Annons

Studiobygge för produktfotografering - Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

JetJaguar

Medlem
Har fått i uppgift att på jobbet sätta iordning en fotostudio för produktfotografering av kläder och skor. För tillfället ser upplägget ut som följer:

*Canon G9 kamera
*Vit papp på rulle mot en vägg/golv för fotografering av kläder på skyltdocka
*Vit papp på mindre rulle mot vägg/vägghängt bord för fotografering av mindre produkter
*Kameran flyttas från stativ till dator (USB-sladd) för överföring av bilder.

Det jag först och främst vill underlätta är efterarbetet i Photoshop. Bakgrunderna blir aldrig helt vita utan måste friläggas mer eller mindre i PS.

I nuläget använder jag mig av en PortaFlash 336VM (finns en till liggandes i nåt förråd) med softbox på riktad mot vitt tak/vägg som enda belysning (förutom lysrören i taket). Vad kan förbättras här? Upplägg osv. Blixten flyttas varje gång jag fotar skor alt. kläder så fler ljudkällor hade varit att föredra. Kanske ett ljustält med nya blixtar till mindre produkter och de nuvarande blixtarna till kläder? Ena lyser upp bakgrunden och andra på plagget? Ska man ha paraply, softbox eller annat?

Förbättra kopplingen mot datorn? Går det att visa och spara bilderna direkt på datorn med Canon G9 eller är ny kamera att föredra?

Förslag på bakgrunder? Papper blir skitigt? Vinyl kanske hade vart bättre? Prisskillnad osv?

Taket och väggarna är i nuläget vitmålade så ljuset studsar runt i hela studion. Golvet är ljusgrått. Är ommålning att föredra?

Lysrören i taket? Tabort helt eller sätta in andra rör med annan temperatur. Nu är det "vanliga" lysrör.

Alla tips välkomnas. Förslag på paket osv.

/Erik
 
Är det verligen INGEN som har något att tillföra? Fick mer svar på ett macforum än här vilket verkar märkligt.
Vart är alla fotografer?
 
Hej!

Jag skulle nog satsa på mera ljus och gärna en Cubelite också. Med flera lampor/blixtar så kan du rikta en direkt mot bakgrunden och få den så vit att att du slipper frilägga det i photoshop.

Om du kollar på länken finns det flera olika paket med Cubelite och lampor.

http://www.cyberphoto.se/?http://ww...333&sortera=tillverkare&prislistan=1&onshelf=

Helst skulle jag nog föredra fast ljus istället för blixtar, för G9an har väl inget synk uttag?
 
Tack!

Var och köpte ett Cubelite2-set igår och det verkar bra. Tänkte precis som du säger rikta en (eller kanske två) mot bakgrunden för att göra den helt vit. Problemet är att jag har svårt att

G9 har, ja vad det nu heter, en hållare för blixtar så med en liten såndär adapter funkar det utmärkt.

Har också varit inne på fastljus, me jag söker något som inte är så värmeutecklande. Snubblade över nåt som hette Kühl Lite 120 som verkade bra. Finns den eller nån motsvarighet att få tag på i Sverige?

Nån som har tips för att fota t.ex. vita t-shirts eller vita skor och samtidigt göra bakgrunden så vit som möjligt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.