Jarod
Aktiv medlem
www.jarod.se
Alla bilder där är tagna med Kaffebrus 110ws-blixtar. Jag tycker att dom är jättebra.
Alla bilder där är tagna med Kaffebrus 110ws-blixtar. Jag tycker att dom är jättebra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
www.jarod.se
Efterfrågan där har varit väl låg :-(
Jo några deltagare på mina ljuskurser har berättat att de haft sådana och tyckt de var OK tills de fått prova ¨riktiga ¨grejor, då har de insett skillnaden på bla en blixt som laddar på 1-2 s och en som laddar på någon tiondel mm mm.
Med studioblixtar gäller som så mycket annat att du får vad du betalar för.
www.jarod.se
Jag själv har kört med Dörrs studiopaket som är snäppet större än det du länkade till i första inlägget. Det är med två softboxar och 160W-blixtar. Jag är nybörjare när det gäller blixtljus och har en väldigt pressad ekonomi. Jag är nöjd med vad jag har fått. Jag betalade strax över två tusen för det och har fått vad jag förväntat mig. Visst är blixtarna klena och plastiga, stativen lite rackliga och tillbehören obefintliga. Men jag hade som val att inte ha några blixtar alls. Jag har kört några plåtningar med dem och de fungerar. Jag använder dem hemma i min trånga lägenhet, för privat bruk och för att lära mig ljussättning. Det beror helt och hållet på vad man vill ha och förväntar sig få.
Självklart är det bättre att lägga fem-tio gånger mer pengar på blixtarna, men då måste man försaka annat, nytt objektiv exempelvis. Tvåtusen spänn som ett första insteg i blixtarnas värld tycker jag är bra. Man lär sig laborera och leka med ljussättning. När man känner att tiden är mogen kan man slänga ut tio-femtontusen eller mer på bättre pinaler. Då har man fått valuta för de tvåtusen kronorna trots allt! De billiga, klenare, plastiga "skitblixtarna" kan man använda sedan också, tillsammans med de dyra, bättre. Säg att man kanske vill punktbelysa någonting litet i en större helhet, då kan de komma väl till pass om man inte vill slänga ut ytterliggare tiotusen på en blixt man inte utnyttjar till fullo. Eller har jag fel?
Har bara skumläst tråden så jag kan ha missat mycket.
Till Mia,
Klart att du skall köpa det dyraste som finns på maknaden för att fota dina barn. Janne vill dig bara väl så att du kan bli bättre än honom, konkurrera ut honom från maknaden. Hela vitsen med studiofoto är att det måste kosta pengar annars blir inte bilderna bra! Skall du få bra bilder med fina lovord och justa kommentarer så kan du köpa vilket märke som helst, fota och ha kul och sedan säga att du använt PRO-FOTO, BRONCOLOR eller ELINCHROM blixtar, det kommer att ge dig alla kreds du behöver i livet. INGEN kommer nämligen att kunna tala om, vad du har använt för blixtar på dina bilder!
När man en gång köpt på sig onödigt dyra blixtar så vill man ju inte att dom faller handlöst i värde bara för att tillverkarna drar till Kina, Korea eller Indien med sina fabriker. Nä, då e det bättre att försöka vilseleda andra att tro att vissa kinatillverkade grejor är sååå mycket bättre än andra. De flesta lågprisblixtarna är bra mycket bättre än sitt rykte. Det finns en uppsjö av bra och billiga ljusformare som passar alla blixtarna. De allra flesta har Bowens fäste och det finns t.o.m pirat fästen att köpa så att det passar till Elinchrom, men det säger man inte högt för då kan folk tro att dom köper "piratsoftboxar" till sina Elinblixtar! Fy skäms, och fy fan vilka fula bilder det blir sen...
Kolla mer på vad andra som använder "kinablixtar" åstakommer i sina hemmastudios! Pelle Piano t.ex.
Börja med det du har budget för så att du inte missar alla tillfällen, nu medans barnen är små.
Om du skall sätta upp ett eget företag och fota andras ungar mot betalning så kommer man i ett annorlunda läge men då är det ju kunden som betalar utrustningen, på sikt.
www.pix4chicks.se
Just lära mig är det jag oxå tänkt mig...
Hur rackliga menar du med rackliga? De verkar iaf vara så pass orackliga att de går att använda, eller? (dvs de är väl inte såna att man får nervkollaps av allt racklande?)
Är det "paraplysoftboxar" i ditt paket oxå?
En softbox kostar ju inte så många 100 så paketet från cyberphoto blir ju även om du köper till en sådan billigare, dessutom medföljer inställningslampor där.
Å andra sidan har kaffebruspaketet radiosändare/mottagare.
Jag är i ungefär samma sits som du, att jag kan inget om studiofoto men funderar på att skaffa mig något enklare för att lära och se om det är nåt för mig.
Jag känner mig inte riktigt motiverad att lägg ut några större summor i det projektet. Det lutar för min del åt paketet för 1990:- och eventuellt en softbox för 399::-
Jag kan ju absolut inget om studioblixtar, men är väl förtrogen med att man får vad man betalar för. Ofta stämmer det... Lite mer kvalitetskänsla, lite mindre rackel (nu pratar jag om prylar i allmänhet).
Frågan är om det är värt det för min ekonomi. Och om mitt kunnande är nog stort för att jag ska ha glädje av skillnaderna...
Jag köpte också Dörr-paketet med 160w-blixtar på cyberphotos kampanj för nån månad sedan. Jag hade egentligen tänkt köpa Elinchrome to go it-paket för åttatusen, nu blev det detta för tvåtusen. Ångrar mig inte en sekund. De gånger jag behöver studioljus funkar de helt utmärkt. Jag har inte utmärkt mig för att ha billiga alternativ i övrigt, men just som start inom detta så är det perfekt, vet ju inte ens om det är något jag kommer ägna mig mycket åt studiofoto. Jag tycker inte ens att Dörrs paket känns så billigt som vissa tycks tycka, även om de säkert är rangliga jämfört med Elinchrome. (vars mindre blixtar också kändes plastiga när jag kollade på dem, kinatillverkade också kanske?). Jag ifrågasätter dock inte att t ex Elinchrome håller högre kvalitet.