ANNONS
Annons

Billig men fungerande hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Två öglor i taket och ett träläkt (eller hellre ett styvare alu-rör) igenom och det funkar tillräckligt bra. Tänk bara på att om du skaffar pappersbakgrund bör den förvaras stående när den inte används för att inte det ska bli veck som syns. Kan vara svårt om du inte har högt i tak.

Problemet är att vårt tak känns lite för dåligt för att man ska våga fästa på det sättet.

Ett annat pronblem som nu dök upp är förvaringen av rullen. Jag visste inte att den ska förvaras stående :(

Rekommendationen är stående. Köper du en vit bakgrund och använder den regelbundet, då kommer du att märka att 11 meter förbrukas snart. Jag har haft en grå rulle hängandes ca 5 månader och inte sett fenoment med "veck". Tror det är lite "överdrivet" men det gäller att använda bakgrunden då och då.

Hänger du bakgrunden i taket, så är de sista metrarna svåra att använda om du fortfarande vill ha "släp" på golvet. Ibland känns det tufft att kasta 3 - 4 meter.

Jag har trasslat med olika tyger. Köpt bl.a. från Scandinavian Photo men det är ett elände och skitsvårt att få slätt. Vissa gillar att hänga bakgrunden som en veckad gardin. Hittade dock en stuvbit 150 cm bred i någon typ av polyester. Helt otroligt tyg. Skrynklar sig aldrig. Väldigt behändigt att sätta upp för porträttfotografering.

Jag har stor hjälp av alla era synpunkter kring blixyar så nu frågar jag om bakgrund oxå. Vad bör jag tänka på vid införskaffande av denna?

Min tanke är en vit pappersbakgrund på rulle. Är det vettigt? Hur bred bör man skaffa för att inte ångra sig sen?

Det finns ju en del olika sätt att hänga den på. Vad är smidigast och bäst?
Helst skulle jag ha den i taket på något sätt men tror vi har för "dåligt" tak för det. Alternativt vore det bra med någon sorts vägg fäste. Problenet är att den gärna skulle gå att dra ut ca 40 cm från väggen då Det står en gammal tung byrå på den vägg som jag ska använda mig av - för tung för att flytta direkt det ska fotograferas. Tyvärr har jag ingen annanstans att vara än denna väggen.

Annars är det väl någon sorts ställning? Som man då kan ställa framför byrån. Men hur smidigt är det att plocka fram och tillbaka?

Eftersom jag inte ville göra några permanenta fästen i tak/vägg så köpte jag ett par sådana här: http://kaffebrus.com/trippelfaste-inkl-super-clamps-481.html och fäste dem i ett par byggstöttor. Funkar alldeles utmärkt. Byggstöttor finns billigt på t.ex. Biltema eller Jula.

Bilagor

• bgrund.jpg
    bgrund.jpg
    48.1 KB · Visningar: 571
Rekommendationen är stående. Köper du en vit bakgrund och använder den regelbundet, då kommer du att märka att 11 meter förbrukas snart. Jag har haft en grå rulle hängandes ca 5 månader och inte sett fenoment med "veck". Tror det är lite "överdrivet" men det gäller att använda bakgrunden då och då.

Hänger du bakgrunden i taket, så är de sista metrarna svåra att använda om du fortfarande vill ha "släp" på golvet. Ibland känns det tufft att kasta 3 - 4 meter.

Jag har trasslat med olika tyger. Köpt bl.a. från Scandinavian Photo men det är ett elände och skitsvårt att få slätt. Vissa gillar att hänga bakgrunden som en veckad gardin. Hittade dock en stuvbit 150 cm bred i någon typ av polyester. Helt otroligt tyg. Skrynklar sig aldrig. Väldigt behändigt att sätta upp för porträttfotografering.

Ja det är ju ett bra argument mot takupphängning (för mig iaf) (+ då dessutom att vårt tak nog är för dåligt)

Jag är ute efter att ha släp på golvet...

