Maxieboy
Aktiv medlem
Problemet är väl att nybörjare inte kan få ihop en kravspec, då de inte ens vet vad de behöver.
Den insatte kanske kan få till ett "allround cheap shot alternativ" som man sedan skulle kunna diskutera utifrån. Det skall vara så billigt att man kan slänga upp det på vinden när man tröttnat utan att det grävt för djupa spår i ekonomin. För det viktiga är väl ändå att man kommer igång med något som nybörjare, än att behöva missa tillfällena bara för att man skall behöva spara ihop till überproffsgrejjorna som säkert håller resten av livet..
KRAVSPEC.
Jag tror att "alla" har en bild klar i huvudet vad dom vill kunna göra för bilder. Annars hade man nog inte funderat på att fota eller köpa grejor för att fota.
En kravspec är ju bara att skriva ner eventuella önskemål, en önskelista helt enkelt. Det kan inte vara svårt att sätta ihop.
Kommer ni ihåg "Alice i underlandet" Man frågar:
"- Vilken väg skall jag ta?
"- Det beror på vart du vill.
"- Det är inte så viktigt"
"- Då är det inte så viktigt vilken väg du tar!"
Det är svårt att ge ett generellt råd till en nybörjare som inte vet riktigt vad dom vill. Det är vidare svårt att använda de allra billigaste utrustning som är avsedd för att fota porträttbilder med hemma att fota hela kompisgänget med ute i någon festlokal med mycket packa upp och packa ner.
Ex 1
- Jag vill kunna ta snygga porträttbilder på min flickvän i svart/vitt mot grå bakgrund. Vad behöver jag för att kunna göra det?
Ex 2
- Jag vill kunna fota min familj på fem personer i helfigur mot en enfärgad snygg bakgrund. Vad behöver jag för utrustning för att kunna göra det?
Man får försöka bestämma sig för vad man vill göra och köpa utrustning som passar ändamålet.
Ibland får man råd som inte är relevanta alls men det beror bara på olika personers referensramar.
Typexempel här på FS.
- Jag och min flickvän behöver något så att vi kan komma ut på landet(ta snygga bilder porträttbilder).
Vad skall vi köpa?
Svar 1. Köp en Fiat 500(kaffebrus 2 x 110Ws), den är lagom stor, billig i inköp och drift. Kräver bara litet garage, ger lika vacker natur ut genom fönstren. När ni vill köra längre bort så köp större bil.
Svar 2. Köp en Buss av välkänt märke(Profoto/Elinchrom 2 x 1200Ws), du vet ju aldrig när andra kompisar vill hänga med ut på landet, ni vill väl inte sitta i knäet på varandra. Om du kan planera och verkligen vill satsa på det där med landet så kan du säkert ta betalt av andra som vill åka, stora breda säten ger bättre naturupplevelse, snyggare rådjur och vackrare sjöar att passera. Sen är det ju lättare att hänga på en stor släp och andra grejor på en buss, det kan man ju inte göra på en Fiat 500.
Svar 3. Köp varsin bussbiljett(Hyr en timme i studio för att prova på) och ta en tur ut på landet innan ni handlar på er något som ni kanske inte kommer att använda så mycket. Om ni har möjlighet så häng gärna på någon annan som brukar åka ut på landet. Då får man lite inblick i vad det handla om.
Ja, för den oinvigde kan det varka som rena villervallan vad man skall satsa på.