Annons

Studioblixt 110 vs 150

Produkter
(logga in för att koppla)
Går inte plåta annat än i m-läge med PW o sony. Vet inte varför du har hakat upp dig på synktider, kameran synkar alldeles utmärkt på 1/250.
Och om du läser produktbladen från elincrom så ser du att modellerna varierar från runt 1/1000 till 1/6000 vid T0.5 (vad T:et betyder för du googla dig till jag har nog med och förklara det här)

Här har du en manuellt utlöst blixti ett numera kolsvart rum, resultatet blev om något ännu sämre.
Så vi gör som på Jockes sätt, häng med nu, skruvdragaren har ett varvtal på 700rpm, vinkeln som snöret beskriver blev uppmätt till 32 grader i photoshop.
Ett varv är 360 grader så snöret snurrar 32/360varv, 700rpm är 700/60 varv i sekunden. Kvoten mellan hur många varv snöret gör på en sekund och hur långt det egentligen kom är (700/60)/(32/360)= 130 Så tiden blir 1/130 sekund. (orkade inte blanda in vinkelhastigheter o radianer)

(Edit får nog ställa om klockan ser jag plus att det verkar som synkningen trots allt klipper en bit av upprampningen av blixten därav den till synes ännu längre brinntiden)

Camera Make: SONY
Camera Model: DSLR-A700
Image Date: 2009:06:14 21:17:00
Flash Used: No
Focal Length: 35.0mm (35mm equivalent: 52mm)
Exposure Time: 5.000 s
Aperture: f/10.0
ISO equiv: 100
White Balance: Manual
Light Source: Flash
Metering Mode: Matrix
Exposure: Manual
Exposure Mode: Manual

Jag tycker inte att dina mätningar och experiment är realistiska när man fotar människor i studion. Hur många modeller finns det som fäktar med armarna i 700 rpm?
 
Palle - Du gör helt rätt, och jag förstår inte vad problemet skulle vara med mätsättet. Men jag är lite förvånad över att det faktiskt blev så långa tider.

Som du kan se på din sista bild så skiljer ljusstyrkan på ditt lite billigare huvud ganska rejält under lystiden. Ett billigare huvud styr nog total avgiven ljuseffekt mer med hur många volt huvudlytpaketet laddas med än hur lång brinntid som hålls, och sedan används nästan hela laddningen - ljuset tonar tonar ut långsammare. Större ljustemperaturskillnader under blixtens brinntid är en annan tradig effekt av detta...

SB-800 har förresten en T0.5 på 1/1500 och T0.1 på 1/600 på full effekt enligt oscilloskopmätningar jag sett. Och på 1/16 är man nere på 1/8000s....

Tack o lov någon med ögonen och logiken i behåll. :)
Min Nikon Sb28 är väl thyristorstyrd och det märks alla bilder jag tagit även snöret frös som en pinne på 1/8 effekt.

Grejen är ju att jag själv hade ju med fått för mig tidigare att alla blixtar var jättesnabba så jag tänkte inte så mycket på det när jag köpte paketet.
Första problemet uppstod när jag skulle plåta en vattendroppe, blev ju bara skit hur jag än skruvade, nästa gång var när jag släpat ut en blixt och skulle plåta en padda i språnget, gick så där..

Nåja detta låter ju inte som de typiska studiofotosituationerna. Men det här ju lite surt om den där superskärpan inte infinner sig när man investerat i dyra gluggar.
Gjorde ett test där jag vände mig mot kameran och samtidigt tog fotot och vips försvann de fina detaljerna ur ansiktet.
Man skulle ju t.o.m. kunna få skakningsoskärpa.

Jag kör med mina Nikon istället så länge jag plåtar något som har puls.
Till produktfoto duger dock QH utmärkt.

Läxan lärd tills nästa gång så det blir till o vänta tills man har en hög pengar och kanske köpa Elinchrom Ranger Quadra, verkar fina.
 
En tanke till när jag tryckte på "skicka"....

Tänk på att "T"-tiderna mätslinjärt och synintrycket är logaritmiskt.... T0.5 inträffar nog ganska tidigt på bilden ovan, kanske på 1/3 av vinkeln du mätte totalen till. Detta skulle ju då ge en brinntid enligt "marknadsföringssiffrorna" på ca 1/400 på full effekt. Verkar väl stämma tycker jag.

Ahh just det, lurade mig själv. Prylen snurrar ju faktiskt moturs, en snabb upprampning och sedan så småfiser den ut resten av laddningen, ger bra t0.5 värden men kass reell brinntid.
Nä ska aldrig köpa något som inte är speccat i T0.1 hädanefter.

Som parantes var marknadsföringssiffrorna för denna modellen var 1/800-1/1200. Det stod dock inget hur de mätt. T0.8? ;-)
 
Blixt

hmhmmh Jag hade en liten fråga och WOW det resulterade i 3 sidor.. Det var inte så jag menade att det skulle bli.
Ja nu har jag fått dem hem och passformen mellan blixt och stativ var inte det bästa Det blev ett gap på 2-3 mm så man får leta upp en bricka imellan så inte skruven hänger på skarven så att säga
Bifogar en dålig bild.
 

Bilagor

  • IMG_0045.jpg
    IMG_0045.jpg
    17.9 KB · Visningar: 151
hmhmmh Jag hade en liten fråga och WOW det resulterade i 3 sidor.. Det var inte så jag menade att det skulle bli.
Ja nu har jag fått dem hem och passformen mellan blixt och stativ var inte det bästa Det blev ett gap på 2-3 mm så man får leta upp en bricka imellan så inte skruven hänger på skarven så att säga
Bifogar en dålig bild.

Nu när du säger det så ser jag att mina är hänger likadant men det är inget som jag hakat upp mig på (bevisligen:) ) Man gängar ju inte ut den där skruven helt så det gör nog inget om gängan blir lite sliten av att gnida runt på skarven.

Den här diskussionen skulle ju varit kortare om somliga litat på vad jag sa från början. :) Det skulle dock vara intressant och se om dina beter sig likadant.
 
Överkurs

Jag är nybörjare och det ni har pratat och skrivit i tråden är rappakalja för mig. Men visst skriv i tråden vad jag ska göra så testar jag .

//Kaj



Nu när du säger det så ser jag att mina är hänger likadant men det är inget som jag hakat upp mig på (bevisligen:) ) Man gängar ju inte ut den där skruven helt så det gör nog inget om gängan blir lite sliten av att gnida runt på skarven.

Den här diskussionen skulle ju varit kortare om somliga litat på vad jag sa från början. :) Det skulle dock vara intressant och se om dina beter sig likadant.
 
Jag är nybörjare och det ni har pratat och skrivit i tråden är rappakalja för mig. Men visst skriv i tråden vad jag ska göra så testar jag .

//Kaj

I kort version kan man väl säga att blixtar skickar ut sitt ljus under väldigt kort tid och även om kameran står på kanske 1/200 sekund slutartid så kommer allt ljus som gör bilden från blixten under kanske en 1/5 av den tiden (1/1000) Detta gör att det blir precis som om du fotat med en slutartid på 1/1000.

Däremot som jag upptäckte på mina QH 300 så skickar de ut en stor del ljus snabbt men resten kommer långsamt och det blir i princip som jag fotat med en slutartid som är som jag ställt kameran på.

Jag tycker du ska börja plåta med dina blixtar du behöver inte klura mer på det här om du inte är tekniknörd som jag. :)

Du kan dock ha i åtanke på att om du får suddiga bilder t.ex. om du kört med något längre objektiv 100mm+ eller om din modell aktivt poserar och kanske var mitt i en rörelse så kan det bero på att dina blixtar beter sig likadant som mina.
Du får givetvis utesluta alla andra felkällor t.ex. felfokusering.
 
mmmm

Jag litar inte på slavfunktionen och det set jag köpte var bara 1 sändare och en mottagare så jag fick efterbeställa ett set där jag kan ha 1 sändare och 4 mottagare för framtida, och jag fick bara med en softbox så jag beställde en octabox 95 samtidigt . Nu är det bara ljusmätare man ska ha sen kan man tuta och köra Bakgrundstyget sitter alltid uppe så det är bara att rulla ner det .


I kort version kan man väl säga att blixtar skickar ut sitt ljus under väldigt kort tid och även om kameran står på kanske 1/200 sekund slutartid så kommer allt ljus som gör bilden från blixten under kanske en 1/5 av den tiden (1/1000) Detta gör att det blir precis som om du fotat med en slutartid på 1/1000.

Däremot som jag upptäckte på mina QH 300 så skickar de ut en stor del ljus snabbt men resten kommer långsamt och det blir i princip som jag fotat med en slutartid som är som jag ställt kameran på.

Jag tycker du ska börja plåta med dina blixtar du behöver inte klura mer på det här om du inte är tekniknörd som jag. :)

Du kan dock ha i åtanke på att om du får suddiga bilder t.ex. om du kört med något längre objektiv 100mm+ eller om din modell aktivt poserar och kanske var mitt i en rörelse så kan det bero på att dina blixtar beter sig likadant som mina.
Du får givetvis utesluta alla andra felkällor t.ex. felfokusering.
 
Jag har samma märke på blixtarna som du Patrik Pålsson och jag upplever också den lite väl långa brinntiden som ett problem i vissa situationer. Mycket märkligt att en del verkar göra sitt allra bästa för att misstilka dina tydliga tester. Jag förstår precis vad du visar i dem och tycker också att det är tillräckligt tydligt med en hand som rör sig fort för att visa problemet. Man behöver ju inte mäta med särskilt stor noggrannhet när skillnaderna är så stora jämfört med exempelvis en SB-800.

Ett exempel på bilder där snabbare synktid hade gjort skillnad är denna modellsession:
http://www.modellbilder.se/photoses...ession.php?do=options&id=27983&action=options
Den första bilden är oskarp på den övre foten. Jag är verkligen nöjd med bilden men om allt hade varit knivskarpt tycker jag att bilden hade nått ytterligare en nivå.
Kan tänka mig att studioblixtar hade varit kul att använda även för att göra en del coola sportbilder, hockey, skateboard, boxning etc för att frysa rörelser. Det går inte med studioblixtar som har lite långsammare brinntid. För vanligt studioplåtande duger de däremot alldeles utmärkt. Mycket prisvärda blixtar ändå alltså.
 
Definitivt!

Hållbarheten får väl vara ett frågetecken, och man ska vara medveten om att de inte är så bra till hoppande smådjur och vattendroppar. Men förhållandet pris/nyttjandeglädje för en glad amatör är nog oslagbart.

För att lösa större belysningskrav utomhus har jag sett skenor för parallellmontering av 4st speedlights per 4"-hals softbox - detta ger väldigt mycket snabbare brinntider än t.o.m dyringstrobes.
 
Erbjudande

Jag fick ett erbjudande av Kaffebrus på Visico Excel 300+ och det var igentligen denna jag skulle beställa Nu har dom erbjudande för 3995:- denna vecka ut till den 28/6 så jag var bara tvungen att beställa detta studioset det har varit många frågor och svar mellan HQ och Visico så nu har jag 4 studioblixtrar så nu räcker det eller ????

//Kaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.