Eftersom jag inte ville göra några permanenta fästen i tak/vägg så köpte jag ett par sådana här: http://kaffebrus.com/trippelfaste-inkl-super-clamps-481.html och fäste dem i ett par byggstöttor. Funkar alldeles utmärkt. Byggstöttor finns billigt på t.ex. Biltema eller Jula.

Det låter ju som en bra lösning. Tror dock inte det funkar med vårt tack (ganla 70-tals "plattor" som nästan verkar vara gjorda av papper). För visst är byggstöttor sådana typ stänger som man "spänner upp mellan golv och tak?

Hur bred bakgrund

Vet ännu inte riktigt hur jag ska lösa fastsättningen av rullen - men en annan fråga är ju hur bred man bör skaffa?? Jag kommer främst at fotografera barn )åtminstone inledningsvis)

Vet ännu inte riktigt hur jag ska lösa fastsättningen av rullen - men en annan fråga är ju hur bred man bör skaffa?? Jag kommer främst at fotografera barn )åtminstone inledningsvis)

Jag tror du skall köpa denna inledningsvis då för typ barnfoto.
http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-inkl-bakgrund-828.html
När du(barnen) växer ur den så kan du ju köpa en storlek större.
Dagens rullar är 2700mm långa men går att kapa med fintandad
såg även om det blir trassligt och fult.

Det låter ju som en bra lösning. Tror dock inte det funkar med vårt tack (ganla 70-tals "plattor" som nästan verkar vara gjorda av papper). För visst är byggstöttor sådana typ stänger som man "spänner upp mellan golv och tak?

Jo det är sant. Alternativet är väl en ställning typ denna: http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-172.html Nackdelen är att stativfötterna tar en del plats. Vad gäller blixtpaket tycker jag att ett paket med Visico 300LR är mycket prisvärt. Finns t.ex. här: http://www.photax.se/

Jag tror du skall köpa denna inledningsvis då för typ barnfoto.
http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-inkl-bakgrund-828.html
När du(barnen) växer ur den så kan du ju köpa en storlek större.
Dagens rullar är 2700mm långa men går att kapa med fintandad
såg även om det blir trassligt och fult.

Det där verkade ju väldigt passande faktiskt - både vad gäller pris och upphängning.

Den vita bakgrunden på bilden kan ju knappast vara den som följer med? Såg lite väl lång ut för det...

Menar du annars att det inte finns pappersrullar att köpa som är i rätt bredd för den ställningen? Och att man isf måste såga i en bredare rulle? Det är ju en liten nackdel isf...men kanske går att leva med?

Är bredden 1.5 meter tillräckligt för att man inte ska känna sig alltför begränsad (pratar fortfarande fotografering av företrädesvis barn)?

Jo det är sant. Alternativet är väl en ställning typ denna: http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-172.html Nackdelen är att stativfötterna tar en del plats. Vad gäller blixtpaket tycker jag att ett paket med Visico 300LR är mycket prisvärt. Finns t.ex. här: http://www.photax.se/

Det stativet var ju lite bredare - men blir ju då oxå dyrare (iofs inga summor som är så stora så att de avgör åt ena eller andra hållet - rulle måste ju även det mindre stativet kompleteras med antar jag).

Har man behov/glädje av den extra bredden?
(som ytterst okunnig glad amatör) :)

När det gäller blixt så verkar de du förslår iofs vara bra - men som jag förstår det på hemsidan blir det 5500 kr för ett paket och det är tyvärr mer än vad min mkt begränsade budget tillåter.

Kanske är det så att man skulle vänta lite. Spara pengar. Köäpa bra grejer.
Men jag vil ju börja nu. :) (och barnen som ska fotas blir inte mindre med tiden precis)

Det där verkade ju väldigt passande faktiskt - både vad gäller pris och upphängning.

Den vita bakgrunden på bilden kan ju knappast vara den som följer med? Såg lite väl lång ut för det...

Menar du annars att det inte finns pappersrullar att köpa som är i rätt bredd för den ställningen? Och att man isf måste såga i en bredare rulle? Det är ju en liten nackdel isf...men kanske går att leva med?

Är bredden 1.5 meter tillräckligt för att man inte ska känna sig alltför begränsad (pratar fortfarande fotografering av företrädesvis barn)?

En rulle vitt tyg med bredden 1500mm ingår i det stativet jag visade på. Det andra stativet får man köpa till en rulle papper för ca 1000:- spänn. Det står klart och tydligt på Kaffebrus sida vad som igår och inte. Det finns billigt tyg i olika färger på Jysk Bäddlager. 1500mm x 5meter kostar 75:- spänn

En rulle vitt tyg med bredden 1500mm ingår i det stativet jag visade på. Det andra stativet får man köpa till en rulle papper för ca 1000:- spänn. Det står klart och tydligt på Kaffebrus sida vad som igår och inte. Det finns billigt tyg i olika färger på Jysk Bäddlager. 1500mm x 5meter kostar 75:- spänn

För mig stod det varken klart eller tydligt. Men jag är i och för sig total nybörjare på detta.

Jag tyckte bara att 2.8 m lät ganska kort för att bli släp på golvet. Och att tyget på bilden inte ser ut att vara bara 2.8

lånar tråden lite

Jag är på jakt efter någon billig/prisvärd studiobelysning, vad är era erfarenheter?

finns det några snitsiga genvägar (detta är bara i rent hobbysyfte) som man kan bygga ihop, eller är det någon som har nå tips på butik?

\\mats

Jag är på jakt efter någon billig/prisvärd studiobelysning, vad är era erfarenheter?

finns det några snitsiga genvägar (detta är bara i rent hobbysyfte) som man kan bygga ihop, eller är det någon som har nå tips på butik?

\\mats

Gör en kravspec och sätt ihop en budget så är det mycket lättatere att hjälpa dig.
En del vill åka till jobbet i Jaguar eller Rolls Royce men vill/kan bara betala för en Folkvagn...

Gör en kravspec och sätt ihop en budget så är det mycket lättatere att hjälpa dig.
En del vill åka till jobbet i Jaguar eller Rolls Royce men vill/kan bara betala för en Folkvagn...

Problemet är väl att nybörjare inte kan få ihop en kravspec, då de inte ens vet vad de behöver.

Den insatte kanske kan få till ett "allround cheap shot alternativ" som man sedan skulle kunna diskutera utifrån. Det skall vara så billigt att man kan slänga upp det på vinden när man tröttnat utan att det grävt för djupa spår i ekonomin. För det viktiga är väl ändå att man kommer igång med något som nybörjare, än att behöva missa tillfällena bara för att man skall behöva spara ihop till überproffsgrejjorna som säkert håller resten av livet.. ;)

Problemet är väl att nybörjare inte kan få ihop en kravspec, då de inte ens vet vad de behöver.

Den insatte kanske kan få till ett "allround cheap shot alternativ" som man sedan skulle kunna diskutera utifrån. Det skall vara så billigt att man kan slänga upp det på vinden när man tröttnat utan att det grävt för djupa spår i ekonomin. För det viktiga är väl ändå att man kommer igång med något som nybörjare, än att behöva missa tillfällena bara för att man skall behöva spara ihop till überproffsgrejjorna som säkert håller resten av livet.. ;)

Det blev där jag tillslut landade efter att ha startat denna tråden.

Jag tror förvisso att man kan få bättre grejer om man plockar ihop lite själv. Säkert oxå till bra pris om man hittar begagnat osv.

Men jag saknar kunskapen (vilket kanske kan avhjälpas med hjälp av andra), men vad nästan värre är, jag "saknar" tiden. Jag vill komma igång nu. Har redan funderat på dessa inköp i ett par månader men inet kommit till skott då jag drunknar i funderingar på hur det ska bli så bra som möjligt med min lilla budget.

Så nu blir det billigt paket. Då kan jag iaf komma igång. Prova fotografera med grejerna. Lära mig vad man behöver och hur man gör. Som det verkar på svaren här i tråden så funkard dessa paket iaf att fotografera med...

Hamnar det sen på vinden är det ingen katastrof. Visar det sig att studiofotografering är min grej så får jag köpa annat sen när och om jag behöver det.

Har precis köpt ett billigt paket från cyberphoto och kan konstatera
redan efter några timmar att det kommer att funka ganska bra.
Visst, det är säkert bekvämare med ett lite dyrare kit men detta är precis vad jag behöver för att lära mig
och bestämma om och hur jag vill gå vidare

Angående bakgrund så upp till halvfigur kan man kanske klara sig med 150cm bredd,
men det känns ibland i minsta laget även där.
Provat med ett lakan och med tyg från jysk ingendera är perfekt utan det syns små veck
(men det funkar nästan om jag har långt avstånd mellan motiv och bakgrund)
, så kanske jag måste köpa en papprulle

Har precis köpt ett billigt paket från cyberphoto och kan konstatera
redan efter några timmar att det kommer att funka ganska bra.
Visst, det är säkert bekvämare med ett lite dyrare kit men detta är precis vad jag behöver för att lära mig
och bestämma om och hur jag vill gå vidare

Angående bakgrund så upp till halvfigur kan man kanske klara sig med 150cm bredd,
men det känns ibland i minsta laget även där.
Provat med ett lakan och med tyg från jysk ingendera är perfekt utan det syns små veck
(men det funkar nästan om jag har långt avstånd mellan motiv och bakgrund)
, så kanske jag måste köpa en papprulle

Om man har för litet rum i förhållande till ljusstyrka så är det svårt att få bakgrunden suddig. Det blir bättre ju större bländade man kan använda. ND-filter på objektivet eller på blixtarna är enda möjligheten om man inte kan skruva ner effekten på blixtarna. Se till att få så lite ljusspill som möjligt på bakgrunden genom att skärma av. Om du har vit bakgrund så kan du rikta blixt mot bakgrunden för att göra den riktigt ljus, då försvinner veck och skarvar. Kraven ökar alltid lavinartat i början och det är alltid bäst att sätta upp en form av "kravspec", innan man handlar eller frågar om råd.

Om man har för litet rum i förhållande till ljusstyrka så är det svårt att få bakgrunden suddig. Det blir bättre ju större bländade man kan använda. ND-filter på objektivet eller på blixtarna är enda möjligheten om man inte kan skruva ner effekten på blixtarna. Se till att få så lite ljusspill som möjligt på bakgrunden genom att skärma av. Om du har vit bakgrund så kan du rikta blixt mot bakgrunden för att göra den riktigt ljus, då försvinner veck och skarvar. Kraven ökar alltid lavinartat i början och det är alltid bäst att sätta upp en form av "kravspec", innan man handlar eller frågar om råd.

Tack för bra tips.

Det vore bra (billigare) om man kunde sy ihop 2 150cm tyg och inte ser skarven.

Rummet är 4,3 * 4,6 har bara ett mindre fönster i glasbetong som är lätt att sätta för. Mörkbruna tapeter och mörkt trätak samt halvmörk heltäckningsmatta.
Blixtarna är på120Ws och ställbar effekt.
Har provat med lite olika effekter och bländare (1.8 och upp till 8).
Bakgrunder jag använt än så länge är vit och gråvit. Ska prova med att rikta en blixt mot bakgrunden och också så småningom prova med en mörkare bakgrund.

Hur gör man när man tar en en helfigur som står på bakgrunden då blir ju bakgrunden skarp nertill om man vill ha fötterna skarpa?

Det är ju iofs inte så svårt att i efterhand gå in och med bildbehandling fixa till veck och skarvar, men vill gärna att det ska se bra ut från början.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar