Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt 110 vs 150

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch va´ tråkigt - då blir det ju så nära vetenskapligt man kan komma, därmed undanröjande allt utrymme för löst tyckande och pseudo-vetenskapande. Kan vi verkligen göra så ;D
 
Varför inte mäta upp brinntiden? Fototransisor ett motstånd och ett ocilloscop så är det gjort likssom...

Umärkt förslag men jag har inget occilloskop till hands. Däremot har jag tråkigt så jag gjorde ett snudd på vetenskapligt test.
Fokuseringen blev sådär men inverkar inte speciellt mycket på testet.
Förutsättningar:
Brännvidd 35mm
Avstånd samma mellan bilderna +- 5cm
Någonting som snurrar med konstant hastighet (hade ingen skivspelare men väl en skruvdragare med nyladdat batteri.)
Mörkt rum, testbilder blir kolsvarta.

Slutsats, QH 1/4 styrka ligger väl runt 1/500s. och QH 1/1 ligger väl mellan 1/250 och 1/500 s. Så jag hade ju lite fel med min uppskattning på 1/250.

Referensbilder:
#1 1/250 sekund slutartid.
#2 1/500 sekund slutartid.
#3 1/2000 sekund slutartid.

QH bilder:
#4 QH med 1/1 styrka 1/250 synktid
#5 QH med 1/4 styrka 1/250 synktid
 

Bilagor

  • referens 250 del sek. (1 of 1).jpg
    referens 250 del sek. (1 of 1).jpg
    41.4 KB · Visningar: 225
  • referens 500 dels sek (1 of 1).jpg
    referens 500 dels sek (1 of 1).jpg
    34.6 KB · Visningar: 229
  • referens 2000 dels sek (1 of 1).jpg
    referens 2000 dels sek (1 of 1).jpg
    28 KB · Visningar: 228
  • QH 100% power (1 of 1).jpg
    QH 100% power (1 of 1).jpg
    27.2 KB · Visningar: 229
  • QH  25% power (1 of 1).jpg
    QH 25% power (1 of 1).jpg
    26.7 KB · Visningar: 286
And here's the kicker som man säger i utlandet.

Nikon SB28 på 1/8 effekt.
 

Bilagor

  • nikon 13% power (1 of 1).jpg
    nikon 13% power (1 of 1).jpg
    30.3 KB · Visningar: 225
Usch va´ tråkigt - då blir det ju så nära vetenskapligt man kan komma, därmed undanröjande allt utrymme för löst tyckande och pseudo-vetenskapande. Kan vi verkligen göra så ;D

Trolla på du, men jag har ju inget krav på att visa någon 100 sidig NASA rapport.

Maxiboy påstod ju:
"Kaffebrus 300Ws QH blixtar är mycket prisvärda och kortare brinntid är inte något nödvändigt vid studiofotografering. Testa lite fotografering med riktiga studioblixtar så förstår du."

Bilderna visar ju tydligt att visst behöver man korta brinntider vid studiofotografering alla fotar inte stilleben. Hade jag haft "riktiga studioblixtar" hade jag inte varit här och käbblat.
 
Jag förstår inte riktigt vad du mäter och med vad? Om du lyckas få bilder så som du visar upp med 1/2000s med studioblixt så är det inte dumt. Det borde bli bara en tunn rak ljus streck på bilden om du gjort rätt. Det är bara vid 1/250sekund eller långsammare som hela sensorn är frilagd av slutaren i de flesta kameror. Nikon D70 har visst 1/500sekund. Det är blixtens brinntid som fryser fast objektet på sensorn, inte kamerans slutartid. Jag brukar köra med 1/60sekund utomhus för att få med omgivningsljuset på bilderna. Men inte fan blir mina modeller suddiga för den skull. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1689959.htm

Nä, du mäter och bär dig åt på ett konstigt sätt... fråga mig inte hur?
 
Låg effekt räcker inte

Jag tycker absolut att du ska försöka skaffa blixtar med så hög effekt du har råd med.

100-150Ws kommer sannolikt att göra dig besviken. Jag har två stycken på 400 ws och tom det kan vara i klenaste laget om man skall ta t.ex. en gruppbild. Blixtarna måste då ställas ganska nära motivet, långt framför kameran.

100-150 ws kanske räcker till produktfoto om grejorna inte är för stora.

My 5c of worth

/Thorsten
 
Jag förstår inte riktigt vad du mäter och med vad? Om du lyckas få bilder så som du visar upp med 1/2000s med studioblixt så är det inte dumt. Det borde bli bara en tunn rak ljus streck på bilden om du gjort rätt. Det är bara vid 1/250sekund eller långsammare som hela sensorn är frilagd av slutaren i de flesta kameror. Nikon D70 har visst 1/500sekund. Det är blixtens brinntid som fryser fast objektet på sensorn, inte kamerans slutartid. Jag brukar köra med 1/60sekund utomhus för att få med omgivningsljuset på bilderna. Men inte fan blir mina modeller suddiga för den skull. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1689959.htm

Nä, du mäter och bär dig åt på ett konstigt sätt... fråga mig inte hur?

Här trodde jag att det var så uppenbart att jag inte behövde skriva det.
Referensbilderna är ju givetvis tagna utomhus i solljus och med rejäl bump i ISO för de korta tiderna. Detta för att kunna se hur en "riktig" slutartid ser ut jämfört med vad blixten etsar fast under sin brinntid.

Nog för att man har stökigt men barr o syrenbuskar ingår inte i inredningen.


Alltså, man kikar på valfri inomhus blixtbild noterar hur mycket snöret rört sig och kikar sedan på en referensbild där snöret rört sig lika långt. Och voilà man kan då få en hygglig uppsakttning hur lång brinntiden är.
 
Senast ändrad:
Gör om ditt test och synka blixtarna med kameran så skall du få se på grejor! I ditt fall så är det bäst att göra bilder med High speed sync på SB800 blixtar. Men då behöver du en hel flock för att få ljuset att räcka till. Du kan inte köra High Speed Sync på studioblixtar. OAVSETT vilket märke du väljer. Vad får dig att tro att det är blixtens brinntid som du ser på dina bilder? Gör om testet i ett mörkt rum och fotografera med kamerans maximala synctid 1/250 sekund kanske eller 1/200 sekund. Det spelar inte så stor roll, blixten är i allafall mycket snabbare. Ner till 1/1000sekund skulle jag tro eller lite bättre till och med.
 
Gör om ditt test och synka blixtarna med kameran så skall du få se på grejor! I ditt fall så är det bäst att göra bilder med High speed sync på SB800 blixtar. Men då behöver du en hel flock för att få ljuset att räcka till. Du kan inte köra High Speed Sync på studioblixtar. OAVSETT vilket märke du väljer.

*Sliter mitt redan tunna hår* Driver du med mig?

Allt jag vill visa är ju att mina QH blixtar avger sitt ljus under samma tid som en vanlig exponering UTAN blixt med en slutartid på 1/250-1/500 beroende på effekt.

Den lilla Nikonblixten har ju en snabb och kort blixt som synes då snöret o handen inte rört sig något nämnvärt jämfört med med QH som till o med låter plooff och brinner som en magnesiumhög.


Det här handlar om brinntider, inte om att få snabba synktider och hade jag haft en lite finare Elinchrom så hade jag ju fått samma resultat som med nikonblixten plus att den ger mer ljus om jag behöver.

P.S Jag kan ju inte köra HSS med nikon då jag plåtar med Sony och pocketwizards.
 
Det är ingen som driver med Dig - vi försöker påpeka att Du kanske kommit lite fel i ditt resonemang om vad det är Ditt test verkligen visar.
 
Maxieboy jag tror en kurs i läsförståelse skulle var på sin plats.

Citerar mig själv.
"Förutsättningar:
Brännvidd 35mm
Avstånd samma mellan bilderna +- 5cm
Någonting som snurrar med konstant hastighet (hade ingen skivspelare men väl en skruvdragare med nyladdat batteri.)
Mörkt rum, testbilder blir kolsvarta."

Och redan då jag skrev det så var det andra gången i tråden jag sa att jag var i ett mörkt rum.

Citerar mig själv lite till.
"QH bilder:
#4 QH med 1/1 styrka 1/250 synktid
#5 QH med 1/4 styrka 1/250 synktid"

Sen är det bara en fråga att kunna räkna till 5 och para ihop bilderna med texterna.
 
Det är ingen som driver med Dig - vi försöker påpeka att Du kanske kommit lite fel i ditt resonemang om vad det är Ditt test verkligen visar.


Okej, så om jag tar en bild med blixt i ett mörkt rum på något som snurrar. Denna bild har en rörelseoskärpa som överrensstämmer med en bild på samma sak som snurrar tagen utomhus med kontinuerligt ljus med en slutartid på 1/250.

Hur i hela friden ska man inte kunna tolka det som att brinntiden var lika lång som utomhus exponeringen?

Antar då att Joakim Bentsson också är ute o cyklar med mig.
"Det är ju lätt att testa iofs om man fotar nåt som man vet hastigheten på som t.ex en fläkt med ett angivet varvantal eller dylikt."
 
Senast ändrad:
Kan Du läsa innantill - eller bryr Du Dig inte?

Jo men på vilket sätt skulle det förfarandet kunna bättra den andra ståndpunkten att brinntiden är snabbare än 1/1000?

Det ända en längre slutartid visar är ju om brinntiden är längre än synktiden men det visade ju sig att den var något kortare.

Om kameran händelsevis missar lite av blixten p.g.a. synkningsproblem (föga troligt) så får jag ju bara större rörelseoskärpa om hela blixten hade kommit med från början.

Kan väl gå o ta en sådan bild för skojs skull.

Logiskt?
 
*Sliter mitt redan tunna hår* Driver du med mig?

Allt jag vill visa är ju att mina QH blixtar avger sitt ljus under samma tid som en vanlig exponering UTAN blixt med en slutartid på 1/250-1/500 beroende på effekt.

Den lilla Nikonblixten har ju en snabb och kort blixt som synes då snöret o handen inte rört sig något nämnvärt jämfört med med QH som till o med låter plooff och brinner som en magnesiumhög.


Det här handlar om brinntider, inte om att få snabba synktider och hade jag haft en lite finare Elinchrom så hade jag ju fått samma resultat som med nikonblixten plus att den ger mer ljus om jag behöver.

P.S Jag kan ju inte köra HSS med nikon då jag plåtar med Sony och pocketwizards.


Ingen driver med dig! Köp nu ett set Elinchrom dyreblixtar imorgon och gör om testerna på samma sätt så kommer du att få exakt samma resultat.
Vad får dig att tro att ett Elinchrom blixtrör urladdar kondensatorer fortare än andra? Uppladdningstiden kan det dock skilja en del på...

Om du som jag redan föreslagit testar i ett mörkt rum så kommer du att kunna detektera brinntider på blixten. Vad synkar du din blixt med? Pocket wizzard är inte snabbare (1/250sekund) än kameran! Använd en kabel om du får svart i ena sidan av bilden på tider över 1/200sekund. Det finns en speciell grunka till Sony/Konika-Minolta blixtuttaget där du kan koppla in en synckabel eller motera på en "vanlig" blixt, du får dock ingen automatik eller TTL mätning som kan styra blixten. Det är kanske pga detta som du får lite lustiga resultat till dina slutsatser? Ställ kameran i läge M när du testar så kommer du så nära sanningen som det går.
 
Ingen driver med dig! Köp nu ett set Elinchrom dyreblixtar imorgon och gör om testerna på samma sätt så kommer du att få exakt samma resultat.
Vad får dig att tro att ett Elinchrom blixtrör urladdar kondensatorer fortare än andra? Uppladdningstiden kan det dock skilja en del på...

Om du som jag redan föreslagit testar i ett mörkt rum så kommer du att kunna detektera brinntider på blixten. Vad synkar du din blixt med? Pocket wizzard är inte snabbare (1/250sekund) än kameran! Använd en kabel om du får svart i ena sidan av bilden på tider över 1/200sekund. Det finns en speciell grunka till Sony/Konika-Minolta blixtuttaget där du kan koppla in en synckabel eller motera på en "vanlig" blixt, du får dock ingen automatik eller TTL mätning som kan styra blixten. Det är kanske pga detta som du får lite lustiga resultat till dina slutsatser? Ställ kameran i läge M när du testar så kommer du så nära sanningen som det går.



Går inte plåta annat än i m-läge med PW o sony. Vet inte varför du har hakat upp dig på synktider, kameran synkar alldeles utmärkt på 1/250.
Och om du läser produktbladen från elincrom så ser du att modellerna varierar från runt 1/1000 till 1/6000 vid T0.5 (vad T:et betyder för du googla dig till jag har nog med och förklara det här)

Här har du en manuellt utlöst blixti ett numera kolsvart rum, resultatet blev om något ännu sämre.
Så vi gör som på Jockes sätt, häng med nu, skruvdragaren har ett varvtal på 700rpm, vinkeln som snöret beskriver blev uppmätt till 32 grader i photoshop.
Ett varv är 360 grader så snöret snurrar 32/360varv, 700rpm är 700/60 varv i sekunden. Kvoten mellan hur många varv snöret gör på en sekund och hur långt det egentligen kom är (700/60)/(32/360)= 130 Så tiden blir 1/130 sekund. (orkade inte blanda in vinkelhastigheter o radianer)

(Edit får nog ställa om klockan ser jag plus att det verkar som synkningen trots allt klipper en bit av upprampningen av blixten därav den till synes ännu längre brinntiden)

Camera Make: SONY
Camera Model: DSLR-A700
Image Date: 2009:06:14 21:17:00
Flash Used: No
Focal Length: 35.0mm (35mm equivalent: 52mm)
Exposure Time: 5.000 s
Aperture: f/10.0
ISO equiv: 100
White Balance: Manual
Light Source: Flash
Metering Mode: Matrix
Exposure: Manual
Exposure Mode: Manual
 

Bilagor

  • QH lång slutartid 25% (1 of 1).jpg
    QH lång slutartid 25% (1 of 1).jpg
    24.9 KB · Visningar: 199
Senast ändrad:
Palle - Du gör helt rätt, och jag förstår inte vad problemet skulle vara med mätsättet. Men jag är lite förvånad över att det faktiskt blev så långa tider.

Som du kan se på din sista bild så skiljer ljusstyrkan på ditt lite billigare huvud ganska rejält under lystiden. Ett billigare huvud styr nog total avgiven ljuseffekt mer med hur många volt huvudlytpaketet laddas med än hur lång brinntid som hålls, och sedan används nästan hela laddningen - ljuset tonar tonar ut långsammare. Större ljustemperaturskillnader under blixtens brinntid är en annan tradig effekt av detta...

SB-800 har förresten en T0.5 på 1/1500 och T0.1 på 1/600 på full effekt enligt oscilloskopmätningar jag sett. Och på 1/16 är man nere på 1/8000s....
 
En tanke till när jag tryckte på "skicka"....

Tänk på att "T"-tiderna mätslinjärt och synintrycket är logaritmiskt.... T0.5 inträffar nog ganska tidigt på bilden ovan, kanske på 1/3 av vinkeln du mätte totalen till. Detta skulle ju då ge en brinntid enligt "marknadsföringssiffrorna" på ca 1/400 på full effekt. Verkar väl stämma tycker jag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar