Maxieboy
Aktiv medlem
Går inte plåta annat än i m-läge med PW o sony. Vet inte varför du har hakat upp dig på synktider, kameran synkar alldeles utmärkt på 1/250.
Och om du läser produktbladen från elincrom så ser du att modellerna varierar från runt 1/1000 till 1/6000 vid T0.5 (vad T:et betyder för du googla dig till jag har nog med och förklara det här)
Här har du en manuellt utlöst blixti ett numera kolsvart rum, resultatet blev om något ännu sämre.
Så vi gör som på Jockes sätt, häng med nu, skruvdragaren har ett varvtal på 700rpm, vinkeln som snöret beskriver blev uppmätt till 32 grader i photoshop.
Ett varv är 360 grader så snöret snurrar 32/360varv, 700rpm är 700/60 varv i sekunden. Kvoten mellan hur många varv snöret gör på en sekund och hur långt det egentligen kom är (700/60)/(32/360)= 130 Så tiden blir 1/130 sekund. (orkade inte blanda in vinkelhastigheter o radianer)
(Edit får nog ställa om klockan ser jag plus att det verkar som synkningen trots allt klipper en bit av upprampningen av blixten därav den till synes ännu längre brinntiden)
Camera Make: SONY
Camera Model: DSLR-A700
Image Date: 2009:06:14 21:17:00
Flash Used: No
Focal Length: 35.0mm (35mm equivalent: 52mm)
Exposure Time: 5.000 s
Aperture: f/10.0
ISO equiv: 100
White Balance: Manual
Light Source: Flash
Metering Mode: Matrix
Exposure: Manual
Exposure Mode: Manual
Jag tycker inte att dina mätningar och experiment är realistiska när man fotar människor i studion. Hur många modeller finns det som fäktar med armarna i 700 rpm?