ANNONS
Annons

Sugen på en mellanring.

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har funderat ett tag på att skaffa en mellanring men vart fundersam när det står så här i Canon one broschyren förlängningsrörET INTE FÅR ANVÄNDAS MED VISSA OBJEKTIV.

"Förlängningsröret EF 12 II får inte användas med följande objektiv med vidvinkel: EF 16-35 mm f/2,8L II USM,
EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM."

"Förlängningsröret EF 25 II får inte användas med följande objektiv med vidvinkel: EF 16-35 mm f/2,8L II USM,
EF 17-40 mm f/4L USM, EF 20-35 mm f/3,5-4,5 USM, EF 24-70 mm f/2,8L USM, EF 24-105 mm f/4L IS USM,
EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM, EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, EF-S 18-55 mm
f/3,5-5,6 II, och rekommenderas inte för följande objektiv nära närgränsen: EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM,
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM."

Vad menas med får inte användas?

en gissning är att du flyttar närgränsen så den ligger inne i objektivet. du kan skada frontlinsen om du försöker komma "tillräckligt" nära.

fast det finns säkert någon här som kan förklara detta mer korrekt och mer försåligt.

//Jan

Enligt canons lins broshyyr:

En mellanring har inga linser utan
förlänger utdraget mellan objektivet och
kameran. Objektivets avståndsområde
flyttas då närmare objektivet så att du
kan fotografera mindre delar av motivet.
Effekten blir starkare med längre
mellanring och kortare brännvidd. (Vissa
vidvinkelobjektiv kan inte användas,
eftersom motivplanet skulle hamna
i objektivet.)

Blir det någon skillnad om man använder vidvinkel eller tele på en zoom och användande av mellanring?

Robin Gyllander skrev:
Blir det någon skillnad om man använder vidvinkel eller tele på en zoom och användande av mellanring?

Hur menar du här? Skillnaden blir ju att närgränsen är olika vid t.ex. 70mm eller 200mm. Eller jag kanske missförstår dig.

På din första fråga är det nog så som Jan och Tony svarat. Jag har testat att köra med mina Soligor mellanringar på mitt 17-40. I 17mm-läget hamnar fokus "inne i gluggen", däremot går det i 40mm-läget.

Sedan vet jag inte om du behöver satsa på Canon original, en mellanring har ju ingen optik i sig och därför borde andrapartstillverkade ringar funka lika bra. Mina Soligor funkar utmärkt i alla fall.

Arne S skrev:

På din första fråga är det nog så som Jan och Tony svarat. Jag har testat att köra med mina Soligor mellanringar på mitt 17-40. I 17mm-läget hamnar fokus "inne i gluggen", däremot går det i 40mm-läget.

Det var det jag menade.
Det är väl bara canons orginalringar som bassar ef-s gluggar?

Kortarebrännvidd ger större förstoring, ända tills man så att säga flyttar fokus in i objektivet.

Är det inte så att EF-S optiken sticker in lite i mellanringen/huset vilket kan skapa problem med vissa konvertrar och mellanringar...

atotowi skrev:
Kortarebrännvidd ger större förstoring, ända tills man så att säga flyttar fokus in i objektivet.

Är det inte så att EF-S optiken sticker in lite i mellanringen/huset vilket kan skapa problem med vissa konvertrar och mellanringar...

Men är inte mellanringar bara ett rör?
Då borde det ju kvitta om det sticker ut.

Med vidvinklar som alla som uppges i uppräkningen så är det troligen så att skärpeplanet inte hamnar på filmytan alt. sensorytan.
Det vill säga det blir oskarp bild dock inget farligt för kameran eller optiken.

Generellt använder man inte inte vidvinklar och mellan ringar av ovan nämnd orsak.
Hälsningar
Stefan

Har beställt en 50 mm 1,8 II har någon någon erfarenhet av den och mellanringar.

Robin Gyllander skrev:
Har beställt en 50 mm 1,8 II har någon någon erfarenhet av den och mellanringar.

Det funkar, men inte så bra tyvärr. Närgränsen är så pass dålig med den (utan mellanringar) så du får väldigt kort område med fokus om du använder mellanring(ar).

Hur mycket bättras avbildningskalan med försättslinser?
hittar ing kvation för detta.

Robin Gyllander skrev:
Hur mycket bättras avbildningskalan med försättslinser?
hittar ing kvation för detta.
Avbildningsskalan med försättslins och objektivet inställt på oändligt = objektivets brännvidd dividerat med försättslinsens brännvidd.

För att sedan få fram avbildningsskalan vid närgränsen så måste man ha vissa mätt som fabrikanterna sällan eller aldrig uppger, ett hyggligt bra värde brukar man dock få genom att bara lägga ihop avbildningsskalan ovan med den som objektivet har vid närgränsen utan försättslins.

Exempel:
Om du t ex använder en försättslins på +2 dioptri (d v s 1/2 meters brännvidd) får du med ett 50 mm-objektiv en avbildningsskala på 0,1 med gluggen inställd på oändligt. En 50:a brukar ligga runt 0,15 vid närgränsen så med en +2-lins får man då cirka 0,10+0,15=0,25. Med en sådan lins får du alltså ett avbildningsskaleomfång från 0,10 till 0,25 och kan därmed överbrygga gapet till den kortaste mellanringen i en sats (en 12 mm mellanring ger ju skala 0,24 med 50:an inställd på oändligt).

Ska skaffa en närbildslins till min efs 18-554 vilket dioptriertal ska man ha på linsen?

Enligt bilden saknas elektriska genomföringar. Stämmer det kan du ju inte använda dem med EF-objektiv eftersom du då inte kan ställa in bländaren. Verkar ju snurrigt att sälja ett sånt kit med bajonett för EF-objektiv i så fall. Så kolla upp det noga först.

jimh skrev:
Enligt bilden saknas elektriska genomföringar. Stämmer det kan du ju inte använda dem med EF-objektiv eftersom du då inte kan ställa in bländaren. Verkar ju snurrigt att sälja ett sånt kit med bajonett för EF-objektiv i så fall. Så kolla upp det noga först.

Men det går väl att trycka in nedbländningsknappen och sedan ta bort gluggen och det är fortfarande nedbländat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar