Jag är mycket mer nöjd med min Fujifilm XT2 än någon annan kamera jag använt inkl Sony, Canon, Nikon. Äger även X-S10 mest för IBIS till mina vintageobjektiv och tele..
Det är känslan när man tar bilderna tillsammans med Fujifilms filmsimulations och deras objektiv som gör hela grejen. Kameran är dessutom snyggare och på så sätt blir den lättare att plocka upp. När jag sålde av alla mina Canon grejer och bytte till Fujifilm ökade mitt fotande med flera hundra procent vilket resulterade i bättre bilder. Väldigt nöjd med prints upp till 120cm och extremt nöjd med 70cm prints. Jag sålde ett A1 landskapsprint taget med XT2 och kit objektivet 18-55mm till en Mellanformatfotograf som trodde bilden var tagen med Mellanformat. Men om du vill printa 200cm eller liknande hade jag rekommenderat Fujifilm GFX eller de nyaste FF från Sony, Canon och Nikon.
Pixelpeeping är för mig helt meningslöst då jag vill alltid se bilden i sin helhet och speciellt i print.
Många klagar på Fujifilms AF men jag är jättenöjd. Fotat både skateboarding och surfing åt större magasin utan problem. Använder dock aldrig AF-C eller tar flera bilder i sekunden. På min XE1 märker jag att AF är seg men den har jag mest manuella objektiv till oavsett.
Hade jag börjat från scratch/noll hade jag köpt XT5 idag. Mest för att jag gillar dess utseende i XT linjen, bra kontroller, X- trans, objektiven och dess IBIS. Megapixels hit och dit spelar inte så stor roll. Allt över 16megapixels är bra nog för mig och prints upp till A1.
Jag skulle rekommendera att köpa en begagnad XT2 (4500-5500kr) och testa dig fram.
Mvh. Johan Otterdahl Edfeldt
XT5 vs Canon 5D mark
Visa bilaga 167770