Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga svart/vita bilder med Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Dempadee

Medlem
Hej!
Någon som vet hur man ställer in så man inte alltid tar suddiga svartvita bilder på rörliga mål, jag har valt P och monokrom?
Har jag blixt på så blir dom för "vita" och har jag ingen blixt blir dom suddiga
Vad gör jag för fel?


Mvh
Dempadee
 
Slutartiden som använts bör du kunna se i ditt bildbehandlingsprogram. Du bör också kunna se den i kamerans display när du granskar den tagna bilden. Sannolikt visas den också i sökaren när du tar bilden.

Läs på i kamerans manual.

P-läget är inte optimalt om du vill fånga rörliga motiv. I P-läget väljer kameran en "lagom" slutartid och en "lagom" bländare. Om du t ex vill frysa rörelsen hos en springande hund så räcker inte detta. Du måste då går över i någon av de andra lägena.

Om du vill frysa en snabb rörelse vill du ha så kort tid som möjligt. Det får du om du går över i A-läget och väljer största möjliga bländare (lägsta siffran). Ta några bilder, studera vilka tider du fått och om bilderna blir skarpa. Blir det fortfarande för långa tider, höj ISO.


Alternativt kan du välja S och ställa in en kort tid, t ex 1/500. Du får då se upp så att du inte får underexponerade bilder, i så fall, höj ISO tills exponeringen blir rätt.

PS. Om du fotar i svartvitt eller färg har ingen betydelse i det här fallet.
 
Slutartiden som använts bör du kunna se i ditt bildbehandlingsprogram. Du bör också kunna se den i kamerans display när du granskar den tagna bilden. Sannolikt visas den också i sökaren när du tar bilden.

Läs på i kamerans manual.

P-läget är inte optimalt om du vill fånga rörliga motiv. I P-läget väljer kameran en "lagom" slutartid och en "lagom" bländare. Om du t ex vill frysa rörelsen hos en springande hund så räcker inte detta. Du måste då går över i någon av de andra lägena.

Om du vill frysa en snabb rörelse vill du ha så kort tid som möjligt. Det får du om du går över i A-läget och väljer största möjliga bländare (lägsta siffran). Ta några bilder, studera vilka tider du fått och om bilderna blir skarpa. Blir det fortfarande för långa tider, höj ISO.


Alternativt kan du välja S och ställa in en kort tid, t ex 1/500. Du får då se upp så att du inte får underexponerade bilder, i så fall, höj ISO tills exponeringen blir rätt.

PS. Om du fotar i svartvitt eller färg har ingen betydelse i det här fallet.

Tackar tackar!
Nu har jag lite och pyssla med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.