkund är det otroligt svårt att avgöra om det är pirat bara genom att klämma på grejorna. Pirat-grejor är ju faktiskt en möjlighet och då är det kriminellt i alla fall även om det levereras saker.

Känns inte som denna tråden bör handla om piratkopiering då det troligtvis inte kommer vara fallet. tror inte att folk kommer få en D800 eller 5d MkIII i handen som är piratkopior.
Det är i så fall första gången jag läser om piratkopierade top of the line kameror och objektiv, där de som mottager dessa inte kan urskilja de från orginal.
 
Känns inte som denna tråden bör handla om piratkopiering då det troligtvis inte kommer vara fallet. tror inte att folk kommer få en D800 eller 5d MkIII i handen som är piratkopior.
Du har nog rätt. Det är betydligt troligare att det som kommer att hända är det som skrivits om från början i tråden: Ponzi eller vad det heter när man till att börja med skickar ut varor och så efter ett tag upphör.
Något amerikanskt är det i vart fall inte i detta "företag". Dålig engelska betyder i sig inte automatiskt att det inte är amerikanskt då många näringsidkare där inte pratar engelska i vardagslag. Den fejkade adressen däremot...
Det kanske är så att man ska vara snabb och handla medan de fortfarande skickar ut varorna! ;)
 
"Det kanske är så att man ska vara snabb och handla medan de fortfarande skickar ut varorna! ;) "

Det är nog i så fall precis de dom vill.
 
Om Swedbank bara hade tillåtitt att man verifierat kontoinnehavaren på deras konton så hade sånt här kunnat undvikas betydligt fler gånger än nu...! :mad:

Jag har flertalet gånger ringt till banken för att verifiera att det är säljaren som står på kontot. Det är bara att förklara vad saken gäller och snällt be dem säga till om namnet på personen inte stämmer med kontoinnehavarens. Jag har aldrig haft problem med det varken till konton hos Sparbanken (swedbank) eller till nordea.

/Jimmi
 
Känns inte som denna tråden bör handla om piratkopiering då det troligtvis inte kommer vara fallet. tror inte att folk kommer få en D800 eller 5d MkIII i handen som är piratkopior.
Det är i så fall första gången jag läser om piratkopierade top of the line kameror och objektiv, där de som mottager dessa inte kan urskilja de från orginal.

Kan vara så. Jag har inte en aning men programmet såg övertygande ut. Då får det spåret bero.
 
Nu måste jag faktiskt meddela er om att jag har mottagit ett kolli nr på min produkt.
nu hoppas jag bara att det är ett objektiv i paketet men det misstror jag faktiskt inte för tillfället.

pårningshistorik
2013-01-15 02:09 CHEK LAP KOK 300, HK In transit
2013-01-14 23:55 TSUEN WAN 230, HK Left FedEx origin facility
2013-01-14 22:27 Shipment information sent to FedEx
2013-01-14 21:51 TSUEN WAN 230, HK Picked up

verkar som det skickas från Hong kong va??

idag är det den 15/1 och jag betalade den 4/1, dom tog emot mina pengar den 7/1 (inte den 6 som jag skrev tidigare, en typo av mig)

jag håller tummarna, båda två stenhårt.

MEN jag är fortfarande inte helt 100 på detta företag då jag lyckades luska fram att en del av produkterna har sålts till LÄGRE än vad grossisterna betalar i INKÖP.. tycker det säger en del. men jag har faktiskt begärt ett tillbakadragande av mitt omdömme på tradera då det inte återspeglar det som nu har skett i ärendet.
Nackdelen med ett tillbakadragande är att jag kan inte lämna ett nytt omdömme.

Kommer varan från ett land utanför EU ska du betala 25% moms på varans värde. Sen är det så att små paket ofta slinker igenom tullen och att man kan slippa betala på så sätt, men det är långt från säkert. För kameraobjektiv tillkommer dessutom 6,7 % i tullavgift medans kamerahus inte kostar någon tull. Info.
 
jodå jag vet vilka regler som gäller, det intressanta är att Supernice skriver i deras villkor att TULL OCH MOMS KOSTNAD INGÅR.

bara det är skumt för det är ALLTID köparen som blir belastad med kostnad för tull och moms.
vi får se..
 
jodå jag vet vilka regler som gäller, det intressanta är att Supernice skriver i deras villkor att TULL OCH MOMS KOSTNAD INGÅR.

Hajade också till på detta! Hur löser de den biten tro? Om de gör en seriös deklaration av varans värde blir det ju en hel del i moms, oavsett om tull tillkommer eller inte. Om deklarationen inte är korrekt (alltså ett lågt värde satt) är man ju inet värst seriös.
Om moms "ingår" måste de ju vara momsredovisnade. Eller...?
 
Hajade också till på detta! Hur löser de den biten tro? Om de gör en seriös deklaration av varans värde blir det ju en hel del i moms, oavsett om tull tillkommer eller inte. Om deklarationen inte är korrekt (alltså ett lågt värde satt) är man ju inet värst seriös.
Om moms "ingår" måste de ju vara momsredovisnade. Eller...?

Moms från Hong Kong (0%) ingår i priset ha ha ha
 
Efter bristfällig kommunikation med "företaget" och en oerhört dålig magkänsla har jag nu bestämt mig för att strunta i affären. känns helt enkelt inte värt det, det skulle kunna vara hur bra som helst, men också riktigt, riktigt dåligt. Hoppas det löser sig för er som beställt prylar och det hade ju inte varit helt fel om det visar sig att det är helt legitimt! med tanke på priserna. jag vill bara inte riskera mina pengar för det. Vill bara tacka er som varit aktiva här redan från början, utan er hade jag kanske gjort något dumt (eller mitt livs affär *host* *host*) det märks att internethandeln fortfarande är långt ifrån perfekt, men hade bestämmande personer bara läst denna tråden hade vi varit en bra bit närmare säker långdistanshandel.

/Benji
 
Om Swedbank bara hade tillåtitt att man verifierat kontoinnehavaren på deras konton så hade sånt här kunnat undvikas betydligt fler gånger än nu...! :mad:

Jepp; väldigt många nätbedrägerier skulle kunna undvikas om svenska banker bara ville ta ansvar. I många andra mindre bedrägerier än detta men ändå hyggligt stora borde bankerna reagera då privatpersoner på kort tid får mängder av insättningar från andra privatpersoner.

Det är tex inte rimligt att någon på kort tid säljer flera hundra prylar för 2-5000 kr styck utan att nått är galet. Antingen är det bedrägeri eller skattebrott då sådana mängder av försäljning inte borde kunna göras utan att ett företag är registrerat.

Men sånt sker hela tiden och bankerna verkar inte bry sig.
 
Är det för bra för att vara sant så är det inte sant.

Stackars människor som lagt ut pengar, några får säkert sina grejer för att hålla igång scammen.
Resten får lära sig en läxa.
 
Får nog bli till en lagändring då eftersom banksekretessen inte medger att man lämnar ut uppgifter till höger och vänster hur gott syftet än är.

Om man ser till Tradera så skulle de med enkla medel som inte behöver bli dyrt göra det mycket svårare för elakingar.
 
Får nog bli till en lagändring då eftersom banksekretessen inte medger att man lämnar ut uppgifter till höger och vänster hur gott syftet än är.

Behövs inte någon lagändring. Jag skulle vara nöjd bara bankerna bara reagerade på märkliga transaktioner till vissa konton. Som tex när en privatperson får mängder med insättningar från andra privatpersoner. Det skulle kunna stoppa en hel del bedrägerier.

Bedragare blåser inte en eller två, dom säljer samma pryl till massor av folk och det kan bankerna se direkt, men skiter helt i.

Bankerna har ju dessutom fungerande larmsystem. När jag köpte en TV med kort på Internet en lördagskväll så ringde dom och kolla om det var jag. När min polares kort plötsligt drogs i USA ringde dom och kollade om han var där, det var han inte. Varför inte lägga en spärr på andra märkliga och kända möjliga bedrägerier?

Bankerna är definitivt en aktör i bedrägeribranschen som kan dra åt snaran och försvåra för tjyvarna!
 
Jag har flertalet gånger ringt till banken för att verifiera att det är säljaren som står på kontot. Det är bara att förklara vad saken gäller och snällt be dem säga till om namnet på personen inte stämmer med kontoinnehavarens. Jag har aldrig haft problem med det varken till konton hos Sparbanken (swedbank) eller till nordea.

/Jimmi

Kan säkert hjälpa i vissa fall men dock inte alla. Finns bedragare som helt kallt gör det i eget namn och tar konsekvenserna.

Min aningslöse son "köpte" tillsammans med cirka 200 andra en telefon på Blocket. Ägaren var den hon utgav sig för och det var hennes konto och adress och allt annat. Men likväl fanns ingen telefon och stålarna var borta.

Hon fick sedermera 8 månader men säkerligen också en halv mille i kontanter på kuppen. Kronofogden jagar fortfarande henne efter två år men....

När hon fick krypa in i fängelse var det dessutom andra gången hon enligt rättsväsendet gjort samma sak.
 
Behövs inte någon lagändring. Jag skulle vara nöjd bara bankerna bara reagerade på märkliga transaktioner till vissa konton. Som tex när en privatperson får mängder med insättningar från andra privatpersoner. Det skulle kunna stoppa en hel del bedrägerier.

Bedragare blåser inte en eller två, dom säljer samma pryl till massor av folk och det kan bankerna se direkt, men skiter helt i.

Bankerna har ju dessutom fungerande larmsystem. När jag köpte en TV med kort på Internet en lördagskväll så ringde dom och kolla om det var jag. När min polares kort plötsligt drogs i USA ringde dom och kollade om han var där, det var han inte. Varför inte lägga en spärr på andra märkliga och kända möjliga bedrägerier?

Bankerna är definitivt en aktör i bedrägeribranschen som kan dra åt snaran och försvåra för tjyvarna!

Jo, där håller jag med dig och tycker också det är skumt att alla transaktioner i frågan inte utlöser ngn form av larm.

Det jag däremot vände mig mot var ditt tyckande om att bankerna inte sköter sig eftersom de inte lämnar ut uppgifter till kreti och pleti. Det är det jag menade skulle kräva en lagändring.
 
Om man ser till Tradera så skulle de med enkla medel som inte behöver bli dyrt göra det mycket svårare för elakingar.
T ex lämna ut Org.nummer.
Min bror pratade om att det kan vara fråga om att det som säljs kan vara så kallade "refusbished" som antingen är menade för marknaden eller inte.
 
Jo, där håller jag med dig och tycker också det är skumt att alla transaktioner i frågan inte utlöser ngn form av larm.

Det jag däremot vände mig mot var ditt tyckande om att bankerna inte sköter sig eftersom de inte lämnar ut uppgifter till kreti och pleti. Det är det jag menade skulle kräva en lagändring.

Men jag har inte på nått sätt påpekat att bankerna ska utlämna uppgifter till kreti och pleti, bara ta sitt ansvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.