ANNONS
Annons

Billig men fungerande hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag själv har kört med Dörrs studiopaket som är snäppet större än det du länkade till i första inlägget. Det är med två softboxar och 160W-blixtar. Jag är nybörjare när det gäller blixtljus och har en väldigt pressad ekonomi. Jag är nöjd med vad jag har fått. Jag betalade strax över två tusen för det och har fått vad jag förväntat mig. Visst är blixtarna klena och plastiga, stativen lite rackliga och tillbehören obefintliga. Men jag hade som val att inte ha några blixtar alls. Jag har kört några plåtningar med dem och de fungerar. Jag använder dem hemma i min trånga lägenhet, för privat bruk och för att lära mig ljussättning. Det beror helt och hållet på vad man vill ha och förväntar sig få.

Självklart är det bättre att lägga fem-tio gånger mer pengar på blixtarna, men då måste man försaka annat, nytt objektiv exempelvis. Tvåtusen spänn som ett första insteg i blixtarnas värld tycker jag är bra. Man lär sig laborera och leka med ljussättning. När man känner att tiden är mogen kan man slänga ut tio-femtontusen eller mer på bättre pinaler. Då har man fått valuta för de tvåtusen kronorna trots allt! De billiga, klenare, plastiga "skitblixtarna" kan man använda sedan också, tillsammans med de dyra, bättre. Säg att man kanske vill punktbelysa någonting litet i en större helhet, då kan de komma väl till pass om man inte vill slänga ut ytterliggare tiotusen på en blixt man inte utnyttjar till fullo. Eller har jag fel?

Har bara skumläst tråden så jag kan ha missat mycket.

Till Mia,
Klart att du skall köpa det dyraste som finns på maknaden för att fota dina barn. Janne vill dig bara väl så att du kan bli bättre än honom, konkurrera ut honom från maknaden. Hela vitsen med studiofoto är att det måste kosta pengar annars blir inte bilderna bra! Skall du få bra bilder med fina lovord och justa kommentarer så kan du köpa vilket märke som helst, fota och ha kul och sedan säga att du använt PRO-FOTO, BRONCOLOR eller ELINCHROM blixtar, det kommer att ge dig alla kreds du behöver i livet. INGEN kommer nämligen att kunna tala om, vad du har använt för blixtar på dina bilder!

När man en gång köpt på sig onödigt dyra blixtar så vill man ju inte att dom faller handlöst i värde bara för att tillverkarna drar till Kina, Korea eller Indien med sina fabriker. Nä, då e det bättre att försöka vilseleda andra att tro att vissa kinatillverkade grejor är sååå mycket bättre än andra. De flesta lågprisblixtarna är bra mycket bättre än sitt rykte. Det finns en uppsjö av bra och billiga ljusformare som passar alla blixtarna. De allra flesta har Bowens fäste och det finns t.o.m pirat fästen att köpa så att det passar till Elinchrom, men det säger man inte högt för då kan folk tro att dom köper "piratsoftboxar" till sina Elinblixtar! Fy skäms, och fy fan vilka fula bilder det blir sen...

Kolla mer på vad andra som använder "kinablixtar" åstakommer i sina hemmastudios! Pelle Piano t.ex.
Börja med det du har budget för så att du inte missar alla tillfällen, nu medans barnen är små.

Om du skall sätta upp ett eget företag och fota andras ungar mot betalning så kommer man i ett annorlunda läge men då är det ju kunden som betalar utrustningen, på sikt.

www.pix4chicks.se

Jo några deltagare på mina ljuskurser har berättat att de haft sådana och tyckt de var OK tills de fått prova ¨riktiga ¨grejor, då har de insett skillnaden på bla en blixt som laddar på 1-2 s och en som laddar på någon tiondel mm mm.

Med studioblixtar gäller som så mycket annat att du får vad du betalar för.

Jag kan ju absolut inget om studioblixtar, men är väl förtrogen med att man får vad man betalar för. Ofta stämmer det... Lite mer kvalitetskänsla, lite mindre rackel (nu pratar jag om prylar i allmänhet).

Frågan är om det är värt det för min ekonomi. Och om mitt kunnande är nog stort för att jag ska ha glädje av skillnaderna...

Jag själv har kört med Dörrs studiopaket som är snäppet större än det du länkade till i första inlägget. Det är med två softboxar och 160W-blixtar. Jag är nybörjare när det gäller blixtljus och har en väldigt pressad ekonomi. Jag är nöjd med vad jag har fått. Jag betalade strax över två tusen för det och har fått vad jag förväntat mig. Visst är blixtarna klena och plastiga, stativen lite rackliga och tillbehören obefintliga. Men jag hade som val att inte ha några blixtar alls. Jag har kört några plåtningar med dem och de fungerar. Jag använder dem hemma i min trånga lägenhet, för privat bruk och för att lära mig ljussättning. Det beror helt och hållet på vad man vill ha och förväntar sig få.

Självklart är det bättre att lägga fem-tio gånger mer pengar på blixtarna, men då måste man försaka annat, nytt objektiv exempelvis. Tvåtusen spänn som ett första insteg i blixtarnas värld tycker jag är bra. Man lär sig laborera och leka med ljussättning. När man känner att tiden är mogen kan man slänga ut tio-femtontusen eller mer på bättre pinaler. Då har man fått valuta för de tvåtusen kronorna trots allt! De billiga, klenare, plastiga "skitblixtarna" kan man använda sedan också, tillsammans med de dyra, bättre. Säg att man kanske vill punktbelysa någonting litet i en större helhet, då kan de komma väl till pass om man inte vill slänga ut ytterliggare tiotusen på en blixt man inte utnyttjar till fullo. Eller har jag fel?

Har bara skumläst tråden så jag kan ha missat mycket.

Just lära mig är det jag oxå tänkt mig...

Hur rackliga menar du med rackliga? De verkar iaf vara så pass orackliga att de går att använda, eller? (dvs de är väl inte såna att man får nervkollaps av allt racklande?) :)

Är det "paraplysoftboxar" i ditt paket oxå?

Till Mia,
Klart att du skall köpa det dyraste som finns på maknaden för att fota dina barn. Janne vill dig bara väl så att du kan bli bättre än honom, konkurrera ut honom från maknaden. Hela vitsen med studiofoto är att det måste kosta pengar annars blir inte bilderna bra! Skall du få bra bilder med fina lovord och justa kommentarer så kan du köpa vilket märke som helst, fota och ha kul och sedan säga att du använt PRO-FOTO, BRONCOLOR eller ELINCHROM blixtar, det kommer att ge dig alla kreds du behöver i livet. INGEN kommer nämligen att kunna tala om, vad du har använt för blixtar på dina bilder!

När man en gång köpt på sig onödigt dyra blixtar så vill man ju inte att dom faller handlöst i värde bara för att tillverkarna drar till Kina, Korea eller Indien med sina fabriker. Nä, då e det bättre att försöka vilseleda andra att tro att vissa kinatillverkade grejor är sååå mycket bättre än andra. De flesta lågprisblixtarna är bra mycket bättre än sitt rykte. Det finns en uppsjö av bra och billiga ljusformare som passar alla blixtarna. De allra flesta har Bowens fäste och det finns t.o.m pirat fästen att köpa så att det passar till Elinchrom, men det säger man inte högt för då kan folk tro att dom köper "piratsoftboxar" till sina Elinblixtar! Fy skäms, och fy fan vilka fula bilder det blir sen...

Kolla mer på vad andra som använder "kinablixtar" åstakommer i sina hemmastudios! Pelle Piano t.ex.
Börja med det du har budget för så att du inte missar alla tillfällen, nu medans barnen är små.

Om du skall sätta upp ett eget företag och fota andras ungar mot betalning så kommer man i ett annorlunda läge men då är det ju kunden som betalar utrustningen, på sikt.

www.pix4chicks.se

Något företagande finns inte i tanken utan för mig är det främst fota ungarna som gäller. Just nu iallafall. Och även om motiven ändras så blir det nog alltid bara på ren amatörnivå, hemma för eget bruk.

Vill ju komma igång - men har så svårt att bestämma mig för vad jag ska lägga pengarna på.

Man kanske helt enkelt ska dra lott mellan alla de olika alternativen. Skämt åsido, jag skulle vilja att någon högre makt meddelade vad som var bäst av de två falangerna som bildats här i tråden. :)
Och vilket av de två billiga paketen som är bäst. Men så funkar det ju inte så jag måste väl försöka fatta ett beslut själv. :)

Just lära mig är det jag oxå tänkt mig...

Hur rackliga menar du med rackliga? De verkar iaf vara så pass orackliga att de går att använda, eller? (dvs de är väl inte såna att man får nervkollaps av allt racklande?) :)

Är det "paraplysoftboxar" i ditt paket oxå?

Nej då, inte har jag någonsin varit i närheten av nervkollaps. Jag använder tryggt mina blixtar inomhus. Jag vet dock inte hur de skulle te sig utomhus. Och har inga planer på att prova det heller. Med rackliga menar jag lite klenare konstruktion än dyrare varianter.

Paketet jag köpte från Cyberphoto hade de kampanj på för någon månad sedan. Ser ut att ha blivit utbytt mot ett med paraply istället för softboxar. Men de duger säkert bra de med.

Jag tycker du ska köpa en uppsättning som passar din plånbok och använda den till du känner dig manad att byta upp dig mot dyrare. Och så tar du grymt bra bilder och ger bättre vetande på fingrarna. Samtidigt som du sover bättre på nätterna då du inte behövt belåna dig för att köpa dina blixtar. Jag tycker Dörr funkar bra, enkla att manövrera och gör sitt jobb efter förmåga.:)

En softbox kostar ju inte så många 100 så paketet från cyberphoto blir ju även om du köper till en sådan billigare, dessutom medföljer inställningslampor där.

Å andra sidan har kaffebruspaketet radiosändare/mottagare.

Jag är i ungefär samma sits som du, att jag kan inget om studiofoto men funderar på att skaffa mig något enklare för att lära och se om det är nåt för mig.

Jag känner mig inte riktigt motiverad att lägg ut några större summor i det projektet. Det lutar för min del åt paketet för 1990:- och eventuellt en softbox för 399::-

En softbox kostar ju inte så många 100 så paketet från cyberphoto blir ju även om du köper till en sådan billigare, dessutom medföljer inställningslampor där.

Å andra sidan har kaffebruspaketet radiosändare/mottagare.

Jag är i ungefär samma sits som du, att jag kan inget om studiofoto men funderar på att skaffa mig något enklare för att lära och se om det är nåt för mig.

Jag känner mig inte riktigt motiverad att lägg ut några större summor i det projektet. Det lutar för min del åt paketet för 1990:- och eventuellt en softbox för 399::-

Ja det är sant - 399 kr är ju inte många kronor extra.

Det fanns ju dessutom ett tilläggspaket för 5-600 kr till Dörr-paketet (med IR-sändare m.m.)

När jag köpte studioblixtar fanns www.kaffebrus.com endast på www.tradera.com Det finns nya aktörer där idag som säljer till vettiga priser. En del "Köp nu" andra på auktion. Billigt med lite tur.

Som sagt tidigare, köp det som du har råd med. Kolla annars på www.ebay.co.uk där kan du verkligen göra klipp på studioblixtar i paket från Hong Kong. Det brukar vara 1/3 - 1/2 priset jämfört med Sverige på samma grejor. Tull, moms och Fraktfritt. Om dom skeppar från England. Det brukar dom göra.

Kolla efter Studio Flash kit

Jag kan ju absolut inget om studioblixtar, men är väl förtrogen med att man får vad man betalar för. Ofta stämmer det... Lite mer kvalitetskänsla, lite mindre rackel (nu pratar jag om prylar i allmänhet).

Frågan är om det är värt det för min ekonomi. Och om mitt kunnande är nog stort för att jag ska ha glädje av skillnaderna...

Jag försöker inte att få dig till att köpa det dyraste, bara undvika det allra billigaste.
Dyra blixtar kostar ca 12.-15.000:- st
Blixtarna i min studio kostar ca 5-10.000 st.
Det jag rek åt dig kostar ca 2000-3000:- st nya och givetvis finns det mycket billigare, fråga bara herr världsbäst Maxiboy ;-)

Den som tror att man i en bild kan se om den är plåtad med en dyr eller billig blixt har nog inte fattat mycket :-(
Men vill man ha ett stort och bra system, vill man ha bra service, vill man ha prylar som är lätta att använda....då är det sällan det allra billigaste.

Jag resonerar alltid så här: köp billigt först för att lära sig o se om de är värt att fortsätta i den banan. Komplett Studioset för ca 3000 kr nytt kan man alltid sälja för nästintill ingen förlust om det fungerar. Ett sett för 15000 kr går man back på stort oavsett skicket.

Dessutom får man tid att se vad för typ av utrustning man vill ha. Jag tänker på blixtstyrka, antal blixtar, portabilitet, paraply, snoot, sorglig etc. Nybörjare som jag vet oftast inte vad man behöver utan mest vad man vill ha för tillfället och ibland är det inte detsamma

Jag köpte också Dörr-paketet med 160w-blixtar på cyberphotos kampanj för nån månad sedan. Jag hade egentligen tänkt köpa Elinchrome to go it-paket för åttatusen, nu blev det detta för tvåtusen. Ångrar mig inte en sekund. De gånger jag behöver studioljus funkar de helt utmärkt. Jag har inte utmärkt mig för att ha billiga alternativ i övrigt, men just som start inom detta så är det perfekt, vet ju inte ens om det är något jag kommer ägna mig mycket åt studiofoto. Jag tycker inte ens att Dörrs paket känns så billigt som vissa tycks tycka, även om de säkert är rangliga jämfört med Elinchrome. (vars mindre blixtar också kändes plastiga när jag kollade på dem, kinatillverkade också kanske?). Jag ifrågasätter dock inte att t ex Elinchrome håller högre kvalitet.

Jag köpte också Dörr-paketet med 160w-blixtar på cyberphotos kampanj för nån månad sedan. Jag hade egentligen tänkt köpa Elinchrome to go it-paket för åttatusen, nu blev det detta för tvåtusen. Ångrar mig inte en sekund. De gånger jag behöver studioljus funkar de helt utmärkt. Jag har inte utmärkt mig för att ha billiga alternativ i övrigt, men just som start inom detta så är det perfekt, vet ju inte ens om det är något jag kommer ägna mig mycket åt studiofoto. Jag tycker inte ens att Dörrs paket känns så billigt som vissa tycks tycka, även om de säkert är rangliga jämfört med Elinchrome. (vars mindre blixtar också kändes plastiga när jag kollade på dem, kinatillverkade också kanske?). Jag ifrågasätter dock inte att t ex Elinchrome håller högre kvalitet.

Tror Elin har fabriker i Schweiz o Indien, Kina vet jag inte.

/Janne

Tack för många bra svar med synpunkter åt olika håll. Jag tar till mig dem alla och funderar nu över vad som blir en bra lösning för mig.

Som jag ser det (utan att egentligen veta något) så har alternativen dessa för- och nackdelar:

"Märkesgrejer" - köpa enstaka blixt m.m. nu och sedan bygga på
+
Man får oftast vad man betalar för
Kanske bättre andrahandsvärde
Smidigare att arbeta med?

-
Det tar mer tid att plocka ihop grejer från en begagnatmarknad. Jag vill ju börja NU :)
Det ärsvårt att för mig som inte kan något alls veta vad jag ska plocka ihop
Priset (om man inte fyndar bra beg.grejer)

Något av de billiga paketen
+
Jag kan beställa nu och börja fota ordentligt inom ett par veckor
Jag får ett färdigt paket som antagligen funkar ihop
Priset

-
Jag hatar rackel (med det inte sagt att det nödvändigtvis är rackel?)
Antagligen något "sämre" grejer. Kanske nu inte för bildresultatet men för användbarheten?

Sen verkar det ju som att inget av de två paketen jag länkade till är så särskilt mkt bättre än det andra så om det blir den varianten så hamnar jag nog på cyberphotos för 1990, kanske med "värdepaketet" till (2590 kr totalt då), eller är det vettigare att lägga de extra hundralapparna på att kliva upp ett steg til 160 ist?

Bakgrund

Jag har stor hjälp av alla era synpunkter kring blixyar så nu frågar jag om bakgrund oxå. Vad bör jag tänka på vid införskaffande av denna?

Min tanke är en vit pappersbakgrund på rulle. Är det vettigt? Hur bred bör man skaffa för att inte ångra sig sen?

Det finns ju en del olika sätt att hänga den på. Vad är smidigast och bäst?
Helst skulle jag ha den i taket på något sätt men tror vi har för "dåligt" tak för det. Alternativt vore det bra med någon sorts vägg fäste. Problenet är att den gärna skulle gå att dra ut ca 40 cm från väggen då Det står en gammal tung byrå på den vägg som jag ska använda mig av - för tung för att flytta direkt det ska fotograferas. Tyvärr har jag ingen annanstans att vara än denna väggen.

Annars är det väl någon sorts ställning? Som man då kan ställa framför byrån. Men hur smidigt är det att plocka fram och tillbaka?

Två öglor i taket och ett träläkt (eller hellre ett styvare alu-rör) igenom och det funkar tillräckligt bra. Tänk bara på att om du skaffar pappersbakgrund bör den förvaras stående när den inte används för att inte det ska bli veck som syns. Kan vara svårt om du inte har högt i tak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar